Här fortsätter vi våra intressanta diskussioner som blev OT

A

Anonym

Gäst
#21
Jag har också besökt många flygplatser i världen, kan inte påminna om att någon är bättre än den andra. Jag försöker vara i tid för att hinna men inte för att underhållas.

Jag avskyr byten då jag inte gillar flygplatser.

Har även varit i Singapore, minns inte att den var något speciellt.

Långt tycker jag det oftast är på de flesta flygplatser.

Har dock ett minne från Schiphol. Jag flög från San Francisco till Stockholm med byte på Schiphol med KLM.

På flyget från San Francisco hamnade jag bredvid en fin iransk dam som var arkitekt och levde i San Francisco men skulle till Iran för att besöka sin sjuka far. Hon frågade om jag brukar kunna sova på nattflyg, nej det brukar jag inte svarade jag. Va bra sa hon, inte jag heller, då kan vi hålla varandra sällskap. Inget fel på hennes sällskap, men någon sömn blev det inte.

Väl i Amsterdam såg jag fram mot flyget till Stockholm, jag skulle inte äta jag skulle sova, var helt slut med tidsskillnaden (skulle ju vara kväll nu i Kalifornien) inräknad. Jag visste jag skulle ha fönsterplats, så inget kunde störa mig.

När jag då ska gå ombord blir det problem med mitt boarding kort. Jag tänkte jag accepterar bara fönsterplats, jag checkade ju in för 15 timmar sen, har de ändrat ska jag ändå ha min fönsterplats.

Hon vid gaten bad om ursäkt och sa att planet var överbokat om min plats inte fanns kvar. Jag var nog svart i ögonen. Vet inte om hon såg det. Hon sa att jag fått en ny plats på rad 1. Är det fönsterplats sa jag. Nej det är i mitten men endast en plats så ingen bredvid dig. Det är i första klass och vi har uppgraderat dig som flugit hela natten.

Det fanns endast två rader första klass och total fem passagerare, de andra sov eller jobbade och ville inte ha varken dryck eller mat. Jag levde som en kung och hade två flygvärdinnor som bara servade mig ... maten var så god, de frågade om jag ville ha en portion till, så klart jag ville med lite champagne ...

Dock har jag inget minne av att det var långt att gå på flygplatsen ... men jag var väl 35 år då ...
 
#22
Om frågan var till Sverige har jag inte kollat, men alla dessa tjänster bygger på samma teknologi och många på samma tjänst, alla har prissatt olika.
Det kanske kunde vara värt att kolla priserna per minut till Sverige!

Voipdiscount: 0,22 € (> 2 kr)
Freecall: 0,03 € (< 30 öre)
 
Senast redigerad av en moderator:
P

Pjodd

Gäst
#23
Då man tappar handlingen i denna tråden då man inte vet bakgrunden till diskussionen så försöker jag mig ändp på att svara.

Vi har använt voipdiscount.com som är en liknande tjänst som freecall. Med denna betalar man också in 10€ plus moms så 12.50€ för detta får man tre månader med gratis samtal till både fasta och mobila nätet i Thailand. Jag har även använt tjänsten i Thailand och då ringt helt gratis i Thailand. Förut hade vi en telefon kopplad till tjänsten, sen började vi använda en voip app till smartphonen. Nu ringer frugan bara till sina kompisar och släktingar och använder bara Line.

Om frågan var till Sverige har jag inte kollat, men alla dessa tjänster bygger på samma teknologi och många på samma tjänst, alla har prissatt olika.
Denna tråden är mest en "slaskhink". Det är tänkt att när en intressant diskussion blir OT, så kan vi prata vidare här utan att kapa den ursprungliga tråden.

Så om jag förstått det rätt så bygger detta på samma princip som tex SKYPE, där man kopplar upp sig via nätet och kan ringa till telefoner på deras nr, och inte app till app (typ Line) så att säga?
 
Senast redigerad av en moderator:
#24
Denna tråden är mest en "slaskhink". Det är tänkt att när en intressant diskussion blir OT, så kan vi prata vidare här utan att kapa den ursprungliga tråden.

Så om jag förstått det rätt så bygger detta på samma princip som tex SKYPE, där man kopplar upp sig via nätet och kan ringa till telefoner på deras nr, och inte app till app (typ Line) så att säga?
Ja
 
P

Pjodd

Gäst
#25
Jag har också besökt många flygplatser i världen, kan inte påminna om att någon är bättre än den andra. Jag försöker vara i tid för att hinna men inte för att underhållas.

Jag avskyr byten då jag inte gillar flygplatser.

Har även varit i Singapore, minns inte att den var något speciellt.

Långt tycker jag det oftast är på de flesta flygplatser.

Har dock ett minne från Schiphol. Jag flög från San Francisco till Stockholm med byte på Schiphol med KLM.

På flyget från San Francisco hamnade jag bredvid en fin iransk dam som var arkitekt och levde i San Francisco men skulle till Iran för att besöka sin sjuka far. Hon frågade om jag brukar kunna sova på nattflyg, nej det brukar jag inte svarade jag. Va bra sa hon, inte jag heller, då kan vi hålla varandra sällskap. Inget fel på hennes sällskap, men någon sömn blev det inte.

Väl i Amsterdam såg jag fram mot flyget till Stockholm, jag skulle inte äta jag skulle sova, var helt slut med tidsskillnaden (skulle ju vara kväll nu i Kalifornien) inräknad. Jag visste jag skulle ha fönsterplats, så inget kunde störa mig.

När jag då ska gå ombord blir det problem med mitt boarding kort. Jag tänkte jag accepterar bara fönsterplats, jag checkade ju in för 15 timmar sen, har de ändrat ska jag ändå ha min fönsterplats.

Hon vid gaten bad om ursäkt och sa att planet var överbokat om min plats inte fanns kvar. Jag var nog svart i ögonen. Vet inte om hon såg det. Hon sa att jag fått en ny plats på rad 1. Är det fönsterplats sa jag. Nej det är i mitten men endast en plats så ingen bredvid dig. Det är i första klass och vi har uppgraderat dig som flugit hela natten.

Det fanns endast två rader första klass och total fem passagerare, de andra sov eller jobbade och ville inte ha varken dryck eller mat. Jag levde som en kung och hade två flygvärdinnor som bara servade mig ... maten var så god, de frågade om jag ville ha en portion till, så klart jag ville med lite champagne ...

Dock har jag inget minne av att det var långt att gå på flygplatsen ... men jag var väl 35 år då ...

Men du skrev först att du ville sova sista sträckan:D
 
Senast redigerad av en moderator:
P

Pjodd

Gäst
#28
Jag har också blivit uppgraderad till 1,a klass en gång, då med Thaiairways, det va en upplevelse, fantastiskt fin mat, drycker av alla dess slag, samt service utöver det vanliga.
Så jag förstår @Janne varför han inte sov, det gjorde inte jag heller, bara njöt i 11 timmar.
Min första resa i biz class var jag väldigt kluven. Antingen komma fram utvilad eller njuta av servicen. Det blev det senare alternativet hahaha.
Det är nice att bli lite bortskämd där uppe i skyn:)
 
#29
Ja tänk om hade råd att varje gång åka 1:a klass...
Har åkt 1:a både med Thai och SAS t/r Thailand..
Med KLM till Los Angeles... Tycker SAS vann den "kampen"...
 
P

Pjodd

Gäst
#33
Tidigare var det även skillnad på Business och 1:a..
Men nu för tiden är det inte många som har bägge dessa två klasser kvar..
Tror Arabflygen har kvar den delningen..?? (1:a är då ordentligt mycket lyxigare)
Skillnaden mellan first och bizz class finns kvar. Det är lite som antalet stjärnor på ett hotell. Finns vissa krav som måste uppfyllas för att kalla sig det ena eller det andra.

Ett bra exempel var Thai Air's sunkiga jumbojetar som trafikerade från CPH och ARN. Platserna ovanvåningen fick inte längre klassas som bizz class för dess undermåliga/antika utförande. Dessa fick klassas ner till premium. Med all rätt. Jag flög vidare till Phuket från Bkk i Thais jumbojet, åter igen på ovanvåningen. Herre jösses vilken skillnad. Det var Bizz class (och fick heta det också).

First class har ännu högre krav. Se @Jonas bild som han la ut tidigare:)
Det är förståligt av flygbolagen att inte sätta dit first class säten då vi Skandinaver är väl lite snåla:) Det handlar om tillgång och efterfrågan.
Arabflygen har sina hubbar i ngn av Emiraterna där grisigt rika människor bor. Där finns en marknad för first class.
Vem är villig att betala för detta https://www.emirates.com/uk/english/flying/cabin_features/first_class/first_class.aspx på sitt direktflyg till Bkk från Skandinavien?
 
#34
Skillnaden mellan first och bizz class finns kvar. Det är lite som antalet stjärnor på ett hotell. Finns vissa krav som måste uppfyllas för att kalla sig det ena eller det andra.

Ett bra exempel var Thai Air's sunkiga jumbojetar som trafikerade från CPH och ARN. Platserna ovanvåningen fick inte längre klassas som bizz class för dess undermåliga/antika utförande. Dessa fick klassas ner till premium. Med all rätt. Jag flög vidare till Phuket från Bkk i Thais jumbojet, åter igen på ovanvåningen. Herre jösses vilken skillnad. Det var Bizz class (och fick heta det också).

First class har ännu högre krav. Se @Jonas bild som han la ut tidigare:)
Det är förståligt av flygbolagen att inte sätta dit first class säten då vi Skandinaver är väl lite snåla:) Det handlar om tillgång och efterfrågan.
Arabflygen har sina hubbar i ngn av Emiraterna där grisigt rika människor bor. Där finns en marknad för first class.
Vem är villig att betala för detta https://www.emirates.com/uk/english/flying/cabin_features/first_class/first_class.aspx på sitt direktflyg till Bkk från Skandinavien?
Så är det ja.. Många av Europa bolagen som tog bort 1:a klass då knappt några betalade..
Det blev ju oftast uppgraderingar från Business som fick 1:a och Premium som fick Business..
 
P

Pjodd

Gäst
#35
Är premium något mitt i mellan ekonomi och buissnis?
Ja.
Bättre benutrymme och bredare på brädden (det lät konstigt:p) än ekonomi.
Går att fälla sätet mer, men inte lika mycket som i bizz
Uppgraderad mat
Loungen på flygplatsen är inte lika bra som biz.
Samma för båda är att man går i snabbfilerna på flygplatsen och generellt mindre väntan vid boarding. Man kan komma lite hur man vill inom rimliga gränser.
Bättre uppassning i biz även om jag tycker servicen i premium är tillräcklig.
Premium är billigare än bizz, men dyrare än ekonomi.

Priserna på flygen har sjunkit ordentligt, så jag har valt att betala samma som innan, bara det att jag sitter i premiumkabin istället för ekonomi.
Förr kostade det i runda svängar 10.000 för en ToR i ekonomi, idag kan man flyga för 5.000 ToR. Premiumbiljett är 10.000 ToR idag. Same same but different;)
 

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
#36
Ja.
Bättre benutrymme och bredare på brädden (det lät konstigt:p) än ekonomi.
Går att fälla sätet mer, men inte lika mycket som i bizz
Uppgraderad mat
Loungen på flygplatsen är inte lika bra som biz.
Samma för båda är att man går i snabbfilerna på flygplatsen och generellt mindre väntan vid boarding. Man kan komma lite hur man vill inom rimliga gränser.
Bättre uppassning i biz även om jag tycker servicen i premium är tillräcklig.
Premium är billigare än bizz, men dyrare än ekonomi.

Priserna på flygen har sjunkit ordentligt, så jag har valt att betala samma som innan, bara det att jag sitter i premiumkabin istället för ekonomi.
Förr kostade det i runda svängar 10.000 för en ToR i ekonomi, idag kan man flyga för 5.000 ToR. Premiumbiljett är 10.000 ToR idag. Same same but different;)
Det låter bra, blir nog det på nästa resa :)
 
A

anonymous

Gäst
#37
Skillnaden mellan first och bizz class finns kvar. Det är lite som antalet stjärnor på ett hotell. Finns vissa krav som måste uppfyllas för att kalla sig det ena eller det andra.

Ett bra exempel var Thai Air's sunkiga jumbojetar som trafikerade från CPH och ARN. Platserna ovanvåningen fick inte längre klassas som bizz class för dess undermåliga/antika utförande. Dessa fick klassas ner till premium. Med all rätt. Jag flög vidare till Phuket från Bkk i Thais jumbojet, åter igen på ovanvåningen. Herre jösses vilken skillnad. Det var Bizz class (och fick heta det också).

First class har ännu högre krav. Se @Jonas bild som han la ut tidigare:)
Det är förståligt av flygbolagen att inte sätta dit first class säten då vi Skandinaver är väl lite snåla:) Det handlar om tillgång och efterfrågan.
Arabflygen har sina hubbar i ngn av Emiraterna där grisigt rika människor bor. Där finns en marknad för first class.
Vem är villig att betala för detta https://www.emirates.com/uk/english/flying/cabin_features/first_class/first_class.aspx på sitt direktflyg till Bkk från Skandinavien?
Det var inte first class vanlig business.
 
P

Pjodd

Gäst
#39
Brukar vara rejält stor skillnad ... First Class har ju även ofta en egen lounge också!
Ja dom har det.
Har aldrig haft lyckan att få komma in där men försökte när jag skulle till bizz. Efter jag visat boarding kortet så gick jag av "misstag" av fel håll, men jag blev snabbt tillrättavisad:(
 
Senast redigerad av en moderator:

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
#40
Ja dom har det.
Har aldrig haft lyckan att få komma in där men försökte när jag skulle till bizz. Efter jag visat boarding kortet så gick jag av "misstag" av fel håll, men jag blev snabbt tillrättavisad:(
Hehe, det misstaget "råkade" jag också göra med mitt Priority Pass, då var dom jäkligt snabba. Men försöka duger ju, kommer inte ihåg var det var men det såg flott ut där hursomhelst. :)
 
 
Topp