Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jonas " sa:
Ær væl en jævla skillnad en styrman på Norsk båt betalar 25% skatt jag har som sagt inte ett skit med Norge att gøra mer en att rederiet har ett kontor dær dom styr dessa båtar ifrån.
Jag betalade ingen skatt till Norge innan heller funkar inte på samma sætt på sjøn som på landbacken det ær flaggen som betyder nåt, så enligt den jobbar jag på Bahamas och Sverige har som sagt inget avtal med Bahamas, dærav egenavgifter och skatt till Sverige men inga rættigheter som pension och sjukpeng.
Jag jobbar på Nordpolen åt ett norskt företag och det viktigaste innan jag skrev på kontraktet var just dessa skatteregler. företaget har en egen jurist som hjälpte mig med alla papper bl.a pension,skatt och pensionsspar mm. Jag tog även kontakt med svenska skattemyndligheten och kollade att allt var OK innan jag skrev på mitt kontrakt.Idag har jag alla rättigheter som en Norsk medborgare har + att jag har en sjuk/olycksfalls försäkring då sjukstugan här inte enns kan gipsa en arm, de sänds med ambulansflyg till Tromsö........
ps. jag har vart 2 etapper a 2år i Oslo åt samma företag tidigare, så jag hade ganska bra koll på allt innan, men då Svalbard inte ingår i varken EU eller EIS så vart det lite annorlunda här. T.O.M Norrmännen måste visa pass för att åka hit

Ja men du jobbar ju før Norsk føretag som sagt enligt Svenska regler jobbar jag før Bahamas en viss skillnad.

Sverige och Norge har skatteavtal.

"Jonas " sa:
Ja men du jobbar ju før Norsk føretag som sagt enligt Svenska regler jobbar jag før Bahamas en viss skillnad.

Sverige och Norge har skatteavtal.

Så kan bli problematiskt att spara/investera pengar i de flesta "civiliserade" länder då eller? Menar om du inte kan köpa fonder i Sverige utan att bli skatteskyldig här betyder det att det samma händer om då köper fonder/investerar i tex Holland (som exempel), alltså att då måste du börja betala skatt där eller?

Vilken tur att det finns hedersmedborgare som grottmannen som gärna gynnar broderlandet i väst. Jag kan inte förstå varför Jonas ska betala skatt i Norge när han inte arbetar där. Han verkar ha bra koll på detta själv.
Det är tråkigt när någon kommer in med ett rått och brutalt tonfall här, det rådde en god stämning dessförinnan.
Lycka till med fondsparandet i Thailand.

"BaBoo " sa:
Så kan bli problematiskt att spara/investera pengar i de flesta "civiliserade" länder då eller? Menar om du inte kan köpa fonder i Sverige utan att bli skatteskyldig här betyder det att det samma händer om då köper fonder/investerar i tex Holland (som exempel), alltså att då måste du börja betala skatt där eller?

Jag vet inte æn væntar som sagt var på besked från banken, førsta uppgift ær att jag kan køpa aktier och fonder i Svensk bank men får skriva på några papper innan så det bara skattas på vinsten på aktier och fonder.

Men dom kunde inte ge mig ett definitivt svar utan skickade frågan vidare.

I annat land hade det sækert inte varit några problem utan då hade jag ju bara skattat på eventuel vinst på fonder/aktier som vanligt det ær ju det att jag ær Svensk medborgare och nær jag pratade med skatteverket nær jag skrev ut mig så sa dom att jag inte fick ha något ægande i Sverige før då kan jag ræknas som boende dær, och ha inkomst dær och bli fullt beskattad på lønen.

Sen ær det ju Sverige som saknar avtal med Bahamas dom flesta andra lænder råkar inte dom på sjøn ut før samma sak. Hade jag flyttat till annat Europeiskt land hade jag blivit normal beskattad bara i Sverige det ær problem.

Tex norrmænnen ombord betalar normal skatt hem till Norge får trygg etc. Ær bara vi Svenskar som hamnar i klæm vilket æven har gjort att rederier har avstått før att anstælla Svenskar pga. skattebproblemet med Bahamas flaggat att Sverige inte har avtal.

"Caesar " sa:
Vilken tur att det finns hedersmedborgare som grottmannen som gärna gynnar broderlandet i väst. Jag kan inte förstå varför Jonas ska betala skatt i Norge när han inte arbetar där. Han verkar ha bra koll på detta själv.
Det är tråkigt när någon kommer in med ett rått och brutalt tonfall här, det rådde en god stämning dessförinnan.
Lycka till med fondsparandet i Thailand.
Anledningen var ju att han grinade och tyckte synd om sig själv. Och jag svarade rakt av: håll käften eller gör som mig och välj SJÄLV att betala skatt och du sover gott varje natt :) ps. väljer man att SMITA undan(Valet är till 100% Jonas och han begår inget juridiskt brott men han straffar ur sig självmant ur det svensk/norska systemet(Numera så sammarbetar de då det gäller pension). Jonas är ganska ung idag men åren går fort......och är du inte 100%+10% försäkrad resten av ditt liv(priset stiger för varje år och efter 70 så dubblas summan......

"Caveman™ " sa:
Anledningen var ju att han grinade och tyckte synd om sig själv. Och jag svarade rakt av: håll käften eller gör som mig och välj SJÄLV att betala skatt och du sover gott varje natt :) ps. väljer man att SMITA undan(Valet är till 100% Jonas och han begår inget juridiskt brott men han straffar ur sig självmant ur det svensk/norska systemet(Numera så sammarbetar de då det gäller pension). Jonas är ganska ung idag men åren går fort......och är du inte 100%+10% försäkrad resten av ditt liv(priset stiger för varje år och efter 70 så dubblas summan......

Vadå grinade och tyckte synd om mig sjælv ær du dum på riktigt eller?

Jag bara skrev varfør jag inte investera i Sverige jag gjorde en tråd om investera i Thailand før dær jag har mitt sparande och funderar på fonder. Jag har inga problem med varken mitt sparande eller med att jag ær utskriven har ett rætt bra liv før tillfællet, inget att grina før.
Fan undrar ju om du ær full eller bara dum.

"Caveman™ " sa:

Och du verkar ju rætt trøg nær du inte førstår att jag aldrig har jobbat før Norge och har ingen rætt till Pension vare sig dær eller i Sverige tror du jag ær ende Svensk på dessa båtar som sliter med samma problem?

Enda møjligheten ær att jag flyttar och skriver mig i norge då får jag betala skatt i Norge och den rætt som en skattebetalare dær har før Norge har skatteavtal med Bahamas.
Några Svenskar på båtarna har gjort så. Några bor kvar i Sverige och straffskattas.

"Jonas " sa:
Vadå grinade och tyckte synd om mig sjælv ær du dum på riktigt eller?

Jag bara skrev varfør jag inte investera i Sverige jag gjorde en tråd om investera i Thailand før dær jag har mitt sparande och funderar på fonder. Jag har inga problem med varken mitt sparande eller med att jag ær utskriven har ett rætt bra liv før tillfællet, inget att grina før.
Fan undrar ju om du ær full eller bara dum.
Jag säger som jag sa innan, betala skatt eller håll käften!
Du har gjort ett aktivt val att inte betala skatt, och därmed sjävmant valt att vara typ laglös, sitt inte här och grina, SOM NAM NA!

Aja undra vem det ær som grinar.
Skit samma ær inte direkt intresserad av dig eller din åsikt ændå så man kan ju alltid hoppas att du kan Hålla Kæften istællet før att komma in hær och kæfta antagligen luktat før mycket på korken idag dærfør det varit lite mycket tjøt från din sida.
Ær væl en sån dær jobbig jævel som blir lite stursk med ett par droppar innanfør væsten.

"Jonas " sa:
Aja undra vem det ær som grinar.
Skit samma ær inte direkt intresserad av dig eller din åsikt ændå så man kan ju alltid hoppas att du kan Hålla Kæften istællet før att komma in hær och kæfta antagligen luktat før mycket på korken idag dærfør det varit lite mycket tjøt från din sida.
Ær væl en sån dær jobbig jævel som blir lite stursk med ett par droppar innanfør væsten.
Maila skatteetaten.no och skicka in dina lönespecar så dras samma skatt för dig som för alla andra som jobbar för ett Norskt förtag. Du får då alla de fördelar du saknade tidigare(samma som Norska medborgare)ps. gör rätt för dig så slipper du sitta här och grina :D

Skall se om jag kan få öppnat ett fondkonto hos Kasikorn när jag kommer hem så får vi se vad dom säger, sen kanske man kan få öppnat en aktieportfölj där med får gå och prata med dom.

"Jonas " sa:
Skall se om jag kan få öppnat ett fondkonto hos Kasikorn när jag kommer hem så får vi se vad dom säger, sen kanske man kan få öppnat en aktieportfölj där med får gå och prata med dom.
Hoppas att skattemyndligheten i Sverige vaknar och får reda på att du betalat/betalar 0kr i skatt, skönskattar och sen får du dra ditt strå till stacken så som alla andra.......

"Jonas " sa:

Jag tror att du gör rätt som gör som du gör nu -jag skulle nog även öppnat konto i någon större utländsk seriös bank - i Hongkong kanske?

"Caveman™ " sa:
Hoppas att skattemyndligheten i Sverige vaknar och får reda på att du betalat/betalar 0kr i skatt, skönskattar och sen får du dra ditt strå till stacken så som alla andra.......

Men han bor inte i Sverige, jobbar inte i Sverige, har inga tillgångar i Sverige.. varför skall han då betala skatt i Sverige?

"BaBoo " sa:
Men han bor inte i Sverige, jobbar inte i Sverige, har inga tillgångar i Sverige.. varför skall han då betala skatt i Sverige?
Vem har sagt att han skall betala i Sverige? som jag skrev tidigare så sammarbetar Norska Skatteetaten med Sverige. Och betalar du skatt i Norge så slipper du betala/bli skönhetstaxerad i Sverige.Detta sker automatiskt.... MEN jobbar du som Jonas eller mig, för ett Norskt företag i utlandet(utanför EIS) så "måste" du själv betala in skatten för att behålla dina rättigheter...där saknar Jonas moral och därför ber jag han hålla käften! ps. samtidigt så måste min arbetsgivare sända ett skatteintyg till myndigheterna att de betalat in skatt+ arbetsgivaravg. för mig, hur Jonas Norska firma undgått detta är för mig ett mysterium, då alla Norska företag MÅSTE sända in papper på samtliga underleverantörer osv...tillslut kommer åker alla små oseriösa företag dit och boysen blir skönhetsbeskattade 5år baks i tiden.......

Som jag skrev tidigare, skulle jag vara skattesmitare så skulle jag inte sitta här och bre......utan jag och alla andra med lite "huve" skulle HÅLLA KÄFTEN! men inte Jonas :police:

"Caveman™ " sa:
Vem har sagt att han skall betala i Sverige? som jag skrev tidigare så sammarbetar Norska Skatteetaten med Sverige. Och betalar du skatt i Norge så slipper du betala/bli skönhetstaxerad i Sverige.Detta sker automatiskt.... MEN jobbar du som Jonas eller mig, för ett Norskt företag i utlandet(utanför EIS) så "måste" du själv betala in skatten för att behålla dina rättigheter...där saknar Jonas moral och därför ber jag han hålla käften! ps. samtidigt så måste min arbetsgivare sända ett skatteintyg till myndigheterna att de betalat in skatt+ arbetsgivaravg. för mig, hur Jonas Norska firma undgått detta är för mig ett mysterium, då alla Norska företag MÅSTE sända in papper på samtliga underleverantörer osv...tillslut kommer åker alla små oseriösa företag dit och boysen blir skönhetsbeskattade 5år baks i tiden.......

Men han jobbar väl inte på ett norskt företag?

Faktiskt så fick jag en ny hyresgäst för bara nån månad sedan och han är sjökapten, men vet inte vart han jobbar :)

"Caveman™ " sa:

Det vet dom redan jag har inte hållt något hemligt för dom eller försökt smita undan, jag gick och pratade med dom när jag flyttade. Det var dom som sa att jag inte är skattepliktig till Sverige efter jag flyttat utomlands, jag kände själv inte till det innan jag var uppe på skattekontoret och pratade med dom.
Jag bor inte i Sverige, jag är utskriven och jobbar inte för Sverige vad är det dom skall vakna till, skall alla skatta i Sverige bara för dom är Svenska medborgare?

Så om jag flyttar till annat land och börjar arbeta där så skall jag följa deras skattelagar och betala skatt till det landet plus betala skatt till Sverige då enligt dig?
För det landet du jobbar för vill ju ha sin del och enligt Svensk skatterätt är du skattepliktig till landet du jobbar för, men enligt dig skall man fortsätta betala till Sverige också. Jag jobbar för Bahamas följer deras skatteplikt för sjömän och är utflyttad allt enligt svenska skatteregler och som sagt inget jag försökt gömma för dom är som sagt väl medvetna och informerade av mig om det.
Och det borde ligga i Sveriges intresse att ordna med ett skatteavtal med Bahamas då kanske dom hade fått fler sjömän som stanna kvar hemma.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp