mats
Medlem
Kan ju vara så att riset tilsammans med vår övriga föda ger ett större överskott av snabba kolhydater till skillnad mot i thai.
Bra där Phonta!.
Det vore märkligt om riset skulle göra en fet med tanke på hela Asiens befolkning.
Asiaterna började inte bli feta förrän västerländsk processad mat kom in i bilden.
Som många vet så är jag periodare och bor 6 månader i Thailand och 6 månader i Sverige. Kan bara titta/studera min kropp och hur den reagerar på maten.
Jag går upp i vikt i Sverige och ner i Thailand. Äter definitivt inte mindre när jag är här nere då jag älskar maten. Äter allt som "man inte ska" enligt "kunniga". Ris i massor (både klibbigt som är det "värsta" och vitt), dricker gärna sockervattnet pressat från ett sockerrör, mycket fett och mängder av frukt som innehåller fruktsocker.
I Sverige så räcker det att jag tittar på ett paket raffinerat strösocker så går jag upp ett kg.
Om man vill tro på svenska vetenskapliga studier, så kolla först upp vem som ligger bakom anslagen och gör bedömningen efter det.
Att äta oprocessad mat är enligt mig hemligheten till et friskt liv. Men vem skulle betala för en sådan studie? Livsmedelsindustrin är en jätte, inte bara i väst men kolla även här.
Lustigt nog så kommer jag inte in på Forbes länkar som jag tidigare tittat på hemma. Så ni får hålla till godo med detta och kolla själva.
"Dhanin is head of the Chearavanont family which was ranked by Forbes Asia in 2017 as Asia's fourth wealthiest family with a net worth of US$36.6 billion"
https://en.wikipedia.org/wiki/Dhanin_Chearavanont
CP food (processad mat, ni vet korvarna på7/11 typ) som alla andra är inte att leka med ngn stans i världen. CP food är BTW thailändskt. Är det ägarnas välvilja att människor som äter deras mat ska hålla sig friska, eller vill dom tjäna pengar? Att dom ligger i topp 10 enligt Forbes (som ni tyvärr får googla själva från Sverige) i Thailand, får ni själva dra slutsatser från. Kolla gärna listan. Där finns en intressant familj till...
Lägger ut länken jag tittade på tidigare men det är bruten nu. Kanske den funkar i Sverige.
https://www.forbes.com/thailand-billionaires/list/
Tror ngn att deras betalda studier i vad som är farligt med mat är till vår fördel? Färdigmat från Findus eller Scan, någon?
Nope, absolut inte.
Har ni möjlighet så jaga viltet själva som Phonta.
Våga vägra livsmedelsindustrins rekommendationer, vägra äta produkter med E-nummer så är vi halvvägs till ett sundare liv
Sen kanske man inte ska generalisera så mycket om e-nummer, utan är du helvägs till döden.