Ris

Faktiskt håller jag med om detta med potäterna, de 'r jättegoda här och inget att klaga på. Men finner också riset vara gott, så blanda och ge under veckan passar mig bra i alla fall. Speciellt fisk passar bra med ris, och potatis till kött..... Men en god sås måste man ha till båda sakerna..

Nu har jag lyckats få rätt på vilken typ av ris som främst odlas och äts på Filippinerna.
Det ska vara ett basmatiris från södra Indien som grundsort och den har förädlats sen tidigt 60tal. Den har kort strå och passar därför bättre i deras terräng.
Jasmine och andra kända sorter importeras i stora mängder, främst från Vietnam och Thailand.

Nois systers familj är ju en risodlarfamilj så det äts ris från deras gård. Noi har själv fält men har hyrt ut det, bra.
Det röda IL har bild på äts en hel del, dessutom odlar de en storkornig ris som lagas som råris, tar länge att koka men är gott, bättre än det röda Tycker jag. Gillar alla sorter (utom förbehandlade som Ungle Ben, skit)
Klibbris gillar jag också.:-\
Ni ser jag är som en gris, allätare. Älskar ris bor ju i Thailand, potatisknölarna bör flytta tillbaks där de kom ifrån (obs ironi) fast bara delvis.
Annars träter jag på thai också för de är lika tjuriga för att smaka på något annorlunda.
Mångfald i mat är hälsa :xmas_smiley:

Nu har jag lyckats få rätt på vilken typ av ris som främst odlas och äts på Filippinerna.
Det ska vara ett basmatiris från södra Indien som grundsort och den har förädlats sen tidigt 60tal. Den har kort strå och passar därför bättre i deras terräng.
Jasmine och andra kända sorter importeras i stora mängder, främst från Vietnam och Thailand.
Tack för infon, det var ju bra att veta....

Ris i all mening går väl bra när man är i LOS, men oftast efter par veckors risätande så sätter abstinen in och då måste potatis hamna på tallriken omgående.
UB, faller fet bort, ja! Enkelt och använda men inte min smak...

Stefan läs Phontas inlägg, jag pratar inte om styrkan av kryddningen, jag pratar mer om kvaliteten på kryddorna... De öser på chilli tills det blir för mycket och avslutar med socker för att ta udden av skiten och sedan är dom nöjda. Jag undrar om en thai (asiat) ens kan känns de små variationer vi har i våra olika kryddor i västerlandet. Jag tror helt enkelt inte dom fattar detta. En god svampsås,,,,, var är chillin undrar dom...

+ Att diabetes en utav de större sjukdomar som existerar i LOS efter cancer.

Ja tur att du finns du är en god människa...
Ni odlar väl ris själva så du har säkert massor av information och kunskap att dela med dig.
Sorter, avkastning och vad som är din favorit.

Själv får jag vänta till i december då risskörden är 1,5-2 månader försenad pga av torkan i paradiset och inte ens 50% av arealerna är planterade.
Ni har väl inte haft problem med för lite vatten i ditt paradis?

Det verkar vara en balansgång hela tiden för ris-odlarna som jag fattar det hela. Antingen för lite vatten eller ganska ofta för mycket vatten. Min fru har 37 rai varav bara en mindre del på 8 rai odlar hon på. Mitt intresse är dock inte ris mer än att äta det, så jag har svårt att motivera mig att lära mig så mycket. Så jag är nog inte rätt gubbe att delge andra om just riset... tyvärr..

Det verkar vara en balansgång hela tiden för ris-odlarna som jag fattar det hela. Antingen för lite vatten eller ganska ofta för mycket vatten. Min fru har 37 rai varav bara en mindre del på 8 rai odlar hon på. Mitt intresse är dock inte ris mer än att äta det, så jag har svårt att motivera mig att lära mig så mycket. Så jag är nog inte rätt gubbe att delge andra om just riset... tyvärr..

Hej

Håller med här, ris är mycket mer komplicerat än många tycks tro, det är mycket som ska klaffa hela vägen.

Det börjar ju redan när plantorna drivs fram och ska sättas ut på fälten, planterar man för tidigt riskerar dom att få för lite vatten och kan då torka bort, planterar man för sent kan plantorna hamna under vatten och drunkna, detta innebär att man kan bli tvungen att plantera om samma fält mer än en gång om man har otur.

Sen när väl plantorna växer gäller det att sköta om dom och se till att dom har det bra, leda bort vatten om det är för mycket alternativt pumpa dit vatten om det är för torrt.

Hålla koll på om konstgödsling behövs, om några sjukdomar dyker upp som behöver bekämpas, bespruta fälten mot ogräs och skadeinsekter, alternativt rensa ogräs för hand, se till att riset inte skadas för mycket av fåglar och råttor o.s.v.

Sen ska man dessutom ha tur vid skörden, vänta in exakt rätt tillfälle när riset är moget men ännu inte har börjat trilla av, sen ska allt klaffa med skörd, tröskning och hemtransport utan regn, annars måste riset torkas på gårdsplanen eller på någon väg innan det kan lagras.

Mvh isan lover

Ja det är väl mer vanligt att det ligger ris för torkning ute efter vägarna, på templens öppna platser, ja överallt ligger detta ris och torkar här..

Tillbaka
Topp