Snart brist på Durian?

Det är inte enkelt att ändra på detta men samma problematik har man haft i Sverige och lite närmare nytid i Finland.
Små jordbruk lönar sig inte vad göra?
Kanske samma som småjordbrukare i Norden fick göra.
Det är inte fattigare i Thailand än det var i Finland på början av femtiotalet efter kriget mot Ryssarna skulle säga tvärtom.
Smärtsamt men något småbrukarna i Thailand kommer att få göra. Sälja gården eller ge bort och börja jobba. Man kan inte sitta still och tycka synd om sig själv.
Regeringar kommer inte att lösa denna frågan, det gör individer.

Hej

Kan inte svara för Finlands del, men i fallet med Sverige så var det politiska beslut och en i högsta grad planerad och organiserad flytt som låg bakom att folk flyttade ifrån landsbygd till städerna, bostäder byggdes till dom som flyttade, man fick flyttbidrag, staten erbjöd även yrkesutbildning, arbeten fanns till dom nyanlända och staten samarbetade med företagen som fick bidrag för att starta nya fabriker på vissa orter o.s.v, så den här stora omställningen var alltså inte något som den enskilda individen låg bakom.

Ungefär så här borde man göra i Thailand också.

Mvh isan lover

Hur lång tid tar det för ett Thurian träd som planteras innan det ger en vettig avkastning i form av stora frukter?
5 år? 10 ? Kul att veta för vår familj...
Nu vet jag svaret för köpte Durianträd som är sådär två och en halv meter hög, fast rätt tunn.
Det skall vara av den bästa sorten och bör bära frukt inom två år enligt henne som sålde den.
Den kostade lite mindre än en flaska rökig Whiskey men det fanns även träd som var mycket mindre sådär en meter höga och kostade sexhundra bath. Fast då får man vänta kanske ytterligare två år.
Normalt kostar ett fruktträd med ok storlek ett par hundra men Durian är i egen klass. :p Värt vartenda krona bara den växer och frodas.

Frågade gumman om våra rai i södra Thailand men det var för blött för durian.
Men hennes släkt odlar stort i Chumphon nedersta Thailand.
Här gjorde vi bara ett vägstopp i området.
En korg måste man ju ha;)

DSC00233.JPG

Senast ändrad:
Chantaburi och Rayong har väl den bästa miljön för Durian?
Hört att den bästa kommer från Chantaburi.
Fanns visst klassningsskala på durian, frugan köpte väl lägsta klassen igår vad jag förstod det som för klass 1 är så dyr här nu så en hummer hade varit att föredra prismässigt.

Frågade gumman om våra rai i södra Thailand men det var för blött för durian.
Men hennes släkt odlar stort i Chumphon nedersta Thailand.
Här gjorde vi bara ett vägstopp i området.
En korg måste man ju ha;)

DSC00233.JPG
Kan finnas någon torrare del av rai som du kan testa. :D

Chantaburi och Rayong har väl den bästa miljön för Durian?
Hört att den bästa kommer från Chantaburi.
Fanns visst klassningsskala på durian, frugan köpte väl lägsta klassen igår vad jag förstod det som för klass 1 är så dyr här nu så en hummer hade varit att föredra prismässigt.
Våran planta är från Chantaburi och har sett tillagt den har de bästa förutsättningar att växa till och hoppas att den trivs hos oss.
Jag tycker man skall testa för vem säger att något bara lyckas på ett ställe. Kanske blir Chantaburi Durian än bättre i Phrae.

Våran planta är från Chantaburi och har sett tillagt den har de bästa förutsättningar att växa till och hoppas att den trivs hos oss.
Jag tycker man skall testa för vem säger att något bara lyckas på ett ställe. Kanske blir Chantaburi Durian än bättre i Phrae.
Om jag inte missminner mig så står det ett stort Durian trä inne på tempelgården i templet uppe på doi suthep i Chiang Mai, ni har väl samma klimat?
Annars har jag ingen aning varför Rayong och Chanthaburi är just så bra, ingen överdriven nederbörd och översvämningar och sällan under 20 grader ens nattetid kanske?

