Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tjaa 98 skrev jag ju men det var bara ett antagande helt klart är det ju att majoriteten av världens klimatforskare är eniga om att människan är boven i dramat, självklart är det också andra faktorer som påverkar som tx solens påverkan och vulkaner och där får vi nog böjja oss och bara acceptera och gilla läget
Såg en siffra på att ca. 80% av tillfrågade forskare tror att människans utsläpp påverkar klimatet.
Vad jag förstår så är IPPCs uppgift att endast arbeta och studera människans påverkan. Jämför man med naturliga orsaker blir det väl för pinsamt att påstå att människans påverkan är helt avgörande för klimatet i framtiden.
Tror jag som obildad lekman och "klimatförnekare", men det är fritt att tro vad man vill även för er känslobaserade foliehattar
Tjaa 98 skrev jag ju men det var bara ett antagande helt klart är det ju att majoriteten av världens klimatforskare är eniga om att människan är boven i dramat, självklart är det också andra faktorer som påverkar som tx solens påverkan och vulkaner och där får vi nog böjja oss och bara acceptera och gilla läget
Fakta verkar inte längre baseras på data och vetenskap utan känslor och ideologier.
Tror du verkligen på "97% konsensus" bland världens forskare eller var det ett skämt?
Dom som resonerar så finns och det är inte mycket att göra åt, vi får väl ändå vara nöjda med att en jättestor majoritet faktiskt inser att forskarna har rätt och att vi står inför en enorm kris.
Dom som resonerar så finns och det är inte mycket att göra åt, vi får väl ändå vara nöjda med att en jättestor majoritet faktiskt inser att forskarna har rätt och att vi står inför en enorm kris.
Hur yttrar sig krisen? Polarisarna minskar inte, isbjörnarna mår bra, haven stiger inte onormalt, önationerna översvämmas inte, orkanerna är färre än på 40 år, osv, osv osv...
Hur yttrar sig krisen? Polarisarna minskar inte, isbjörnarna mår bra, haven stiger inte onormalt, önationerna översvämmas inte, orkanerna är färre än på 40 år, osv, osv osv...
Det är många som gör sig lustiga över uttrycket klimatförnekare.
Självklart finns det ingen som förnekar att det finns ett klimat.. det begriper nog de flesta.
Jag skulle nog tro att det menas en person som förnekar att människan har haft någon påverkan på klimatet
Tycker det är lite tramsigt att ställa frågan..när man egentligen vet vad som menas.
Nu tror ju jag att människans påverkan på klimatet är ganska överdrivet..så lite klimatförnekare är jag nog
Det största hotet är nog miljön med alla kemikalier och kemiska föreningar vi släpper ut i naturen.
Men det löser vi inte med att införa skatter på plastpåsar och co2 m.m. i lilla Sverige
Elsa Widding gjorde en schematisk uppdelning av olika kategorier från Alarmister till Förnekare. De flesta naturvetenskapsmän torde hamna i en "sansad" grupp där man inte är så oroad och kritisk till många rapporterade resultat - särskilt gäller detta oberoende forskare. Nu brukar tydligen även genusvetare och allsköns "forskare" ha åsikter om klimatkatastrofen och de förefaller ha köpt iden om att jorden skall brinna upp, så det är möjligt att andelen "forskare" bland alarmisterna är väldigt hög.
Vi skall heller inte glömma att den forskare som vill ha finansiering och få vistas i klimatkyrkans värme gör bäst i att inte peka på tokigheterna i IPCCs slutsatser.
Samtidigt så har den som avviker mindre konkurens om medel. De globala oljebolagen skulle vara sanslöst galna om de inte sponsrade de som kan hjälpa dem att bromsa åtgärderna. De tjänar miljarder på varje land som inte inför co2 avgifter. Om de sedan kan fördröja stoppet av försäljning av bilar med förbränningsmotorer med tio år så har deras vinster ökat med många svenska statsbudgetar.
Såg en siffra på att ca. 80% av tillfrågade forskare tror att människans utsläpp påverkar klimatet.
Vad jag förstår så är IPPCs uppgift att endast arbeta och studera människans påverkan. Jämför man med naturliga orsaker blir det väl för pinsamt att påstå att människans påverkan är helt avgörande för klimatet i framtiden.
Tror jag som obildad lekman och "klimatförnekare", men det är fritt att tro vad man vill även för er känslobaserade foliehattar
Var det redovisat hur många av de forskarna som tillfrågades som verkligen sysslade med klimatforskning?
Tror att svaret på den frågan blir ungefär som när det debatterades om tobak på 70-talet.
Att majoriteten av topparna i Svenska näringslivet satsar mycket på teknik för omställning är mycket talande för vad de anser blir nödvändigt. De bryr sig inte så mycket om svensk marknad som den globala.
Var det redovisat hur många av de forskarna som tillfrågades som verkligen sysslade med klimatforskning?
Tror att svaret på den frågan blir ungefär som när det debatterades om tobak på 70-talet.
För att förstå klimat måste man läsa historia. Går vi tillbaka till romariden fanns det ingen is överhuvudtaget. Vikingarna bosatte sig på Grönland men den tilltagande kylan gjorde att skördarna blev för dåliga. Vinland säger väl något om hur klimatet var i trakterna?
För att förstå klimat måste man läsa historia. Går vi tillbaka till romariden fanns det ingen is överhuvudtaget. Vikingarna bosatte sig på Grönland men den tilltagande kylan gjorde att skördarna blev för dåliga. Vinland säger väl något om hur klimatet var i trakterna?
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.