Hur mycket betalar ni som hyr bostad.

Om man hyr, och dom säger att vatten och EL tillkommer, så fråga om elpriset,skriv sedan in det extra i kontraktet. Skall du betala själv efter räkning så skriv även in det.
Det förekommer låga uthyrningspriser, men... man tar igen det på elen, har träffat på idioter som skall ha 35 tbh/kw. Ordinarie pris i TH ligger på C:a 4 tbh/ kw.

Det mesta är billigare i Isan, och inte så mycket turister. Bungalow eller hotellrum ca: 500 thb/ natt. Min frus hus 6000 THB månad. el vatten wi-fi ingår ej i det priset. Gångavstånd till centrum Carport 20 km från flygplatsen.

Det mesta är billigare i Isan, och inte så mycket turister. Bungalow eller hotellrum ca: 500 thb/ natt. Min frus hus 6000 THB månad. el vatten wi-fi ingår ej i det priset. Gångavstånd till centrum Carport 20 km från flygplatsen.

Isaan är stort. Går det speca lite närmare var ni håller till?

Jag har aldrig varit i Isan.Kanske blir det ett besök vid nästa sväng till Thailand.Skiljer hyreskostnaden något om man jämför med t.e.x HuaHin?
Nan i norra delen av Thailand kan du hyra en lägenhet med två rum ca tvåtusen bath. Fast här finns ingen badstrand, bara duch.
I Chiang Mai beror det på läget men säg två till sextusen så bor du rätt bra.
Chiand Rai ungefär detsamma men där finns det mycket att uppleva.

Beror ju lite på vad man är ute efter.
Jag tex. skulle aldrig komma på tanken att bo I den typen av hus som du rekomenderar om jag inte blir arbetslös eller fattigpensionär och av den typen av hus så hittar du en del I Pattaya men det är inte så det står massa hus öde.

Nu skriver jag Pattaya, inte Jomtien, jag räknar inte med Jomtien det är en skithåla med massa obebott.

Men skall man ha kvalitet på hus då börjar det bli svårt att finna lediga, vi har ju kollat på samma village I par år nu och försökt få tag på ett hus där att hyra, men direkt det blir något ledig så hinner någon före, finns eller fanns 2 hus kvar I den villagen som inte är eller var sålda sist vi var där, den är rätt ny.
Kollade nu inte ett hus till och med dom som står för 50.000-60.000 är uthyrda.
Men sen finns ju skithusen där är det lättare att hitta, små gamla 2 rummar, lite halvsletna och taskigt möblerade etc för en billig peng, dom är det lite mer gott om men inget för mig.
Eller I villages som ligger taskigt till.
Men har man Inga krav så skall det vara lätt att hitta ett hus för 8000 baht kanske.

Vad gäller condon så har tillgången I Pattaya nog blivit bättre nu än det var när jag letade här sist för 4 år sen, då fick jag ta det som erbjöds då jag efter ca. 40 condon fått svaret redan uthyrd.
Nu har dock några nya condominium byggts på soi 15 vid soi beukaw, så kanske lite bättre där nu, annars finns det inte så många condominium byggda I centrala Pattaya.

Sen om 50% står tomt I en byggnad tycker jag inte är konstigt då 51% måste ägas av Thai.

Sen står det massa tomma som inte är till uthyrning, ägarna bor där själva den månad om året dom är där.
Men lägger man till Jomtien och kan tänka sig bo där så finns massa ledigt helst efter Ryssarna lämnat, och I Jomtien finns ju mycket mer condominiums.

Sen vad gäller hyra genom mäklare, har du testat eller säger du så för alla andra gör det?
Dra av ca. 15% av priset som dom ligger ute med, dom kommer gå med på det oftast, har alltid fått prutat ned mellan 2000-10.000 baht I månaden. Mäklarens arvode är en månadshyra.
Det kan det vara värt då du kan vara så gott som säker på att få tillbaks depositionen efter ett år vilket du kanske inte får annars (vilket inte är ovanligt) och då har du förlorat det du trodde dig spara på att inte använda mäklare. Själv hyr jag bara genom mäklare, orkar inte med jobbet att åka runt men jag har jämfört med andra som letat upp själva och efter jag har prutat har jag betalat samma som dom.

Det får stå för dig men trådstartaren fann de objekten intressanta.

Jag har hyrt flera hus genom åren utan mäklare och fått ner priset rejält och att det skulle vara svårare att få till baka deposition har jag inte varit med om men det förekommer naturligtsvis.
Kontraktskrivning är inte så svårt, det finns färdiga tvåspråkiga mallar att använda.

Det man ska titta mer på är att försöka göra en helhetsbedömning av området med avseende störningar från trafik, partylystna grannar, gathundar och tuppjävlar.
Måste jag bo centralt eller passar det bättre utanför stan, hur är det med transporter som buss mm.

Sätt av en hel vecka är mitt råd, för det finns många som faktiskt hyr ut rejält mycket billigare än dom hade tänkt sig, för att ändå få lite pengar tillbaka.
Det är bättre att få in 5.000 - 15.000b per månad än inga pengar alls.
En förskottshyra på ett helt år brukar ge en fri månad eller två. Hyr 12 månader och betala för 10.

Jag har den uppfattningen att det inte är billigare i Isaans städer än i kustorter som Pattaya/Jomtien eller Hua Hin/Cha Am utan det som kan skilja mycket är färdigmöblerade hus beroende på inventariernas standard.

Själv finner jag ingen anledning att hyra färdigmöblerat till +10.000b per månad eller 120.000b extra per år.
Då är det lika bra att skaffa egna möbler och slippa bråk om förslitningar och skador.

Nya omöblerade hus för 10-15.000/mån finns det gott om i HH området om man tar sig 5-10km från city.

Har aldrig hyrt via mäklare och skulle inte heller göra det, priset blir ALLTID lägre om man hyr direkt av ägaren och deposition har jag inte haft problem med heller. Sen har jag kollat på många hus där jag funnit ägaren vara tvivelaktigt seriös och kännt på mig att här kan det bli problem, då letar jag vidare.

Sen ang tråden så är det ju rätt upoenbart att TS är ute eftet något hyfsat billigt som inte behöver vara stort så då tipsar inte jag heller om dyra objekt.

Personligen så finner jag alltid att läget är A och O för min trivsel så det första jag tar reda på när jag kommer till ett nytt ställe är var är "mitt" område, allt utanför det går fetbort oavsett om det så skulle vara gratis.

När jag kom till Thailand så visste jag redan att närhet till havet var ett absolut krav, och stränderna skulle vara badbara.
Sen kom jag snabbt på att socialt umgänge med Svenskar gjorde livet roligare och lättare, sen insåg jag att Ryssar och Kineser gärna fick lysa med sin frånvaro, lite barområden för party och biljard är också trevligt och helst inte överdrivet tilltagna turist priser.
Till slut stod det klart att det var Hua Hin som hade den bästa paket lösningen, väl här insåg jag snabbt i vilken del av Hua Hin man ska bo och fokuserade husletandet dit. Nu efter drygt 4 år trivs jag som fisken i vattnet, blir bara bättre hela tiden och har inga planer på att flytta men skulle ändå aldrig köpa ett hus här då allt kan hända.

Senast redigerad av en moderator:
Det får stå för dig men trådstartaren fann de objekten intressanta.

Jag har hyrt flera hus genom åren utan mäklare och fått ner priset rejält och att det skulle vara svårare att få till baka deposition har jag inte varit med om men det förekommer naturligtsvis.
Kontraktskrivning är inte så svårt, det finns färdiga tvåspråkiga mallar att använda.

Det man ska titta mer på är att försöka göra en helhetsbedömning av området med avseende störningar från trafik, partylystna grannar, gathundar och tuppjävlar.
Måste jag bo centralt eller passar det bättre utanför stan, hur är det med transporter som buss mm.

Sätt av en hel vecka är mitt råd, för det finns många som faktiskt hyr ut rejält mycket billigare än dom hade tänkt sig, för att ändå få lite pengar tillbaka.
Det är bättre att få in 5.000 - 15.000b per månad än inga pengar alls.
En förskottshyra på ett helt år brukar ge en fri månad eller två. Hyr 12 månader och betala för 10.

Jag har den uppfattningen att det inte är billigare i Isaans städer än i kustorter som Pattaya/Jomtien eller Hua Hin/Cha Am utan det som kan skilja mycket är färdigmöblerade hus beroende på inventariernas standard.

Själv finner jag ingen anledning att hyra färdigmöblerat till +10.000b per månad eller 120.000b extra per år.
Då är det lika bra att skaffa egna möbler och slippa bråk om förslitningar och skador.

Nya omöblerade hus för 10-15.000/mån finns det gott om i HH området om man tar sig 5-10km från city.
Nä färdigt möblerat skulle jag inte heller vilja ha, tyvvär så finns det inte så mycket nybyggt omöblerat till uthyrning i Pattaya som det verkar finnas i HH, tvärtom svårt att finna tycker jag och jag har letat mycket under mina år här.
Så jag har fått nöja mig med äldre möblerat.
Och som sagt jag har aldrig haft problem med att få ner priset, sen letar vi ju olika standard, jag söker inte efter billigast möjliga utan ett bra boende som håller hög standard helst med ett bra kök som håller samma standard som ett kök i ett Svenskt hus.
Flyttade inte ner för att sänka mina boendekrav.
Sen att dom tar en lägre summa och är nöjda med det, ja det beror ju på från fall till fall. Kollade på ett hus i villagen vi ville bo dom skulle ha 50.000 baht i månaden, jag sa 35.000 nej han hyrde inte ut för en baht under 50.000 så blev inget.

Jo visst har man stött på en å annan Thai som tror att falang betalar hur mycket som helst, själv har jag hittat dom bästa dealsen med ägaren direkt då denne är falang.

Har bara hyrt av Thai en gång så har inte så stor erfarenhet av det.

Nan i norra delen av Thailand kan du hyra en lägenhet med två rum ca tvåtusen bath. Fast här finns ingen badstrand, bara duch.
I Chiang Mai beror det på läget men säg två till sextusen så bor du rätt bra.
Chiand Rai ungefär detsamma men där finns det mycket att uppleva.
Skall ta mig en sväng med hojen upp i de delarna nästa gång jag kommer ner ...

Prioriteringar och krav är väldigt individuella, en bra uteplats och att huset är rättvänt så man får sol på morgon och kväll är viktigt för mig, västerländskt kök inne vill jag inte ha alls, då det inte ska lagas så mycket mat.
Hellre ett thaikök ute då vi alltid vill sitta utomhus för att äta frukost,
lunch och middag äter vi nästan alltid utanför hemmet på lite olika mathak.
Bra toalett och dusch samt AC i sovrummet är ett måste. Vardagsrum är en sak som sällan vi använder, vi sitter hellre ute.
Väl fungerande sophämtning värderas högt och att det går att parkera på gatan.

Isaan är stort. Går det speca lite närmare var ni håller till?
Vadå billigt , jag betalar inte mer än 5-max 600 thbt/natt inne centralt i Pattis , Och inte ett skitigt hotellrum utan ett stort fint nymålat rummed wifi Tv mm rent och snyggt och ingen receprion iofs men värdeskåp på rummet och en riktigt trevlig ägarinna med man från UK,, Soi Lenki , Bees Place , ganskalångt upp på höger sida sett från beachen .. riktigt bra ,,

Prioriteringar och krav är väldigt individuella, en bra uteplats och att huset är rättvänt så man får sol på morgon och kväll är viktigt för mig, västerländskt kök inne vill jag inte ha alls, då det inte ska lagas så mycket mat.
Hellre ett thaikök ute då vi alltid vill sitta utomhus för att äta frukost,
lunch och middag äter vi nästan alltid utanför hemmet på lite olika mathak.
Bra toalett och dusch samt AC i sovrummet är ett måste. Vardagsrum är en sak som sällan vi använder, vi sitter hellre ute.
Väl fungerande sophämtning värderas högt och att det går att parkera på gatan.

Jag betalar inte mer än 10,000 thbt Max för ett hus på 90 kvm uppe på Dark side , (som faktiskt är den ljusa sidan i Pattis :)) Då är det fullt möblerat , två sovrum ,wc med dusch i bägge sovrummen samt ac i samtliga rum ..... tar 15 min ner till Sukhumwit med hojen ,, perfekt för den slanten .:thumbsup:

Vadå billigt , jag betalar inte mer än 5-max 600 thbt/natt inne centralt i Pattis , Och inte ett skitigt hotellrum utan ett stort fint nymålat rummed wifi Tv mm rent och snyggt och ingen receprion iofs men värdeskåp på rummet och en riktigt trevlig ägarinna med man från UK,, Soi Lenki , Bees Place , ganskalångt upp på höger sida sett från beachen .. riktigt bra ,,

????????

Det var ju inte mkt till svar på min fråga........

När jag håller till i Isaan så är det i Nong Song Hong , ca 22 km från staden Phon belägen vid väg 2 ,ca 70 km syd Khon Kaen

Bättre svar nu ???:)

Vad får ni för hus för era 10.000 baht då, har ni inga foton på husen och möblemanget så man får se vad ni får för pengarna?
Jag betalar 28.000 för 200m2, 3 sovrum, vardagsrum, kök och 3 badrum.
received_1789596524617257.jpeg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp