Tjock av ris

:clap_tranparent:
Bra där Phonta!.
Det vore märkligt om riset skulle göra en fet med tanke på hela Asiens befolkning;).
Asiaterna började inte bli feta förrän västerländsk processad mat kom in i bilden.
Som många vet så är jag periodare och bor 6 månader i Thailand och 6 månader i Sverige. Kan bara titta/studera min kropp och hur den reagerar på maten.

Jag går upp i vikt i Sverige och ner i Thailand. Äter definitivt inte mindre när jag är här nere då jag älskar maten. Äter allt som "man inte ska" enligt "kunniga". Ris i massor (både klibbigt som är det "värsta" och vitt), dricker gärna sockervattnet pressat från ett sockerrör, mycket fett och mängder av frukt som innehåller fruktsocker.

I Sverige så räcker det att jag tittar på ett paket raffinerat strösocker så går jag upp ett kg.
Om man vill tro på svenska vetenskapliga studier, så kolla först upp vem som ligger bakom anslagen och gör bedömningen efter det.

Att äta oprocessad mat är enligt mig hemligheten till et friskt liv. Men vem skulle betala för en sådan studie? Livsmedelsindustrin är en jätte, inte bara i väst men kolla även här.
Lustigt nog så kommer jag inte in på Forbes länkar som jag tidigare tittat på hemma. Så ni får hålla till godo med detta och kolla själva.
"Dhanin is head of the Chearavanont family which was ranked by Forbes Asia in 2017 as Asia's fourth wealthiest family with a net worth of US$36.6 billion"
https://en.wikipedia.org/wiki/Dhanin_Chearavanont

CP food (processad mat, ni vet korvarna på7/11 typ) som alla andra är inte att leka med ngn stans i världen. CP food är BTW thailändskt. Är det ägarnas välvilja att människor som äter deras mat ska hålla sig friska, eller vill dom tjäna pengar? Att dom ligger i topp 10 enligt Forbes (som ni tyvärr får googla själva från Sverige) i Thailand, får ni själva dra slutsatser från. Kolla gärna listan. Där finns en intressant familj till...
Lägger ut länken jag tittade på tidigare men det är bruten nu. Kanske den funkar i Sverige.
https://www.forbes.com/thailand-billionaires/list/

Tror ngn att deras betalda studier i vad som är farligt med mat är till vår fördel? Färdigmat från Findus eller Scan, någon?

Nope, absolut inte.

Har ni möjlighet så jaga viltet själva som Phonta.
Våga vägra livsmedelsindustrins rekommendationer, vägra äta produkter med E-nummer så är vi halvvägs till ett sundare liv;)
Kan ju vara så att riset tilsammans med vår övriga föda ger ett större överskott av snabba kolhydater till skillnad mot i thai.
Sen kanske man inte ska generalisera så mycket om e-nummer, utan är du helvägs till döden.

Vitt ris är endast snabba kolhydrater , de förvandlas till glukos samt fett mycket snabbt om de inte förbränns , de är mao inte alls bra ;) Linser , bönor mm är bra långsamma kolhydrater med massor av kroppens viktigaste byggsten protein :)
har läst massor om detta ett par dagar , men ville med trådstarten se vad folk som lever med Thai anser

Vitt ris är endast snabba kolhydrater , de förvandlas till glukos samt fett mycket snabbt om de inte förbränns , de är mao inte alls bra ;) Linser , bönor mm är bra långsamma kolhydrater med massor av kroppens viktigaste byggsten protein :)
har läst massor om detta ett par dagar , men ville med trådstarten se vad folk som lever med Thai anser

Nu har jag ingen direkt diet jag följer. Men lägger hellre på grönsaker, bönor, kött eller annat på tallriken är ris.
Nu är det inte så att jag är livrädd för ris och inte äter det, för det gör jag. Men jag är inte direkt förtjust i detta, egentligen innehållslösa, utfyllnadsmaterial i maten.

Kan ju vara så att riset tilsammans med vår övriga föda ger ett större överskott av snabba kolhydater till skillnad mot i thai.
Sen kanske man inte ska generalisera så mycket om e-nummer, utan är du helvägs till döden.
De flesta av E numren är naturliga inte något kemiskt.
Även de mest giftiga ämnen finns i naturen. :rolleyes:
Så slutsatsen måste vara att sluta äta naturlig föda :p

De flesta av E numren är naturliga inte något kemiskt.
Även de mest giftiga ämnen finns i naturen. :rolleyes:
Så slutsatsen måste vara att sluta äta naturlig föda :p
Ligger något i vad du skriver , speciellt i Thailand där ingen eller i alla fall väldigt få har koll på vad som släpps ut i naturen

Nu har jag ingen direkt diet jag följer. Men lägger hellre på grönsaker, bönor, kött eller annat på tallriken är ris.
Nu är det inte så att jag är livrädd för ris och inte äter det, för det gör jag. Men jag är inte direkt förtjust i detta, egentligen innehållslösa, utfyllnadsmaterial i maten.
Håller inte med dig alls att ris skulle vara innehållslöst och bönor nyttigare :rolleyes:
Jag har gått i en annan skola helt enkelt. :D
Äta mycket bönor är inte nyttigt :rolleyes: de ger bara gaser och måste bearbetas för att överhuvudtaget kunna nyttjas. :xmas_smiley:

Ligger något i vad du skriver , speciellt i Thailand där ingen eller i alla fall väldigt få har koll på vad som släpps ut i naturen
Helt ärligt Phonta man har inte koll i Sverige heller.
Folk tror att i Sverige har man järnkoll men kontakta livsmedel...verket och fråga vad de kontrollerar, i stort sett inget.
Folk vet inte hur det går till idag med s k egenkontroll som funkar i större och seriösa företag andra kan sälja vilken skit som helst.
Tyvärr är det så, vi odlar det mesta själv och köper från folk vi vet sköter sig. Här växer det ju året runt, värre i Sverige. :p

Håller inte med dig alls att ris skulle vara innehållslöst och bönor nyttigare :rolleyes:
Jag har gått i en annan skola helt enkelt. :D
Äta mycket bönor är inte nyttigt :rolleyes: de ger bara gaser och måste bearbetas för att överhuvudtaget kunna nyttjas. :xmas_smiley:

Man ska väl inte äta mycket av något.
Ris innehåller oavsett ingenting vettigt. Utfyllnadsmassa kan man använda det till.

Vad innehåller ris?
Lite järn och kolhydrater.

Nåja, finns bättre och sämre ris ur näringssynpunkt

Man ska väl inte äta mycket av något.
Ris innehåller oavsett ingenting vettigt. Utfyllnadsmassa kan man använda det till.

Vad innehåller ris?
Lite järn och kolhydrater.

Nåja, finns bättre och sämre ris ur näringssynpunkt
Det är lite frågan vad man anser är vettigt.
Råris jag äter dagligen, ratar jasmin och klibbris, innehåller bland annat följande.
Folat, kalcium, selen, jod, magnesium, kalium, fosfor, riboflavin, niacin, niacin akvivalenter, zink, järn. Vitamin B. Ingen gluten som i bröd, låg fetthalt, fibrer.
Inte helt innehållslöst fast idag vet ju människor bättre och äter smör i mängder vilket vi också klarar av och t o m bönor :eek: :p
Ris är bra föda som mycket annat men se till att näringen inte går förlorad av all polering och annan behandling.

Det är lite frågan vad man anser är vettigt.
Råris jag äter dagligen, ratar jasmin och klibbris, innehåller bland annat följande.
Folat, kalcium, selen, jod, magnesium, kalium, fosfor, riboflavin, niacin, niacin akvivalenter, zink, järn. Vitamin B. Ingen gluten som i bröd, låg fetthalt, fibrer.
Inte helt innehållslöst fast idag vet ju människor bättre och äter smör i mängder vilket vi också klarar av och t o m bönor :eek: :p
Ris är bra föda som mycket annat men se till att näringen inte går förlorad av all polering och annan behandling.

Ja, råris är någorlunda vettigt.
Tänker mest på det ”fina” jasminriset. Cellulosa är bättre som föda.

Oavsett vilket så trycker jag hellre i mig broccoli och andra grönsaker.
Jag är dock en meat lover och äter egentligen inte så nyttigt över lag.

Ja, råris är någorlunda vettigt.
Tänker mest på det ”fina” jasminriset. Cellulosa är bättre som föda.

Oavsett vilket så trycker jag hellre i mig broccoli och andra grönsaker.
Jag är dock en meat lover och äter egentligen inte så nyttigt över lag.
Kött är inget fel , viltkött är bäst , om det skjuts i becerell fritt område :):):) Vi skickar in vårt vilt för kontroll

Gillar mest ren av vilt.
Gillar allt kött och då helst nötkött som får sig några sekunder i stekpannan.
Kliar i tänderna när jag tänker på en hängmörad oxfilé eller liknande.
Renskav är inte fy skam inte heller biltong, alltså torkad renkött. Riktigt smaskigt. Jag har ju läst en del av mat och näring men själv äter jag allt som jag gillar och känner att mår bra av.
Köper lite nötkött ibland från Macro och får äta den själv fast vet folk inte vad det är så äter de också nöt. Steker den i smör och slevar fettet över vid stekning bara salt o peppar, mums.
Byggjobbarna här fick ibland stekt biff och de älskade det. Sa aldrig vad det var.
En del mat är för kroppen sedan finns det sånt som gör själen glad och tjock blir man om man inte gör av med det man stoppar i sig. En glad människa är en lycklig människa tror jag.

Renskav är inte fy skam inte heller biltong, alltså torkad renkött. Riktigt smaskigt. Jag har ju läst en del av mat och näring men själv äter jag allt som jag gillar och känner att mår bra av.
Köper lite nötkött ibland från Macro och får äta den själv fast vet folk inte vad det är så äter de också nöt. Steker den i smör och slevar fettet över vid stekning bara salt o peppar, mums.
Byggjobbarna här fick ibland stekt biff och de älskade det. Sa aldrig vad det var.
En del mat är för kroppen sedan finns det sånt som gör själen glad och tjock blir man om man inte gör av med det man stoppar i sig. En glad människa är en lycklig människa tror jag.

Själv stoppar jag i mig det mesta och gillar all slags mat.
Inga vikt problem, nåja inte för många kilon.
Ca 184cm och 73kg, men kan fort lägga på mig 10kg om jag känner för det.

Föräldrarna mina hade alltid några kilon med renkött på torkning varje år. Tuggade i mig sådant i massor när jag var yngre. Nu blir det mer sällan.

Kött är inget fel , viltkött är bäst , om det skjuts i becerell fritt område :):):) Vi skickar in vårt vilt för kontroll

Jag håller med. Viltkött borde vara det bästa att äta. Vilda djur äter oftast det dom är skapta att äta och inte en massa skit som vi trycker i djur i fångenskap. En sak till, man bör äta hela djuret för att tillgodogöra sig all näring. Idag skall alla endast äta file och resten slänger man. Helt absurt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp