kolla här alla klimatskeptiker

Kan du nämna några av de vanligaste storlekarna?

Det skulle jag kunna och för enkelheten så tar jag en snabb googling och klistrar in en skärmdump.

3ABA5583-6277-406B-BE0E-0ED9F5AE5867.webp

Ja, det var ju min fråga. Vedeldning? De flesta lever inte kvar i 1800-talet nuförtiden, även om jag själv skulle gilla tanken.

Mycket av dessa PM2,5 partiklarna kommer nog från just eldning av ”ved”.
Är det inte bättre att du röker på ordentligt. Det finns en massa PM2,5 partiklar i en joint. Ta utan filter då det kan filtrera bort en hel del av partiklarna.

Jag har en kuvös till mina späda plantor, sen flyttar jag dom till ett större vuxendagis så dom slipper utsättas för nerfallande partiklar.
Det är mest chili och dill.
Nackdelen är att jag måste köpa dyr konstgödning som kompensation för det nyttiga organiska nerfallet.

En jäkla balansgång.

Här är den senaste jag byggt själv.

20230410_173158.webp

Hej

Invånare stämmer Thailands premiärminister
i dag kl 16.40Amanda Hällsten

Smog över Chiang Mai i slutet av mars.

Smog över Chiang Mai i slutet av mars. Foto: Wichai Taprieu

I flera veckor har delar av norra Thailand legat insvept i smog.
Nu stämmer 1700 personer i staden Chiang Mai landets premiärminister och två statliga myndigheter, rapporterar Bangkok Post.
De kräver också att landets regering ska åtgärda problemet med föroreningarna.
Invånare menar att den svarta röken kan förkorta deras liv med fem år och ett stort antal personer har redan nu sökt sjukvård.

Mvh isan lover

Hej

Invånare stämmer Thailands premiärminister
i dag kl 16.40Amanda Hällsten

Smog över Chiang Mai i slutet av mars.

Smog över Chiang Mai i slutet av mars. Foto: Wichai Taprieu

I flera veckor har delar av norra Thailand legat insvept i smog.
Nu stämmer 1700 personer i staden Chiang Mai landets premiärminister och två statliga myndigheter, rapporterar Bangkok Post.
De kräver också att landets regering ska åtgärda problemet med föroreningarna.
Invånare menar att den svarta röken kan förkorta deras liv med fem år och ett stort antal personer har redan nu sökt sjukvård.

Mvh isan lover
Med @flimmer i spetsen :laugh2:

Kallaste mars på länge​

Publicerad 11 april 2023 kl 16.12
INRIKES. Mars månad 2023 utmärkte sig som en ovanligt kall och blöt månad. I Karesuando uppmättes den lägsta temperaturen efter vårdagjämningen på över 100 år

Mars månad blev allmänt kallare än normalt i landet, enligt SMHI:s preliminära månadsrapport.
Bara södra Götaland hade medeltemperaturer strax över det normala för månaden.
Temperaturerna låg i ett par perioder en bra bit under det normala, enligt SMHI.
Det blev den kallaste marsmånaden sedan 2013 på ett flertal platser i Lappland och Norrbotten, samt dessutom i Östmark-Åsarna i Värmland. I allmänhet utanför nordligaste Norrland var årets marsmånad den kallaste sedan 2018.
Den lägsta temperaturen i landet noterades i Karesuando och Nikkaluokta, båda i Norra Norrland, den 24 mars, med −36,8 °C. I Karesuando var detta den lägsta observerade temperaturen efter vårdagjämningen sedan 1916.
I Södra Norrland var den lägsta observerade temperaturen −32,0 °C (Ljusnedal den 10), i Svealand −27,9 °C (Särna den 11) och i Götaland −23,6 °C (Hagshult den 9).

Svar ja.
Vedeldning t.ex är en stor källa till mikropartiklar.
Problemet är inte att det eventuellt landar på dina grödor, problemet är när det kommer in i folks lungor.
Bara att sätta på sig en N-95 mask. Fast det kanske inte ser så coolt
Ja, mask hjälper och ett HEPA filter på inkommande luft i huset kan även det vara bra. Ett lätt övertryck är att rekommendera så du slipper använda dig av mask när du är hemma.
Det går inte att framkalla ett övertryck i de flesta bostäder i Thailand, om man bortser från'skolådor' AKA condominiums.

Husen i Thailand är inte 'täta'. Det betyder att du kan inte uppnå ett övertryck eftersom det försvinner i alla glipor/läckor som finns i huset.
De kan ju inte ens få taken regnsäkra.

Du har alltid ett litet övertryck även om du får en kontinuerlig tryckutjämning.
Har du ett undertryck så kommer luft in genom otätheterna och inte via HEPA filter.
Tilluft och frånluft där tilluften är högre fungerar överallt

Mekansik tilluft så är det fixat med att strypa frånluftsventilerna, samt som du skriver bra filterelement på tilluften

Ja, det är egentligen förhållandevis enkelt att fixa det i Thailand då det inte krävs några större ingrepp.
Egentligen behövs nog bara mekanisk tilluft, men det kan även vara vettigt med mekanisk frånluft i badrum.
Fast så länge man kör mekanisk tilluft så har man ju automatisk frånluft i glipor. Fördelen med till- och frånluft är att man kan styra allt enklare. En fläkt, ett filter och några spirorör så är man i mål.

Nu har jag rensat bort ett antal flummarinlägg som var postade i denna tråd. Dessa finns nu i tillämplig tråd under Dude tavlan.

Tillbaka
Topp