Beror ju lite på vad man är ute efter.
Jag tex. skulle aldrig komma på tanken att bo I den typen av hus som du rekomenderar om jag inte blir arbetslös eller fattigpensionär och av den typen av hus så hittar du en del I Pattaya men det är inte så det står massa hus öde.
Nu skriver jag Pattaya, inte Jomtien, jag räknar inte med Jomtien det är en skithåla med massa obebott.
Men skall man ha kvalitet på hus då börjar det bli svårt att finna lediga, vi har ju kollat på samma village I par år nu och försökt få tag på ett hus där att hyra, men direkt det blir något ledig så hinner någon före, finns eller fanns 2 hus kvar I den villagen som inte är eller var sålda sist vi var där, den är rätt ny.
Kollade nu inte ett hus till och med dom som står för 50.000-60.000 är uthyrda.
Men sen finns ju skithusen där är det lättare att hitta, små gamla 2 rummar, lite halvsletna och taskigt möblerade etc för en billig peng, dom är det lite mer gott om men inget för mig.
Eller I villages som ligger taskigt till.
Men har man Inga krav så skall det vara lätt att hitta ett hus för 8000 baht kanske.
Vad gäller condon så har tillgången I Pattaya nog blivit bättre nu än det var när jag letade här sist för 4 år sen, då fick jag ta det som erbjöds då jag efter ca. 40 condon fått svaret redan uthyrd.
Nu har dock några nya condominium byggts på soi 15 vid soi beukaw, så kanske lite bättre där nu, annars finns det inte så många condominium byggda I centrala Pattaya.
Sen om 50% står tomt I en byggnad tycker jag inte är konstigt då 51% måste ägas av Thai.
Sen står det massa tomma som inte är till uthyrning, ägarna bor där själva den månad om året dom är där.
Men lägger man till Jomtien och kan tänka sig bo där så finns massa ledigt helst efter Ryssarna lämnat, och I Jomtien finns ju mycket mer condominiums.
Sen vad gäller hyra genom mäklare, har du testat eller säger du så för alla andra gör det?
Dra av ca. 15% av priset som dom ligger ute med, dom kommer gå med på det oftast, har alltid fått prutat ned mellan 2000-10.000 baht I månaden. Mäklarens arvode är en månadshyra.
Det kan det vara värt då du kan vara så gott som säker på att få tillbaks depositionen efter ett år vilket du kanske inte får annars (vilket inte är ovanligt) och då har du förlorat det du trodde dig spara på att inte använda mäklare. Själv hyr jag bara genom mäklare, orkar inte med jobbet att åka runt men jag har jämfört med andra som letat upp själva och efter jag har prutat har jag betalat samma som dom.