C
Caveman™
Gäst
Jag jobbar på Nordpolen åt ett norskt företag och det viktigaste innan jag skrev på kontraktet var just dessa skatteregler. företaget har en egen jurist som hjälpte mig med alla papper bl.a pension,skatt och pensionsspar mm. Jag tog även kontakt med svenska skattemyndligheten och kollade att allt var OK innan jag skrev på mitt kontrakt.Idag har jag alla rättigheter som en Norsk medborgare har + att jag har en sjuk/olycksfalls försäkring då sjukstugan här inte enns kan gipsa en arm, de sänds med ambulansflyg till Tromsö........"Jonas " sa:Ær væl en jævla skillnad en styrman på Norsk båt betalar 25% skatt jag har som sagt inte ett skit med Norge att gøra mer en att rederiet har ett kontor dær dom styr dessa båtar ifrån.
Jag betalade ingen skatt till Norge innan heller funkar inte på samma sætt på sjøn som på landbacken det ær flaggen som betyder nåt, så enligt den jobbar jag på Bahamas och Sverige har som sagt inget avtal med Bahamas, dærav egenavgifter och skatt till Sverige men inga rættigheter som pension och sjukpeng.
ps. jag har vart 2 etapper a 2år i Oslo åt samma företag tidigare, så jag hade ganska bra koll på allt innan, men då Svalbard inte ingår i varken EU eller EIS så vart det lite annorlunda här. T.O.M Norrmännen måste visa pass för att åka hit