Om jag inte missminner mig så står det ett stort Durian trä inne på tempelgården i templet uppe på doi suthep i Chiang Mai, ni har väl samma klimat?
Annars har jag ingen aning varför Rayong och Chanthaburi är just så bra, ingen överdriven nederbörd och översvämningar och sällan under 20 grader ens nattetid kanske?
Det är antagligen ingen skillnad ofta blir det bara standard att säga att falukorv kan bara göras i Falun. Det kommer att bli världens godaste Durian här tror jag. Det jag mest är ute efter med mitt jobb är att få obesprutade grödor/frukt. Inga hormoner o annat tjafs bara rena grejer. Du skulle se hur mycket folk sprutar på olika saker på fälten när jag cyklar min morgon runda. Jag blir skraj fast de som är unga borde bli det än mera. Vi plockar redan mycket rena saker på vår köksträdgård och bättre blir det. Om inte annat så känns det bättre i alla fall.

Hej

Ungefär så illa var det nog tyvärr, folk i Isaan blev väldigt upprörda när han uppmanade folk i ett av sina monolog program att sluta klaga på dåliga priser och såga ned sina gummiträd och sluta odla ris.

Lösningen på deras problem var enligt honom att dessa numera fattiga bönder skulle gå över till att odla exotiska och exklusiva frukter med höga priser, detta låter ju kanske som en enkel lösning.

Men förutom att klimatet inte passar dessa frukter överallt så glömde han att en rad regeringar hade uppmuntrat folk och gett statligt stöd för att dessa skulle ställa om till gummiodling, många hade ju då satsat allt dom ägde på detta och dom blev naturligtvis upprörda när staten nu vände dom ryggen, det var ju faktiskt staten som fick dom att odla just gummi.

Samma sak med riset, där betalade både gula och röda regeringar ut risstöd för att få folk att odla mer ris, samma sak med militärjuntan som tog över makten 2006, även denna junta betalade folk risstöd, efter kuppen 2014 minskades stödet och nu får risodlare bara 50% av vad dom tidigare fick per ton.

Mvh isan lover
Fan va tradigt det är att läsa allt negativt du skriver om regeringen, diktatorn m.m. T.om. när regeringen gör rätt och bra saker, så duger det inte för dig. Inte trodde jag att Thaksin kunde dupera normala utbildade västerlänningar, utan enbart okunniga bönder utan skolgång.. Men det kunde han, märker jag bara allt för väl....

Fan va tradigt det är att läsa allt negativt du skriver om regeringen, diktatorn m.m. T.om. när regeringen gör rätt och bra saker, så duger det inte för dig. Inte trodde jag att Thaksin kunde dupera normala utbildade västerlänningar, utan enbart okunniga bönder utan skolgång.. Men det kunde han, märker jag bara allt för väl....
Kan väl bara tillägga att den diktatoriska sk regeringen kommer att få sitt straff liksom alla diktatorer fått genom historien.

Hej

Du som uppenbarligen är militärt troende och insatt kanske kan förklara för mig hur en gummiodlare ska kunna lösa sina ekonomiska problem och försörja sin fru och barn genom att nu såga ned dom gummiträd som hela familjen har hjälpts åt att sköta i 7 år och som dom har satsat allt dom äger på?

Väntar med spänning på det positiva med detta förslag och råd ifrån juntans sida.

Mvh isan lover

Hej

Du som uppenbarligen är militärt troende och insatt kanske kan förklara för mig hur en gummiodlare ska kunna lösa sina ekonomiska problem och försörja sin fru och barn genom att nu såga ned dom gummiträd som hela familjen har hjälpts åt att sköta i 7 år och som dom har satsat allt dom äger på?

Väntar med spänning på det positiva med detta förslag och råd ifrån juntans sida.

Mvh isan lover
Ja, ett stalltips vore kanske på sin plats!

Ja, ett stalltips vore kanske på sin plats!

Hej

Tror att någon eller ett par miljoner människor skulle vilja ta del av ett svar med det positiva med detta.

Själv uppfattar jag det mer som ett hån mot dom ofta ganska fattiga familjer som har lyssnat på myndigheterna och fått hjälp till att satsa allt dom äger på detta.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Vem gav dom rådet att plantera gummiträd för 7 år sedan? Juntan???
Du har ju själv berättat att plantorna var gratis och även falanger fick gratis plantor.

Vem gav dom rådet att plantera gummiträd för 7 år sedan? Juntan???
Du har ju själv berättat att plantorna var gratis och även falanger fick gratis plantor.

Hej

Det är ju något som har pågått länge och myndigheter som Forest Department och Jordbruksmyndighetvhar varit inblandade, dom har utbildat folk, ibland delat ut plantor, gett bidrag till plantering och konstgödsel, men detta var relativt tidigt och gynnade dom som var först ut mest.

Under både 90-tal och 2000-tal så har det rått en ganska stor enighet om att promota gummiträd, både gula och röda regeringar har varit delaktiga i detta liksom militärjuntan 2006, i början gick också allt som på räls och det sågs som en stor succé.

Men alla har absolut inte fått allt gratis som det kanske kan låta ibland, viss hjälp har många fått men det är främst egna pengar och eget arbete som ligger bakom dom odlingar som numera är olönsamma, dom som planterade först i vårt område tar nu ned sina träd eftersom dom har tappats i ca 30 år och har gjort sitt, nu planterar dom antingen nya eller byter till något annat.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju något som har pågått länge och myndigheter som Forest Department och Jordbruksmyndighetvhar varit inblandade, dom har utbildat folk, ibland delat ut plantor, gett bidrag till plantering och konstgödsel, men detta var relativt tidigt och gynnade dom som var först ut mest.

Under både 90-tal och 2000-tal så har det rått en ganska stor enighet om att promota gummiträd, både gula och röda regeringar har varit delaktiga i detta liksom militärjuntan 2006, i början gick också allt som på räls och det sågs som en stor succé.

Men alla har absolut inte fått allt gratis som det kanske kan låta ibland, viss hjälp har många fått men det är främst egna pengar och eget arbete som ligger bakom dom odlingar som numera är olönsamma, dom som planterade först i vårt område tar nu ned sina träd eftersom dom har tappats i ca 30 år och har gjort sitt, nu planterar dom antingen nya eller byter till något annat.

Mvh isan lover
Ja det var en informativ och bra historik som borde friskriva dagens junta från ansvaret om dålig lönsamhet för gummi och felaktig rådgivning då dom planterades före juntan tog makten.

Ja det var en informativ och bra historik som borde friskriva dagens junta från ansvaret om dålig lönsamhet för gummi och felaktig rådgivning då dom planterades före juntan tog makten.

Hej

Felaktig vet jag inte om jag håller med om, det fungerade ju faktiskt väldigt bra i ca 20-25 år, många byar och familjer blomstrade, det ledde t.o.m till en återflytt av familjer som hade lämnat byarna tidigare, folk hade råd att bygga nya hus, köpa bilar, skicka barnen till bättre skolor o.s.v.

Problemet var väl att fler länder än Thailand i regionen också satsade stort på odling av gummiträd, tänker då på länder som Indonesien, Malaysia, Kambodja, Indien, Burma, Laos och Södra Kina, att detta borde påverka världsmarknadspriset borde man kanske förstått.

Sen är det ju inte första gången som just Thailand begår misstaget att för många satsar på samma gröda eller affärsidé, just nu är det överproduktion och dåliga priser på det mesta som ris, cassava, sockerrör och ananas, vad man borde odla istället verkar ingen veta och jordbruket befinner sig i något av en kris.

Mvh isan lover

Hej

Felaktig vet jag inte om jag håller med om, det fungerade ju faktiskt väldigt bra i ca 20-25 år, många byar och familjer blomstrade, det ledde t.o.m till en återflytt av familjer som hade lämnat byarna tidigare, folk hade råd att bygga nya hus, köpa bilar, skicka barnen till bättre skolor o.s.v.

Problemet var väl att fler länder än Thailand i regionen också satsade stort på odling av gummiträd, tänker då på länder som Indonesien, Malaysia, Kambodja, Indien, Burma, Laos och Södra Kina, att detta borde påverka världsmarknadspriset borde man kanske förstått.

Sen är det ju inte första gången som just Thailand begår misstaget att för många satsar på samma gröda eller affärsidé, just nu är det överproduktion och dåliga priser på det mesta som ris, cassava, sockerrör och ananas, vad man borde odla istället verkar ingen veta och jordbruket befinner sig i något av en kris.

Mvh isan lover
Tiderna förändras förmodligen ,även i Thailand ,tex Åland är inte det samma som för 20-25 år sedan ,sånt är livet!

Hej

Mvh isan lover
Kanske även du inser att det inte går att ge skulden för detta på nuvarande junta som du gör.
En helt vanlig utveckling rent av, som i övriga världen.

Tillbaka
Topp