Har ni sett denna

Så, då är det väl bara att klampa in i vilket land som helst och bosätta sig där så långe man har ungar.
I Thailand har man ju den förmånen att det är bara att flytta hit om man har fru eller barn som är medborgare utan något motkrav mer än vigselbevis eller födelsebeviset som säger att man är fadern.
Det är inte alla länder det är så lätt att flytta till.

Han blir ju fortsatt inte utkastad, sålänge han inte har ett OA visum har han inget försäkringskrav på sig.
Tvivlar att någon som bott här i 30 år har ett OA visum.
Det är ju ingen förändring för honom, försäkringsbolagen har inte skapat nya regler.

Hej

Visst skulle han kunna stanna på vinst och förlust, men blir han sjuk så kan det kosta honom livet, dessutom har väl Generalerna inte ännu helt avskrivit det planerade kravet på obligatorisk försäkring.

Mvh isan lover

Hej

Visst skulle han kunna stanna på vinst och förlust, men blir han sjuk så kan det kosta honom livet, dessutom har väl Generalerna inte ännu helt avskrivit det planerade kravet på obligatorisk försäkring.

Mvh isan lover
Det är redan infört obligatorisk försäkring och det gällde fortsatt bara OA visum.
Kan ju snabbt ändras men det som gäller nu.
Ändrar dom att det gäller alla så blir det såklart problem men dit har vi inte kommit än.

Hej

Mvh isan lover
På 30 år måste han väl lärt sig att han inte kan räkna med garanterad sjukvård utan försäkring om han blir allvarligt sjuk.
Inte ens en oförsäkrad Thai kan räkna med bra vård vid tex cancer.
Det är väl en risk man får ta i beräkningen om man vill bo här nere.

På 30 år måste han väl lärt sig att han inte kan räkna med garanterad sjukvård utan försäkring om han blir allvarligt sjuk.
Inte ens en oförsäkrad Thai kan räkna med bra vård vid tex cancer.
Det är väl en risk man får ta i beräkningen om man vill bo här nere.

Hej

Så resonerar man nog när man är ung, men när man kommer upp i åren är kanske viljan att chansa avtar och många vill nog ha lite trygghet på äldre dagar.

Mvh isan lover

Det är redan infört obligatorisk försäkring och det gällde fortsatt bara OA visum.
Kan ju snabbt ändras men det som gäller nu.
Ändrar dom att det gäller alla så blir det såklart problem men dit har vi inte kommit än.

Hej

Det är nog bara en tidsfråga, det var ju inte så länge Generalerna kallade det en lucka i systemet som vissa utnyttjade och som borde täppas till, så det skulle knappast komma som någon större överraskning om det blir så, men vi är helt riktigt inte där ännu.

Mvh isan lover

Hade jag vart Svensk pensionär, utskriven, betalat skatt till Sverige hela livet, fått cancerdiagnos.
Då hade jag tagit första flyg hem, skrivit in mig, nyttjat den Svenska vård jag betalat skatt för i hela mitt liv.
När jag gjorde praktik på Sahlgrenska akuten, fick dom precis ett sånt fall.
En Svensk som kom in, hade skrivit in sig i Sverige på förmiddagen, åkte till akuten och blev inlagd, cancer fall.
Frågade läkaren, måste man inte vart skriven i Sverige en viss tid?
Finns ingen sådan regel, jag tar beslutet som läkare och anser jag det nödvändigt blir han inlagd direkt och får behandling.
Det andra får myndigheterna krångla med i efterhand men det är jag som tar vårdbeslutet här och nu.

I Thailand har man ju den förmånen att det är bara att flytta hit om man har fru eller barn som är medborgare utan något motkrav mer än vigselbevis eller födelsebeviset som säger att man är fadern.
Det är inte alla länder det är så lätt att flytta till.

Så du menar att du som är gift och har barn har PUT utan motkrav?
Ingen inkomst, inga besök på IM?

Hej

Det är nog bara en tidsfråga, det var ju inte så länge Generalerna kallade det en lucka i systemet som vissa utnyttjade och som borde täppas till, så det skulle knappast komma som någon större överraskning om det blir så, men vi är helt riktigt inte där ännu.

Mvh isan lover

Att folk får vistas långtid i Thailand utan försäkring och smita från sina sjukhusräkningar hoppas jag att det blir stopp på snart.

Hej

Så resonerar man nog när man är ung, men när man kommer upp i åren är kanske viljan att chansa avtar och många vill nog ha lite trygghet på äldre dagar.

Mvh isan lover
Ja men han har vetat i 30 år att denna dag kan komma, det är ju inget nytt.
Jag själv vet att det kan komma en dag vi måste flytta.
Sådant får man ta i beräkningen, sjukvård är inte gratis och jag är inte skattebetalare i Thailand eller medborgare, så jag vet att det kan kosta mig om jag inte ser till att ha en bra budget sparad på ålderns höst.
Därför jag får spara hårt nu, för det kommer komma en dag jag behöver vård.

Hej

Själv är jag lite gammaldags och tycker att det är självklart att en far ska få bo tillsammans med sin fru och barn så länge han lever och det oavsett vilket land det handlar om, i min värld känns det inte rätt att en far som har försörjt fru och barn hela livet och vistats i Thailand över 30 år ska kastas ut p.g.a ålder och att försäkringsbolag inte längre vill försäkra honom.

Dom stora förlorarna här är naturligtvis familjen som nu tvingas flytta ifrån Thailand, men även Thailand är förlorare eftersom denna familj har drivit en lönsam rörelse, investerat och byggt upp en verksamhet som förutom att den har försörjt familjen även sysselsatt 5 anställda som nu blir arbetslösa, dessutom har deras verksamhet bidragit till den lokala ekonomin genom inköp, restaurangbesök, transporter och annat som deras gäster har spenderat pengar på.

Mvh isan lover

Hur svårt är det att fatta?
Klarar inte gubben att googla så kan du väl hjälpa honom. Han blir ju inte utkastad pga ålder ens om han inte orkar byta visa!!!

/ SatanG

Hur svårt är det att fatta?
Klarar inte gubben att googla så kan du väl hjälpa honom. Han blir ju inte utkastad pga ålder ens om han inte orkar byta visa!!!

/ SatanG
Gubben är ju IL , han fixar inte att Googla , det borde du väl vid det här laget veta :rolleyes:

Man skall dock tänka sig för innan man flyttar hit.
Vill man ha skydd gällande tex sjukvård som utlänning så kostar det och att ett försäkringsbolag skriver att det går få vid +65, betyder inte att man får försäkring.
Vi har ju fall på forumet Långeman, han hade inte försäkring, han fick inte.
Nu fick ju bilföraren stå för notan, och han fick minst 1 timma längre innan han kom in till vård, hade han vart försäkrad hade han antagligen hamnat på memorial eller bangkokhospital och kanske levt idag.
Det försäkringsbolagen skriver kan teckna fullföljs ju med finstilt och va inte så säker på att det går.
Utslängd blir man inte än, men att vara skyddad som utlänning om ens möjligheten finns vid +65 kostar skjortan.
Vi lever på större risk, och man skall tänka sig för innan man flyttar hit, är man beredd på att ta risk/kostnad.

Det infördes en lag av militären som var riktigt bra.
Alla sjukhus även privata är tvungna att ta emot akutfall vid olycka, alla livshotande akutfall vid olycka skall köras till närmaste sjukhus, utlänning som Thai.
Tyvvärr följer inga privatsjukhus den lagen, det sker inte, oförsäkrade Thai och utlänningar körs till statligt om ingen försäkring finns.
Borde bli mer skriverier om det så att det uppmärksammas att privatsjukhusen bryter mot satt lag av militären.

Hej

Mvh isan lover

I vilket land i världen är du garanterad sjukvård vid allvarlig sjukdom utan försäkring? Du är tvungen att ha en försäkring även i Sverige för att vara garanterad vård. Knappast en anledning att lämna Thailand för... Äldre kollegor betalar ju mer för sjukförsäkringen här än @PanPan betalar för sin när han bor i Thailand.

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar