Har ni sett denna

Det gör dem , men knappast inte till statskassan .Jag har aldrig stoppat en bath vad jag vet till Thailand skatteintäkter under de åren jag bodde bofast , inte ens när jag bodde i Pattis ,, Men en helv massa till Turismen samt dem som lever därav .
Så du har aldrig betalat moms som är på sju prosten på vad du handlar, inte heller betalat skatt för din MC
Vilket land har du varit i

Allt du köper legalt bidrar till statskassan med momsen, 7% är det väl i Thailand om jag inte minns fel.
Hur mycket moms tror du det kommer in , ok allt jag köper i legala "riktiga handeln " ,men inte av folk uppe i Isaan , Bybutiken mm .
Men inte någon större vinst , det tror i alla fall inte jag på att det skulle täcka någon sjukvård för Farang

Om Thailand kräver försäkring för samtliga icke medborgare så måste det gå att få fram en sådan för lite mindre pengar för en del gamlingar är ju kärnfriska tills de en morgon vaknar och upptäcker att de har dött.

Hej

Lite min förhoppning också, det finns många fina människor som har satsat på ett liv och familj här i Thailand, man borde kunna hitta en lösning för denna grupp, det är fel att bara bygga allt på individens ekonomi.

Mvh isan lover

Hur mycket moms tror du det kommer in , ok allt jag köper i legala "riktiga handeln " ,men inte av folk uppe i Isaan , Bybutiken mm .
Men inte någon större vinst , det tror i alla fall inte jag på att det skulle täcka någon sjukvård för Farang
Så du tror inte att by butiken betalar moms på det de köper in.
Eller producerar de alt själva.

Hej

Lite min förhoppning också, det finns många fina människor som har satsat på ett liv och familj här i Thailand, man borde kunna hitta en lösning för denna grupp, det är fel att bara bygga allt på individens ekonomi.

Mvh isan lover
Ja tycker nog att dom är ganska sunda med, åkte på femte för ett tag sedan, åkte till Loei lasarett. Efter som de var ett tag sedan gjorde både frun och ja en hällde kontroll, min var 70 tb dyrare de tycker ja är ok

Stället bybutiken köper från betalar sannolikt in moms men att issan bönnerna skulle bidraga till samhällssystemet finner jag ganska obefintligt.

Stället bybutiken köper från betalar sannolikt in moms men att issan bönnerna skulle bidraga till samhällssystemet finner jag ganska obefintligt.

Hej

Dom bidrar nog på många olika sätt, det är ju moms på nästan allt dom använder dagligen, tänker då på bensin, diesel, alkohol, tobaksvaror och livsmedel, sen används ju även konstgödning, gifter och annat inom jordbruket för stora pengar, sen har vi ju alla redskap, maskiner, verktyg och fordon m.m som har köpts in.

Mvh isan lover

Så du menar att läskedrycks fabrikanterna öl bryggerierna godis tillverkarna, samt övriga grossister, som by handlar'n köper av, inte betalar moms.
By handlarna betalar inte moms det gör de som de köper av
Sedan går det väl inte rätt till när man tar in frukt bananer o dylikt, men det 'ar ju den lilla delen av omsättningen.

Så du menar att läskedrycks fabrikanterna öl bryggerierna godis tillverkarna, samt övriga grossister, som by handlar'n köper av, inte betalar moms.
By handlarna betalar inte moms det gör de som de köper av.

Läs mitt inlägg sakta, igen och igen och igen och igen tills du förstår vad jag skrev snickar´n. :reta:

Och hur många små butiker finns det i Issan dom som nyttjas av befolkningen, om 90% av det de omsätter generar 7% i moms ¨det en fruktans värd stor summa som kommer statskassan till godo.
Du skulle nog trilla av pinn om du fattat hur mycket Issan folket bidrar med
Sedan får jag väl be om ursäkt såg inte att du gjorde en pudel i inlägget.

Om du läser det jag citerade i mitt inlägg #142 istället för att göra ett kombicitat med ett helt annat citat av IL så kan vi diskutera vidare.
Har du möjligen varit elev till IL?
Han kör lite liknande ibland.....
Att jag grejade att göra ett kombicitat är ju bara det en teknisk framgång,även fast det inte var meningen.
0ch med den tekniska framgången rakt framför mig här och nu ter sig mitt svar minst sagt snurrigt. :beer:

Hej

Ett problem är vad jag förstår efter att ha diskuterat saken med äldre expats här nere att det inte bara är åldern som sätter gränser, man ska ju även på heder och samvete uppge vilka sjukdomar man har drabbats av och vilka operationer man tidigare har genomgått o.s.v, denna information använder sedan försäkringsbolagen för att friskriver sig och göra undantag för dessa redan kända problem.

Det innebär ju i praktiken att dom problem du redan har och riskerar att få fortsatta problem med inte omfattas av försäkringen, det hjälper inte heller att ljuga vid ansökan för visar det sig sedan att du har lämnat felaktig information vid tecknandet av försäkringen, t.ex undanhållit medicinering, sjukdomar och tidigare operationer m.m så gäller den ändå inte, så det här är nog inte helt lätt att få till när man kommer upp i åren.

Mvh isan lover

Hej

Ett problem är vad jag förstår efter att ha diskuterat saken med äldre expats här nere att det inte bara är åldern som sätter gränser, man ska ju även på heder och samvete uppge vilka sjukdomar man har drabbats av och vilka operationer man tidigare har genomgått o.s.v, denna information använder sedan försäkringsbolagen för att friskriver sig och göra undantag för dessa redan kända problem.

Det innebär ju i praktiken att dom problem du redan har och riskerar att få fortsatta problem med inte omfattas av försäkringen, det hjälper inte heller att ljuga vid ansökan för visar det sig sedan att du har lämnat felaktig information vid tecknandet av försäkringen, t.ex undanhållit medicinering, sjukdomar och tidigare operationer m.m så gäller den ändå inte, så det här är nog inte helt lätt att få till när man kommer upp i åren.

Mvh isan lover
Det gäller juäven då du är yngre så har ju inte med åldern att göra

Det gäller juäven då du är yngre så har ju inte med åldern att göra

Hej

Det är sant men för dom flesta så ökar nog antalet behandlingar, medicinering och antalet operationer m.m man har utsatts för med åldern, så kombinationen av hög ålder och diagnostiserade kända problem är nog ingen bra kombination när man vill teckna en försäkring, undrar om alla verkligen är medvetna om alla dessa undantag och regler när dom kanske tror sig ha en heltäckande försäkring.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
När jag vid 64 tecknade en ett års för 112 tusen bath så var det fn bara friskrivningar , trots att jag vid läkarundersökning (som de ömbesörjde) visade mig vara frisk som en nötkärna friskrevs sig från en hel del . kan tänka mig att det inte är lätt för en sjuklig 70 åring , för att inte säga omöjligt .. Skulle man lyckas så har man ingen nytta av den annat än till just Immigrationen , Sen lär den kosta skjortan och lite till . kan tillägga att min inkluderande en livförsäkring med min fru som förmånstagare

När jag vid 64 tecknade en ett års för 112 tusen bath så var det fn bara friskrivningar , trots att jag vid läkarundersökning (som de ömbesörjde) visade mig vara frisk som en nötkärna friskrevs sig från en hel del . kan tänka mig att det inte är lätt för en sjuklig 70 åring , för att inte säga omöjligt .. Skulle man lyckas så har man ingen nytta av den annat än till just Immigrationen , Sen lär den kosta skjortan och lite till . kan tillägga att min inkluderande en livförsäkring med min fru som förmånstagare

Hej

Din beskrivning stämmer bra med dom äldre expats har gett mig här nu också, jag tror yngre Svenskar underskattar problematiken runt det här med försäkringar, undrar om dom själva tycker att allt är lika enkelt och självklart när dom själva kommer upp i 60-80 års ålder.

Mvh isan lover

Hej

Din beskrivning stämmer bra med dom äldre expats har gett mig här nu också, jag tror yngre Svenskar underskattar problematiken runt det här med försäkringar, undrar om dom själva tycker att allt är lika enkelt och självklart när dom själva kommer upp i 60-80 års ålder.

Mvh isan lover
Empati ????Vad är det för nåt, de tror de ä odödliga ,, de kan även de få problem i unga år , behövs bara en diabetes eller dyligt , sen har de problem med bolaget då det finns en hel del åkommor som kan härledas till just diabetes

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar