Antalet olyckor, skadade och döda i trafiken fortsätter att öka.

 
Att kalla rattfyllon för tillmälen likställer jag inte med att kalla folk tillmälen ;)

Hej

Det är faktiskt tillåtet enligt lag att ha en viss mängd alkohol i blodet i nästan samtliga länder utom muslimska, ser du verkligen dom som följer respektive lands lagar som ”rattfyllon” ?

I så fall tycker jag att du har en märklig syn på både människor, alkohol och lagar.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är faktiskt tillåtet enligt lag att ha en viss mängd alkohol i blodet i nästan samtliga länder utom muslimska, ser du verkligen dom som följer respektive lands lagar som ”rattfyllon” ?

I så fall tycker jag att du har en märklig syn på både människor, alkohol och lagar.

Mvh isan lover
Inte konstigt när man näst intill har blivit dödad av ett rattfyllo.
 
När det gäller Pan Pan så är det så men vad är andras ursäkter.

Hej

Det kan ju finnas en rad orsaker bakom detta, tänker då på religion, egna problem med alkohol, egna upplevelser i trafiken, uppväxt med alkoholproblem i familjen, att man är nykterist, har fobier och avsky mot allt som har med alkohol att göra o.s.v.

Mvh isan lover
 
Sverige, drev igenom ett beslut 1997 om en 0% död i trafiken.

WiKi qute

Nollvisionen är det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
Som fader till nollvisionen brukar nämnas Claes Tingvall vid svenska Trafikverket. Sveriges riksdag beslutade 1997 att nollvisionen skall gälla för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Samtidigt beslutade man som ett annat mål att antalet dödade skulle minska till högst 400 per år fram till år 2000, ett mål som inte uppnåddes eftersom knappt 600 personer omkom i trafikolyckor det året. De senaste åren har runt 300 dött och runt 3000 skadats allvarligt i trafiken. Sedan nollvisionen beslutades 1997, har över 85 000 personer skadats svårt i vägtrafik i Sverige. Från 1935 till 1996, innan nollvisionen, blev minst 300 000 personer dödade eller svårt skadade i vägtrafiken i Sverige

Transportstyrelsen ansvarar i ett trafikslagsövergripande perspektiv för samordning av det statliga trafiksäkerhetsarbetet, samt har särskilt ansvar för krav på infrastruktur.[3]
Trafikverket ansvarar för byggande och drift av statliga vägar och ska därtill inhämta och sprida kunskap och information om trafiksäkerhet.[4] Exempel på åtgärder som Trafikverket (tidigare: Vägverket) har vidtagit för att minska antalet döda och skadade är att man satt upp mitträcken, ofta i form av vajerräcken (skapat 2+1-vägar, vilka uppvisar anmärkningsvärt hög driftkostnad[5][6]), mellan körbanor för att undvika mötesolyckor, byggt om korsningar till cirkulationsplatser samt monterat upp fartkameror för att sänka medelhastigheten på olycksdrabbade vägsträckor. Alla åtgärder har inte varit populära eftersom många minskat framkomligheten och ökat restider.

Målet för 2007 var att inte fler än 270 personer skulle förolyckas i trafiken, men resultatet blev att ca 490 människor omkom. Sedan det konstaterats att målet inte uppfyllts, lyfte Trafikverket fram höga hastigheter som främsta orsak. Data över den svenska vägtrafikens hastigheter år 1997 respektive 2007 har dock inte redovisats.

1997541-541
1998531-1072
1999580-1652
2000591-2243
2001583-2826
2002560-3386
2003529-3915
2004480-4395
2005440-4835
2006445-5280
2007471-5751
2008397-6148
2009358-6506
2010266-6772
2011319-7091
2012285-7376
2013260-7636
2014270-7906
2015259-8165
2016270-8435
2017254-8689
20183259014
Slut WiKKI.

Hur i h-llskotta ska man kunna genomför nått när döds antalen ökar och hur ska Thailand lösa sina problem när Sverige inte ens kommer i närheten vår NOLLvission???
 
Sverige, drev igenom ett beslut 1997 om en 0% död i trafiken.

WiKi qute

Nollvisionen är det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
Som fader till nollvisionen brukar nämnas Claes Tingvall vid svenska Trafikverket. Sveriges riksdag beslutade 1997 att nollvisionen skall gälla för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Samtidigt beslutade man som ett annat mål att antalet dödade skulle minska till högst 400 per år fram till år 2000, ett mål som inte uppnåddes eftersom knappt 600 personer omkom i trafikolyckor det året. De senaste åren har runt 300 dött och runt 3000 skadats allvarligt i trafiken. Sedan nollvisionen beslutades 1997, har över 85 000 personer skadats svårt i vägtrafik i Sverige. Från 1935 till 1996, innan nollvisionen, blev minst 300 000 personer dödade eller svårt skadade i vägtrafiken i Sverige

Transportstyrelsen ansvarar i ett trafikslagsövergripande perspektiv för samordning av det statliga trafiksäkerhetsarbetet, samt har särskilt ansvar för krav på infrastruktur.[3]
Trafikverket ansvarar för byggande och drift av statliga vägar och ska därtill inhämta och sprida kunskap och information om trafiksäkerhet.[4] Exempel på åtgärder som Trafikverket (tidigare: Vägverket) har vidtagit för att minska antalet döda och skadade är att man satt upp mitträcken, ofta i form av vajerräcken (skapat 2+1-vägar, vilka uppvisar anmärkningsvärt hög driftkostnad[5][6]), mellan körbanor för att undvika mötesolyckor, byggt om korsningar till cirkulationsplatser samt monterat upp fartkameror för att sänka medelhastigheten på olycksdrabbade vägsträckor. Alla åtgärder har inte varit populära eftersom många minskat framkomligheten och ökat restider.

Målet för 2007 var att inte fler än 270 personer skulle förolyckas i trafiken, men resultatet blev att ca 490 människor omkom. Sedan det konstaterats att målet inte uppfyllts, lyfte Trafikverket fram höga hastigheter som främsta orsak. Data över den svenska vägtrafikens hastigheter år 1997 respektive 2007 har dock inte redovisats.

1997541-541
1998531-1072
1999580-1652
2000591-2243
2001583-2826
2002560-3386
2003529-3915
2004480-4395
2005440-4835
2006445-5280
2007471-5751
2008397-6148
2009358-6506
2010266-6772
2011319-7091
2012285-7376
2013260-7636
2014270-7906
2015259-8165
2016270-8435
2017254-8689
20183259014
Slut WiKKI.

Hur i h-llskotta ska man kunna genomför nått när döds antalen ökar och hur ska Thailand lösa sina problem när Sverige inte ens kommer i närheten vår NOLLvission???

Nollvisionen är väl i grunden bra. Det är ju vision och behöver inte att man måste nå fram.
Tycker dock det är lustigt med metoden att konsekvent sänka hastigheterna på vägarna. Jovisst, om alla fordon spärrades till en maxhastighet av 30km/h så skulle troligtvis antalet döda i trafiken minska markant. Det är ju dock inte realistiskt. För ganska många år sedan krockade några ungdomar med en lastbil här i närheten. Efter det så sänktes hastigheten i korsningen från 70 till 60. Men snälla någon. Hoppas att dom fattar att ungdomarna inte höll 70 utan över 150. Dom kan sänka farten till 30 på skyltarna och någon som inte bryr sig kommer tillslut att orsaka en olycka med tragiskt utfall ändå. Varför tror man att detta fungerar. Våran landsväg, fin landsväg, har dom sänkt från 90 till 80 samt smällt upp flera fartkameror. Kör folk långsammare? Nä dom flesta kör fortfarande mellan 90-100. Däremot blir det väldigt ryckigt och oekonomiskt att bromsa ned vid varje kamera.
 
Hej

Det visste jag inte, men en sån upplevelse kan naturligtvis leda till en väldigt hård och oförsonlig inställning till alkohol och trafik, detta även om man håller sig inom den mängd som t.o.m lagen tillåter.

Mvh isan lover
ja lagen tillåter en folköl som sedan fylls på med ytterligare en efter en timme. eller en halv starköl per timme. 2cl starksprit per timma.
En liter lättöl per timma.
 
Hej

Enligt myndigheterna fortsätter den negativa trenden i trafiken trots alla åtgärder som har satts in, lagar som skärpts och straff som har blivit hårdare, här redovisar myndigheterna statistik ifrån 2015-2018.

Thailand’s road carnage is getting worse

Published November 12, 2019
By Greeley Pulitzer
Thailand’s road carnage is getting worse | The Thaiger


The Thai government is reporting that deaths on Thailand’s roads are getting worse despite efforts to fix the issue.
The secretary of the National Health Security Office gave horrifying statistics for victims of road accidents, but it’s widely believed that these are only a fraction of the actual numbers of those killed, maimed and injured on the Thailand’s roads.

Thailand is one of the worst in the world for fatal road incidents and the World Health Organisation says it is one of the kingdom’s biggest problems.

The secretary of the National Health Security Office, Dr. Sakchai Kanchanawatana, has presented damning statistics for victims of road accidents that accessed funds from the government’s social security scheme. He presented statistics for in-patient care using state insurance for 2015 to 2018.

From 2015 to 2018, 13,861 patients died, including 11,177 bikers. The injured (reported) amounted to 265,243. Of the 265,243 injured 210,963 were motorcyclists. Costs to the insurance scheme exceeded 6 billion baht. The statistics only measure those who accessed the government’s insurance schemes.

• 2015: Injured: 62,773 Dead: 3,509, Cost 1.3 billion baht

• 2016: Injured: 63,981 Dead: 3,486, Cost 1.5 billion baht

• 2017: Injured: 67,517 Dead: 3,440, Cost 1.5 billion baht

• 2018: Injured: 70,972 Dead: 3,426, Cost 1.6 billion baht


Läs hela artikeln här: Thailand's road carnage is getting worse | The Thaiger

Mvh isan lover
Är det någon mer än jag som reagerar på att dödsfallen är nästan samma medan skadeläget ökar markant.
Har det blivit vanligare med att använda säkerhetsbälten?
 
Jag dricker varje dag kör bil varje dag har inga problem. Antingen med livet eller polisen. Ibland blir magen lite sur då minskar man eller byter sort.
Har aldrig räknat på hur vid det finns kvar i blodet. Känner jag av vinet väntar jag någon eller några timmar. Det går ju inte att sätta sig bakom ratten om man känner sig som ett pucko.
 
ja lagen tillåter en folköl som sedan fylls på med ytterligare en efter en timme. eller en halv starköl per timme. 2cl starksprit per timma.
En liter lättöl per timma.

I Sverige är det så, till detta kommer den individuella förbränningen som varierar ganska rejält efter vad jag harförstått, sen har vi ju en av världens hårdaste lagar just i Sverige, i många andra länder är betydligt större intag helt lagliga.

I vårt grannland Finland tillåter man t.ex upp till 1 promille på sjön när man framför en båt, i Norge är det 0.5 promille, medans vi i Sverige har 0.2 promille.

I trafiken ser det ut så här jorden runt.

Exempel på gränsvärden världen runt[6]


Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp