Tjock av ris

Jag överlåter grönsaksätandet till kossorna så äter jag dom sedan istället :)

Dom är ju anpassade att äta endast gräs (grönsaker) inte vi :)

Jag överlåter grönsaksätandet till kossorna så äter jag dom sedan istället :)

Dom är ju anpassade att äta endast gräs (grönsaker) inte vi :)
Kött är väl ok men lite kan väl jag jävlas ändå :D För vi är faktiskt utvecklats att äta kolhydrater.
Vi har enzym amylas i munnen, saliven, den bryter effektivt ner kolhydrater.
Rena köttätare har ingen amylas i matsmältningen. Så du kan med gott samvete äta lite kolhydrater också för du är skapt till det. :rolleyes:
Äta bara fett och kött är ungefär som att tanka diesel i tanken på en benzinare. :xmas_smiley:

Själv stoppar jag i mig det mesta och gillar all slags mat.
Inga vikt problem, nåja inte för många kilon.
Ca 184cm och 73kg, men kan fort lägga på mig 10kg om jag känner för det.

Föräldrarna mina hade alltid några kilon med renkött på torkning varje år. Tuggade i mig sådant i massor när jag var yngre. Nu blir det mer sällan.
Det är ju just åldern och sänkt förbränning som är boven många ggr , tycker att jag äter djäkligt riktigt ,men under hundra har jag svårt att komma ,med 184 cm .. Jo jag vet att då skall jag enligt BMI vara OBES , men OBES ärj ag fn inte ,,sade till min gamla hustru när hon läste kostvetenskap på Uppsala Universitet att den där BMI skalan kan ni fn stoppa upp därbak, den måste anpassas efter kroppsbyggnad ... Då vägde jag 95 kilo och var supertränad 1975 , inte en gnutta fett på kroppen , men likförbannat OBES :):):):)5555

Jag håller med. Viltkött borde vara det bästa att äta. Vilda djur äter oftast det dom är skapta att äta och inte en massa skit som vi trycker i djur i fångenskap. En sak till, man bör äta hela djuret för att tillgodogöra sig all näring. Idag skall alla endast äta file och resten slänger man. Helt absurt.
ca 4. 6 % fett i viltkött ,om man bortser från Vildsvin

Kött är väl ok men lite kan väl jag jävlas ändå :D För vi är faktiskt utvecklats att äta kolhydrater.
Rena köttätare har ingen amylas i matsmältningen. Så du kan med gott samvete äta lite kolhydrater också för du är skapt till det. :rolleyes:
Äta bara fett och kött är ungefär som att tanka diesel i tanken på en benzinare. :xmas_smiley:
Kollar du i käften framför spegeln , då ser du att vi är ALLÄTARE ,, vi skall äta lite av allt ,, Inga kossor och inga rovdjur ,så mr Jo har helt rätt anser jag ,, pluggade ju indirekt kostvetenskap i fyra år då exet pluggade , och jag förhörde innan alla tentor innan det vara dags .

FEL!!! Tankar du diesel i en bensinare så stannar den till slut. En människa kan klara sig helt utan kolhydrater :)

Självklart kan vi äta kolhydrater men som vanligt blir allt svart eller vitt i dessa diskussioner. Idag äter vi alldeles för mycket kolhydrater anser jag. Jämför t.ex. sockerkonsumtionen per person och år hur den har ökat lavinartat på bara 60-70 år. Obalans är väl ett bättre ord.

ca 4. 6 % fett i viltkött ,om man bortser från Vildsvin

Den låga fetthalten i viltkött ser jag mer som en nackdel. Det jag tror är att viltköttet är så mycket nyttigare än ”producerat” kött. Det sägs att andelen omega 3 fett är högre i viltkött alternativt en kossa som äta endast gräs. Vad vet jag, har aldrig mätt :)

Det är inte kolhydraterna det är fel på, det är vad vi får i oss i förhållande till kroppsvikt och förbrukning. Kolhydrater är ett bra komplement till annan föda som bland annat hjärnan behöver lite av dagligen. Mitt personliga behov ligger runt 25 gran / dag. Ungefär vad 100 gram kokt vitt ris innehåller.

Kroppen hanterar tillfälliga överskott på ett bra sätt, de bryts ned med hjälp av insulin och lagras som fett i huvudsak runt midjan under huden och i de inre organen.

Problemen uppstår om vi ständigt får i oss mer än vad vi gör slut på. Behoven minskar med åldern mycket för att vi rör oss mindre.

Människan är ett rovdjur med ögonen framåt och ett förhållandevis stort näringsbehov, framförallt kräver den stora hjärnan mycket. Gräsätare har ett mindre näringsbehov samt ögonen placerade så de ser bakåt och kan upptäcka och fly från jägarna. Våra tänder är anpassade till att klara allt.

Senast ändrad:
Det är inte kolhydraterna det är fel på, det är vad vi får i oss i förhållande till kroppsvikt och förbrukning. Kolhydrater är ett bra komplement till annan föda som bland annat hjärnan behöver lite av dagligen. Mitt personliga behov ligger runt 25 gran / dag. Ungefär vad 100 gram kokt vitt ris innehåller.

Kroppen hanterar tillfälliga överskott på ett bra sätt, de bryts ned med hjälp av insulin och lagras som fett i huvudsak runt midjan under huden och i de inre organen.

Problemen uppstår om vi ständigt får i oss mer än vad vi gör slut på. Behoven minskar med åldern mycket för att vi rör oss mindre.

Människan är ett rovdjur med ögonen framåt och ett förhållandevis stort näringsbehov, framförallt kräver den stora hjärnan mycket. Gräsätare har ett mindre näringsbehov samt ögonen placerade så de ser bakåt och kan upptäcka och fly från jägarna. Våra tänder är anpassade till att klara allt.
Vi är väldigt lik grisen på många sätt och som du säger anpassade för att äta allt .. men inte mer än vad vi förbrukar ,och det är ju det som är kruxet , samt átt en ung människa normalt förbränner mindre utan hårt arbete än vad en äldre gör med samma arbetsbelastning , tillex kontor etc

Vi är väldigt lik grisen på många sätt och som du säger anpassade för att äta allt .. men inte mer än vad vi förbrukar ,och det är ju det som är kruxet , samt átt en ung människa normalt förbränner mindre utan hårt arbete än vad en äldre gör med samma arbetsbelastning , tillex kontor etc
98% av DNA:t ska vara lika som grisars, men vi ÄR konstruerade för att lagra energi. Med obegränsad tillgång på föda så blir alla däggdjur feta och lata förr eller senare :) Ca: 10% av Sveriges manliga befolkning höjer temperaturen i kroppen när de äter, mer ju mer de äter och kan inte bli feta. Det är också oerhört svårt för dessa att bli större av träning, på de flesta så avtar temperaturhöjningen och förbränningen med åldern men inte hos alla.

FEL!!! Tankar du diesel i en bensinare så stannar den till slut. En människa kan klara sig helt utan kolhydrater :)

Självklart kan vi äta kolhydrater men som vanligt blir allt svart eller vitt i dessa diskussioner. Idag äter vi alldeles för mycket kolhydrater anser jag. Jämför t.ex. sockerkonsumtionen per person och år hur den har ökat lavinartat på bara 60-70 år. Obalans är väl ett bättre ord.

Tänker du en sväng till så förstår du. Vi använder bara glukos som bränsle. Nu är vi så fina maskiner att vi kan förvandla fett till det vi behöver alltså glukos.
Motorerna är inte så fina de vill ha bensin eller diesel.
Att vi funkar med bränsle vi nte använder beror på att vi förvandlar fett, protein m m till kolhydrat glukos som får oss att fungera
Att alla skulle äta som diabetiker alltså svältföda är en tanke för vi rör ju inte på oss. Men vill vi leva som sjuka så kan vi fortsätta att leva som diabetiker allihopa.

Sanningen är nog att vi skall äta lagom av allt , samt röra på oss, kroppen är en maskin gjord för att jobba fysiskt samt även arbeta med skallen ...Äter man sen rätt och inte drabbas av sjukdom , Dååå blir man gammal , men inget kan förutspås :)

Tänker du en sväng till så förstår du. Vi använder bara glukos som bränsle. Nu är vi så fina maskiner att vi kan förvandla fett till det vi behöver alltså glukos.
Motorerna är inte så fina de vill ha bensin eller diesel.
Att vi funkar med bränsle vi nte använder beror på att vi förvandlar fett, protein m m till kolhydrat glukos som får oss att fungera
Att alla skulle äta som diabetiker alltså svältföda är en tanke för vi rör ju inte på oss. Men vill vi leva som sjuka så kan vi fortsätta att leva som diabetiker allihopa.

Jag behöver inte tänka en sväng till. Jag har redan förstått.

Äta som en diabetiker? Vad menar du med det, svältföda? Är det att äta enligt expertisen typ tallriksmodellen?

Om vi åt den kost vi är ämnade att äta så skulle diabetes vara en sällsynt åkomma men så ser det inte ut idag.

Jag vet att du är ”expert” inom livsmedel och allt möjligt inom näringslära men ni ”experter” har ju inte direkt uppnått några större framsteg med tanke på alla tjockisar och sjuka människor som finns på denna planet :)

Jag behöver inte tänka en sväng till. Jag har redan förstått.

Äta som en diabetiker? Vad menar du med det, svältföda? Är det att äta enligt expertisen typ tallriksmodellen?

Om vi åt den kost vi är ämnade att äta så skulle diabetes vara en sällsynt åkomma men så ser det inte ut idag.

Jag vet att du är ”expert” inom livsmedel och allt möjligt inom näringslära men ni ”experter” har ju inte direkt uppnått några större framsteg med tanke på alla tjockisar och sjuka människor som finns på denna planet :)
Håller helt med angående att experter skulle kunna lösa problemen i världen inte på andra områden heller.
Man har väl fullt upp med att sköta sitt eget, omöjligt att styra andras kostintag. :cool::p

Liknande trådar

Tillbaka
Topp