Har ni sett denna

Men det kan han ju, det är en fråga om pengar.

Sen har du säkert rätt i att just denna gubben är en förlust för Thailand att bli av med. Tror du att det vore en vinst eller förlust för Thailand att försäkra och erbjuda sjukvård till alla faranger som är 70+ och att deras företagsamhet skulle täcka upp kostnaderna?
Vinst o en stor sådan

Men det kan han ju, det är en fråga om pengar.

Sen har du säkert rätt i att just denna gubben är en förlust för Thailand att bli av med. Tror du att det vore en vinst eller förlust för Thailand att försäkra och erbjuda sjukvård till alla faranger som är 70+ och att deras företagsamhet skulle täcka upp kostnaderna?

Hej

Jag ttycker precis som många andra att Thailand borde erbjuda en sjukförsäkring till ett rimligt pris för dom äldre expats med familj här som vill avsluta sina liv här.

Mvh isan lover

Hej

Jag ttycker precis som många andra att Thailand borde erbjuda en sjukförsäkring till ett rimligt pris för dom äldre expats med familj här som vill avsluta sina liv här.

Mvh isan lover

Om det inte ska vara välgörenhet så kommer premien att få ligga på en sådan nivå att det täcker sjukvårdskostnaderna + löner och administrativt arbete. Ser inte varför thailändska skattebetalare gång på gång ska försörja faranger? Om du nu inte avsåg att premierna ska ligga på en nivå där Thailand inte förlorar en satang på det hela.

Om det inte ska vara välgörenhet så kommer premien att få ligga på en sådan nivå att det täcker sjukvårdskostnaderna + löner och administrativt arbete. Ser inte varför thailändska skattebetalare gång på gång ska försörja faranger? Om du nu inte avsåg att premierna ska ligga på en nivå där Thailand inte förlorar en satang på det hela.

Hej

Själv förstår jag inte alls snacket som går ut på att alla gamla expats bara är och har varit en kostnad och belastning för Thailand, jag är själv övertygad om motsatsen när det gäller expats med familjen i Thailand, dom allra flesta har säkerligen tillfört Thailand betydligt mer än dom har kostat, jag stöder därför expat föreningarnas krav på en försäkring till rimligt pris, alternativt att deras hemländer medfinansierar detta.

Mvh isan lover

Hej

Problemet kan ju uppenbarligen uppstå även om man har pengar men då det inte finns något försäkringsbolag som vill försäkra en person efter en viss ålder, tycker att det känns konstigt att en familj då ska tvingas välja mellan att splittras eller lämna landet, men det är min egen högst personliga åsikt.

I detta fallet blir ju Thailand dessutom av med ett inkomstbringande företag, 5 anställda förlorar jobben, 3 barn tas ur en internationell skola och får bygga upp sin framtid i ett annat land o.s.v, själv är jag inte alls säker på att Thailand tjänar på detta, kanske borde Thailand istället ta hand om dom äldre som har vistats i landet 25-30 år, har byggt upp något och skaffat familj i landet, ex.vis genom att öppna för möjligheten att lösa en Thailändsk sjukförsäkring även efter det att man kommit upp i åren.

Mvh isan lover

Om han nu har ett så inkomstbringande företag som du påstår, varför inte ta försäkringen via detta företag?
I många länder så är den typen av försäkring avdragsgill.

Hej

Själv förstår jag inte alls snacket som går ut på att alla gamla expats bara är och har varit en kostnad och belastning för Thailand, jag är själv övertygad om motsatsen när det gäller expats med familjen i Thailand, dom allra flesta har säkerligen tillfört Thailand betydligt mer än dom har kostat, jag stöder därför expat föreningarnas krav på en försäkring till rimligt pris, alternativt att deras hemländer medfinansierar detta.

Mvh isan lover

Rimligt pris är helt enkelt vad försäkringen kostar utslaget på alla som tecknar försäkringen. Tror du att detta är en storsäljare för äldre så starta ett eget försäkringsbolag och erbjud denna försäkring till ett "rimligt" pris. Jag lovar att teckna en till ett "rimligt" pris.

Hej

Mvh isan lover

Men så länge inga länder är intresserade av att betala sjukvård för utflyttade medborgare som lever i Thailand så är det helt och hållet eget ansvar att lösa detta!
Var det inte Norge som hade ett väldigt frikostigt avtal där det mygldes så djävligt av både medborgare och sjuhusen i Thailand att det drogs in på vilka sjukhus det gällde?

Vad du inte för står, är ju att en falang som är bosatt här bidrar ju mångdubbelt mer till samhället än den vanliga thai medborgaren..
Men det är ju inte lätt att begripa alt.

Hej

Mvh isan lover
Det skall finansieras helt av Sverige , Vi skall ha samma rättigheter som Svensk oavsett vi bor inom eller utom EU , Att exkludera oss pga att vi väljer Asien är ett skymf och en grov felaktighet som Svenska regeringen är ansvarig för ,inget som Thailand skall lastas för eller skall bekosta , 30 % skatt för en icke utskriven alt 25 %för en utskriven pensionär täcker väl upp detta ev kostnader . Ta du ett snack med Regeringen IL , de som jobbar för jämställdhet och allas lika värde :rolleyes:, Kravet skall naturligtvis vara att man är skattebetalare i Sverige , inte baseras på Svensk medborgarskap

Hej

Mvh isan lover

Om Thailand kräver försäkring för samtliga icke medborgare så måste det gå att få fram en sådan för lite mindre pengar för en del gamlingar är ju kärnfriska tills de en morgon vaknar och upptäcker att de har dött.

Vad du inte för står, är ju att en falang som är bosatt här bidrar ju mångdubbelt mer till samhället än den vanliga thai medborgaren..
Men det är ju inte lätt att begripa alt.

Vissa bidrar mest till bryggeriernas vinster snickar´n, det är värkligheten i Thailand, för står du detta?

Bofasta falanger ute i buschen betalar väl både för sig själv, fru/flickvän, hennes barn, kanske för hennes föräldrar mm.
Det gör dem , men knappast inte till statskassan .Jag har aldrig stoppat en bath vad jag vet till Thailand skatteintäkter under de åren jag bodde bofast , inte ens när jag bodde i Pattis ,, Men en helv massa till Turismen samt dem som lever därav .

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar