Fylleri och dryckenskap, jobb och fritid

Men man får tyvvär gå ner 50% i lön.
Bättre levnadsstandard eller bättre lön är valet.
Tyvvär svårt att finna båda.
Men saknar det livet gör man.

FB_IMG_1553402890043.jpg

FB_IMG_1553402872085.jpg

FB_IMG_1553402862925.jpg

FB_IMG_1553402857793.jpg

Synd att man inte kan få allt ;)

Goa bilder i alla fall. Ser ut som du trivs till sjöss (och land) :)

All sjöfart inom Europa skall vara nycktert, nu bryts det bevisligen mot reglerna, ser man ju ofta när man läser tidningarna.
På långfartsbåtarna jag var stängdes alkoholförsäljningen 24 timmar innan land.
Fanns folk som var fulla jämt chiefen sa själv att han led av chief sjukan, drack från han kom ombord tills han åkte hem.

Kompis va på en båt där kapten söp kraftigt, när han va som fullast kom han upp på bryggan och skulle ha oannonserade brandövningar, sen försvann han i hytten och låg o söp några dagar.

Så du har helt rätt, alkoholproblem är vanligt till sjöss, men pga nya regler bla i Europa har det minskat.
Det har minskat betydligt, särskilt i tankfartyg. Vi har inte en öl ombord, får ha mellanöl men jag och min avlösare har satt stopp, för mycket administration runt det. Enligt mig är det enbart positivt.

Sen vet jag att det krökas friskt på en del torrlastfartyg, jag skulle aldrig kunna acceptera det. Var på ett svenskt RoRo-fartyg i mitten av 80-talet, fy för den lede vilket krökande. Ibland var det tur om någon överhuvudtaget var nykter. Slutade när jag blev utskälld av kapten för att jag var nykter, skrek att han kunde stoppa upp fartyget någonstans där solen aldrig skiner.

Visst festade jag själv till det någon gång men då låg vi till kaj över natten. Mant måste dock vara försiktig även idag, man vet aldrig vilken dåre som befinner sig på bryggan på det mötande fartyget, han kan vara aspackad.

Det har minskat betydligt, särskilt i tankfartyg. Vi har inte en öl ombord, får ha mellanöl men jag och min avlösare har satt stopp, för mycket administration runt det. Enligt mig är det enbart positivt.

Sen vet jag att det krökas friskt på en del torrlastfartyg, jag skulle aldrig kunna acceptera det. Var på ett svenskt RoRo-fartyg i mitten av 80-talet, fy för den lede vilket krökande. Ibland var det tur om någon överhuvudtaget var nykter. Slutade när jag blev utskälld av kapten för att jag var nykter, skrek att han kunde stoppa upp fartyget någonstans där solen aldrig skiner.

Visst festade jag själv till det någon gång men då låg vi till kaj över natten. Mant måste dock vara försiktig även idag, man vet aldrig vilken dåre som befinner sig på bryggan på det mötande fartyget, han kan vara aspackad.
Var på torrlastare, där va det första matrosen gjorde när han kom ombord köpa 1 låda öl.
Han snitta 10 öl om dagen ombord och 1gr hash om dagen när han var hemma berätta han.

Nja det stämmer inte, det är fortsatt tillåtet med alkohol och dricks nog en hel del på internationell sjöfart.
Vi som går inom Europa där är det inget men på långfart så dricks det.
Alla båtarna jag var på som gick på långfart hade alkoholförsäljning ombord.
Då kunde det se såhär ut ombord när vi kom ut på atlanten.

FB_IMG_1553401418126.jpg

FB_IMG_1553402168667.jpg

Hej

Stämmer bra med min erfarenhet, det är väl bara på en del Svenska fartyg som det är alkoholförbud, tänker då på dom som transporterar gas, bensin och liknande.

Skulle man säga till en Ryss eller annan Öststatare att det är alkoholförbud på sjön skulle dom få sig ett gott skratt.

Mvh isan lover

En sådan hytt tror jag inte ens kompisen farsa hade när det begav sig, och han var ändå flaggskeppare på ACL!

Tänk om farsan hade sett det! På 60-talet så bodde man i hytter som motsvarade en sovkupé på tåget. Å andra sidan kunde båten ligga 2 veckor i Buenos Aires, Kapstaden, Sidney osv., så man kunde vara iland och turista ordentligt.

Så mycket med alkohol tror jag inte det var, men när han var på en liten vintanker serverades det rödvin till maten. :p

En sådan hytt tror jag inte ens kompisen farsa hade när det begav sig, och han var ändå flaggskeppare på ACL!

Tänk om farsan hade sett det! På 60-talet så bodde man i hytter som motsvarade en sovkupé på tåget. Å andra sidan kunde båten ligga 2 veckor i Buenos Aires, Kapstaden, Sidney osv., så man kunde vara iland och turista ordentligt.

Så mycket med alkohol tror jag inte det var, men när han var på en liten vintanker serverades det rödvin till maten. :p
Är bara vi seniorbefäl som har sådana hytter.

Så man har inte rätt att påpeka saker här då man tycker det är fel?? Är ju inte första gången eller har jag fel ??
Har nån hoppat på dig?
Om inte så blunda och gå vidare eller anmäl inlägg du inte gillar men sluta gnäll e du bussig.

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
3 K
Thaimartin
T
A
Svar
21
Visningar