Forskningen som han bedrev kan jag inte säga mycket om, eftersom jag inte har läst den. Jag skulle inte kunna säga mycket om metodval, insamling av data och hans slutsatser. Det lämnar jag gladeligen över till andra. Jag kan inte heller säga mycket kring hans avskedande från institutionen för att ha brutit mot universitets uppförandekod.Grådassig, jag tro att du har snubblat över en fake news. Bättre att läsa officiella handlingar.
I denna "Underkastelse till senatsutredning" står det vidare:
”While he worked at JCU and AIMS, all his salary and research funding was directed through those institutions – he did not receive anything but his regular institutional salary. Dr Ridd is now working, without payment, to improve Quality Assurance systems in science.
Vad jag däremot kan säga är att det är viktigt att kunna återupprepa en studie och därigenom kunna utreda om vetenskapligt konsensus fortfarande gäller, oberoende av populistisk dogma från alla håll. Att helt enkelt kunna vetenskapligt ifrågasätta studier.
Det är också viktigt att kunna se styrkor och svagheter i den metod man använder och hur stort område man täcker in. Det är så otroligt många parametrar i exempelvis vattenstudier, så det är förstås inte allt man kan ta med.
Jag lämnar denna frågan därhän nu och återgår till lite meditation.