Mahabalipuram/Andra Pradesh
Mahabalipuram som ligger 6 mil söder om Chennai är ett centrum för stenhuggeri och det finns en mängd olika stenhuggerier där och man kan köpa stenfigurer i alla storlekar och alla former.
Mahabalipuram sägs ha fått sitt namn ifrån Narasimhavarman I, kung över Pallavadynastin. Han tog epitetet Maha-malla (den store brottaren), brottning var favoritsporten i Pallavariket.
Mahabalipuram är ju som många andra resorter eller turistställen från början en liten fiskarby. Mahabalipuram är ju inte vad jag anser vara en beach eller paradis, men de har en strand och en hel del guesthouse och restauranger mm.
Är ju ett backpackerställe mer eller mindre. Mahabalipuram kan ju inte jämföras med Phi Phi, Koh Samet, Phuket eller annat i Thailand.
Jag hittar dock glimtar och skeenden ändå samt guldkorn. Mahabalipuram är också ett rövarställe om man inte ser upp, man kan bli rejält lurad. Det första man skall undvika när man kommer till Mahabalipuram är alla ”Touts”, de drar och sliter i dig och de har de bästa och billigaste hotellen eller guesthouset för dig.
Touts är ju inget som bara finns där, men jag får säga att Indien slår världsrekord i touts, de är så innerverande, så man blir vansinnig.
De lurar ju dig bara på pengar, de får ju kommission givetvis för att de kör dig till just det hotellet de vill, nä bara gå när du kommer av bussen, bara gå, titta inte ens på dem, bara gå. Mahabalipuram är inte större än att man kan hitta vad man vill själv.
När jag ändå är inne på innerverande saker så vill jag betona skillnaden mellan Thailand och Indien t ex. Thailand är ju rena paradiset, ingen som hela tiden rycker och sliter i dig. Indien är fantastiskt men man måste också vara beredd och många tror jag inte har preparerat sig när de åker till Indien första gången och det blir en massiv chock i början, en del hämtar sig kanske aldrig.
Jag själv hade ju varit många gånger i Thailand innan jag första gången åkte till Indien och hade på så vis blivit härdad och fått smaka lite på Asien. I Indien måste man vara beredd på att aldrig få vara i fred, det är ständigt människor i olika former och skepnader som vill dig något.
Ett exempel från ”vykortsförsäljare”.
- Sir buy postcard, very nice postcard
- No thank you I have already bought
- Oh, sir not same
- Yes same
- No sir look not same
- Yes same I bought from him over there, same
- Oh, sir not same
Nu har han följt efter dig i 300 meter.
- Yes look here I said, same look
- Oh no sir not same, this better
- Why better, you can see exactly the same photo
- No not same
…och man är helt uttröttad. En liten kille som ville sälja vykort i Bombay till mig, följde mig hela vägen från mitt guesthouse till Viktoria Station, där jag köpte min biljett till Chennai och som jag skrev om innan, det var en promenad på ca 3 kilometer, Huuu!
En annan sak ”trängsel”, otrolig trängsel. Jag kommer tillbaka till det lite senare. Som sagt var Mahabalipuram är ett säte för stenhuggarkonst och många tempel är direkt uthuggna ur berget.
En annan sak som man kan se i Mahabs som det kallas i folkmun är indiska zigenare eller Romer eller resandefolk. Som jag sagt innan, alla zigenare i världen har sitt ursprung från Indien. Zigenarna i Mahabs är helt otroliga, synd att jag inte har bilder på dem, hade inte kameran med just då eftersom det var mörkt.
De små barnen ser ut som Ronja rövardotter och de vuxna männen som gamla krigare från 1800-talet. De kom dragandes in i Mahabs en eftermiddag kl 5 tror jag att det var och det hade mörknat. Jag kom gåendes på en gata och helt plötsligt hörde jag ett [¤#@@¤%] liv. Jag tillskyndade för att se vad som stod på och då kom ett följe på en tvärgata på tja, 30-40 individer kanske.
Fullt utrustade med musköter, stora sablar och svärd och jag tänkte men vad fan är det här, först trodde jag att det var någon form av uppträdande, men så insåg jag att det var det ju inte och jag får faktiskt säga att jag blev en aning skraj. Tänkte att nu är det väl upplopp eller liknande så nu blir man väl nedhuggen på öppen gata…haha
Det visade sig sedan vara fantastiska människor, jag hade otroligt kul med dem och ungarna var helt bedårande, vett och etikett vad fan då, skit samma. Ingen vett och etikett för fem öre men helt bedårande var de.
Jag satt och pratade med dem hela kvällen tillsammans med en kvinna från Israel. Zigenarna bor ute i skogen och kom då och då in till byn för att sälja småfåglar som de skjuter i skogen för att på så sätt skaffa sig lite valuta. De är ju helt oberörbara och utstötta ur samhället, på så sätt är det hårt i Indien, de tillhör ju den absoluta ”parian” i det indiska samhället och åtnjuter inga som helst rättigheter. En av mina absolut häftigaste möten i mitt liv.
Liksom i Buddhismen finns ju också karma i Hinduismen och är du en person som gör något gott, blir du upphöjd till nästan Gud eller något i den stilen. Jag råkade ju säga till värden för guesthouset att jag hade ett fadderbarn och det skulle jag ju inte sagt.
Dagen efter då jag kommit till Mahabs, hälsade alla på mig och kom fram till mig och pratade med mig och sa att jag var en bra och god människa. Överallt där jag gick och jag fattade ingenting, började spegla mig i fönster mm för att se om jag såg konstig ut på något sätt. Sen började polletten ramla ner, värden hade ju givetvis sagt det till någon och den sagt det till någon och så var det ute över hela Mahabs, sen var jag upphöjd och vördad person.
En massa människor kom fram till mig som sa att de hade barnhem och det ena med det andra och jag förstod ju att de bara ville mjölka mig på pengar.
Låt er inte luras, det finns otaliga mer eller mindre bedragare som säger sig vara barmhärtiga och fromma, inte bara i Mahabs, men det är mycket sådant just där eftersom det är en hel del turister. Dock är Mahabs en liten trevlig oas att ta till när man vill komma ifrån Chennais dundrande trafik och alla avgaser samt oväsen!
Vi får väl ta lite bilder från Mahabalipuram mellan allt läsande annars blir det för tungt.
Här har jag anlänt till Paradis Guesthouse och har precis tittat på rummet
Ganska mysigt Paradis Guesthouse
Som sagt var stenhuggarkonsten är stor här och här finns många temple uthuggna direkt ur berget
Samma tempel
Ännu ett exempel på denna konst, ganska praktiskt man behöver ju inte forsla dit en massa material, man behöver bara forsla bort!
Denna stenbumling är världsberömd, ingen vet hur den kommit upp dit, för ingen mänsklig hand kan ha forslat upp den dit och fått den till att ligga där. Forskare tror dock att den forslats dit av isen, ja isen, för många miljoner år sedan var stora delar av jorden täckt med is.
Detta lilla tempel är också tror jag hugget ur ett enda gigantiskt stenblock, det ser man nästan att det är, ser inte ut att var byggt av delar.
Shore tempel från 1200-talet, det blev raserat och begravt i sanden hav en tyfon och byggdes sedan upp sten för sten.
Fortsättning följer nedan...
Mvh Peter