Extrem hetta

Hej

Ja en helt logisk utveckling i centrala Thailand som är den rikaste och mest utvecklade delen av landet, där har man högst medelinkomster, bäst utbildning och störst tillgångar.

Mvh isan lover

Det lite märkliga är att vi har också många fattiga och daglönare. Det finns givetvis regler för vad arbetsinvandrare ska tjäna och alla större företag följer nog dem, men många mindre företag bryr sig inte så lönen de betalar ut är väldigt mycket lägre än den lagstadgade minimilönen för en thailändare och säkerheten är väldigt låg.

Det är inga problem för en ung thailändare att få ett hyfsat betalt jobb på de stora fabrikerna men är man 50 är man körd och alla mindre företag anställer bara kambodjaner så finns många medelålders Thai som har det riktigt tufft, förmodligen minst lika tufft som i Isaan, även om medellönen och andelen undre medelklass är klart högre.

Det lite märkliga är att vi har också många fattiga och daglönare. Det finns givetvis regler för vad arbetsinvandrare ska tjäna och alla större företag följer nog dem, men många mindre företag bryr sig inte så lönen de betalar ut är väldigt mycket lägre än den lagstadgade minimilönen för en thailändare och säkerheten är väldigt låg.

Det är inga problem för en ung thailändare att få ett hyfsat betalt jobb på de stora fabrikerna men är man 50 är man körd och alla mindre företag anställer bara kambodjaner så finns många medelålders Thai som har det riktigt tufft, förmodligen minst lika tufft som i Isaan, även om medellönen och andelen undre medelklass är klart högre.
Hej

Ja här är ju då skillnaden att dom som vill ha ett jobb som ger hyfsat betalt kan få det, så är det ju inte i norr och nordost där finns oftast inte dessa industri och fabriks jobb.

Mvh isan lover

Hej

I vissa rikare länder gör man ju så, men i Thailand är det fortfarande en klar majoritet av dom egna medborgarna som utför dessa arbeten trots värmen, dom har helt enkelt inget alternativ p.g.a låg utbildning och familj att försörja.

Mvh isan lover

Ja, det är väl det vi egentligen sagt förr.
Hade thailändarna möjlighet att slippa leva i ”ditt paradis” så hade dom dragit illa kvickt.
Det är inte så rosenrött romantiskt som du vill få det att framstå som

Hej

Ja här är ju då skillnaden att dom som vill ha ett jobb som ger hyfsat betalt kan få det, så är det ju inte i norr och nordost där finns oftast inte dessa industri och fabriks jobb.

Mvh isan lover

Men det gäller som sagt var bara om man är relativt ung. Många fabriker har åldersgränser så låga som 35 så är man lite äldre finns det varken bra jobb eller dåliga jobb.

Ja, det är väl det vi egentligen sagt förr.
Hade thailändarna möjlighet att slippa leva i ”ditt paradis” så hade dom dragit illa kvickt.
Det är inte så rosenrött romantiskt som du vill få det att framstå som
Hej

Att leva ett traditionellt liv i storfamilj omgiven av släkt och vänner i en by har naturligtvis både fördelar och nackdelar, men för mig som har lärt känna släkt och vänners familjer både i byarna och i Korat industriernas bostadsbaracker och Bangkoks slumområden så råder det inget tvivel om vad jag själv skulle välja.

Mvh isan lover

Hej

Att leva ett traditionellt liv i storfamilj omgiven av släkt och vänner i en by har naturligtvis både fördelar och nackdelar, men för mig som har lärt känna släkt och vänners familjer både i byarna och i Korat industriernas bostadsbaracker och Bangkoks slumområden så råder det inget tvivel om vad jag själv skulle välja.

Mvh isan lover

Ja, du har ett val. Det är värre for de som inte har det.

För tio år sedan dominerade Burmeser och Kambodjaner stort i skörden av sockerrör i djupaste Isaan i gränstrakterna mellan Chaiyaphum och Loei.

De byggarbetare som byggde sjukhus och varuhus var nästan till 100% Burmeser, atbetsledning och management bestod av några thai

För tio år sedan dominerade Burmeser och Kambodjaner stort i skörden av sockerrör i djupaste Isaan i gränstrakterna mellan Chaiyaphum och Loei.

De byggarbetare som byggde sjukhus och varuhus var nästan till 100% Burmeser, atbetsledning och management bestod av några thai

Ja det skrev ju även Isan lover om för länge sedan att han (svärfar) hyrde in khmer som daglönare, de fick mindre än den lagliga minimilönen.
Fast någon arbetare fick väl gamla sneakers så då gills ju inte minimilönen :)

/ SatanG

Ja det skrev ju även Isan lover om för länge sedan att han (svärfar) hyrde in khmer som daglönare, de fick mindre än den lagliga minimilönen.
Fast någon arbetare fick väl gamla sneakers så då gills ju inte minimilönen :)

/ SatanG

Hej

Det inlägget skulle jag vilja se ?

Under mina 25-26 år i just den byn har det mig veterligen bara funnits en man ifrån Kambodja, han var ihop med en änka i byn, var alkoholist och daglönare, han och hans kompis anställde svärfar åt oss en enda gång för ett grävarbete när vi anlade en låg betongmur runt tomten, han blev full varje dag, jobbade för 150 baht per dag och det var många år före 300 bahts reformen.

Mvh isan lover

Nu är det hett ute och skönt inne.
20240426_134943.jpg
20240426_135540.jpg
20240426_140847.jpg

Hej

Ja i större städer och turistorter är det ju inte så ovanligt, men i stora delar av landet är det t.ex fortfarande Thailändare som utför fysiska tyngre arbeten, inom jordbruket var det för inte så längesedan 40% av Thailändarna som levde på inkomster ifrån jordbruket, nu ligger det på 30%.

Mvh isan lover
Där jag bodde i Petchabun var det då inga thai som utförde jordbruksarbetet, var kringresande kambodjaner som satte riset, inget thai själva gjorde.
Skall höra med frugan när hon kommer hem vilka som sätter riset på hennes rismark.

Och dom som lägger plattorna på tomten är då inga thai, dom som byggde terassen och taket runt var kambodjaner, bara arbetsledaren som är thai.
Thaigrannen sa själv för par dagar sen att det är viktigare för oss med ledig tid, sabay sabay, än pengar, thai gillar ta det lugnt, äta och dricka med familj och vänner.
Var en thai som sa det.

Där jag bodde i Petchabun var det då inga thai som utförde jordbruksarbetet, var kringresande kambodjaner som satte riset, inget thai själva gjorde.
Skall höra med frugan när hon kommer hem vilka som sätter riset på hennes rismark.
Hej

Själv var jag gift i närmare 10 år med en tjej ifrån Petchabun provins men det är ju många årsedan nu, då fanns det inte några importerade utländska arbetare där på landsbygden överhuvudtaget, jag jobbade själv tillsammans med familj och släkt där precis som jag gör när vi är i byn i Nong Khai provins. Men då handlade det mest om att odla Tamarind.
Men plantering, vattning och annat skötte vi själva, men vid skörd kunde andra bybor ibland bli inhyrda.

Mvh isan lover

Hej

Själv var jag gift i närmare 10 år med en tjej ifrån Petchabun provins men det är ju många årsedan nu, då fanns det inte några importerade utländska arbetare där på landsbygden överhuvudtaget, jag jobbade själv tillsammans med familj och släkt där precis som jag gör när vi är i byn i Nong Khai provins. Men då handlade det mest om att odla Tamarind.
Men plantering, vattning och annat skötte vi själva, men vid skörd kunde andra bybor ibland bli inhyrda.

Mvh isan lover
Det här var inga fastanställda, när det var tid att så riset så kom Kambodjanerna och åkte runt bland fälten och satte riset, kommer inte ihåg vad dom betalade men var under thai minimilön.

Jag har en jobbarkompis ifrån puerto galera, hon sa att hennes syster sagt att det var ovanligt varmt och att elräkningar hade dubblats.
Är det sant eller beror det på att man använder ac betydligt mer?
Ja AC går med högre effekt och fler timmar.
Det är runt 4 grader varmare än normalt nu.
Ungefär 2 timmar mer per dygn för oss.
En granne kör dygnet runt mot tidigare 18 timmar.
Vi har fått en prishöjning från 11,8p per kWh till 13,2p också.
Vår senaste elräkning var kanske 25% högre.

Tillbaka
Topp