Insayt - Indien en hel värld i ett land

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Wanpen " sa:
Peter :clap_tranparent:

Mycket bra text och härliga bilder
karma kommer

Jag har varit ett riktigt snålben när det gäller att förära karma till både höger och vänster ..... men här kommer det första som bara inte gick att hejda :nod:

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
För denna bildtråd. Helt fantastiskt. Jag har inte missat den förrut, mer att jag ville titta och läsa i lugn och ro.

Karma levererad.

Denna tråd hade jag missat,den håller världsklass :wai:

Väntar med späning på nästa bilder :nod:

Karma lev blev det.

"Birger LKPG " sa:
Denna tråd hade jag missat,den håller världsklass :wai:

Väntar med späning på nästa bilder :nod:

Karma lev blev det.

Nu låter du som en sportkommentator "håller världsklass" ;D ;D ;D ;D ;D

Tack LPKG

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Tack Wanpen!

Fan vad du måste ha svarat snabbt, jag satt nog och redigerade ett par stavfel när du svarade för vips så var det ett svar! ;D ;D

Jag läser inte, tittar bara därför snabba svar ;D ;D ;D ;D

Så, i går kväll var jag i Indien i 1 ½ timme. En strålande berättelse med fina bilder.
Vet inte om jag sparat 20t eller måste åka dit och kolla.
Bra jobbat insayt, en karma är levererad :thumbsup:

"Rolf " sa:
Så, i går kväll var jag i Indien i 1 ½ timme. En strålande berättelse med fina bilder.
Vet inte om jag sparat 20t eller måste åka dit och kolla.
Bra jobbat insayt, en karma är levererad :thumbsup:

Tack Rolf!

Vet inte om du menar 20 timmar eller 20 turer, men oavsett skulle det bli bra många timmar framför datorn om man skulle täcka hela Indien :)

Jo, det spelar nog ingen roll hur mycket man än skriver om det, inget kan mäta sig med verkligheten. Tycker verkligen att du skall testa Indien, oavsett vad du kommer att tycka om det, kommer det att bli ditt livs upplevelse, det är helt klart!

"insayt " sa:
Tack Rolf!

Vet inte om du menar 20 timmar eller 20 turer, men oavsett skulle det bli bra många timmar framför datorn om man skulle täcka hela Indien :)
Nä jag menar tusen kronor, för det är väl vad en resa går på :)
Jo, det spelar nog ingen roll hur mycket man än skriver om det, inget kan mäta sig med verkligheten. Tycker verkligen att du skall testa Indien, oavsett vad du kommer att tycka om det, kommer det att bli ditt livs upplevelse, det är helt klart!

"Rolf " sa:
20 tusen, det beror på!

Jag brukade vara där i 6 veckor åt gången och resan runt 8 tusen och en kassa på runt 20-25, men det beror helt på vad man skall göra. Men 20-25 tusen täcker allt, flyg, tåg, buss, boende, mat och shopping på en månad annars lever man för dyrt.

Sen är det ju alltid, vad är dyrt, vad är mycket pengar allt är ju relativt, en tycker 20 000 är småpengar och för andra är det jättemycket, så man får helt enkelt lära känna sig själv i den frågan.

Jag gillar ju att ha lite backup, vill veta att jag inte hela tiden måste tänka på pengar, men 10 tusen kan man lätt klara sig på en månad. Man får ju tänka på att rupien är 6 gånger pengarna och 60000 rupier delat på 30 dagar är ju 2000 rupier per dag och det är ganska mycket det med indiska mått mätt.

Äta och resa är billigt, alkohol dyrt i förhållande till indiska priser runt 70-80 rupier för en 70 centiliters Kingfisher, runt 11-12 kronor.

Men allting beror ju på vad man har för krav, för mig räcker det med ett enkelt rum runt 200-500 rupier, gillar inte att lägga ut förmögenheter på att sova. Jag äter på enklare ställen och går inte på en massa disco eller liknande och dricker inget importerat, utan håller mig lokalt.

Kan ju nämna som en kuriosa. På flyglatsen i Bombay domestic, hade de bara importerade ölsorter i hyllorna som kostade 450 rupier för en 33:a 63 kronor ungefär :eek: :eek: ???, rena rånet.

Där satt 2 indier och jag såg att de drack Kingfisher, (Kingfisher, inhemskt, är ett jäkla gott öl, vann pris 1990 som bästa öl i världen) och jag tänkte vad fan, har de eget eller? Men så frågade jag barkillen, säljer du Kingfisher? Javisst och så böjde han sig ner och tog upp ur kylen under disken ::) ::).

De ville de ju inte sälja för det tjänade de ju inga pengar på och den kostade ju bara 125 rupier tror jag att det var, så lurad blir man alltid ;D ;D, så nästa gång jag flyger från domestic i Bombay så vet jag. :thumbsup:

När jag druckit upp min dyra Heineken, bad jag att få en Kingfisher! 8)

Håller med dej, ska man åka så är det skönt att veta att man inte behöver snåla för att det ska räcka hela sem. Då kan jag hellre stanna hemma och sparar lite till.
Man vet ju aldrig vad som kan hända eller vad man kan hitta som man vill ha.

Mahabalipuram/Andra Pradesh

Mahabalipuram som ligger 6 mil söder om Chennai är ett centrum för stenhuggeri och det finns en mängd olika stenhuggerier där och man kan köpa stenfigurer i alla storlekar och alla former.

Mahabalipuram sägs ha fått sitt namn ifrån Narasimhavarman I, kung över Pallavadynastin. Han tog epitetet Maha-malla (den store brottaren), brottning var favoritsporten i Pallavariket.

Mahabalipuram är ju som många andra resorter eller turistställen från början en liten fiskarby. Mahabalipuram är ju inte vad jag anser vara en beach eller paradis, men de har en strand och en hel del guesthouse och restauranger mm.
Är ju ett backpackerställe mer eller mindre. Mahabalipuram kan ju inte jämföras med Phi Phi, Koh Samet, Phuket eller annat i Thailand.

Jag hittar dock glimtar och skeenden ändå samt guldkorn. Mahabalipuram är också ett rövarställe om man inte ser upp, man kan bli rejält lurad. Det första man skall undvika när man kommer till Mahabalipuram är alla ”Touts”, de drar och sliter i dig och de har de bästa och billigaste hotellen eller guesthouset för dig.

Touts är ju inget som bara finns där, men jag får säga att Indien slår världsrekord i touts, de är så innerverande, så man blir vansinnig.

De lurar ju dig bara på pengar, de får ju kommission givetvis för att de kör dig till just det hotellet de vill, nä bara gå när du kommer av bussen, bara gå, titta inte ens på dem, bara gå. Mahabalipuram är inte större än att man kan hitta vad man vill själv.

När jag ändå är inne på innerverande saker så vill jag betona skillnaden mellan Thailand och Indien t ex. Thailand är ju rena paradiset, ingen som hela tiden rycker och sliter i dig. Indien är fantastiskt men man måste också vara beredd och många tror jag inte har preparerat sig när de åker till Indien första gången och det blir en massiv chock i början, en del hämtar sig kanske aldrig.

Jag själv hade ju varit många gånger i Thailand innan jag första gången åkte till Indien och hade på så vis blivit härdad och fått smaka lite på Asien. I Indien måste man vara beredd på att aldrig få vara i fred, det är ständigt människor i olika former och skepnader som vill dig något.

Ett exempel från ”vykortsförsäljare”.
- Sir buy postcard, very nice postcard
- No thank you I have already bought
- Oh, sir not same
- Yes same
- No sir look not same
- Yes same I bought from him over there, same
- Oh, sir not same
Nu har han följt efter dig i 300 meter.
- Yes look here I said, same look
- Oh no sir not same, this better
- Why better, you can see exactly the same photo
- No not same

…och man är helt uttröttad. En liten kille som ville sälja vykort i Bombay till mig, följde mig hela vägen från mitt guesthouse till Viktoria Station, där jag köpte min biljett till Chennai och som jag skrev om innan, det var en promenad på ca 3 kilometer, Huuu!

En annan sak ”trängsel”, otrolig trängsel. Jag kommer tillbaka till det lite senare. Som sagt var Mahabalipuram är ett säte för stenhuggarkonst och många tempel är direkt uthuggna ur berget.

En annan sak som man kan se i Mahabs som det kallas i folkmun är indiska zigenare eller Romer eller resandefolk. Som jag sagt innan, alla zigenare i världen har sitt ursprung från Indien. Zigenarna i Mahabs är helt otroliga, synd att jag inte har bilder på dem, hade inte kameran med just då eftersom det var mörkt.

De små barnen ser ut som Ronja rövardotter och de vuxna männen som gamla krigare från 1800-talet. De kom dragandes in i Mahabs en eftermiddag kl 5 tror jag att det var och det hade mörknat. Jag kom gåendes på en gata och helt plötsligt hörde jag ett [¤#@@¤%] liv. Jag tillskyndade för att se vad som stod på och då kom ett följe på en tvärgata på tja, 30-40 individer kanske.

Fullt utrustade med musköter, stora sablar och svärd och jag tänkte men vad fan är det här, först trodde jag att det var någon form av uppträdande, men så insåg jag att det var det ju inte och jag får faktiskt säga att jag blev en aning skraj. Tänkte att nu är det väl upplopp eller liknande så nu blir man väl nedhuggen på öppen gata…haha

Det visade sig sedan vara fantastiska människor, jag hade otroligt kul med dem och ungarna var helt bedårande, vett och etikett vad fan då, skit samma. Ingen vett och etikett för fem öre men helt bedårande var de.

Jag satt och pratade med dem hela kvällen tillsammans med en kvinna från Israel. Zigenarna bor ute i skogen och kom då och då in till byn för att sälja småfåglar som de skjuter i skogen för att på så sätt skaffa sig lite valuta. De är ju helt oberörbara och utstötta ur samhället, på så sätt är det hårt i Indien, de tillhör ju den absoluta ”parian” i det indiska samhället och åtnjuter inga som helst rättigheter. En av mina absolut häftigaste möten i mitt liv.

Liksom i Buddhismen finns ju också karma i Hinduismen och är du en person som gör något gott, blir du upphöjd till nästan Gud eller något i den stilen. Jag råkade ju säga till värden för guesthouset att jag hade ett fadderbarn och det skulle jag ju inte sagt.

Dagen efter då jag kommit till Mahabs, hälsade alla på mig och kom fram till mig och pratade med mig och sa att jag var en bra och god människa. Överallt där jag gick och jag fattade ingenting, började spegla mig i fönster mm för att se om jag såg konstig ut på något sätt. Sen började polletten ramla ner, värden hade ju givetvis sagt det till någon och den sagt det till någon och så var det ute över hela Mahabs, sen var jag upphöjd och vördad person.

En massa människor kom fram till mig som sa att de hade barnhem och det ena med det andra och jag förstod ju att de bara ville mjölka mig på pengar.

Låt er inte luras, det finns otaliga mer eller mindre bedragare som säger sig vara barmhärtiga och fromma, inte bara i Mahabs, men det är mycket sådant just där eftersom det är en hel del turister. Dock är Mahabs en liten trevlig oas att ta till när man vill komma ifrån Chennais dundrande trafik och alla avgaser samt oväsen!

Vi får väl ta lite bilder från Mahabalipuram mellan allt läsande annars blir det för tungt.

Här har jag anlänt till Paradis Guesthouse och har precis tittat på rummet

mahabshotel.jpg

Ganska mysigt Paradis Guesthouse

mahabshotel1.jpg

Som sagt var stenhuggarkonsten är stor här och här finns många temple uthuggna direkt ur berget

templecarve1.jpg

Samma tempel

templecarve.jpg

Ännu ett exempel på denna konst, ganska praktiskt man behöver ju inte forsla dit en massa material, man behöver bara forsla bort!

stonecarv.jpg

Denna stenbumling är världsberömd, ingen vet hur den kommit upp dit, för ingen mänsklig hand kan ha forslat upp den dit och fått den till att ligga där. Forskare tror dock att den forslats dit av isen, ja isen, för många miljoner år sedan var stora delar av jorden täckt med is.

stone.jpg

Detta lilla tempel är också tror jag hugget ur ett enda gigantiskt stenblock, det ser man nästan att det är, ser inte ut att var byggt av delar.

sonetemple.jpg

Shore tempel från 1200-talet, det blev raserat och begravt i sanden hav en tyfon och byggdes sedan upp sten för sten.

shore.jpg

Fortsättning följer nedan...

Andra Pradesh

Andra Pradesh som ligger norr om Tamil Nadu kallas chilistaten nummer ett eftersom det odlas mycket chili där samt att maten är stark, den är dessutom mycket god, min absoluta favoritstat när det gäller mat.

Jag åkte en tur upp till Hyderabad, delstatshuvudstad i Andra Pradesh med Dinakar och hans familj. Vi var där 4 dagar för att Dinakars fru och barn skulle få komma ut och röra på sig lite, annars är det ju tyvärr så att det alltid är förbehållet männen att ha förtur till allt skoj.

Jag sa till Dinakar att nu tar du med hela familjen jag betalar och så fick Shanti hans fru som hon heter bestämma vart vi skulle åka och hon valde Hyderabad, eftersom hon kan tala telugu som är språket där, ett av de svåraste och mest krångliga språket i Indien och sedan ville hon gå på ett museum där osv.

Vi besökte en triumfbåge (det skall sägas att jag tyvärr inte har några bilder därifrån, för jag vet helt enkelt inte vart de har tagit vägen, måste ha kommit bort vid en flytt jag gjorde). Triumfbågen heter Char Minar=fyra torn och den trängsel som var i detta område som också kallades Char Minar var obeskrivlig. Vägen ner från triumfbågen var en affärsgata outsägligt packad alltså.

Hyderabad är ju ett fäste för många muslimer, ligger inte Hyderabad i Pakistan säger väl ni, jo det finns ett Hyderabad där också, så likheterna är stora. Här finns många kvinnor som går omkring med Hijab, den nästan heltäckande dressen där endast ögonen syns.

Indier har ju väldigt vackra ögon och speciellt då kvinnorna. Jag har aldrig sett så vackra ögon som i Indien, otroligt stora mörkt bruna, ja ibland nästan svarta ögon, djupa som brunnar och att se dessa kvinnor med svart heltäckande dress där endast en öppning för ögonen syns och med de enormt vackra ögonen skymta fram i öppningen gjorde dem, trots att de var helt täckta till en fantastisk skönhet.

Ja, jag vet det låter helt tokigt, men så är det. De är otroligt graciösa och just spänningen om vad som finns därunder gjorde det än mer outhärdligt att se dem. Att se människor i sin naturliga miljö och i den atmosfären där de befinner sig gör att upplevelsen blir en helt annan än om jag ser samma sak här i Sverige, inte alls samma upplevelse.

Dessa kvinnor (alltså i Hyderabad) sägs tillhöra en gren av Islam som tillåter flergifte alltså polygami. Det sägs att Muhammed gjorde ett undantag från regeln att bara ha en hustru, eftersom kriget hade dödat så många män att männen inte räckte till och att kvinnorna blev utan man och for illa på så sätt.

Männen fick då lov att ha fler än en fru, på det villkoret att de kunde försörja henne och endast om hon ville själv vara en av fler hustrur, ja det sägs så i alla fall.

Jag har ju nämnt att jag tycker infrastrukturen är bra i Indien, ja det finns ju undantag givetvis. Bussresan upp dit var nog det svettigaste jag varit med om. Dinakar skulle fixa biljetterna och jag sa till honom att nu tar du en sleeper, en buss där man kan ligga ner i små britsar och där det finns ett draperi att dra för, jävligt skönt.

Sagt och gjort, bussen kommer och jag upptäcker att det är en semi sleeper, en buss med säten som kan fällas ner, inte alls samma sak och det är ju 72.5 mil från Chennai till Hyderabad. Första 30 milen var okey, men sen bar det av ut på vischan och gud bevare mig för de vägarna.

Att njurar och alla andra organ med för den delen fortfarande sitter där de ska får väl tillskrivas högre makter antar jag, för det var den jävligaste resan jag varit med om. Lilla Divia Dianakars dotter var livrädd, men Dinakar, typiskt en sådan där människa som kan sova som ett barn precis var som helst, han vaknar inte om så en atombomb smäller av i röven på honom.

Sen är ju han en sådan där som skall fixa allt, jag fixar säger han och så blir det bara cirkus av alltihop, som med bussen. Men man kan inte bli förbannad heller för han är ju en så komisk liten man, han vill ju bara väl trots allt.

Han skulle fixa hotellrum och han visste vart det fanns god mat. Nu gör det ju inte saken bättre heller att det var precis i juletid då alla indier tycks vara på resande fot. Som jag sagt innan så är ju en stor del i de södra delarna av Indien kristna och de har jullov mm.

Miljoner människor på väg och att hitta ett hotellrum var inte det lättaste, dessutom har Hyderabad en regel att vid just de stora helgerna bara hyra ut till indier, alltså det är en lag som instiftats av borgmästaren att alla hotellrum skall vara förbehållet indiska medborgare, så jag skulle inte få ett rum, kan ni tänka er. Men som jag startade den här serien, så nämnde jag att i Indien är allt möjligt och allt kan hända.

Jag sa ju att jag är som en familjemedlem hos dem och de gjorde ju inga ansatser till att dölja några spektakel där inte utan de bråkade och Shanti skällde på Dinakar och vi gick och gick för att leta efter hotellrum och någonstans att äta. Dinakar hittade den ena krogen värre än den andra och det ena rummet värre än det andra.

Jag sa att jag skiter i vad det kostar vi måste hitta ett rum nu! Till slut hittade vi ett där dom tillät ickeindier att bo, så trots allt följer inte alla den lagen om ickeindier..haha.

Ja jag skrattade mig fördärvad på hur de bråkade, frun Shanti var vansinnig på denne lille man.
Sista dagen sa jag till Dianakar att nu vill jag gå och äta äkta mat från Andra Pradesh och han letade upp en taxiförare som lovade att köra oss till ett bra ställe. Sagt och gjort vi beställde och in kom maten, det var bara ett problem ”inget ris”. Jag sa till servitören att det saknas ris.

- No rice sir
- What sa jag, no rice
- No sir
- You must be kidding me
- No sir, chapati
- I don’t like chapati I want to have rice

Tja vad skall man säga, jag hade ingen aning om att i Andra Pradesh är det inte kultur att äta ris, utan man äter chapati till maten. Jag sa till Dianakar, här har man åkt till världens risbod Indien och så kan man fan inte få ris, vad fan är det frågan om?? Så jag ändrade strategi och frågade servitören om de har potatis, ja det hade de men det var slut…grrrrr
Thait’s India!!

Hemresan bestämde jag och det blev fan ingen buss utan jag gick och köpte tågbiljetter, helt annan resa!!!

Nu lite bilder från Mahabs igen, eftersom jag inte har kvar bilderna från Hyderabad tyvärr.

Denna lilla gamla skrumpna gumma, kom varje dag när jag satt och åt frukost. Hon tiggde pengar för hennes son bara söp upp alla pengar de hade…

old.jpg

De här bostäderna tillhör ”hästmänniskorna” som de kallas. De bor i sådana här halmtäckta bostäder. Varför de kallas ”hästmänniskorna” vet jag inte, fick bara veta att de sköter om hästarna, men jag tror att det finns andra förklaringar.

horse.jpg

Typiska redskap och färdmedel för fiskarna, båtarna är byggda av tre delar som de binder ihop, man kan också se i bakgrunden hästfolket och de typiska byggnaderna

fishing.jpg

Har ju nämnt den Dravidiska kulturen innan och den finns i södra Indien, mycket gammal kultur och tempelarkitekturen är mycket speciell, med otaliga utsmyckningar i sig. Det dravidiska folken anser ju sig som de äkta indierna och alla andra är hybrider i en eller annan form. Madurai som ligger i Tamil Nadu tros vara äldre än Aten, det säger lite om åldern på den dravidiska kulturen

dravid1.jpg

dravid.jpg

Humm…sätt aldrig upp affischer eller annat på stenmurarna för då kommer kossorna och äter upp dem, de slickar helt enkelt bort affischerna..haha

cow.jpg

Här kom en liten lustig rackare en dag när jag satt och åt. Denna pojke tillhör någon sekt eller liknande som jag inte kommer ihåg namnet på. De tror att de är små gudar och har avlagt löfte om att inte prata och de sticker en träpinne genom tungan och har en tavla med Shiva samt en liten klocka de pinglar med för att väcka uppmärksamhet och så går de omkring och tigger. Otroligt egentligen, men som jag sagt…Indien är Indien och här finns allt du aldrig trodde fanns.

boygod.jpg

Fortsättning följer...

Amida min Amida

Denna kvinna träffade jag varje dag och hon är nog den mest fulländade kvinna jag någonsin träffat. Så genomgod, genomtrevlig, förstående, klok, öm, storsint, ja jag kan hålla på i evigheter. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och hon har ett leende som kan få ett helt järnverk att smälta, helt underbar kvinna, hade hon inte varit gift hade jag lagt in en stöt där, sanna mina ord. Hon älskade Pepsi och jag köpte varje dag en pepsi till henne. Hon säljer fina silkesöverkast på stranden. Kommer aldrig att glömma henne.

amida1.jpg

amida.jpg

Tack som bara den för dina inlägg. Du skriver bra och kommer ihåg vad som hände. Stor berättarkonst :thumbsup:
Dina bilder är riktigt talande också.

Har en tjejkompis som jag och frugan brukar resa med som har varit ett flertal ggr till Indien, hon har också skaffat sig många nära vänner i Indien. Bland annat så får vi aldrig kasta gamla mobiler/handdataspel eller dylikt för hon samlar upp dem och skickar dom till en familj hon är riktigt bundis med och dom gör nån form av affärer med dem, vad vet jag inte för jag har inte frågat.

Ska se om jag kan få reda på vart det är hon brukar åka.

Fortsätt gärna med dina berättelser och låt dina bilder svämma över för dom är grymma.

Ha det bra

Peter, stort tack för din fantastiska berättelse. Vilket jobb du lägger ner. Jag är oerhört tacksam för att du delar med dig av din berättelse och dina bilder. Att du kan komma ihåg så mycket detaljer, imponerande. Ser fram emot nästa kapitel, karma kommer naturligtvis. :wai:

Kan bara hålla med de föregående inläggen, VILKET jobb du lagt ner!
Stort tack för en underhållande läsning så här på morgonkvisten :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Nu har jag också läst och tittat på dina bilder Kan bara hålla med övriga, en helt fantastisk bildtråd. :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp