Här och där

En fråga åker man till Thailan för att umgås med Svenskar ??? Håller med Leifen att från början var det min fru och hennes
vänner som var vårt umjänge men nu når jag kommer hem till byn umgås jag mycket ensam med Thai gubbar och damer
Byålderman, grannar, ägare till småbutiker är välkommen hos alla.
Nåt fel på att umgås med svenskar?

Nu tillbaka i ett regnigt Bangkok inför resan till Nepal.

18-1616 Spöken på MBK BKK.jpg

Man är tidigt ute med Halloween här.....det har redan börjat spöka på MBK...

Imorgon är sista dagen i Thailand för en tid... Nepal väntar och med det en ny tråd så småningom...

18-1641 Blomförsäljare BKK.jpg

Traskade runt lite idag eftersom det inte var så tokvarmt....

18-1652 Wat Arun från Memorial bridge BKK.jpg

Wat Arun känner ni väl alla igen....

18-1655 Maha Nakhorn från floden BKK.jpg

....liksom värsting-skrapan Maha Nakhorn

Avslutar med några missar inför Katt-mandu...

18-1623 Katter BKK.jpg

18-1638 Katt på bricka BKK.jpg

18-1622 Katter BKK.jpg

Grym blick han har....den store...

Åter i Thailand och i Chiang Mai. Tack vare en kunnig ciceron fick vi uppleva delar av staden dit vi aldrig hittat själva.

18-2210 Kanal CHM.jpg

En liten kanal slingrar sig genom bebyggelsen. Inte kan man tro att detta är storstaden Chiang Mai...

18-2207 Katt på bambubro CHM.jpg

Katten var den enda som använde den enkla bambuspången.

18-2212 Man med hund CHM.jpg

Love me, love my dog.....

18-2215 Väggmålning CHM.jpg

När vi kommit ut ur den enklare bebyggelsen hittade jag en välgjord väggmålning.

Försöker hinna med att se en del av den stora Khorat-provinsen.

18-2266 Kwang bland blommor KOR.jpg

En blomma bland blommorna.....

18-2282 Vägen till Buddha KOR.jpg

Vägen till Buddha är ibland rak....

18-2286 Stor Buddha KOR.jpg

Templet heter Wat Luang Pho Khao och vill man ända upp till den stora, vita Buddhastatyn på bergssidan så får man kämpa sig uppför 619 trappsteg.

18-2284 Påfåglar KOR.jpg

Inom tempelområdet finns en hel del fåglar som t ex höns, gäss, kalkoner och de här tämligen oskygga påfåglarna.

Fortsätter resan in i Isaan..... nu hittade vi en stor tempelruin i Buriram - Phrasat Phanom Rung.

18-2335 Vägen upp mot templet BUR.jpg

18-2307 Tempelruin BUR.jpg

Riktigt maffigt och i mina ögon lite khmer-influerat.

18-2321 Besökande munkar BUR.jpg

En skara lekfulla munkar var också på besök.

18-2324 Kostaty BUR.jpg

En helig ko innanför väggarna tydde också på att fler religioner än Buddhismen samsats här en gång i tiden.

18-2320 Staty BUR.jpg

En gammal väktare begrundade förundrat tidens gång......

Fortsätter resan in i Isaan..... nu hittade vi en stor tempelruin i Buriram - Phrasat Phanom Rung.

18-2335 Vägen upp mot templet BUR.jpg

18-2307 Tempelruin BUR.jpg

Riktigt maffigt och i mina ögon lite khmer-influerat.

18-2321 Besökande munkar BUR.jpg

En skara lekfulla munkar var också på besök.

18-2324 Kostaty BUR.jpg

En helig ko innanför väggarna tydde också på att fler religioner än Buddhismen samsats här en gång i tiden.

18-2320 Staty BUR.jpg

En gammal väktare begrundade förundrat tidens gång......
Är väl inte bara Khmerinfluerat det är ju ett gammalt Khmertempel.
1 gång om året kan man se solen lysa rakt genom portarna då är det stor högtid där.

Är väl inte bara Khmerinfluerat det är ju ett gammalt Khmertempel.
1 gång om året kan man se solen lysa rakt genom portarna då är det stor högtid där.

Hej

Stämmer, själv har jag besökt liknande khmertempel i Surinområdet och där hade man också en ko mitt i det största rummet som man offrade till, förmodligen en hinduisk kvarleva från tiden före buddismen.

Mvh isan lover

Finns det någon som kan förklara för mig hur tiden kan gå så förbaskat fort i Thailand? Tycker inte att det var länge sedan jag kom tillbaka från Nepal, men vips så hade 30 dagar gått och det var dags att lämna landet igen. Nu blir det Filippinerna och Cebu Island ett tag.

18-2367 Märklig julskyltning BKK.jpg

Något märklig julskyltning på Siam Discovery....juntainspirerad? Eller kanske det är en installation som vanligt folk inte begriper...?

18-2369 Färggrann man, MBK BKK.jpg

Ibland ser man något som bara MÅSTE fotograferas.....som den här färggranna skepnaden på MBK i Bangkok.

18-2293 Förgylld Buddha KOR.jpg

Gav Buddha lite extra förgyllning innan resan så att allt skulle gå bra....

Finns det någon som kan förklara för mig hur tiden kan gå så förbaskat fort i Thailand? Tycker inte att det var länge sedan jag kom tillbaka från Nepal, men vips så hade 30 dagar gått och det var dags att lämna landet igen. Nu blir det Filippinerna och Cebu Island ett tag.

18-2367 Märklig julskyltning BKK.jpg

Något märklig julskyltning på Siam Discovery....juntainspirerad? Eller kanske det är en installation som vanligt folk inte begriper...?

18-2369 Färggrann man, MBK BKK.jpg

Ibland ser man något som bara MÅSTE fotograferas.....som den här färggranna skepnaden på MBK i Bangkok.

18-2293 Förgylld Buddha KOR.jpg

Gav Buddha lite extra förgyllning innan resan så att allt skulle gå bra....

Hej

Tiden går fort i Thailand, själv tycker jag att mina normalt dryga tre månader i byn också går väldigt fort, men det blir väl så när man trivs och allt är bra, ska bli kul att följa din fortsatta resa.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp