Gula boken (house book) - vad krävs?

Rebrun

Nykomling
Hej!

Vi har hus i södra Thailand och en lägenhet i Bangkok. Vi skulle vilja skaffa en yellow house book, för att underlätta vissa myndighetskontakter, för att få ID-kort och för att slippa skaffa certificate of residency till allt hela tiden. Är det någon som har erfarenhet av processen och som kan ge lite tips?

Hej!

Vi har hus i södra Thailand och en lägenhet i Bangkok. Vi skulle vilja skaffa en yellow house book, för att underlätta vissa myndighetskontakter, för att få ID-kort och för att slippa skaffa certificate of residency till allt hela tiden. Är det någon som har erfarenhet av processen och som kan ge lite tips?
Jag fixade gula boken id-kortet i samband med att vi registrerade oss som gifta i Thailand. Jag kommer tyvärr inte ihåg alla papper jag behövde för det med det var åtminstone vigselbevis och personbevis från Sverige som vi lät översätta och få översättningen validerad. Vi lejde en kille i Bangkok för att fixa det. De jag behövde komplettera med för gula boken var en validering av mitt pass från ambassaden som sedan också fick översättas och valideras. Nu tror jag dock ambassaden har slutat med dessa intyg sedan 1 september i år. Det kanske går att fixa i Sverige från UD istället.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp