Gräsmatta på rulle

Min tomt är 7×17m på den öppna ytan, det passar bra, kommer jag utnyttja tror jag.
Hade sån stor tomt som dig med gräsmatta och träd på Pratumnak, var bara jobb.
Så när jag är klar skall det vara som du säger minimalt med gräs.
Tänkte ju pool först men jag vet inte, jag saknar inte det längre och tror den skulle bli oanvänd.
Har du någon uppfattning vad kostnad för komplett pool i Pattaya är?

Har du någon uppfattning vad kostnad för komplett pool i Pattaya är?
Nä men på byggsida på fb har jag läst att folk har betalat från 1 miljon baht för riktig pool i @nmax poolstorlek.
Och det har varit uppe i Isaan.
Samma pris sa dom på en village att vi kunde räkna med här nere om vi ville nåt företag bygga till en pool.

Känner att nu äntligen bor jag på bästa läget i stan och gillar huset vi hyr, skulle nära på kopierat det om jag byggt själv och finns bra tomtmark 100m härifrån, räknat och hamnat på ca 5-5.5 milj inkl tomt, hus, pool, möbler mm, blir väl 6 milj innan man e klar men då något lite större än huset vi hyr och 1-2 milj billigare än att köpa ett färdigt i samma std.
Men som den jag är så räknar jag internränta på insatt kapital och hyran här på 35k motsvarar 7% och när man äger tillkommer alltid andra kostnader och jag anser att 7% avkastning är alldeles för dåligt och har dessutom löfte om att få hyra hur länge vi vill så får nog stå ut med bara 3m bredd på poolen.
Vi får se längre fram, om börsen rasar och jag blir lika rik som Magunnar så kanske jag skiter i internräntan å bygger iaf bara för att få plats med 2 bilar :D:D:D
Beror ju lite på vad man skall ha för möbler och kök, sticker snabbt iväg om man vill ha lite extra fast går åt andra sidan möblera extremt billigt här nere om man vill det med.

Nä men på byggsida på fb har jag läst att folk har betalat från 1 miljon baht för riktig pool i @nmax poolstorlek.
Och det har varit uppe i Isaan.
Samma pris sa dom på en village att vi kunde räkna med här nere om vi ville nåt företag bygga till en pool.
Ja 1-1,2 milj för en bra byggd pool är vad jag kommit fram till.

Nu har jag vart och pratat med trädgårdsmästare i Pattaya och Laem Chabang alla säger samma sak finns bara på Lörd-Sönd marknaden i Pattaya annars söderut gränsen Bang Sarey/Satahip.

Den ene trädgårdsfirman kunde dock beställa in åt oss och komma och fixa trädgård och gräsmatta åt oss.

Blir ju lite dyrare än att köpa för 10-15 baht m2 och lägga själv.
Men jag har inga gröna fingrar så dom skall komma och kolla på tomten och lägga upp en plan med växter och gräs.

Nu har jag vart och pratat med trädgårdsmästare i Pattaya och Laem Chabang alla säger samma sak finns bara på Lörd-Sönd marknaden i Pattaya annars söderut gränsen Bang Sarey/Satahip.

Den ene trädgårdsfirman kunde dock beställa in åt oss och komma och fixa trädgård och gräsmatta åt oss.

Blir ju lite dyrare än att köpa för 10-15 baht m2 och lägga själv.
Men jag har inga gröna fingrar så dom skall komma och kolla på tomten och lägga upp en plan med växter och gräs.
Jag fattar inte att du lägger så mycket tid och möda och pengar för något som ska bort om 4 mån

Blir ju en del grönt igen.

1530693707384.JPEG

Jag fattar inte att du lägger så mycket tid och möda och pengar för något som ska bort om 4 mån
Sen så mycket pengar handlar det ju inte om, river jag bort halva gräsmattan handlar det om 825 baht.
Tid har jag inte lagt än, var först idag jag hade tid att åka och kolla påväg till pizzerian, innan har jag bara skrivit att jag skall kolla gräsmatta men inte hunnit ;)

Då har jag några priser.
Köpa söder om Pattaya Bang Sarey/Sattahip 10-15 baht m2.
Låta trädgårdsmästaren lägga det 50 baht m2 och då är det för gräs, jord och arbete.
10-15 baht är bara gräsmatta då får man köpa jord och göra jobbet själv.

Så på Torsdag kommer trädgårdsmästaren och kollar på tomten.

Sen får vi se hur det blir med altanen inte helt 100% på hur jag skall göra med den, funderat idag.
Altan som jag vill ha skall dom ha 246.000 baht för det, bygger jag en uteplats av samma tiles som på baksidan och framsidan gissar jag på runt 20.000-30.000 baht.
Har några månader på mig att fundera, nu blir det gräsmatta och trädgård.
Får gå runt och kolla hur andra har byggt så man får lite idéer.

Lägg betong å klinker på hela klabbet istället, har det i huset vi hyr nu och skitgott att slippa gräsmattan.
Jag la klinker på halva ute ytan nästan och våran fina Thaigranne snäste åt gumman att det blir alldeles för varmt.
Det blev bra dock och lite grönt har vi kvar. Bananer och Mango också.
Kan gå runt barfota utan och trampa på djur och insekter också.

Senast ändrad:
Jag var i kontakt med en firma nu ville ha 90.000 baht för altan med klinkers och betonggrund, 53m2, var inte det väldigt dyrt?
Jag klagade på priset, nu fick jag i skrivandets svar från företaget på Line att dom hade satt fel unit price (ja tjena, självklart ;) ) och fick nytt pris 60.000 baht.

Nåt sånt jag funderar på att göra istället för att krångla till det, blir billigare och lättare att hålla iordning.
Jag är toknöjd men se till att dom lägger fall åt rätt håll överallt men inte för mycket.
Vill ju att vattnet ska rinna mot dom dräneringsbrunnar du ska ha, glöm inte dom.
Låt dom inte bygga detta när du jobbar, köp ett vattenpass och håll dig hemma :D
Å ang taket så fråga hur dom tänkt konstruera det, Thai vill gärna sätta en massa stolpar istället för en bärlina, stolpar som sen bara e i vägen.

Tillbaka
Topp