Extrem hetta

Jo men jag får nog hålla med @apknug Här, känns som känns relativt, jag klarar 34grader här känns som 40 bättre än i torr värme som Sverige 34 känns som 34.
För mig känns 34 grader känns som 40 bättre än brännande 34 i Sverige.
Var inte riktigt med men strunt samma. Blanda bara inte ”känns som” (värme index) med faktiskt uppmätt värde för det känns som vissa gör det.
34 grader i Sverige är svinvarmt och outhärdligt. 34 i Thailand, om det inte är allt för fuktigt, är varmt men funkar.
Slutsats: 34 i Sverige känns varmare än 34 i Thailand :thumbsup:

Och du verkar fortfarande inte förstå ”känns som”, helt otroligt :rolleyes:
Hej

Hur man uppfattar temperaturer på ca 40 grader beror ju på vad man gör, har man en bil med AC, har AC i hemmet, tillbringar dagarna i något varuhus, på stranden, vid poolen eller i skuggan med en drink så är det ju inga problem.

Men ska man som 10-tals miljoner Thailändare jobba utomhus inom jordbruk, på byggarbetsplatser eller vägarbeten o.s.v så upplever man nog den ”sköna värmen” lite annorlunda.

Mvh isan lover

Var inte riktigt med men strunt samma. Blanda bara inte ”känns som” (värme index) med faktiskt uppmätt värde för det känns som vissa gör det.
34 grader i Sverige är svinvarmt och outhärdligt. 34 i Thailand, om det inte är allt för fuktigt, är varmt men funkar.
Slutsats: 34 i Sverige känns varmare än 34 i Thailand :thumbsup:
Nä tänkte var svårt att hänga med på ;)
Värmeindex är ju en real feel, temp+luftfuktighet uträkning på det blir värmeindex.
I Sverige har vi ofta lägre luftfuktighet och får väl ett lägre värmeindex?
Men jag klarar en likadan celcius temp bättre här än i Sverige.

Nä tänkte var svårt att hänga med på ;)
Värmeindex är ju en real feel, temp+luftfuktighet uträkning på det blir värmeindex.
I Sverige har vi ofta lägre luftfuktighet och får väl ett lägre värmeindex?
Men jag klarar en likadan celcius temp bättre här än i Sverige.
Thailands klimat passar mig bäst under vintern. Svalare och torrare luft. Har för mig du gillar typ sommarmånaderna bäst?

Kommer ihåg när jag kom ned nu i januari. Hade ju bokat lunch på en sea food restaurang i Bang Saray med några vänner. 27grader och en härlig bris från havet, då var jag i himlen. Kall öl, god mat och trevligt sällskap på det :thumbsup:

Thailands klimat passar mig bäst under vintern. Svalare och torrare luft. Har för mig du gillar typ sommarmånaderna bäst?

Kommer ihåg när jag kom ned nu i januari. Hade ju bokat lunch på en sea food restaurang i Bang Saray med några vänner. 27grader och en härlig bris från havet, då var jag i himlen. Kall öl, god mat och trevligt sällskap på det :thumbsup:
Jo men anledningen jag gillar sommarmånaderna bäst är ju pga då allt växer, blommar, grönt och fint, Thailand är som finast då inget med temp att göra utan när regnet kommer och allt lever igen.
Feb ser ju ut som svensk höst på sina ställen här.

Det verkar inte som om flertalet av de som sitter hemma i i Sverige och på internet läser internet om hur "det känns" i Thailand har varit inne i en Torrbastu respektive en Ångbastu.

Jag kan meddela att ångbastun har en mycket lägre temperatur.

Slutsats: 34 i Thailand känns varmare än 34 i Sverige då luftfuktigheten är högre i Thailand.

Det verkar inte som om flertalet av de som sitter hemma i i Sverige och på internet läser internet om hur "det känns" i Thailand har varit inne i en Torrbastu respektive en Ångbastu.

Slutsats: 34 i Thailand känns varmare än 34 i Sverige då luftfuktigheten är högre i Thailand.
Fast för min del personligen känns den brännande hettan högre vid 34 grader i Sverige än 34 grader i Thailand.
Värme index är en uträkning, celsius uppmätt.
Därför jag anser att real feel är relativt, för mig känns 34 grader celsius här lägre än 34 grader celsius i Sverige.

Hej

34 grader under torrtiden en vinterdag i Thailand känns ju bara skönt, men 34 grader i kombination med hög luftfuktighet på 90-95% under regntiden med vad vi i sverige kallar ”kvav åskluft” är ju nästan outhärdlig om man ska göra någon fysisk aktivitet utomhus.

Mvh isan lover

Hej

34 grader under torrtiden en vinterdag i Thailand känns ju bara skönt, men 34 grader i kombination med hög luftfuktighet på 90-95% under regntiden med vad vi i sverige kallar ”kvav åskluft” är ju nästan outhärdlig om man ska göra någon fysisk aktivitet utomhus.

Mvh isan lover
Där är vi helt motsatt.

Jag tycker luftfuktigheten med värme är skön.
Bästa komma ut från suvvan gå från torrt till fuktigt, ännu bättre runt Phuket.
Uppdagade det första gången när var på Wallenius RORO som kadett jorden runt trip, öppna dörren på bryggan vid Malaka straight, som att gå in i en vägg.
Älskade det medans problem med svenska sommrar.

En av få gånger jag håller med dig.
Jag gillar inte ångbastu. Jag gillar torr och het bastu. 80 grader och över ska det vara. När ångan kommer ska man bli lite lätt skållad.
Sitta i någon seg fuktskadad bastu är inte min grej.
Däremot så tyckte jag inte att det var så farligt varmt i Thailand förra veckan. Varesig i Korat eller Pattaya.
I Norge och Sverige så konstaterar jag att det i alla fall inte är någon vidare värme.

Dock tycker jag inte vi har tillräcklig luftfuktighet här i Pattaya längre, sist var väl nederbördsproblemen 2011.
Sist jag upplevde sån skön luftfuktighet var väl i Phuket precis innan pandemin.

Jag gillar inte ångbastu. Jag gillar torr och het bastu. 80 grader och över ska det vara. När ångan kommer ska man bli lite lätt skållad.
Däremot så tyckte jag inte att det var så farligt varmt i Thailand förra veckan. Varesig i Korat eller Pattaya.
I Norge och Sverige så konstaterar jag att det i alla fall inte är någon vidare värme.
När jag åkte genom Korat stod bil termometern på 42 grader men mistänker att motor och köra i sol påverkar.
Här i Pattaya har inte varit någon extrem temp men inte kännt för att träna i den och huvudsaken har väl varit Songkhran.
Vill inte ha en spann isvatten hälld över mig.
Var ok när bara var vatten och kul men när dom börjat med isblock i vattnet går jag inte ut.

Hade nog som mest 36grader men med värmeindexet kändes det som 60 när jag spelade golf. Inte bara fuktigheten, hade gått upp en massa i vikt och dålig kondis:mad:

För min del behöver bastun inte vara så varm men när man slänger på vatten så skall det svettas ordentligt så porerna blir rena och gärna en rejäl värmeavslut med stor skopa vatten så det svider lite i skinnet:cool:

För min del behöver bastun inte vara så varm men när man slänger på vatten så skall det svettas ordentligt så porerna blir rena och gärna en rejäl värmeavslut med stor skopa vatten så det svider lite i skinnet:cool:

Svårt att få det att svida i skinnet om det inte är torrt och varmt innan man drar på en skopa.

Tillbaka
Topp