Hur är vädret där du befinner dig nu??

Nej nej, det är myndigheterna vill att du ska tro.

De flesta myndigheter vill nog säkert att man ska använda aluminium då man förbrukar en helvetes massa elektricitet vid framställning.

Våra politiker och myndigheter har ju bland annat kommit fram till att etanol är rena rama vitamininjektionen för miljön och senare var diesel så nyttigt att man kunde fritera lokalproducerade svenska bananer i denna.

Nu är allt livsfarligt.

Myndigheter ska man nog inte lita blint på.

Det var nog en stund sedan man gjorde block eller toppar i gjutjärn.
Jag tror inte det är allt för många liter vätska i kylkanalerna. Tar man upp kanalerna så har man dessutom en större yta som värmer vattnet, så lite plus här och lite minus där, så skulle jag utan att räkna på det, säga att extratiden det tar att värma upp extra vattnet är marginell om man jämför med utformning av kanalen.
Vad har din motorblock flr material? Värmen börjar vid förbränningsrummet först och det tar tid att sprida sig i hela blocket särskilt när det är för kallt.
Bilindustrin började minska vikten på fordon redan på 70 talet för att dra ner förbrukningen och motorn också var en bov. Citroen var först med aluminium motorn med CV2 motorn. Utom topplocket är de flesta motorblock av gjutjärn än

Vad har din motorblock flr material? Värmen börjar vid förbränningsrummet först och det tar tid att sprida sig i hela blocket särskilt när det är för kallt.
Bilindustrin började minska vikten på fordon redan på 70 talet för att dra ner förbrukningen och motorn också var en bov. Citroen var först med aluminium motorn med CV2 motorn. Utom topplocket är de flesta motorblock av gjutjärn än

Jag gissar att jag har både alutoppar och block. Det har jag haft i de flesta av mina bensinbilar sedan 2004. Gissar att diesel Audin hade gjutjärnsblock.

Ja inom myndigheterna sitter ju utbildad personal inom allt, dom är allvetetare.
Tar absolut inte in information som är anpassade utefter deras myndighets tro, utan dom har helt klart den bästa kunskapen där, dit eliten söker sig.
Han hackar ju på mig denna stjärna men blir mest bekymrad över denna stackars förlorade själ som helt slutat tänka själv, tragiskt.

Ja men då på elbilar ;) Aluminiumblock tar med sig en lösning på cylinderfoder. Fasta eller lösa. Man kan också behandla cylinderväggar med typ nicasil eller vad det heter. Kräver andra kolvringar.

Min Volvo V70 2.4t hade alublock. Hade en Cadillac med jobbig northstar motor med alublock. Porschen hade alublock och det samma med BMW’n.
Jag tippar på att det är vanligare med alublock så länge det inte är jordbruksmaskiner ;)

Kör man inte med nicasil-foder? Det är väl inte bara ytbehandling?

Min Volvo V70 2.4t hade alublock. Hade en Cadillac med jobbig northstar motor med alublock. Porschen hade alublock och det samma med BMW’n.
Jag tippar på att det är vanligare med alublock så länge det inte är jordbruksmaskiner ;)

Kör man inte med nicasil-foder? Det är väl inte bara ytbehandling?
Gissar att det var fasta foder då. Förenklar en hel del.

Våra ”senare år” är ju typ början av millenniet.
Alutoppar var häftigt då man kunde öka tändningen på grund av kylningen den gav.
Det var typ 90-talet, sedan hände det tydligen mycket.
Ja utvecklingen rör på sig. Skulle nog inte fixa att jobba som bilmek idag. Mina skills är förlegade och inte intressanta längre. På min tid reparerade vi fortfarande bilar men det började komma in delbytar mekaniker i slutet av min karriär.

Undra vilket block den hade.

20240106_205645.jpg

Tiden då jag var motorrenoverare, motorbyggare, bilmek var den bästa tiden i mitt yrkesmässiga liv nu när jag ser tillbaka. Den bästa tiden rent ekonomiskt var när jag omskolade mig till datanörd.

Nu lite kyligt, såhär får man gå klädd på kvällen idag men det räcker dock för mig som är frusen, inte behövt jacka än.
Blev lite småfull och inte bestämt mig för om skall ta ett glas vin eller gå och lägga mig.
Blivit lite dåligt med jetlagg åt båda håll och sovit dåligt sen mönstra av.
Tänkte skulle behålla centraeuropeisk när var hemma men när kom hit hamna ja i Thai ;)
Ser ut som blir kyligt resten men reser ju till varma Aberdeen snart.

20240106_212719.jpg

Tiden då jag var motorrenoverare, motorbyggare, bilmek var den bästa tiden i mitt yrkesmässiga liv nu när jag ser tillbaka. Den bästa tiden rent ekonomiskt var när jag omskolade mig till datanörd.

Då skulle du ha stor framgång som bilmek idag för det är allt mer en fråga om datorer i bilar numera
Anställningsannonser för bilmekar handlar allt mer om it-kunskaper

Liknande trådar

Tillbaka
Topp