Hej
Vi har ju både bra och dåliga hundar inne i byn, några är klart opålitliga och aggressiva, när deras hus passeras har skolbarnen alltid stenar med sig som försvar, kvinnor brukar ha en käpp i handen när dom går förbi dessa hundar.
Sen har vi ju även den typ av hundar som skäller på allt och alla, det spelar ingen roll om det är folk dom ser varje dag, om någon cyklar eller åker moppe på vägen o.s.v, samma reaktion och eviga skällande dygnet runt, själv tror jag att det mest handlar om osäkra små hundar, s.k ”golvmoppar”, men dom är oerhört irriterande när folk ska sova.
Men dom allra flesta är snälla och lugna, barn kan leka med dom och dom biter aldrig någon, skäller bara om det finns någon anledning som främmande människor i mörkret som närmar sig tomten eller ormar på tomten o.s.v, dit räknas vår egen Kafä.
Men nattetid samlas ibland hundar i flock ute bland farmerna, dom verkar då förändra sitt beteende och lite trigga varandra, stöter man på såna så brukar även männen i byn kunna attackeras, men dom klarar sig ofta bra eftersom män oftast har något att försvara sig med, kanske en machete, ett gevär, en hacka eller något annat som dom kan använda till försvar.
Under min tid i byn känner jag till två allvarliga fall där barn har attackerats och bitits, det allvarligaste var när en liten grannpojk attackerades av en flock lösa hundar som inte tillhörde byn, han höll på att förlora synen på ett öga efter svåra bett i ansiktet.
Vår egen som blev biten rakt igenom kinden i skolan, med sjukhusbesök som följd, han hade hål rakt igenom kinden, detta syddes ihop men gav ett ärr som kommer att finnas kvar livet ut, rabies sprutor blev det också.
Men nästan alla barn i byn har är efter hundbett så det är definitivt inte ovanligt att hundar biter barn.
Mvh isan lover