Gula ärtor - Går det att köpa i Thailand?

Hade ett liknande problem här om dagen men angående röda linser och kikärtor.

Kan konstatera att de inte finns på lotus (i vart fall inte lotus pinklao). Hittade mungbönor och röda bönor där dock.

Vila har i vissa butiker, foodland likaså. vissa "livs" affärer i Pahurat (little India) har bra sortiment av bönor, ärter och linser.

Finns 2-3 affärer i slutet av Silom med. Dels en Burmesisk affär plus ett par Indiska/Pakistanska. Alla jag vet om är dock i Bkk. Kan inte svara för just gula ärter dock.

Går det att köpa vanliga gula ärtor som man blötlägger och kokar ärtsoppa på i Thailand?
Jag passar på att fråga detsamma om bruna bönor?
Gula ärtor har jag aldrig hittat i Thailand, jag har själv letat, jag har tagit med mig några paket när jag åkt ner och gjort ärtsoppa på, bruna bönor vet jag inte om det finns

Går det att köpa vanliga gula ärtor som man blötlägger och kokar ärtsoppa på i Thailand?

Gula ärtor har jag aldrig sett i någon thailändsk affär. Nog enklast ta med från Sverige.

Roda boner for att koka brukar jag kopa i losvikt på Lotus. Kostar 150 baht per kg.

Ingen storre skillnad i smak mot bruna.

Funderar på att odla gula ärtor och sen kanske någonting till i grönsaksväg som inte finns därnere när ris säsongen är över tillsammans med tobak, gäller bara att fundera vad man kan odla

Inte säker men tror det finns gula ärtor att köpa, har en kompis som brukar koka ärtsoppa, men kanske är här nere man kan få tag på det ;)

Inte säker men tror det finns gula ärtor att köpa, har en kompis som brukar koka ärtsoppa, men kanske är här nere man kan få tag på det ;)
Kan finnas i pattaya att köpa hos dom som har varor från ex. Sverige i sina butiker, men det finns iaf inte uppe hos mig men jag tar med mig 2-4 paket ärtor så gumman iaf får ärtsoppa. Sen så får man odla en del av dom och se hur lång tid det tar innan dom grott klart därnere

Hönan, själv brukar jag åka till Tesco Lotus i Baan Beung och där har de gröna ärtor i lag på burk och på de brukar jag göra ärtsoppa, smakmässigt ungefär som gula.
Men eftersom jag är uppvuxen med det gröna ärt alternativet(finlandssvensk) så tillreder jag också på det sättet och då kan jag drömma mig tillbaka till "farmors" matlagning och kan senare klappa mig på magen efter gott utfört arbete...
;):);)

Det är enkelt att göra min soppa:
2st burkar, sen häll av lagen
i kastrull 0,5-1,0L(beror på antal pers.) vatten & 1 köttbuljong tärning
Värm vatten, i med en burk och koka sönder dessa, sedan häll allt i en mixer och mixa allt till en fin slät soppa.
Burk nr 2 åker i och får endast en uppvärmning, sen är det bara att smaksätta efter eget behag.

Kan garantera att ett misslyckande nu, bara bevisar hur usel kock man är. :eek:;):eek:

Senast ändrad:
Googla på gula ärtor Thailand : " Dried yellow peas " de finns i Thailand , och många recept på
Thai ärtsoppa båda gul och gröna ärtsoppa . Och grön ärtsoppa med pannkaka . se foto

images.jpg

unnamed.jpg

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
971
Anonyma
A
A
Svar