kolla här alla klimatskeptiker

Hej

b7f900cb-935b-4a00-9639-b4fd5456a8f4

SVERIGE OCH KLIMATET

Rikaste eliten släpper ut mest koldioxid i Sverige​

Av Malin Lilja, Omni Ekonomi
Publicerad 29 oktober, 10:05

På tre decennier har utsläppen från Sveriges rikaste 0,1 procent ökat med 44 procent. Det visar nya siffror från Oxfam Sverige och Stockholm Environment Institute, som DN har tagit del av.

Som motvikt har de 50 procent av svenskarna med lägst inkomst minskat sina utsläpp med 31 procent sedan 1990.

De allra rikaste svenskarna, runt 10 000 personer, släpper nu i snitt ut 198 ton koldioxid per år. En helt orimlig siffra enligt Hanna Nelson på Oxfam. Hon menar att gruppens utsläpp beror på att de äger många bostäder och bilar och flyger mycket.

– De släpper ut som om det inte fanns någon morgondag, säger hon till DN.

Mvh isan lover
Du tillhör väl också den grupp svenskar som släpper ut mer än genomsnittsvensken?
Hur många bilar har ni i familjen, drivmedel?
Hur många båtar, har sonen en egen så 2?
Flyger långdistans varje år.
Flera bostäder.

Jag vet, hela Europa skall demonteras. Vi handlar istället från Kina så länge det finns pengar kvar i Europa.

Jag vet, hela Europa skall demonteras. Vi handlar istället från Kina så länge det finns pengar kvar i Europa.
Jag såg just ett program på YouTube som förklarar VARFÖR det går åt h-e i Europa.

Den samlade inkompetensen i Bryssel vill att det skall byggas ett nätverk av vätgasledningar i Europa. Hur mycket dynga skall vi tåla?​

Fakta:​

Fartyg: MF Hydra
Operatör: Norled, Norge
Teknik: Två bränsleceller på 200 kilowatt, två generatorer på 440 kilowatt,​

flytande vätgas.
Driftstart: Mars 2023
Rutt: Hjelmeland–Nesvik–Skipavik
Bränslekostnad: 13–14 euro per kilo vätgas
Utsläpp: Dubbelt så stora som för motsvarande dieselfärja
Förlust: Cirka 1 miljard norska kronor (86 miljoner euro)​

Vätgas.webp

Tillbaka