Jasmin ris

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

Bossej

Gäst
Jag bor i Isaan sedan några år tillbaka, och häromkring odlar man Jasmin ris, dvs det ris som anses vara det ris som har hogst kvalitet.

Skulle vara intressant att veta hur mycket ni i Sverige får betala per kilo for Jasmin ris på ICA eller Konsum?

"Bossej " sa:
Jag bor i Isaan sedan några år tillbaka, och häromkring odlar man Jasmin ris, dvs det ris som anses vara det ris som har hogst kvalitet.

Skulle vara intressant att veta hur mycket ni i Sverige får betala per kilo for Jasmin ris på ICA eller Konsum?
Ska dit idag om jag kommer ihåg så ska jag kolla

Det enda riset som duger för min familj finns på Asien Trading i Malmö eller Helsingborg. Där kostar 20 kg 320 kronor.

Tack for svar Ledarn och Berralund.

Ganska billigt i Sverige då tycker jag.
Blir väl nästan 70 Baht per kilo.

På vårt varuhus här i Isaan tar de ca hälften.

Prisskilnaden mellan Thailand och Sverige är väl storre än dubbel i de flesta andra fall.

Flera mor- och farbroder i frugans släkt är fattiga risbonder här kring Korat.
De får numera 20 Baht per kilo Jasminris mot 10-15 Baht for något år sedan.

Senaste nytt från ICA i Enköping :D :D

IMG_0254[1].jpg

Sen finns det ju en massa jasmin ris en del knappt ätbart o andra helt underbara dom bästa sorterna enligt mig e dom gamla o inte dom nya korsade modellerna sen beror det mycke på hur jorden e me jag kan lova att riset hos oss inte smakar som det hos lego även om man smakar på samma sort ett gott ris doftar gott oftast det som finns på ica o konsum mm mm smakar skit o doftar absolut intet

micke ris experten :)

Det som vi köper är Thailändskt ris och det luktar riktigt gott när det kokar. Vi har provat flera billigare sorter, bl a en från Willys, men det duger icke. Och inte missunnar jag frugan och ungarna deras älskade ris, då hade jag nog allt legat "risigt" till! ;D

"Berralund " sa:
Det som vi köper är Thailändskt ris och det luktar riktigt gott när det kokar. Vi har provat flera billigare sorter, bl a en från Willys, men det duger icke. Och inte missunnar jag frugan och ungarna deras älskade ris, då hade jag nog allt legat "risigt" till! ;D
e
Berra även thai ris kan smaka skit rent ut sagt....ibland finns så många sorter själv förederar ja dom gamla sorterna din fru vet va ja mena samma gäller knåde riset

Vad är det för fel på Uncle Bens ris ?
Jo det är ett par saker. Först verkar det som att det ska kokas i en geiser. Secondly så får man jaga riskornen på tallriken och för det tredje smakar det inget och är en industriprodukt långt från riset i Yasothon.

"Sir One " sa:
Vad är det för fel på Uncle Bens ris ?
Jo det är ett par saker. Först verkar det som att det ska kokas i en geiser. Secondly så får man jaga riskornen på tallriken och för det tredje smakar det inget och är en industriprodukt långt från riset i Yasothon.

Ett par saker?!? Sir One

Industri producerat ris som anpassat för amerikanska smaklökar och gommar(som deras öl, smaklöst), nu, här i LOS försöker de att lansera sk*ten här har sett det på hyllan på Big C..
Så pass långtid har jag tillbringat i LOS och vet hur ett gott ris ska smaka, en sak är ju säkert detta ris kommer aldrig i h*lskotta hamna på min tallrik..

Jo-Be

"glimten66 " sa:
Berra även thai ris kan smaka skit rent ut sagt....ibland finns så många sorter själv förederar ja dom gamla sorterna din fru vet va ja mena samma gäller knåde riset

Håller med dig glimten66, det finns gott ris och det finns sk*t ris :nod: :nod: :nod:

Det riset jag använder här i Thailand är en grön påse Som det står Great Harvest på. Organic hommali white rice. Det är gott och luktar gott. Så brukar jag också köpa det kritvita riset som jag använder till Sticky rice. Kokar det med vatten först och sedan med cocosmjölk. Smaskens!
Men vad är ris med skalet på? Låter inget vidare.

Vad mina rissorter kostar har jag ingen aning om.

Rong sii heter rismaskinen och som ledaren säger så försvinner ungefär 15 %

"Jo-Be " sa:
Ett par saker?!? Sir One

Industri producerat ris som anpassat för amerikanska smaklökar och gommar(som deras öl, smaklöst), nu, här i LOS försöker de att lansera sk*ten här har sett det på hyllan på Big C..
Så pass långtid har jag tillbringat i LOS och vet hur ett gott ris ska smaka, en sak är ju säkert detta ris kommer aldrig i h*lskotta hamna på min tallrik..

Jo-Be
Njae. Det finns riktigt gott amerikanskt öl. De flesta förknippar öl därifrån med Budweiser som, helt riktigt är ett fullständigt smaklöst öl, om det ens kan kallas för öl.
Man har flera bryggerier som gör fantastiskt ale, det gäller bara att hitta det. Du kan få en del på Systemet-

"Sir One " sa:
Njae. Det finns riktigt gott amerikanskt öl. De flesta förknippar öl därifrån med Budweiser som, helt riktigt är ett fullständigt smaklöst öl, om det ens kan kallas för öl.
Man har flera bryggerier som gör fantastiskt ale, det gäller bara att hitta det. Du kan få en del på Systemet-

Pratade du inte om öl ;) ale nej för böveln en äkta ljus lager sks det vara annars e det inte öl :)

uploadfromtaptalk1355143117367.jpg

"Berralund " sa:
Helt plötsligt fick frugan för sig att vi skulle in på ÖB och titta någon gång före jul. Helt plötsligt hade vi köpt billigt jasminris i 10kg säck. Tror också det finns i 5 kg säck. Frugan som är väldigt kräsen när det gäller ris tycker det har varit så bra att vi åkt tillbaka flera ggr och köpt därifrån, annars är det bara thaibutiker som gäller för ris, normalt sett.

Det vi köpt där är importerat av Skäggesta Börje.

Annars må man väl tillägga att man blir så tjock av jasminris, så man skulle helst avstå. Lika dant med risöl sånt avstår jag, till skillnad från jasminriset.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp