Har ni sett denna

Vilka är det som känner sig drabbade?
Allt gnäll handlar ju om pengar, dvs dom snåla/fattiga som gnäller. Eftersom priserna de fakto inte gått upp nåt nämnvärt i baht så handlar det ju bara om att en del fått det tufft pga växlingskursen. Fixar man inte att bo kvar pga den så har man ju levt på marginalen länge och att det är så har väl dom flesta sig själva att tacka för.

Det finns ju gott om folk som inte gör annat än att leta efter saker att störa sig på och det är dessa personer som gapar högt å gnäller på sociala medier.
Jag känner ingen som har ont av ex 24 tim rapporten, bara gnälls på nätet.
Det tar ett par minuter att åka och göra rapporten och är ju för dom allra flesta något man sällan behöver göra, man kan dessutom passa på att göra en 90 rapport samtidigt.

Har en vän som kom tillbaka från Sverige som helt missat detta med 24 tim rapporten, typ när han varit här en mån så kom han på det och åkte till IM, det är lugnt sa dom, du har ju inte flyttat så du hade inte behövt komma.
Dom som blir uthängda och får trubbel med IM har garanterat uppfört sig på ett sätt så dom förtjänar det.

"Eftersom priserna de fakto inte gått upp nåt nämnvärt i baht"

Nja jag tror många anser att priserna, åtminstone i Bangkok, har gått upp rätt duktigt. Jag räknar själv i Baht, dels för att valutan jag har min inkomst i inte är så hårt drabbad men även för att jag nog bara fört över kanske 1-2 månadslöner de senaste 2 åren.
Som sagt, det är nog skillnad på vart man bor samt naturligtvis även på hur man lever.

Vill inte lägga något större värde på nedanstående jämförelse men där uppfattar folk att levnadskostnaderna är knappa 25% högre i Bkk jämfört med Pattis.

/ SatanG

Hej

Det finns redan en rad trådar här på forumet liksom på andra forum där detta ämne har tagits upp och även statistik och uppgifter på hur många som har lämnat, om jag inte tar fel har även du varit aktiv i dessa trådar.

Mvh isan lover

Jag minns inga siffror om hur många som verkligen lämnar eller som bara gnäller, här eller någon annanstans.
Men eftersom du hänvisar till undersökningar på detta så borde du kunna hjälpa till med det, eller?

/ SatanG

Visst har det blivit dyrare i BKK de senaste åren även om man kan hitta billigt i BKK också. Men mat på resturang och transport har blivit dyrare. Bostäder och hotell likaså. Dock så klart billigare än Sthlm. Mat i affär är inte så mycket dyrare. Så äger man bil och boende och inte bor i BKK är det inte så mycket dyrare.

Sen om man levt på marginalen och ätit mat på hål i väggen har man kanske svårt att klara sig. Inte så konstigt när ekonomin gått bra. Då vill inte Thailand ha fattiga utlänningar.

Men jösses vad patetiskt det resonemanget blev. Så hur upplever du prisbilden i Sverige de senaste 40 åren. Thailand utvecklas precis som allt annat, även om inte vill det och din by inte gör det.

Ibland blir du bara löjlig när du skall slingra dig undan.

Nästan alla problem, nästan alla, säkert 99% av alla problem som expats gnäller om handlar om pengar.

Vet ingen som han lämnat för att de måste besöka imm och säga hej efter en resa. Men att däremot inte uppfylla kraven på ekonomi, ja, då är det Bye Bye. Att försöka få det till något annat blir bara barnsligt.

Hej

Än en gång jag tror att ni Svenskar här på forumet har snöat in för mycket på detta om pengar, det är som sagt en del, men läser man vad expatorganisationer och folk på forum skriver i ämnet så blir bilden betydligt mer komplex.

Mvh isan lover

Hej

Än en gång jag tror att ni Svenskar här på forumet har snöat in för mycket på detta om pengar, det är som sagt en del, men läser man vad expatorganisationer och folk på forum skriver i ämnet så blir bilden betydligt mer komplex.

Mvh isan lover
Lever man på marginalen så kommer man ju få problem med IM och då ser man allt i moll. Man får inte göra visa-run, nej så klart om man inte uppfyller kraven ska det ju inte finnas genvägar. Då skriker man om 24 timmars rapporteringen som då regeringen kom på att den lagen finns. Det är ju just expatorganisationerna som väckt regeringen. Sen spär man på.

Det är bara att inse att Thailand har fått det bättre och för en övervintrad hippie får man hitta andra ställen.

Expatorganisationerna hjälper ju medlemmarna och gnäller medlemmarna gnäller organisationerna. Inte som s som bara styr för att de gillar att ha makt med glömmer medlemmar och medborgare.

Lever man på marginalen så kommer man ju få problem med IM och då ser man allt i moll. Man får inte göra visa-run, nej så klart om man inte uppfyller kraven ska det ju inte finnas genvägar. Då skriker man om 24 timmars rapporteringen som då regeringen kom på att den lagen finns. Det är ju just expatorganisationerna som väckt regeringen. Sen spär man på.

Det är bara att inse att Thailand har fått det bättre och för en övervintrad hippie får man hitta andra ställen.

Expatorganisationerna hjälper ju medlemmarna och gnäller medlemmarna gnäller organisationerna. Inte som s som bara styr för att de gillar att ha makt med glömmer medlemmar och medborgare.

Hej

Själv ser jag nog också att andelen äldre med många år i Thailand dominerar bland dom som nu lämnar, men även relativt unga barnfamiljer har till viss del också lämnat, antalet som lämnar är uppenbarligen så stort att även Thailändska myndigheter har reagerat och uttryckt oro för utvecklingen.

Själv lider jag lite med dom äldre som nu tvingas iväg efter att ha tillbringat en stor del av sina liv i Thailand, dom flesta har sponsrat sin Thailändska familj, har lämnat livet i hemlandet bakom sig och har inget att återvända till, det känns inte helt rätt.

Jag kan inte ens se att en övervintrad hippie som försörjer sig själv via pension eller liknande skulle utgöra något hot eller problem för samhället.

Mvh isan lover

Hej

Själv ser jag nog också att andelen äldre med många år i Thailand dominerar bland dom som nu lämnar, men även relativt unga barnfamiljer har till viss del också lämnat, antalet som lämnar är uppenbarligen så stort att även Thailändska myndigheter har reagerat och uttryckt oro för utvecklingen.

Själv lider jag lite med dom äldre som nu tvingas iväg efter att ha tillbringat en stor del av sina liv i Thailand, dom flesta har sponsrat sin Thailändska familj, har lämnat livet i hemlandet bakom sig och har inget att återvända till, det känns inte helt rätt.

Mvh isan lover
Men där har ju inget ändrats, det var samma ekonomiska krav innan, inget nytt där från Thailand.
Och om dom uppfyller dom ekonomiska kraven har inget förändrats så dom måste lämna.
Och har dom familj så får dom bara fixa familje visum då är det inga ekonomiska krav.
Förutom det ekonomiska som beror på växelkursen är det ju inga förändringar som tvingat iväg någon.

Men där har ju inget ändrats, det var samma ekonomiska krav innan, inget nytt där från Thailand.
Och om dom uppfyller dom ekonomiska kraven har inget förändrats så dom måste lämna.
Och har dom familj så får dom bara fixa familje visum då är det inga ekonomiska krav.
Förutom det ekonomiska som beror på växelkursen är det ju inga förändringar som tvingat iväg någon.
Jo en förändring har dom gjort, att pengarna behöver hållas längre på kontot.
Men det beror ju på att så många fuskade och lånade pengar av VISA agencys för dom egentligen inte uppfyllde dom ekonomiska kraven.
Och sådana som är här på studentvisum måste visa att dom verkligen dtuderar.
Dom har gjort det svårare att fuska men kraven är dom samma.

Bagateller som du räknar upp, den ev. stora anledningen är nog mer att priset på "hoy" i barerna gått upp :)
Jag vet inte om det finns någon statistik på hur expats flyttar ut, länka gärna till dina källor.

/ SatanG

Hej

Visst finns det fortfarande sexturister och en del av dessa blev ju wallraffade ganska nyligen, men själv tycker jag att din syn på expats och turister är lite förlegad och omodern, det är helt andra grupper än sexköpare som dominerar bland expats och turister i Thailand sedan många år.

Mvh isan lover

Hej

Ålder och problem med försäkringar är väl ändå ytterligare ett skäl, vi ska besöka en sån familj innan vi åker hem, där den som nekas försäkring p.g.a sin ålder far till tre Thailändska barn, dom har ett bra och vinstgivande familjeföretag, dom ska nu i år sälja, lämna allt och flytta till mannens forna hemland.

Mvh isan lover

Hej

Ålder och problem med försäkringar är väl ändå ytterligare ett skäl, vi ska besöka en sån familj innan vi åker hem, där den som nekas försäkring p.g.a sin ålder far till tre Thailändska barn, dom har ett bra och vinstgivande familjeföretag, dom ska nu i år sälja, lämna allt och flytta till mannens forna hemland.

Mvh isan lover
Finns inget försäkringkrav på familjevisum eller extension än.
Du måste verkligen lära dig vad som gäller om du skall klaga, försäkringskravet är på OA.

´Jo en sak har alla fall i Buri Ram ändrats, nämligen kraven på visa extension.Migration här godkänner inte längre inkomstbevisen från Ambassaden.Endast pengar på Thailändsk Bank eller pengar under bordet (20000 baht ).
H TP

Hej

Mvh isan lover
Om man som du säger bott många år i Thailand . sedan många år lämnat allt i hemlandet . Hur kan man då återvända ?? Till vad , om man hde lämnat allt och inga ekonomiska muskler har

´Jo en sak har alla fall i Buri Ram ändrats, nämligen kraven på visa extension.Migration här godkänner inte längre inkomstbevisen från Ambassaden.Endast pengar på Thailändsk Bank eller pengar under bordet (20000 baht ).
H TP
Ok det är inte något jag vare sig läst att något annat kontor anammat?
Fortsatt skall inkomstintyg vara giltigt, skillnaden är att vissa länders ambassader inte längre utfärdar intyg men det är ju inte Thailands fel.
Har du blivit nekad med Svenskt intyg, så får du gå vidare till huvudkontoret i Bangkok med det, då det är fel.
Är det någon vän till dig tex Amerikan eller Engelsman så beror det på att deras ambassader inte längre ger ut sådana intyg.

H TP
Och om dom kräver 20.000 baht under bordet för att godkänna extension, så är det ett klart lagbrott och det finns många anonyma vägar att gå för att uppmärksamma det.
Du kan inte skriva att det är något Thailand ändrat, för det är ju korruption och inte inom ramarna, det är isåfall någon anammat på det kontoret.

Finns inget försäkringkrav på familjevisum eller extension än.
Du måste verkligen lära dig vad som gäller om du skall klaga, försäkringskravet är på OA.

Hej

Nu tänkte du nog inte hela vägen?

Både i Thailand och många andra länder vill försäkringsbolagen inte längre teckna försäkringar för äldre efter en viss ålder, så det handlar inte bara om Thailands krav på försäkring blir av eller ej.

Att vistas utomlands utan försäkring eller utan att vara garanterad vård i det land man vistas i som äldre är nog ett lotteri som oroar många.

Mvh isan lover

Hej

Nu tänkte du nog inte hela vägen?

Både i Thailand och många andra länder vill försäkringsbolagen inte längre teckna försäkringar för äldre efter en viss ålder, så det handlar inte bara om Thailands krav på försäkring blir av eller ej.

Att vistas utomlands utan försäkring eller utan att vara garanterad vård i det land man vistas i som äldre är nog ett lotteri som oroar många.

Mvh isan lover
Men de hade ju mycket pengar, varför oroa sig? Spelar väl ingen roll vart de bor, om de bor i Thailand eller Kambodja?

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar