kolla här alla klimatskeptiker

Tillbaka på spåret!
Den kunnigaste klimatskeptikern är väl Tony Heller på YouTube? Han och många andra hotas nu av Google att bli nedslängd. Det är en ny åtgärd som blivit alltmer populär för att förhindra att sanningen att komma fram. Jag är själv sysselsatt med att spara undan alla mina YouTube för att rädda det som räddas kan. Jag passade då på att lagra två av Tony Hellers videos.
Det hade varit intressant att få en vetenskaplig kommentar av Greta Thunberg

Eller låta naturen då fortsätta göra som den gjort i många miljoner år nu. Utrota djur och växtarter för att få nya som passas miljön som för stunden råder.
Det är inte så att vi kan stoppa den klimatförändring jorden själv framdriver, den är normal. Det klimat som råder just nu är inte det normala som man skall försöka frysa, vilket inte går ändå.
Lite som du säger, det man egentligen oroar sig för är i hur stor grad människan accelererar detta och vad det får för konsekvenser på kort sikt för människan. För jorden är detta normalt kretslopp, det som oroar är vad det betyder för människan. Diskussionen om klimatförändring är uteslutande egoistiskt tänkt utifrån vad det betyder våra ägodelar och vart vi bor mm.

Vad gäller miljön är det lite annorlunda, våra miljögifter varav co2 inte räknas då den är livgivande, kan på grund av jordens akvariekarraktär innbära att jorden och eller dess liv dör ut i mycket stor grad.
Ja jag håller med om att problemet är tempo och att debatten är så enögd att man glömmer andra problem. .
Kanske har många fått upp ögonen för hur rent det kan vara, Covidkrisen har visat på många platser vad som är möjligt.

Ja jag håller med om att problemet är tempo och att debatten är så enögd att man glömmer andra problem. .
Kanske har många fått upp ögonen för hur rent det kan vara, Covidkrisen har visat på många platser vad som är möjligt.
Allt beror ju på vad det är man vill. Stoppa naturen, eller minska våran påverkan som möjligen accelererar naturens egen cykel.
Vill vi stoppa naturen och skapa någon form av ögonblicksbild som varar för evigt, är jag rädd vi ger oss in i ett projekt som inte är hanterbart med den kunskap och teknik vi har idag.
Jag delar för övrigt synen att vi inte skall påverka klimatet själva, varken negativt eller positivt, om det inte är så att moder natur får en nyck där den återigen utrotar det liv vi känner. Iaf om vi har teknik för det. Vi kan för lite om konsekvenser för varje handling vi gör.
Däremot ser jag ingen koppling till covidkrisen. Vad gäller vaccin har vi rätt mycket kunskap på det området och där anser jag vi skall försöka påverka för att hjälpa.
Moder natur har inte alltid rätt som vi ser på alla gånger den förstört sig själv.

Jag är som du förstår inte heller stolt över den delen.
Tyvärr kan vi inte backa tiden. Vi får hoppas att det inte återupprepas.
Tyvärr så har de varit smittade av den hänsynslösa rovdriften som introducerades av kolonialmakterna.
Europeer är inte ensamma om att inte ta hänsyn till att tredje man drabbas av hänsynslös girighet.

Tyvärr så har de varit smittade av den hänsynslösa rovdriften som introducerades av kolonialmakterna.
Europeer är inte ensamma om att inte ta hänsyn till att tredje man drabbas av hänsynslös girighet.
Det är sant att det skett många sådana händelser världen över av olika anledningar. Som jag sade, jag hoppas vi lärt oss och inte återupprepar. Vi har i alla tider levt under den moral med etik som varit för stunden. Jag hoppas den inte försämras.
Däremot håller jag inte med om Il syn det orsakade att vi inte har grottmänniskor idag. Det känns lite väl främmande.
Eftersom civilisationen gått framåt hade dessa grottmänniskor iaf uppslukats av civilisationen. Vem vill leva i en grotta när man kan ha det bekvämare.
Jag ser de två delarna som separata.

Allt beror ju på vad det är man vill. Stoppa naturen, eller minska våran påverkan som möjligen accelererar naturens egen cykel.
Vill vi stoppa naturen och skapa någon form av ögonblicksbild som varar för evigt, är jag rädd vi ger oss in i ett projekt som inte är hanterbart med den kunskap och teknik vi har idag.
Jag delar för övrigt synen att vi inte skall påverka klimatet själva, varken negativt eller positivt, om det inte är så att moder natur får en nyck där den återigen utrotar det liv vi känner. Iaf om vi har teknik för det. Vi kan för lite om konsekvenser för varje handling vi gör.
Däremot ser jag ingen koppling till covidkrisen. Vad gäller vaccin har vi rätt mycket kunskap på det området och där anser jag vi skall försöka påverka för att hjälpa.
Moder natur har inte alltid rätt som vi ser på alla gånger den förstört sig själv.
Samtidigt finns det vissa stollar som vill skicka upp en massa avskärmande partiklar. Det var visst ett avskräckande ex. på vad som kan ske år 536.

Samtidigt finns det vissa stollar som vill skicka upp en massa avskärmande partiklar. Det var visst ett avskräckande ex. på vad som kan ske år 536.
Jag såg det på ett forum någonstans och kommenterade de vansinnigheterna där.
Förhoppningsvis slipper vi för äventyrliga experiment där vi inte kan förutse vidden i förväg.
Det räcker gott med att vi lokalt kan påverka att fälla regn, inte mer.

Hej

Håller med helt, rovdrift på natur och miljö fortsätter även nu fast på lite mer sofistikerade sätt, nu behöver man inte kolonalisera ett land, det räcker ju med att stötta en korrupt ledare och förse denne med vapen så kan man komma över guld, diamanter, olja m.m, detta innebär ofta en enorm miljöförstöring och skadar den lokala befolkningen.

Mvh isan lover

Det bästa för vårt klot vore om människan försvann.
Det kanske är så att människans roll i systemet är att omvandla fossilt kol till CO2? :cool:

riktigt lång sikt, så skulle det mesta kolet sluta som fossilt kol. Det kan tillfälligt bli hack i trenden vid vulkanutbrott, rejäla skogsbränder osv., men vår primära uppgift kanske är att elda. :unsure:;)

"Koldioxidhalten har varit betydligt högre på jorden under livets tidiga utveckling än den är idag. När de första primaterna utvecklades för mellan 55 och 85 miljoner år sedan var koldioxidhalten i atmosfären 3-5 gånger så hög som idag. Sedan dess har mer och mer kol bundits i kolsänkor, bland annat i form av kol, olja och gas. Faktum är att koldioxidhalten under lång tid varit farligt låg. Under 200 ppm får växter svårt att överleva, och de växer allt bättre ju högre halten är. I moderna växthus tillsätter man därför koldioxid mångdubbelt halten i atmosfären."

Det kanske är så att människans roll i systemet är att omvandla fossilt kol till CO2? :cool:

riktigt lång sikt, så skulle det mesta kolet sluta som fossilt kol. Det kan tillfälligt bli hack i trenden vid vulkanutbrott, rejäla skogsbränder osv., men vår primära uppgift kanske är att elda. :unsure:;)

"Koldioxidhalten har varit betydligt högre på jorden under livets tidiga utveckling än den är idag. När de första primaterna utvecklades för mellan 55 och 85 miljoner år sedan var koldioxidhalten i atmosfären 3-5 gånger så hög som idag. Sedan dess har mer och mer kol bundits i kolsänkor, bland annat i form av kol, olja och gas. Faktum är att koldioxidhalten under lång tid varit farligt låg. Under 200 ppm får växter svårt att överleva, och de växer allt bättre ju högre halten är. I moderna växthus tillsätter man därför koldioxid mångdubbelt halten i atmosfären."
Jag tänker inte så mycket på koldioxid utan all annan miljöförstöring vi ägnar oss åt. Tycker koldioxid debatten har spårat ur fullständigt.

Jag tänker inte så mycket på koldioxid utan all annan miljöförstöring vi ägnar oss åt. Tycker koldioxid debatten har spårat ur fullständigt.
Håller med om att det ör överdrivet. Upphausningen gör att man glömmer annat som i mångt och mycket hänger ihop. Till ex. luftföroreningar hänger ihop med CO2. Till att börja med onödig eldning av restprodukter på fälten.

Hej

Är själv inne på samma spår, det finns en rad stora problem som bör uppmärksammas och bekämpas, men just nu verkar nästan alla bara ha ett mål.

Mvh isan lover

Jag har en skriftväxling med SMHI efter att alarmisten på SMHI, Erik Kjellström påstår: ”Koldioxid bidrar med omkring två tredjedelar av strålningsdrivningen och den uppvärmande effekten i atmosfären till följd av människans klimatpåverkan.”
Jag har begärt en länk till denna uppgift och det enda jag fått är en hänvisning till IPCC’s 5:e rapport, kapitel 8 avsnitt 8.3. Det enda som står där är ”en gängse bild” om hur mycket eller huruvida CO2 påverkar klimatet. INGA SIFFROR!
Vad jag efterlyser är en vetenskaplig undersökning typ denna:
SMHI kan inte presentera någon vetensklaplig undersökning eftersom allt handlar om datamodeller som för övrigt gått åt h-e. Om en meteorolog inte kan förutsäga vädret om två veckor, kan man inte förvänta sig att en som sysslar med klimat kan se 80 år fram i tiden
Väder och klimat råder vi inte över, låt oss tillsammans skapa en god och frisk miljö!

Jag har en skriftväxling med SMHI efter att alarmisten på SMHI, Erik Kjellström påstår: ”Koldioxid bidrar med omkring två tredjedelar av strålningsdrivningen och den uppvärmande effekten i atmosfären till följd av människans klimatpåverkan.”
Jag har begärt en länk till denna uppgift och det enda jag fått är en hänvisning till IPCC’s 5:e rapport, kapitel 8 avsnitt 8.3. Det enda som står där är ”en gängse bild” om hur mycket eller huruvida CO2 påverkar klimatet. INGA SIFFROR!
Vad jag efterlyser är en vetenskaplig undersökning typ denna:
SMHI kan inte presentera någon vetensklaplig undersökning eftersom allt handlar om datamodeller som för övrigt gått åt h-e. Om en meteorolog inte kan förutsäga vädret om två veckor, kan man inte förvänta sig att en som sysslar med klimat kan se 80 år fram i tiden
Väder och klimat råder vi inte över, låt oss tillsammans skapa en god och frisk miljö!

Pär Holmgren, den gamla vädergubben, hade väl uttalat sig om att svensken inte längre kommer ihåg hur man åker skidor typ 2020.
Han har väl iofs en poäng då norrbaggarna har dominerat en god stund.

Men man kan ju tycka att sådana ”experter” kanske bör vara lite mer balanserade om man nu inte vill bli till någon hallucinerande sekt.

Hej

Snö i Sahara för fjärde gången på 42 år, även i Saudi Arabien snöade det och där var det första gången på 50 år.

Mvh isan lover
Den 25 december 1989 vaknade vi upp i ett övergivet militärläger i Sahara, jag trodde vi skulle frysa ihjäl. Dagen innan hade vi svettats på kamelrygg. Det enda som värmde var nyheten via kortvågsradion, att Rumäniens kommunistiske president Nicolae Ceaușescu hade avrättats av folket.

Tillbaka
Topp