Insayt - Indien en hel värld i ett land

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En karma för denna underbara berättelse o dom fina bilderna väntar me spänning på resten ;)

glimten66 :wai:

"insayt " sa:
Jo, men berra, man får inte se saker och ting så konkret, saker som är obehagliga tenderar ju alltid att få större plats. Det handlar mycket om vilken infallsvinkel man väljer när man närmar sig något, man kan vända något obehagligt till något positivt istället och Indien är stort och det finns fantastiska saker där, så jag är helt övertygad om att du skulle gilla det.

Mvh Peter :wai:

Ja, att det finns mycket att titta på det vet jag. Inte minst en fantastisk natur. Tyvärr har jag svårt när man ser så många människor som far illa och är maktlös när det gäller att hjälpa. För en del år sedan var jag ett par dagar på Haiti, ett av världens fattigaste länder. Det var innan den stora jordbävningen, så blotta tanken hur det är där nu... huh. Haiti är ju inte lika tättbefolkat som Indien, men vilken misär. Det är många saker från de dagarna som har etsat sig fast på näthinnan, så tyvärr lär det dröja innan det blir en Indienresa.

Men jag kommer att följa din berättelse med stort intresse var så säker Peter. En stor karma är du absolut värd, den är på gång efter 48 timmar! :wai:

Suveräna bilder! Så ska det se ut. :wai: men glöm hånglet .. det finns redan tillräckligt mycket här av den sorten ;)

Har mellanlandat i New delhi och Bombay en gång det är allt Men indien finns defenetivt med på min lista över platser jag vill se, innan jag lämnar in för gott.

Syrran åker till Goa i April.. ska se om jag inte kan få henna att logga in och lägga upp bilder när hon kommer hem :)

Resa till Indien som turist är helt OK, att jobba där och lyckas få nånting gjort är en helt annan sak.

"Gazton " sa:
Suveräna bilder! Så ska det se ut. :wai: men glöm hånglet .. det finns redan tillräckligt mycket här av den sorten ;)

Har mellanlandat i New delhi och Bombay en gång det är allt Men indien finns defenetivt med på min lista över platser jag vill se, innan jag lämnar in för gott.

Syrran åker till Goa i April.. ska se om jag inte kan få henna att logga in och lägga upp bilder när hon kommer hem :)

;D ;D, nä nått hångel kommer det inte att bli i den här tråden, inte ifrån mig i alla fall ;D

Hej igen!

Tänkte slänga in lite mer bilder från Indien eller rättare sagt Chennai i Tamil Nadu. Chennai är indiens 4:e största stad med ja, vet man det, kanske 6-8 miljoner, förmodligen mycket mer.

I Tamil Nadu talar man tamil och det tillhör samm folkgrupp som på Sri Lanka. Tamilerna är väldigt olika övriga indiens befolkning. De vägrar t ex att tala hindi, även om de kan det, det är lite skåningar över dem, vill gärna ha sitt och ser övriga indier som hybrider och inte äkta indier :D

Min reskompis sa att när du kommer till Chennai kommer du att märka att de har krusigt eller krulligt långt hår flickorna och vackra bländvita leenden och det har de. I norra delarna ser man sällan folk med vågigt, krulligt eller lockigt hår utan mer rakt.

I Tamil Nadu är folk mer lugna av sig, lite mer eftertänksamma, blir inte så lätt imponerade utan står med fötterna på jorden, precis som skåningarna, därför brukar jag säga att komma till Chennai är som att komma till Malmö, eller komma till Tail Nadu är som att komma till Skåne ;D ;D

Chennai är ingen direkt turiststad, inte direkt någon partystad utan där är det som jag sa innan, hårt arbete och tidigt i säng och upp med sparvens fis.

Dock finns mycket att se om man är intresserad av kultur. Chennai håller också på att växa fram som den nya Silicon Valley, efter Bangalore (underbar stad, kommer till den senare) i Karnataka som ju är en stor elektronikstad, massor av utländska företag inom telecom, dator och inte minst utveckling av mjukvara.

Man säger ju att Bollywood i Bombay är filmstaden nr 1 i Indien, men i Chennai gör man faktiskt flest filmer i hela Indien även om det är mycket lokal produktion eller inhemsk.

Som sagt var Chennai är ju ingen direkt turiststad, men 6 mil söder om finns Mahabalipuram som är ett så kallat semesterparadis med beach och hotell samt guesthouse, kommer till Mahabs senare. Sen finns det krokodilfarmen söder om stan.

Är man däremot intresserad av Ayur Veda som jag talade om innan så är Chennai ett mecka. Chennai är centrum i Indien för läkarvetenskap och naturmedicin. Det finns fler läkarmottagningar än det finns restauranger och pubar. Många fina universitet ligger här och inte långt ifrån Chennai finns Vellore en annan mycket mindre stad som många utländska studenter går och läser till läkare mm.

Chennai har också världens 3:e största beach Marina Beach och då talar vi om stadsbeach, alltså en strand inom en stad 437 meter ner till havet på bredaste stället och 1.4 mil lång. Tyvärre går det inte att bada utanför eftersom Bengaliska viken är mycket strömt och stora vågor.

Marina Beach är häftigt på kvällarna och då går många ut just till beachen, för att relaxa. Det är grymt häftigt att sitta nere vid vattnet och se och höra de mäktiga vågorna från Bengaliska viken dundra in mot stranden.

Jag har ju tillbringat mycket tid i Chennai och känner staden väl och jag älskar den, jag är ju inte speciellt beroende av omgivningen, har inte så stora krav utan vill helst umgås med vanligt folk och att få uppleva de männiksor som jobbar där och lever där. Men Chennai är slitet och ganska smutsigt på sina ställen, men det får man ta.

I indien är det ju inte helt lätt det här med alkohol, alkohol är ju fortfarande lite tabu. I vissa stater är det helt torrlagt som i Bihar ocj Gujarat. Jag saknar att kunna sitta på uterestaurang och ta en öl, i Tamil Nadu är det omöjligt. Skall du ha en öl blir du hänvisad till ett så kallat "Permit Room". En lokal som speciellt tillstånd att servera alkohol.

DEssa lokaler kan vara hänvisade till nere i källaren på ett hotell eller så ligger det separat från restaurangen. Vet på Pandia hotell som det heter vägg i vägg med Regent som jag brukar bo på.

Jag går dit varje kväll och pladdrar med servitörerna där och dricker öl, där har de en restaurang där kan du bara äta och vill du ta en öl får du gå tvärs över lobbyn och in i permit room för att dricka.

I permit room har de också mat, så vad fan är skillnaden, jo de måste vara en lokal som har ett speciellt tillstånd att servera alkohol.

Dessa Permit Room är oftast rökiga, mörkt dimmat ljus och tunga fördragna gardiner, så att man riktigt skall skämmas rejält för att man tar en öl. Så nu har jag lite berört vissa nackdelar med Indien som jag i inledningen beskriver skillnaderna mellan Thailand och Indien och det är just att INdien är mer reglerat och inte lika öppet som Thailand på vissa områden.

Indien är ju ett helt annat resmål också, man åker inte direkt till Indien för att festa och ha roligt utan för mer filosofiska och kulturella saker, frånsett Goa då. Indien är ju inte heller beroende av den utländska turismen som Thailand, den största turismen har Indien inom Indien, alltså det egna folket, de reser otroligt mycket.

Ja, orkar inte skriva mer just nu, utan visar lite bilder, från då jag var på ett indiskt bröllop, en julshow med en massa barn med olika handikapp. ICCW anordnar varje år en julshow för alla barn.

Är de inte Hinduer säger ni då, jo det är ju de flesta i Indien men i Tamil Nadu och Kerala är det det en stor representation av kristna befolkningar. Sen lite vardagsbilder från Chennai.

Glada barn utanför ICCW, barn har aldrig tråkigt!

boyplaying.jpg

Här en skola utanför ICCW för gatupojkar, där de får lära sig ett yrke, kanske snickare, cykelreparatör mm. I Indien finns ofta sådana här målningar på hus, överhuvudtaget är ju Indien väldigt mycket för färg och då starka färger!

boyschool.jpg

Två killar i slummen, de ville ha 10 rupie för att jag tog bilden, tja okey då sa jag. egentligen ville jag inte för det var de som tjatade på mig att ta ett kort så de lurade mig de små lymlarna ;D ;D, men det kunde jag bjuda på!

boyslum.jpg

Här följer nu en bildserie på alla de barn som har någon form av handikapp när de uppträder på ICCW julshow och dom var otroligt duktiga och otroligt söta och vackra i sina kläder!

christmas.jpg

christmas1.jpg

christmas2.jpg

christmas9.jpg

christmas10.jpg

Får ta ett nytt svar, kan ju bara lägga in 8 på varje

Här kommer resten av dagens bilder!

Min vän Dinakars döttrar Sunita och Divia, Sunita är idag en välbetald (ja vad tror ni), jo just det Systemadministratör inom data. Sunita otroligt intelligent, men Indier och folk där borta, Pakistan, Iran, ja överhuvudtaget i de delarna är mycket intelligenta, de har algebra redan i 1:an. Jag känner ett flertal Iranier i Malmö goda vänner till mig och de är också otroligt intelligenta, talar bättre svenska än jag. Speciellt kvinnorna är fantastikt intelligenta så och i Indien.

dinadivasuni1.jpg

Högkvarteret ICCW är också deras skola för funktionshindrade barn!

iccw_school.jpg

Mera glada barn, barn i INdien är ena riktiga linslusar!

school_children1.jpg

Min vän Dinakars fru, underbar kvinna, fantastisk mat. Hon arbetar på Vattenverket i stan. Man brukar säga att kvinnan är ryggraden i Indien och det köper jag, Shanti som hon heter är en av alla kotor i denna ryggrad, fantastikt rar och stark kvinna med en oerhörd pondus, hade det inte varit för kvinnan i Indien hade inte Indien funnits, sanna mina ord, inte med sådana män.

shanti.jpg

Här på Dinakars frus systerdotters bröllop, en tillställning på runt 1500 gäster i City Hall, en färgsprakande upplevelse! Här ser man också lilla Divia i vit klänning.

wedd1.jpg

Här välsignas brudparet av en präst eller Swami som det heter, med diverse rökelser och mantran.

wedd3.jpg

Här är jag och Dinakar uppe på podiet hos brudparet, här blir muntra miner då jag skall ta bruden i hand. Man gör inte det i Indien, därför denna munterhet. Fick jag veta efteråt, men de förstod ju att jag inte visste, så ingen tog illa upp, (dum falang tänkte de kanske) ;D ;D ;D

wedd5.jpg

Här är det muntra miner igen, jag och Dinakar vet fortfarande inte än idag vad vi skarttar åt, kanske jag sa "gift dig med mig istället" eller liknande, ja vad det egentligen var får jag nog aldrig veta ;D ;D ;D

wedd7.jpg

Ja nu får ni inte mer för den fem och tyve öre!

insayt din tråd verkar så bra, så den tänker jag spara till helgen och ta i lugn och ro.
Den är säkert för bra för att bara skumma igenom.
Rolf

"Rolf " sa:
insayt din tråd verkar så bra, så den tänker jag spara till helgen och ta i lugn och ro.
Den är säkert för bra för att bara skumma igenom.
Rolf

Tack Rolf, jag hoppas att med denna bildserie, jag är ju inte klar ännu, skall ge i liten inblick i Indien och mina upplevelser!

Tror jag säkert att den gör därför som sagt i lugn och ro

Tackar !!!! .... har du haft något trubbel med magen i Indien då insayt ??? Har läst om folk som har fått mycket trubbel med kistan därnere.
Tror mångt och mycket att folk dricker för lite vatten och slarvar med handhygienen ..... sunt förnuft brukar ju vara den bästa vaccinen.

"Arnold Layne " sa:
Tackar !!!! .... har du haft något trubbel med magen i Indien då insayt ??? Har läst om folk som har fått mycket trubbel med kistan därnere.
Tror mångt och mycket att folk dricker för lite vatten och slarvar med handhygienen ..... sunt förnuft brukar ju vara den bästa vaccinen.

Nja inte farligt, vart någon gång jag fått lite vattenfall, men då har jag gått till farmacia och köpt lite piller, och electrolytes och sedan är det jäävlar i mig stopp, bokstavligt talat i några dagar. ;D ;D

Men i Indien får man vara mer försiktig än i Thailand, de har en helt annan matlagning i Indien. Mat lagas oftast i stora lass och står sedan lång tid, så god vana är att så långt det går äta på ställen med bra omsättning på folk, då kan du vara ganska säker på att maten är nylagad.

Mat i Thailand vet du ju wookas ju och lagas maten ala minute, medan i Indien görs mycket i förväg. Men jag har klarat mig. Däremot gatumaten från alla tusentals vagnar är ok, de kokar och friterar på stället, även om frityroljan har gjort en hel del vändor innan de slänger den.

En fördel är att äta mycket vegetariskt, Tali t ex, serveras på bananblad och innehåller en massa olika grönsaksröror och till det får man Papadums (friterat krispigt chipsbröd), yougurt, chili, sambar (en channabönssoppa), lite som vår ärtsoppa, serveras till allt och ris naturligvis. Vegetariskt har ju inte samma egenhet att bli bakteriehärdar som animaliskt.

Sen finns det annan vegetarisk mat som är jättegod, jag brukar äta veg de första 2 veckorna och sedan tröttnar jag och går över till kurry (kyckling, lamm mm).

Tali är billigt 10-20 rupier (3 kronor) för en portioner, på stora restauranger går de omkring med små hinkar och slevar upp åt dig.

I Södra indien äter man mest ris och i norr Chapati (stekt tunnbröd)

Tsunamin
Idag fortsätter mina upplevelser i Indien. 2004 var jag i Indien och först då i Delhi har mellanlandat där en gång från Bangkok och den flygplatsen är nog det värsta jag varit med om när det gäller flygplats.

Denna mellanlandning var ju i och för sig 20 år sedan. Det hade tydligen regnat som fan den dagen eller kanske veckor vad vet jag? Transithallen var som en Schweizerost, det stod hinkar och baljor överallt och det droppade vatten från alla möjliga hål i taket. Den gången ändrade man rutt, till Tasjkent i Uzbekistan.

Ett annat plan hade fått problem och var tvungen att landa i Tasjkent och vi skulle då plocka upp dessa strandsatta?? Eller kanske i detta fall landsatta människor. Jag hade ju bara en tunn T-shirt på mig och flygplatsen låg ju på säkert på några tusen meters höjd.

Nå, nog om det, nu 14 år senare 2004 såg flygplatsen betydligt bättre ut. Delhi är en i mitt tycke mycket vacker stad, speciellt då New Delhi, staden består ju av två delar Old Delhi och New Delhi. Tyvärr var jag bara korta stunder i Delhi, har varit där två gånger så jag har inte hunnit med så mycket.

Delhi är mäktigt i den delen där Parlamentet ligger och det är ju i de centrala nyare delarna som är vackrast och renast samt prydligast. Delhi måste ha världens största rondell Connaught Place, är en uppbyggd cirkel och i den cirkeln finns en massa affärer och Connaught Place är också Delhis största shoppingcenter.

Delhi har också ett av de vackraste templen i världen tycker i alla fall jag, Bahai Temple eller som det heter ”Lotustemplet”, ett tempel som ser ut som en, just det Lotusblomma.

Fantastiskt vackert i solnedgången och sedan upplyst på kvällen med sina nio turkost skimrande bassänger runt omkring var och en representerandes de nio största religionerna och templet har också nio ingångar, en ingång för var och en religion. Templet är öppet för alla religioner. Ni kan om ni vill läsa om denna Bahai-Religion, den allra yngsta av religioner. Bahai-religionen uppstod i Persien år 1844 och är den mest spridda religionen i världen även om den inte bekänns av mer än cirka 6 miljoner utövare.

Lotustemplet, bild inlänkad från www.eso-garden.com

bahai_lotus_temple_delhi_1.jpg

Här några bilder från Delhi, inte mycket men ändå.

Connaught Place, på morgonen när jag var ute och promenerade

delhi.jpg

Här Lotustemplet vid solnedgång

lotus.jpg

Här poserar jag framför Lotustemplet, jag träffade en tysk på flygplatsen som väntade på sin flickvän som skulle komma till Delhi från Singapore och han visste inte var han skulle bo och jag sa, häng på mig, jag skall till Paharganj som det heter en känd backpackergata. De hade dock inget rum, så vi slaggade båda i mitt rum och nästa dag var vi på flygplatsen och hämtade upp hans flickvän. Jäkligt trevlig kille och hans flickvän, han tog detta kort och ni ser nacken på båda på bilden ovan ;)

lotus1.jpg

Tiggare som sagt var finns det gott om och denna lilla flicka stötte jag på när jag var ute och gick. Kunde inte motstå henne med hennes lilla valp under armen, hon ville ha pengar till mjölk för valpen, men då slog jag bakut, nä människor okey men börja ge pengar till valpar också där går gränsen.

poppi.jpg

Som sagt var var bara 4 dagar I Delhi, väntade på biljett till Chennai, hade tänkt åka med paret till Jajapur men ångrade mig. Väl i Chennai blev det ett jäkla ståhej, för jag gjorde alltid så att jag aldrig sa till min vän Dinakar och hans familj när jag skulle komma nästa gång, utan jag överraskade dem varje gång och det är lika härlig känsla varje gång man står där och bankar på dörren och den öppnas.

2004 vet ju alla vad som hände, Tsunamin. Jag var ju där då och tanken var faktiskt och det var inplanerat att jag skulle ta en sväng till Sri Lanka över julen, men av någon anledning som jag inte vet än idag, så ångrade jag mig, två ånger på samma resa. Vet inte vad som kunnat hända om jag åkt, kanske jag inte suttit och skrivit detta, för jag skulle till Colombo och sedan till Galle, som drabbades svårt av Tsunamin.

Som sagt var det blev aldrig något av det, ibland får man idéer om att ödet på något sätt spelar in, men sen förstår man att saker och ting bara händer och det är rena oturen att man råkar befinna sig just där vid fel tidpunkt.

Chennai drabbades också av denna Tsunamin, jag var ungefär 5 kilometer från havet och Chennai är ju en storstad så den påverkades ju inte inne i staden. Marina Beach och längs hela kuststräckan påverkades av Tsunamin och förstörelsen och den synen jag såg kan man inte beskriva med ord.

Jag tog dock inga bilder, var inte särskilt pigg på att skildra det, finns tillräckligt med bilder. Många lik flöt i vattnet och i kanaler flöt det omkring lik överallt och de som hade sina hem längs strandlinjen var som bortspolade, båtar och bilar och bråte hade fullkomligt kastats omkring i jättevågen som slog in.

Chennai brukar ju vara utsatt av Bengalens vrede och klokt nog har de byggt en flera kilometer lång vågbrytare längs esplanaden. Tack vare vågbrytaren stannade vattnet till stor del på rätt sida.

Jordbävningen i Indonesien kändes ända till Indien, på morgonen skakade Chennai. Denna morgon var inte som andra. Jag brukade alltid gå upp tidigt och ta en kopp kaffe på loftet till mitt rum och sen gå och dra mig igen till nio tio på morgonen. Precis utanför loftet finns ett träd och i det trädet sitter varje morgon kråkfåglar och kraxar, men denna morgon satt inga kråkor och det var en spöklik tystnad.

Jag tänkte inte på det då, men efteråt när jag insåg faktum att det inträffat en Tsunami och jorden skalv, så förstod jag, ja det var en spöklik morgon. Dom säger ju det att innan en jordbävning så tystnar djuren.

Ja nog prat lite mer bilder från Chennai

Här bild på The City Hall, där bröllopet ägde rum

city.jpg

Här bild på en Coffeshop, kaffe och te finns i mängder, ambulerande eller som här shop. Kaffe och te är inte som vi är vana vid, utan sötsliskigt till förbannelse, men gott ändå. Sen finns det ingefärate, som är jättegott men sött, allt är sött som är drickbart, även sprit är sött. Old Monk en inhemsk rom, jäkligt god men söt!

coffe.jpg

Här bild på Divia, Dinakars dotter när hon applicerar henna på mamman. Väldigt vanligt i Indien, man ser kvinnor överallt med dessa hennatatueringar, skillnaden är ju att de försvinner efter ett par veckor ungefär, finns ju även i Thailand, bra om man inte vill ha en permanent tatuering, vad det nu skall vara bra för?

henna.jpg

Ja det var 8 bilder

Här var jag med i en demonstration för alla gatubarn i Chennai anordnad av ICCW

demo.jpg

demo1.jpg

En indisk “lapplisa”

lapp.jpg

Detta är intressant, utanför sina hus på trappan målar de oftast dessa mönster och konstverk inför festivaler som Divali, Indiska nyåret. Det kallas Rangolimålning generellt men har olika namn beroende var i Indien, i Tamil Nadu kallas det Kolam och det görs med rismjöl. Det är inte bara konst, utan det är också ämnat att vara föda till smådjur på marken, som myror t ex.

Vi gör allt för att hålla otygen borta istället, men det hör ju den Hinduiska traditionen till likväl som den Buddhistiska att värna om allt levande och visa respekt.

ris.jpg

National Art Gallery, Government Museum, Chennai. En mäktig byggnad med en massa godsaker för den som tycker om det, jag är väl inte speciellt intresserad av sådant, men byggnaden är ju något alldeles extra.

art.jpg

Tre vackra och ståtliga värdinnor på bröllopet. Alla kvinnor är väldigt vackra i sin Saris. Ni kan också skymta den röda fläcken i pannan lite grand. Ni ser den också på Dinakars frus panna på bilden innan. Jag skall slå hål på en riktig myt. Bland okunniga tror man ju att detta är ett så kallat kastmärke, men det kan inte vara mer fel.

Det är helt enkelt ett skönhetsmärke, nästan alla kvinnor bär denna röda fläck, för att de vill vara vackra och inget annat. Samma som männen har nästan alla indiska män mustasch, det är faktiskt sant nästa alla har det och jag undrade själv varför nästan alla har mustasch. Jo för att se manliga ut!

donna.jpg

De sista bilderna för idag, mitt fadderbarn Jayarani. Jaya=stor och Rani Drottning. Hon var i sanningens namn min drottning, tyvärr har jag henne inte kvar nu, som jag berättade i en annan tråd.

Här har hon precis fått en cykel jag köpte till henne

jaya1.jpg

Här tog jag en bild på henne när hon besökte julshowen

jaya.jpg

Kommer mer sedan!

Ytterligare finfina bilder, tack för att du delar med dig. Tsunamin måste ha varit en hemsk upplevelse. Min yngsta syster och hennes familj var i Khao Lak när den kom, som tur var så befann dom sig på snorkeltur. Om den hade kommit en timme senare så hade dom nog aldrig överlevt, nu klarade dom sig helt oskadda. Men det var mycket hemskheter dom såg och det har satt djupa spår i dom.

"Berralund " sa:
Ytterligare finfina bilder, tack för att du delar med dig. Tsunamin måste ha varit en hemsk upplevelse. Min yngsta syster och hennes familj var i Khao Lak när den kom, som tur var så befann dom sig på snorkeltur. Om den hade kommit en timme senare så hade dom nog aldrig överlevt, nu klarade dom sig helt oskadda. Men det var mycket hemskheter dom såg och det har satt djupa spår i dom.

Tack Berra!

Ja, berra endast vår herre om det nu finns någon vet vem som skall och inte skall. Som sagt var man hade själv kunnat vara en i statistiken, men av olika anledningar sitter man nu här. Naturkrafter slår till oväntat och vi är antagligen lyckligt lottade här uppe i norra delen av världen.

Det som sker det sker, var väl någon som sa en gång och så brukar också Hinduer och Buddhister säga och det är inte mycket man kan göra åt det. Jag kan dock inte komma ifrån att jag tänker på det när det kommer på tal, tänk OM jag åkt till Galle i Sri Lanka, tänk OM, ja det kniper till i hjärtat ibland.

Sen har ju Hinduer och Budhister en oförklarlig förmåga att lägga allt bakom sig och gå vidare, som vi kanske inte på samma sätt har.

"Wanpen " sa:
Peter :clap_tranparent:

Mycket bra text och härliga bilder
karma kommer

Tack Wanpen!

Fan vad du måste ha svarat snabbt, jag satt nog och redigerade ett par stavfel när du svarade för vips så var det ett svar! ;D ;D

"insayt " sa:
Tack Wanpen!

Fan vad du måste ha svarat snabbt, jag satt nog och redigerade ett par stavfel när du svarade för vips så var det ett svar! ;D ;D

Eller så läser man inte inläggen.. ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp