Uthyrning av bostad i Thailand

Önskar ett svar från veteraner i Thailand de som kan reglerna.
Kan en utlänning som äger en condo låta en annan turist (en vän) bo gratis i lägenheten 1 eller 2 månader? Gästen har förstås giltigt pass och visum.

Fixade du att "göra den" på nätet?

Annars måste man gå till imigrationen eller snuten.

De flesta condos brukar ha service i jurisdic Office att de reggar TM30.
Nej jag bara läste om det nu, jag ska få nyckeln till min kompis condo men han bor i Sverige just nu och är inte i Thailand, ägaren måste skicka en kopia av lagfarten också.
De har en sån Office som tar emot betalningarna kan de fuxa det?
Det är så enkl sak ändå krångla de till det.

Condo ägaren kan göra det via nätet.
Jag gjorde det själv via nätet när satt i Sverige för par veckor sen för den som hyr huset.
Går att göra via nätet men det kräver att man registrerar sig och för registreringen krävs att man bifogar diverse dokument som styrker att man är ägare av fastigheten.

Går att göra via nätet men det kräver att man registrerar sig och för registreringen krävs att man bifogar diverse dokument som styrker att man är ägare av fastigheten.
Foto på passet och husboken räckte och det är ju bara 1 gång när man registrerar sig för ett konto.
Inga konstigheter, jag har gjort det nyligen då jag skapade ett konto åt frugan för par veckor sen.
Sen registrerade jag hyresgästen.

Foto på passet och husboken räckte och det är ju bara 1 gång när man registrerar sig för ett konto.
Inga konstigheter, jag har gjort det nyligen då jag skapade ett konto åt frugan för par veckor sen.
Sen registrerade jag hyresgästen.
Ja som jag skrev då att det krävs att man registrerar sig och därmed stryker att man äger fastigheten. Jag har själv en inloggning för vårat hus där jag kan registrera mig själv när jag anländer och lämnar.

Jag brukade aldrig göra tm.30 rapportering, bara om jag någon gång skulle ha med imm att göra.
Har kanske gjort det 3-5 gånger på 15 år.
Jag är mycket laglydig men den här gången har jag bokat hotell i Bangkok först sen ska upp till Korat och träffa min gamla flickväns mamma som förlorade sin man förra vecka (ännu en trafikoffer) sen ska ner till Bangsaen område och träffa en kille från Sundsvall som är sjuk i cancer .
Då får Thailand förlåta mig den här gången.
Jag har inte ens en parkeringsböter i Sverige så blir pinsamt om jag skulle få böter i Thailand.

Hej

Nakhon Ratchasima landlord seeks tenant after rental mess​

Landlord shares shocking photos of rental property in disarray​

Sunday, October 19, 2025

1760948822150.webp

Mvh isan lover

Liknande trådar

R
Svar
10
Visningar
1 K