Har ni sett denna

Lite min tanke också. Kan inte påminna mig några större förändringar åt något håll de senaste åren, ja förutom att priserna på mycket går upp förstås men det är ju bara att svälja och se glad ut.
Ska hämta mitt ettåriga förlängning om två veckor, krävdes ingen försäkring som det varit mycket snack/panik om bland expatsen.
Nä Thailand är ett bra land på många sätt, både som singel och familj, att leva i.

/ SatanG
Jag tror inte det blev så mycket av alla dessa nya regler , de inser nog att de som vanligt inte tänk över konsekvenserna :( Dyrt är det nu anser jag , Men går att leva billigt nu med .. Bara att anpassa sig , jag hoppas på att de lättar upp ytterligare när de sett turistströmmen sina

Jag äter mestadels på 7-8 favorit restauranger och på ingen av dessa så har man ändrat priset på dom rätter jag varierar mellan dom senaste 3-4 åren.
Precis samma sak på 7/11 och Tesco på dom varor jag köper mycket där jag har koll på priset. I övrigt känns det som att det är säsongspriser på många varor, det går både upp och ner hela tiden. Men på det stora hela så går det inte åt mer baht nu än för några år sen.

Va längesen jag själv var där men många vänner säger att Bkk blir dyrare för varje gång dom åker dit.
BKK var dyrt som fn , vet ju inte om det blivit dyrare då detta var första gången jag vara där en längre period än två dagar .
Men i förhållande till min övriga semester så var det 100 % på det mesta från en kopp kaffe till restaurangbesök , Nana spenderade jag bara en Sang Som på , intet mer

Jag tror inte det blev så mycket av alla dessa nya regler , de inser nog att de som vanligt inte tänk över konsekvenserna :( Dyrt är det nu anser jag , Men går att leva billigt nu med .. Bara att anpassa sig , jag hoppas på att de lättar upp ytterligare när de sett turistströmmen sina

Hej

Visst är det fortfarande billigt att leva, bo och äta som en Thai om man är falang, problemet är väl kanske att många falanger inte vare sig vill eller kan det, då blir kostnaderna genast helt annorlunda.

Mvh isan lover

Jag har då inte märkt någon skillnad angående stämpling av passet, eller förlängnig av uppehållst. Hur ni vill.
Jo en, de har öppnat immigrationskontor även i Phrae. Var där ett par månader sedan och de var lika trevliga som i Nan.
Tjejen på kontoret ringde och ville att jag skulle gå dit igen. Då tänkte jag att nu händer något men hon kommenterade bara att, trodde att du ville träffa mig igen. :D
Det var en stämpel till bara.
Angående priser så det är lite samma fenomen som när Sverige beslutade att stanna utanför euro som valuta. Alla skrattade att det blev så dyrt i euroländer. Fast det var sek som föll med 30%.
Priser i bath är rätt stabila utom förstås om man accepterar farangpriser. :p

Är det någon som vet hur reglerna i grannländerna som är medlemmar i ASEAN är för dels visum men även för att äga mark och företag?
Tänkte lite på hur det skulle funka att starta tillverkning i ett grannland som har vettiga regler.

Jag har då inte märkt någon skillnad angående stämpling av passet, eller förlängnig av uppehållst. Hur ni vill.
Jo en, de har öppnat immigrationskontor även i Phrae. Var där ett par månader sedan och de var lika trevliga som i Nan.
Tjejen på kontoret ringde och ville att jag skulle gå dit igen. Då tänkte jag att nu händer något men hon kommenterade bara att, trodde att du ville träffa mig igen. :D
Det var en stämpel till bara.
Angående priser så det är lite samma fenomen som när Sverige beslutade att stanna utanför euro som valuta. Alla skrattade att det blev så dyrt i euroländer. Fast det var sek som föll med 30%.
Priser i bath är rätt stabila utom förstås om man accepterar farangpriser. :p

Hej

Det hjälper nog inte att flera av oss här på forumet inte känner oss drabbade när uppenbarligen så många andra gör detta.

Man ska nog se till helheten här och inte haka upp sig på bara visumfrågor, det råder ju i princip samstämmighet i hela västvärlden om att Thailand har tagit en rad beslut som expats och turister har uppfattat som negativa, det finns ju också statistik både ifrån Thailand och olika organisationer som påvisar en klart märkbar utflyttning av expats.

Jag tror att man får lägga till saker som 24-timmarsrapportering, krav på att bära passet (eller kopia) på sig överallt, att falanger hängs ut på bild och visas upp som brottslingar efter bara några dagars overstay, att Immigration har gjort riktade insatser för att gripa utlänningar innan dom hinner gå igenom passkontrollen på Suvan, enligt många bedrivs det ju närmast en häxjakt på falanger som ofta framställs som brottslingar för relativt bagatellartade förseelser som aldrig skulle ha blivit en nyhet i något annat land.

Vill man så kan man backa lite till och även lägga till den period efter kuppen när generalerna förbjöd solstolar, parasoll, försäljning av öl och glas på stranden, rev bland turisterna populära barer, restauranger och annan strandnära verksamhet på en rad turistmål o.s.v, själv misstänker jag att Thailand redan här började tappa en del västerländska turister.

Mvh isan lover

I videon sa man ju att i genomsnitt har en amerikansk pensionär drygt 1400 USD i månad vilket är för lite för bo i Thailand. Sen sa man att det kostar 1500 USD för att bo i Kambodja så det rekommenderas. Hmm ok. Känns inte helt seriös.

Hej

Det hjälper nog inte att flera av oss här på forumet inte känner oss drabbade när uppenbarligen så många andra gör detta.

Man ska nog se till helheten här och inte haka upp sig på bara visumfrågor, det råder ju i princip samstämmighet i hela västvärlden om att Thailand har tagit en rad beslut som expats och turister har uppfattat som negativa, det finns ju också statistik både ifrån Thailand och olika organisationer som påvisar en klart märkbar utflyttning av expats.

Jag tror att man får lägga till saker som 24-timmarsrapportering, krav på att bära passet (eller kopia) på sig överallt, att falanger hängs ut på bild och visas upp som brottslingar efter bara några dagars overstay, att Immigration har gjort riktade insatser för att gripa utlänningar innan dom hinner gå igenom passkontrollen på Suvan, enligt många bedrivs det ju närmast en häxjakt på falanger som ofta framställs som brottslingar för relativt bagatellartade förseelser som aldrig skulle ha blivit en nyhet i något annat land.

Vill man så kan man backa lite till och även lägga till den period efter kuppen när generalerna förbjöd solstolar, parasoll, försäljning av öl och glas på stranden, rev bland turisterna populära barer, restauranger och annan strandnära verksamhet på en rad turistmål o.s.v, själv misstänker jag att Thailand redan här började tappa en del västerländska turister.

Mvh isan lover

Bagateller som du räknar upp, den ev. stora anledningen är nog mer att priset på "hoy" i barerna gått upp :)
Jag vet inte om det finns någon statistik på hur expats flyttar ut, länka gärna till dina källor.

/ SatanG

Reklam..... Har nog inte råd med Teneriffa, får bli New York. Till Umeå blir det billigare med bilen :)
918309A1-BE4B-4A14-BC9B-30026210FFA6.png

Hej

Mvh isan lover
Fast om flera här tycker att det är bra fortfarande så är det ju också en bild.
Sedan är det ju så också att dom som skriker mest har inte alltid rätt.
Att polisen jagar lagförbrytare och verkställer straff är ju något som skulle behövas i Sverige också.
Istället ger man frisedel för folk som kommer illegalt i landet och det tycker många är helt ok.
Jag föredrar konsekvent handhavande, de som gör lagbrott skall lagföras och straffas med omedelbar verkan. Inte släppas överhuvudtaget utan in i en bur med en gång som i Thailand.
Vad jag förstår när jag läser den svenska rapporteringen så finns det i lilla Svedala allt mellan 400-800 000 illegala indvandrare. Detta i PK tidningar som du tycks föredra.
Jag har ingen sympati för folk som bryter mot lagar, varken i Sverige eller Thailand.
Ut med bad boys och in med dom goda. :D

Hej

Mvh isan lover
Vilka är det som känner sig drabbade?
Allt gnäll handlar ju om pengar, dvs dom snåla/fattiga som gnäller. Eftersom priserna de fakto inte gått upp nåt nämnvärt i baht så handlar det ju bara om att en del fått det tufft pga växlingskursen. Fixar man inte att bo kvar pga den så har man ju levt på marginalen länge och att det är så har väl dom flesta sig själva att tacka för.

Det finns ju gott om folk som inte gör annat än att leta efter saker att störa sig på och det är dessa personer som gapar högt å gnäller på sociala medier.
Jag känner ingen som har ont av ex 24 tim rapporten, bara gnälls på nätet.
Det tar ett par minuter att åka och göra rapporten och är ju för dom allra flesta något man sällan behöver göra, man kan dessutom passa på att göra en 90 rapport samtidigt.

Har en vän som kom tillbaka från Sverige som helt missat detta med 24 tim rapporten, typ när han varit här en mån så kom han på det och åkte till IM, det är lugnt sa dom, du har ju inte flyttat så du hade inte behövt komma.
Dom som blir uthängda och får trubbel med IM har garanterat uppfört sig på ett sätt så dom förtjänar det.

Allt gnäll handlar ju om pengar, dvs dom snåla/fattiga som gnäller. Eftersom priserna de fakto inte gått upp nåt nämnvärt i baht så handlar det ju bara om att en del fått det tufft pga växlingskursen. Fixar man inte att bo kvar pga den så har man ju levt på marginalen länge och att det är så har väl dom flesta sig själva att tacka för.

Det finns ju gott om folk som inte gör annat än att leta efter saker att störa sig på och det är dessa personer som gapar högt å gnäller på sociala medier.
Det tar ett par minuter att åka och göra rapporten och är ju för dom allra flesta något man sällan behöver göra, man kan dessutom passa på att göra en 90 rapport samtidigt.

Har en vän som kom tillbaka från Sverige som helt missat detta med 24 tim rapporten, typ när han varit här en mån så kom han på det och åkte till IM, det är lugnt sa dom, du har ju inte flyttat så du hade inte behövt komma.
Dom som blir uthängda och får trubbel med IM har garanterat uppfört sig på ett sätt så dom förtjänar det.
Så sant, jag har aldrig gjort denna rapportering och nämde detta på immigration. Verkade inte betyda något, hon bara log o sa vi känner dig. Kanske har de full koll vad vet jag. :confused:

Bagateller som du räknar upp, den ev. stora anledningen är nog mer att priset på "hoy" i barerna gått upp :)
Jag vet inte om det finns någon statistik på hur expats flyttar ut, länka gärna till dina källor.

/ SatanG

Hej

Det finns redan en rad trådar här på forumet liksom på andra forum där detta ämne har tagits upp och även statistik och uppgifter på hur många som har lämnat, om jag inte tar fel har även du varit aktiv i dessa trådar.

Mvh isan lover

Hej

Läser man på både Skandinaviska och engelskspråkiga expats forum så är pengar bar en del i detta, men i.o.f.s inte en ovesäntlig, en sak jag dock tycker mig lägga märka till är att dom som inget märker och tycker att allt är sig likt ofta har en relativt kort tidsspann bakom sig i Thailand när dom säger detta, kanske kom dom hit första gången på sent 90-tal eller rent av dom senaste 10 åren.

Talar du med folk som har bott här på heltid eller periodvis i 20-40 år så blir bilden ofta väldigt annorlunda då har det skett en hel del förändringar genom åren som alla kanske inte alltid ser som förbättringar, sen upplever nog många dom sista 5 åren som väldigt negativa.

Mvh isan lover

Så sant, jag har aldrig gjort denna rapportering och nämde detta på immigration. Verkade inte betyda något, hon bara log o sa vi känner dig. Kanske har de full koll vad vet jag. :confused:

Det är ju inte överdrivet många falanger i Phrae. Så det är nog en behaglig tillvaro på det nya kontoret. Att de har koll på dig stämmer nog, de har nog koll för att veta att du sköter dig. Mer behövs ju inte.

Man sticker ut ur mängden ganska snabbt om man stökat i en mindre stad. Har man därtill ett "unikt" utseende som jag (ser ut som 2m bowlingkägla på två små pinnar till ben) ja, då blir man snabbt ihågkommen.

Vi har skaffat några favoritrestaurang i stan som vi besöker vid varje tillfälle hemma. De brukar vinka igenkännande vid tredje besöket, trots att det kan vara 6mån mellan besöken.

Hej

Läser man på både Skandinaviska och engelskspråkiga expats forum så är pengar bar en del i detta, men i.o.f.s inte en ovesäntlig, en sak jag dock tycker mig lägga märka till är att dom som inget märker och tycker att allt är sig likt ofta har en relativt kort tidsspann bakom sig i Thailand när dom säger detta, kanske kom dom hit första gången på sent 90-tal eller rent av dom senaste 10 åren.

Talar du med folk som har bott här på heltid eller periodvis i 20-40 år så blir bilden ofta väldigt annorlunda då har det skett en hel del förändringar genom åren som alla kanske inte alltid ser som förbättringar, sen upplever nog många dom sista 5 åren som väldigt negativa.

Mvh isan lover

Men jösses vad patetiskt det resonemanget blev. Så hur upplever du prisbilden i Sverige de senaste 40 åren. Thailand utvecklas precis som allt annat, även om inte vill det och din by inte gör det.

Ibland blir du bara löjlig när du skall slingra dig undan.

Nästan alla problem, nästan alla, säkert 99% av alla problem som expats gnäller om handlar om pengar.

Vet ingen som han lämnat för att de måste besöka imm och säga hej efter en resa. Men att däremot inte uppfylla kraven på ekonomi, ja, då är det Bye Bye. Att försöka få det till något annat blir bara barnsligt.

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar