Hej igen!
Tänkte slänga in lite mer bilder från Indien eller rättare sagt Chennai i Tamil Nadu. Chennai är indiens 4:e största stad med ja, vet man det, kanske 6-8 miljoner, förmodligen mycket mer.
I Tamil Nadu talar man tamil och det tillhör samm folkgrupp som på Sri Lanka. Tamilerna är väldigt olika övriga indiens befolkning. De vägrar t ex att tala hindi, även om de kan det, det är lite skåningar över dem, vill gärna ha sitt och ser övriga indier som hybrider och inte äkta indier
Min reskompis sa att när du kommer till Chennai kommer du att märka att de har krusigt eller krulligt långt hår flickorna och vackra bländvita leenden och det har de. I norra delarna ser man sällan folk med vågigt, krulligt eller lockigt hår utan mer rakt.
I Tamil Nadu är folk mer lugna av sig, lite mer eftertänksamma, blir inte så lätt imponerade utan står med fötterna på jorden, precis som skåningarna, därför brukar jag säga att komma till Chennai är som att komma till Malmö, eller komma till Tail Nadu är som att komma till Skåne ;D ;D
Chennai är ingen direkt turiststad, inte direkt någon partystad utan där är det som jag sa innan, hårt arbete och tidigt i säng och upp med sparvens fis.
Dock finns mycket att se om man är intresserad av kultur. Chennai håller också på att växa fram som den nya Silicon Valley, efter Bangalore (underbar stad, kommer till den senare) i Karnataka som ju är en stor elektronikstad, massor av utländska företag inom telecom, dator och inte minst utveckling av mjukvara.
Man säger ju att Bollywood i Bombay är filmstaden nr 1 i Indien, men i Chennai gör man faktiskt flest filmer i hela Indien även om det är mycket lokal produktion eller inhemsk.
Som sagt var Chennai är ju ingen direkt turiststad, men 6 mil söder om finns Mahabalipuram som är ett så kallat semesterparadis med beach och hotell samt guesthouse, kommer till Mahabs senare. Sen finns det krokodilfarmen söder om stan.
Är man däremot intresserad av Ayur Veda som jag talade om innan så är Chennai ett mecka. Chennai är centrum i Indien för läkarvetenskap och naturmedicin. Det finns fler läkarmottagningar än det finns restauranger och pubar. Många fina universitet ligger här och inte långt ifrån Chennai finns Vellore en annan mycket mindre stad som många utländska studenter går och läser till läkare mm.
Chennai har också världens 3:e största beach Marina Beach och då talar vi om stadsbeach, alltså en strand inom en stad 437 meter ner till havet på bredaste stället och 1.4 mil lång. Tyvärre går det inte att bada utanför eftersom Bengaliska viken är mycket strömt och stora vågor.
Marina Beach är häftigt på kvällarna och då går många ut just till beachen, för att relaxa. Det är grymt häftigt att sitta nere vid vattnet och se och höra de mäktiga vågorna från Bengaliska viken dundra in mot stranden.
Jag har ju tillbringat mycket tid i Chennai och känner staden väl och jag älskar den, jag är ju inte speciellt beroende av omgivningen, har inte så stora krav utan vill helst umgås med vanligt folk och att få uppleva de männiksor som jobbar där och lever där. Men Chennai är slitet och ganska smutsigt på sina ställen, men det får man ta.
I indien är det ju inte helt lätt det här med alkohol, alkohol är ju fortfarande lite tabu. I vissa stater är det helt torrlagt som i Bihar ocj Gujarat. Jag saknar att kunna sitta på uterestaurang och ta en öl, i Tamil Nadu är det omöjligt. Skall du ha en öl blir du hänvisad till ett så kallat "Permit Room". En lokal som speciellt tillstånd att servera alkohol.
DEssa lokaler kan vara hänvisade till nere i källaren på ett hotell eller så ligger det separat från restaurangen. Vet på Pandia hotell som det heter vägg i vägg med Regent som jag brukar bo på.
Jag går dit varje kväll och pladdrar med servitörerna där och dricker öl, där har de en restaurang där kan du bara äta och vill du ta en öl får du gå tvärs över lobbyn och in i permit room för att dricka.
I permit room har de också mat, så vad fan är skillnaden, jo de måste vara en lokal som har ett speciellt tillstånd att servera alkohol.
Dessa Permit Room är oftast rökiga, mörkt dimmat ljus och tunga fördragna gardiner, så att man riktigt skall skämmas rejält för att man tar en öl. Så nu har jag lite berört vissa nackdelar med Indien som jag i inledningen beskriver skillnaderna mellan Thailand och Indien och det är just att INdien är mer reglerat och inte lika öppet som Thailand på vissa områden.
Indien är ju ett helt annat resmål också, man åker inte direkt till Indien för att festa och ha roligt utan för mer filosofiska och kulturella saker, frånsett Goa då. Indien är ju inte heller beroende av den utländska turismen som Thailand, den största turismen har Indien inom Indien, alltså det egna folket, de reser otroligt mycket.
Ja, orkar inte skriva mer just nu, utan visar lite bilder, från då jag var på ett indiskt bröllop, en julshow med en massa barn med olika handikapp. ICCW anordnar varje år en julshow för alla barn.
Är de inte Hinduer säger ni då, jo det är ju de flesta i Indien men i Tamil Nadu och Kerala är det det en stor representation av kristna befolkningar. Sen lite vardagsbilder från Chennai.
Glada barn utanför ICCW, barn har aldrig tråkigt!
Här en skola utanför ICCW för gatupojkar, där de får lära sig ett yrke, kanske snickare, cykelreparatör mm. I Indien finns ofta sådana här målningar på hus, överhuvudtaget är ju Indien väldigt mycket för färg och då starka färger!
Två killar i slummen, de ville ha 10 rupie för att jag tog bilden, tja okey då sa jag. egentligen ville jag inte för det var de som tjatade på mig att ta ett kort så de lurade mig de små lymlarna ;D ;D, men det kunde jag bjuda på!
Här följer nu en bildserie på alla de barn som har någon form av handikapp när de uppträder på ICCW julshow och dom var otroligt duktiga och otroligt söta och vackra i sina kläder!
Får ta ett nytt svar, kan ju bara lägga in 8 på varje