Försäljare Fiberanslutning att lita på?

Var ett eu projekt i denna by så få fiber gick bara på nån enstaka tusen lapp, var meningen man skulle gräva ner kabeln från vägen in till huset själv, men dom vart lite försenade till mig så tjälen han börja komma, så då skicka dom en grävare utan kostnad kom även å fixa till gräsmattan till sommaren :thumbsup: ligger under open net så väljer internet leverantör själv jag kör nu med Banhof kostar 399/m å har funkat bra.

Enstaka tusenlapp i kostnad, resten sköttes igenom ett EU-projekt, pengar till EU betalas av bla. svenska skattebetalare, bara att gratulera...

Enstaka tusenlapp i kostnad, resten sköttes igenom ett EU-projekt, pengar till EU betalas av bla. svenska skattebetalare, bara att gratulera...
Vart nyfiken så leta rätt på kontraktet, mitt förra hus drog jag in fiber nån gång i början på 2000 talet hitta ej dom papperna, men har för mig det då gick på runt 7000kr eller om det var 10 :confused: när vi flytta hit 2007 iaf så var det adsl tills det börja strula runt 2011 men fick tillbaka + skadestånd av Telia på över 4000kr å just då var ett fiber projekt på gång här så beställde, fick installerat 2012 å gick då totalt på 3000 kr

Funderar lite på detta med vem som äger fiberkabeln in i huset? kan man byta internetleverantör? och till vilken kostnad?

Pontiac-51, månadskostnaden är nu, tro inget annat än att den kommer att höjas.
Jag ställde samma fråga till Zitus, företaget som dök upp efter att IP-Only shappat.. Inget ordentligt svar.
De är några djävla lurendrejare hela bunten.. :mad:
Som sagt utanför tätbebyggt område finns det inga pengar att tjäna på framdragning, installation av fiber.
Vem jobbar för ca 60 kr / meter fiber?? INGEN!!!
Har för mig att en traktorgrävare kostar drygt 1000- 1500 kr/tim. Och sedan skall de ta sig under asfalterade vägar in till fastigheten. Shit same!! Bara bluff...!! :confused:
Så frågan blir snarast vad som driver dessa oseriösa företag att sälja in fiberanslutning då de vet att det inte lönar sig att utföra jobbet?? Var tjänar de sina pengar om de vet att de inte levererar en installation?
Det är väl inte gratis att ha försäljare som ringer eller besöker dig i hemmet?
Får de bidrag från staten för infrastruktur? Säljer de bara vidare en kund bank?

För mig en gåta!!! Om jag som företagare försöker sälja något och vet att jag inte får en enda kund, då lägger jag ingen tid på att sälja.. ;) I ca 3 -4 år har det dykt upp samma erbjudande från olika företag .. Ingen kan säga att de kan leverera.. :confused: Vad driver dem??

Jag ställde samma fråga till Zitus, företaget som dök upp efter att IP-Only shappat.. Inget ordentligt svar.
De är några djävla lurendrejare hela bunten.. :mad:
Som sagt utanför tätbebyggt område finns det inga pengar att tjäna på framdragning, installation av fiber.
Vem jobbar för ca 60 kr / meter fiber?? INGEN!!!
Har för mig att en traktorgrävare kostar drygt 1000- 1500 kr/tim. Och sedan skall de ta sig under asfalterade vägar in till fastigheten. Shit same!! Bara bluff...!! :confused:
Så frågan blir snarast vad som driver dessa oseriösa företag att sälja in fiberanslutning då de vet att det inte lönar sig att utföra jobbet?? Var tjänar de sina pengar om de vet att de inte levererar en installation?
Det är väl inte gratis att ha försäljare som ringer eller besöker dig i hemmet?
Får de bidrag från staten för infrastruktur? Säljer de bara vidare en kund bank?

För mig en gåta!!! Om jag som företagare försöker sälja något och vet att jag inte får en enda kund, då lägger jag ingen tid på att sälja.. ;) I ca 3 -4 år har det dykt upp samma erbjudande från olika företag .. Ingen kan säga att de kan leverera.. :confused: Vad driver dem??

Men @Pepsi, vadan denna svavelrök och beskrivning av Hin håle själv. :eek:
Det ju bara förvirrande och jävligt slipade slynglar som försöker komma in i arbetslivet, utbildade av den samme.

Ta nu ett steg tillbaka och djupt andetag, försök hitta nirvana igen @Pepsi eller alt. 2 en rejäl groggj-vel så nerverna blir glada.. :D :D :D

Men @Pepsi, vadan denna svavelrök och beskrivning av Hin håle själv. :eek:
Det ju bara förvirrande och jävligt slipade slynglar som försöker komma in i arbetslivet, utbildade av den samme.

Ta nu ett steg tillbaka och djupt andetag, försök hitta nirvana igen @Pepsi eller alt. 2 en rejäl groggj-vel så nerverna blir glada.. :D :D :D
Några rejäla påskägg och ett varmt omhändertagande av påskkärringen kan väl få den bäste på bättre humör, så även @Pepsi . ;) :D

Nää nu blir jag motvals.
Jag har skrivit på ett avtal i Luleå med IP only sommaren 2017. Ett ekonomiskt stabilt företag. De krävde 50 % anslutning av 150 st hushåll för att affären (fiberanslutning) skulle bli av. De fick 75 %. Kostnad ca 20 000 kr för indragning till huset inklusive dosa och därefter 0 kr i kostnader - om du inte använder nätet. Vi får välja tjänsteleverantör själva. Bara det! Endast när vi använder fibernätet betalar vi månadsvis. Fibernät är lika viktigt som elen var för 100 år sedan. Betalning 20 000 kr när det är klart. Inte nåt i förskott.

Lulebo har konstant (4 år) vägrat dra ut fiber till vi som ligger utanför Luleå. Byarna. Jag har stugan faktiskt bara 7 km från centrum. Men djävlar i somras då vaknade Lulnet. Försökte splittra våra 150 st hushåll. Fult gjort. Gick ut med ett erbjudande och svamlade om att de kommer nog att ta bort den fasta månadskostnade, de har planerat för byarna NU osv..... Sossemaffian i Luleå var som vanligt framme.

Det som styr är avtalet. Endasst avtalet. Det finstilta. Läs det noga. Jag litar på IP Only. Men jag kan återkomma i frågan för jag har fått svar att de kommer att påbörja grävandet hösten 2018. Nu förhandlar de med markägarna. Och där vet man aldrig om det finns någon "tjalle tvärvigg" men vi hoppas på IP Only att de kan skriva avtal.

Jag har nog nämnt detta tidigare. Avtal tecknades med Telia Öppen fiber för att det skulle dras in till vårt hus, kostnad 19900 :- betalning efter leverans. Telia tar en kreditupplysning och eftersom jag jobbar i Danmark står det inkomst 0. Får ett otrevligt brev med krav på förskottsbetalning inom 2 veckor, leveransdatum osäkert.

Ringer upp Telias kundtjänst och protesterar, hur kan jag ha villa och familj om jag har 0 kr i inkomst och inga betalningsanmärkningar. Får ett snorkigt svar att dom inte kan göra något, det är våra rutiner. Varpå jag som tidigare nämnts bad honom koppla upp fibern där solen aldrig skiner och han är som högst när han plockar potatis.

Så någon fiber blir det icke efter en sådan behandling, vi klarar oss alldeles utmärkt ändå. :mad:

Jag har nog nämnt detta tidigare. Avtal tecknades med Telia Öppen fiber för att det skulle dras in till vårt hus, kostnad 19900 :- betalning efter leverans. Telia tar en kreditupplysning och eftersom jag jobbar i Danmark står det inkomst 0. Får ett otrevligt brev med krav på förskottsbetalning inom 2 veckor, leveransdatum osäkert.

Ringer upp Telias kundtjänst och protesterar, hur kan jag ha villa och familj om jag har 0 kr i inkomst och inga betalningsanmärkningar. Får ett snorkigt svar att dom inte kan göra något, det är våra rutiner. Varpå jag som tidigare nämnts bad honom koppla upp fibern där solen aldrig skiner och han är som högst när han plockar potatis.

Så någon fiber blir det icke efter en sådan behandling, vi klarar oss alldeles utmärkt ändå. :mad:
Det finns nyanlända som bor i villa och har ingen inkomst förutom bidrag förstås men dom får väl fiber gratis indraget.

555555 ! De som "Säljer" fiberanslutning är inte intresserade av att utföra ett jobb... Av någon anledning tjänar de pengar på att kränga avtal till personer på landsbygden. Jag har sett ca 10 skyltar utanför tomter på en sträcka av 3 km.. "ZITUS" levererar.. Hur djävla dumma får folk vara att nappa på ett sådant erbjudande?? :eek:
Är folk så djävla korkade nu för tiden??
Att skriva på ett avtal om något som aldrig kommer att uppfyllas... Ingen kommer att gräva en meter..
Att ha fiber in i huset har varit ett försäljnings argument i flera år... Alla måste ha det.. Är det sant?
Med tanke på att mobila tjänster rasar i kostnad för varje år så lär det vara mycket billigare med mobilt internet.
Och då är man inte upplåst via en kabel leverantör. För de som väljer fast fiberlina kommer den fasta avgiften att öka dramatiskt under åren..
Man hade samma sak utanför Helsingborg för ett par år sedan.. Billig fjärrvärme anslutning.
När nästan alla anslutit sig så höjde kommunen den fasta avgiften rejält.. ;)
Samma gäller inom el leverans.. När elpriset sjunker så höjer man den fasta avgiften.. :p

Men för vår del kommer ZITUS, IP-Only eller annat företag aldrig att gräva en meter för att dra fram någon fiber.
Men de vill skriva avtal av någon anledning.. Ting Tong !!!:D

Försäljare Fiberanslutning att lita på?
Åk hem till Sverige, där kan du lita........
Om du däremot släpper lite på de Svenska tyglarna så kommer du upptäcka en ny värld :D

Ja åk till återförsäljarens närmaste kontor och teckna ett avtal!
JAAAAA! du kan lita på detta........eller ej.....
som vi säger i Thailand, up 2 u........
555555 ! Det finns inga kontor att teckna avtal med.. Det är bara luft!!! Så mitt inlägg är en varning till alla som råkar ut för liknande försäljare.. ;)

Ja åk till återförsäljarens närmaste kontor och teckna ett avtal!
JAAAAA! du kan lita på detta........eller ej.....
som vi säger i Thailand, up 2 u........
up 2 u ...?? Är det inte ett engelskt uttryck? :) Knappast Thai... Möjligen på en bar...?
Prova ett uttryck för dig själv när du gör inlägg i sakfrågan som du inte har en aning om..

På Thai...
คุณพูดขี้มากๆ , khoon[ton]M[/ton] phuut[ton]F[/ton] khee[ton]F[/ton] maak[ton]F[/ton] maak[ton]F[/ton]
:p:p:p:p

Gillar man inte tråden gällande fiberanslutning så är det bara att sluta att ta del av den...
Man måste inte kommentera i heller.. Har man inget att tillföra i sakfrågan är det bättre att inte uttala sig.
Annars finns det en funktion som heter "ignorera" på TS.
Gillar man däremot att tjafsa så svarar jag... Och då vet forumsvärden att jag kan det med råge.. Tror inte forumsvärden vill det .. :wai::wai:

Tycker nog tråden har börjat spåra ur, själv går jag vidare och läser på andra ställen.

555555 ! De som "Säljer" fiberanslutning är inte intresserade av att utföra ett jobb... Av någon anledning tjänar de pengar på att kränga avtal till personer på landsbygden. Jag har sett ca 10 skyltar utanför tomter på en sträcka av 3 km.. "ZITUS" levererar.. Hur djävla dumma får folk vara att nappa på ett sådant erbjudande?? :eek:
Är folk så djävla korkade nu för tiden??
Att skriva på ett avtal om något som aldrig kommer att uppfyllas... Ingen kommer att gräva en meter..
Att ha fiber in i huset har varit ett försäljnings argument i flera år... Alla måste ha det.. Är det sant?
Med tanke på att mobila tjänster rasar i kostnad för varje år så lär det vara mycket billigare med mobilt internet.
Och då är man inte upplåst via en kabel leverantör. För de som väljer fast fiberlina kommer den fasta avgiften att öka dramatiskt under åren..
Man hade samma sak utanför Helsingborg för ett par år sedan.. Billig fjärrvärme anslutning.
När nästan alla anslutit sig så höjde kommunen den fasta avgiften rejält.. ;)
Samma gäller inom el leverans.. När elpriset sjunker så höjer man den fasta avgiften.. :p

Men för vår del kommer ZITUS, IP-Only eller annat företag aldrig att gräva en meter för att dra fram någon fiber.
Men de vill skriva avtal av någon anledning.. Ting Tong !!!:D
Ännu - har jag inte skördat frukterna av min underskrift avseende IP Only. Men jag tror du har fel. Fastighetsmäklarna konstaterar att statistiskt höjs husets värde, med indragen fiber. Det går inte att bortse ifrån. Nog är det väl stabilare med fiber än 3G eller 4G?? Blir det inte dyrare att det köra 4G typ? Jag har ADSL i stugan nu. Men byter till fiber för att få upp hastigheten? jag känner mig inte korkad...ännu?

Tillbaka
Topp