Har ni sett denna

Hej

Nu tänkte du nog inte hela vägen?

Både i Thailand och många andra länder vill försäkringsbolagen inte längre teckna försäkringar för äldre efter en viss ålder, så det handlar inte bara om Thailands krav på försäkring blir av eller ej.

Att vistas utomlands utan försäkring eller utan att vara garanterad vård i det land man vistas i som äldre är nog ett lotteri som oroar många.

Mvh isan lover

Om man är snål och inte teckar försäkring i tid så har man enbart sej själv att skylla, varken försäkringsbolag eller myndigheter kan hållas ansvariga för personlig snålhet!

Jag betalade 36.000 baht sist för min BUPA, 45 år gammal och Platinum 2 miljoner baht.
Jag har valt bort OPD, det är nästan halva försäkringskostnaden och täcker 25.000 baht opd men kostar ca. 20.000 baht till i försäkringskostnad.
Här dom gör mest pengar, OPD är ju billigt på sjukhusen, den delen kan man betala själv och emergency OPD ingår även om man tagit bort den vanliga.

Sen får jag tillbaks 10% om jag inte använder den.
Som gäller i hela världen? Kommer igåg dessa priser, på den tiden låg BUPA bredvid PILOT på Silom. Man tog en skum hiss upp. Detta var en försäkring för Thailand. Denna kostade inte mycket. Min BUPA var på, 500 000 eller 2 miljoner pun Pund eller vad det var. Hela världen utom USA som var lite jobb när man åkte till

Brutna ben och grejor, kostar väl 70000 på dom finaste sjukhusen i Bangkok och dessa pengar, ja det räcker väl att snyta sig så har man 70k i näsduken. 2000 000 är ok, men om man får cancer så står det sig kanske lite kort.

Sen om du tittar på reseförsäkringar så ser man att BUPA är undertaker eller vad det hetter på dom flesta. SOS International och BUPA är väl dom som står på dom flesta försäkringar.

Sen kan det ju vara bra med en drulle försäkring och rättshjälp på en hemförsäkring, specielt om man har barn. Slipper man bo på busshållplatsen om ens barn välter en Ming vas på nåt museum

Ska kolla upp BUPA igen, men nu sa du att dom ändrat namn. Och helt riktigt, Out door är ganska meningslöst at spänna pengar på.

Som gäller i hela världen? Kommer igåg dessa priser, på den tiden låg BUPA bredvid PILOT på Silom. Man tog en skum hiss upp. Detta var en försäkring för Thailand. Denna kostade inte mycket. Min BUPA var på, 500 000 eller 2 miljoner pun Pund eller vad det var. Hela världen utom USA som var lite jobb när man åkte till

Brutna ben och grejor, kostar väl 70000 på dom finaste sjukhusen i Bangkok och dessa pengar, ja det räcker väl att snyta sig så har man 70k i näsduken. 2000 000 är ok, men om man får cancer så står det sig kanske lite kort.

Sen om du tittar på reseförsäkringar så ser man att BUPA är undertaker eller vad det hetter på dom flesta. SOS International och BUPA är väl dom som står på dom flesta försäkringar.

Sen kan det ju vara bra med en drulle försäkring och rättshjälp på en hemförsäkring, specielt om man har barn. Slipper man bo på busshållplatsen om ens barn välter en Ming vas på nåt museum

Ska kolla upp BUPA igen, men nu sa du att dom ändrat namn. Och helt riktigt, Out door är ganska meningslöst at spänna pengar på.
Gäller i hela världen utom USA.
Idag heter dom Aetna men försäkringarna är dem samma som det var på BUPA och när jag tecknade för 10 år sen.
Det har tillkommit en försäkring anpassad för att möta Visum OA kravet med.

Hej

Många har ju dessutom haft gratis vård i sin amphoe, men detta verkar ju inte Genetalerna i Bangkok gilla heller, sen är det kanske inte alla som kan hosta upp pengar för ett hjärtbyte, en pacemaker eller en kostsam cancerbehandling o.s.v, bara det att generalerna lyfte frågan om krav på obligatorisk försäkring gjorde nog att många blev oroliga, vi ska inte heller glömma att falanger ifrån olika länder har väldigt olika förutsättningar med pensioner m.m, sen skiljer ju ekonomin också rejält mellan olika individer.

Mvh isan lover

Vad är det som gör att det ska vara en mänsklig rättighet att bo i Thailand om man inte har finanserna till det?

Gäller i hela världen utom USA.
Idag heter dom Aetna men försäkringarna är dem samma som det var på BUPA och när jag tecknade för 10 år sen.
Det har tillkommit en försäkring anpassad för att möta Visum OA kravet med.

TACKAR FÖR DET!! Var lite rädd för att lägga näsan i blöt! Men nu svarade du redan på att den gällde i hela världen så nu slipper jag lägga näsan i blöt. Min jag köpte för 20 eller 30 år sen (På skumma kontoret i hissen på Silom) så fick jag köpa en till om man skulle till Singapore eller nått.

Jag betalade 36.000 baht sist för min BUPA, 45 år gammal och Platinum 2 miljoner baht.
Jag har valt bort OPD, det är nästan halva försäkringskostnaden och täcker 25.000 baht opd men kostar ca. 20.000 baht till i försäkringskostnad.
Här dom gör mest pengar, OPD är ju billigt på sjukhusen, den delen kan man betala själv och emergency OPD ingår även om man tagit bort den vanliga.

Sen får jag tillbaks 10% om jag inte använder den.
Trodde du var försäkrad via jobbet 100% av tiden?

Om det är du själv som råkat ut för detta så varför inte spela in denna mutkolv till IM-officer och anmäl till annan myndighet?
Det är inte den enskilda officer som bestämmer här. Beslutet har fattats på provins nivå under 2019. Kontaktade migrationsverket i Bangkok och frågade om detta var lagligt fick svaret att varje provins bestämmer själva vilka krav tillämpas . (inte mutor förstås)
H;TP

Det är inte den enskilda officer som bestämmer här. Beslutet har fattats på provins nivå under 2019. Kontaktade migrationsverket i Bangkok och frågade om detta var lagligt fick svaret att varje provins bestämmer själva vilka krav tillämpas . (inte mutor förstås)
H;TP

Visad ditt inkomstintyg från ambassaden siffror över kravet?
Sambon menade att ditt intyg kanske låg på gränsen.

Nä, men jag trodde det.
Sjömännen på svenska båtar är det.
Ok, bra dom får några förmåner för lönenivån är ju bara 50%.
Svenska lönenivåerna är väl bland dom sämsta internationellt nu med den svaga kronan?
Filipinsk kapten tjänar ju bättre än en Svensk tom.
Jag har dock en reseförsäkring, som täcker hela familjen men i Thailand är vi ju hemma.
Fast eftersom jag tecknade min BUPA när jag var 36 så kan jag ha den livet ut, om jag fullföljer varje år, så hade nog behållt den vilket som.

Ok, bra dom får några förmåner för lönenivån är ju bara 50%.
Svenska lönenivåerna är väl bland dom sämsta internationellt nu med den svaga kronan?
Filipinsk kapten tjänar ju bättre än en Svensk tom.
Jag har dock en reseförsäkring, som täcker hela familjen men i Thailand är vi ju hemma.
Fast eftersom jag tecknade min BUPA när jag var 36 så kan jag ha den livet ut, om jag fullföljer varje år, så hade nog behållt den vilket som.
Ja, det är mycket som kan ingå i ett avtal.
Dumt att bara titta på lönen.
Försäkringar, pensioner, extra pensioner kan vara lika mycket värda.
Även rätten att gå vid 60 med lön till 65 finns i några avtal.

Ja, det är mycket som kan ingå i ett avtal.
Dumt att bara titta på lönen.
Försäkringar, pensioner, extra pensioner kan vara lika mycket värda.
Även rätten att gå vid 60 med lön till 65 finns i några avtal.
Ja, Norrmännen har ju nåt som kallas sjömanspension.
Den får man vid 60 det är en pension på pensionen som man kan få mellan 60-67

Finns ju försäkringsbolag där man kan teckna sig till 75 och gäller till 99 år. Är man i den åldern och oroar sig borde man väl ta reda på sånt innan man ojar sig om att flytta. Svagt!

/ SatanG
Vilka specifika bolag då , tips mottages tacksamt av ganska många har tänker jag

Vad är det som gör att det ska vara en mänsklig rättighet att bo i Thailand om man inte har finanserna till det?

Hej

Själv är jag lite gammaldags och tycker att det är självklart att en far ska få bo tillsammans med sin fru och barn så länge han lever och det oavsett vilket land det handlar om, i min värld känns det inte rätt att en far som har försörjt fru och barn hela livet och vistats i Thailand över 30 år ska kastas ut p.g.a ålder och att försäkringsbolag inte längre vill försäkra honom.

Dom stora förlorarna här är naturligtvis familjen som nu tvingas flytta ifrån Thailand, men även Thailand är förlorare eftersom denna familj har drivit en lönsam rörelse, investerat och byggt upp en verksamhet som förutom att den har försörjt familjen även sysselsatt 5 anställda som nu blir arbetslösa, dessutom har deras verksamhet bidragit till den lokala ekonomin genom inköp, restaurangbesök, transporter och annat som deras gäster har spenderat pengar på.

Mvh isan lover

Hej

Själv är jag lite gammaldags och tycker att det är självklart att en far ska få bo tillsammans med sin fru och barn så länge han lever och det oavsett vilket land det handlar om, i min värld känns det inte rätt att en far som har försörjt fru och barn hela livet och vistats i Thailand över 30 år ska kastas ut p.g.a ålder och att försäkringsbolag inte längre vill försäkra honom.

Dom stora förlorarna här är naturligtvis familjen som nu tvingas flytta ifrån Thailand, men även Thailand är förlorare eftersom denna familj har drivit en lönsam rörelse, investerat och byggt upp en verksamhet som förutom att den har försörjt familjen även sysselsatt 5 anställda som nu blir arbetslösa, dessutom har deras verksamhet bidragit till den lokala ekonomin genom inköp, restaurangbesök, transporter och annat som deras gäster har spenderat pengar på.

Mvh isan lover
Han blir ju fortsatt inte utkastad, sålänge han inte har ett OA visum har han inget försäkringskrav på sig.
Tvivlar att någon som bott här i 30 år har ett OA visum.
Det är ju ingen förändring för honom, försäkringsbolagen har inte skapat nya regler.

Hej

Mvh isan lover

Så, då är det väl bara att klampa in i vilket land som helst och bosätta sig där så långe man har ungar.

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar