Mitt Tiny house bygge

Hej Ubon
Kul att du gillar mitt bygge.

Nu har jag fått pris från byggare nr 2 och det blev mycket enkelt för dom att "räkna" ut arbetskostnaden, när vi tittade och förklarade hur vi ville ha det efter ritning med lite ändringar, så var det många släktingar runt omkring och någon klämde ur sig hur mycket den 1:a bryggaren hade för pris (170.000B) så byggare 2 behövde bare 15 minuter att "räkna" ut ett bättre pris (160.000B).
Haha de är la för goa ...

Hej Ubon

Nu har jag fått pris från byggare nr 2 och det blev mycket enkelt för dom att "räkna" ut arbetskostnaden, när vi tittade och förklarade hur vi ville ha det efter ritning med lite ändringar, så var det många släktingar runt omkring och någon klämde ur sig hur mycket den 1:a bryggaren hade för pris (170.000B) så byggare 2 behövde bare 15 minuter att "räkna" ut ett bättre pris (160.000B).
Fråga några byggare till så är du snart nere i 100.000 B ;)
Några 10 man behövs inte, då alla inte lär dyka upp varje dag.

Hej Ubon

Ja låt dom känna till varandra så dom får lägga bud, går du till nummer 3 och 4 med ;)

Om man räknar på en byggares dagslön på ca 300 Baht så motsvarar ju detta ca 500 dagars arbete ... materialkostnad har jag ingen susning om, men känns som saltad. Begär offert från fler.
Uppe hos oss kostar 1 tegelsten 6 b, 1 50 kg säck cement 105 b, i 40 kg säck med puts 120 b, plåttak betalade vi 150 b per meter, tjocka stålbalkar 500 b per 6 meter i fabriken, fönstren betalade vi på rea 1800 b för aluram med mörk glas inkl myggnät (140x100 cm), 3600 b förr dom som var 200x100 cm på Thai watsadu, det enda vi köpte på global var färg så som var billigast

För att få upp taket 2012 så betalade vi 8000 b i arbetskostnad, golvläggaren tog 80 b per kvadratmeter

Senast redigerad av en moderator:
Ja låt dom känna till varandra så dom får lägga bud, går du till nummer 3 och 4 med ;)

Det är nästan så att Ubon själv vill lägga en offert på 159.000b på arbetskostnaden, 5555

även om man inte kommer ner med 50% så nog borde man kraftigt kunna reducera arbetskostnaden,
det luktar som att Du skulle få betala byggbossens "mia noi".

Visst är allt en förhandlingsfråga, men detta tycker jag nog liknar scammersfasoner....jag har haft
byggjobbare på farm2 rai, vet ungefär vad det borde kosta.

Kho Lanta, är det där Du ska bygga? om inte, vilken är den största närmsta stad?

Kan Du ge mig lite mer information om byggritningen så ska jag fråga en för mig duktig
byggkille vad ditt bygge i hans mening skulle kosta, vilken jag har anlitat vid flera tillfällen.

Compakt living, då kan man väl köra paketet fullt ut, hur har Du det med el?

Om du inte redan har gjort det, så tycker jag att du ska begära in en riktig offert. Gör man bara en sådan där "kaffeservett-offert" som du fick på första stället så blir det liksom nästan omöjligt att jämföra de olika alternativen. :) Så du behöver en ordentligt lista över vad som ingår och hur de har kommit fram till priset, anser jag. Först då vet du om du verkligen har fått det billigare eller om det bara är ett lägre pris för något som blir sämre gjort.

Om du inte redan har gjort det, så tycker jag att du ska begära in en riktig offert. Gör man bara en sådan där "kaffeservett-offert" som du fick på första stället så blir det liksom nästan omöjligt att jämföra de olika alternativen. :) Så du behöver en ordentligt lista över vad som ingår och hur de har kommit fram till priset, anser jag. Först då vet du om du verkligen har fått det billigare eller om det bara är ett lägre pris för något som blir sämre gjort.

Den var rolig, begär en riktig offert 5555, inte en kaffeservett-offert, Du e bara för rolig,

har Du glömt att vi befinner oss i Thallalandet, vems och vilken lag gäller?,

Kho Lanta sätt på dig arbetshandskarna, för tusan, det handlar om 30m2, vari ligger problemet?

Det är nästan så att Ubon själv vill lägga en offert på 159.000b på arbetskostnaden, 5555

även om man inte kommer ner med 50% så nog borde man kraftigt kunna reducera arbetskostnaden,

Visst är allt en förhandlingsfråga, men detta tycker jag nog liknar scammersfasoner....jag har haft

Kho Lanta, är det där Du ska bygga? om inte, vilken är den största närmsta stad?

Kan Du ge mig lite mer information om byggritningen så ska jag fråga en för mig duktig
byggkille vad ditt bygge i hans mening skulle kosta, vilken jag har anlitat vid flera tillfällen.

Ska bygga utanför Khon Kaen.
I tråden "bygga attefall i Thailand" finns en länk till ritningar.

Jag har inge "workpermit"

Den var rolig, begär en riktig offert 5555, inte en kaffeservett-offert, Du e bara för rolig,

har Du glömt att vi befinner oss i Thallalandet, vems och vilken lag gäller?,

Kho Lanta sätt på dig arbetshandskarna, för tusan, det handlar om 30m2, vari ligger problemet?

Hehe, ja, men man måste ju fråga efter den förståss. :) När jag har frågat så har jag fått. Det här bygget ska ju iofs ske i Isaan, som inte jag vet så mycket om, men Khon Kaen är ju iaf bland de mer utvecklade områdena...

Kho Lanta, när tänkte Du börja bygga,?

Kan tänka mig att hänga på med ett bygge likvärdigt ditt 30 m2, som ett hus till
arbetarna i framtiden, Du har fyllt upp marken vilket jag inte har, jag löser den biten.

Kho Lanta, nu kör vi, dubbelbygge, Du hos dig, jag hos mig...

Om du ej hittat byggritningarna så är det här:

https://thaisnack.se/threads/bygga-attefallshus-i-los.10920/

http://www.thailandhouseplans.com/house-plans-zip/houseplan3.html

Tillbaka
Topp