kolla här alla klimatskeptiker

Tack men jag har elektriker i familjen som installerar. Var bara intresserad av den lösning som OsoPolar visade
Screenshot_20240103-120807.png

Splpaneler finns ju överallt till väldigt bra priser här , har man sen en hyfsad kunskap i elekriken värld så klara man även att koppla in detta, men skall ju även kunna lagra energin,

Det är mer möjligheten att ansluta till nätet jag är intresserad av som OsoPolar beskriver. Enkelt är det ju att skaffa paneler och en Grid Tie Inverter av lämplig typ och storlek. Problemen i Thailand uppstår nog mer när man ska byta elmätare till en som går åt båda hållen. Speciellt för mig som har 3-fassystem i huset
Har hört en del om legala och andra problem i just Thailand och möjligheten att "sälja" el ut på nätet, speciellt om man inte vill ha större ganska dyra system installerade utan mer "tillfälliga"

Det är mer möjligheten att ansluta till nätet jag är intresserad av som OsoPolar beskriver. Enkelt är det ju att skaffa paneler och en Grid Tie Inverter av lämplig typ och storlek. Problemen i Thailand uppstår nog mer när man ska byta elmätare till en som går åt båda hållen. Speciellt för mig som har 3-fassystem i huset
Har hört en del om legala och andra problem i just Thailand och möjligheten att "sälja" el ut på nätet, speciellt om man inte vill ha större ganska dyra system installerade utan mer "tillfälliga"
Det är sant, skall du jacka in dig på nätet som finns det nog en saker att hålla reda på i fråga om tillstånd, inte helt enkelt ens i Europa/ Sverige. Vi har här just nu denna tid löjligt låga elräkningar , ca 3-500 bath /månad, under värmeperioeden max 1400 bath /månad , så fasen vet hur lång tid det skulle ta att räkna hem en installation

Det är sant, skall du jacka in dig på nätet som finns det nog en saker att hålla reda på i fråga om tillstånd, inte helt enkelt ens i Europa/ Sverige. Vi har här just nu denna tid löjligt låga elräkningar , ca 3-500 bath /månad, under värmeperioeden max 1400 bath /månad , så fasen vet hur lång tid det skulle ta att räkna hem en installation
Vi har två stora villor och en lager/maskin-lokal på 400 kvadrat så lite olika förutsättningar. Ligger normal på 2-3000 baht men kan gå högre beroende på om svågerns rockbank har sina tillställningar/rep/övningar i lagerlokalen

Du är alldeles för frågvis och bekväm.

Använd Google Translate, Google Sök och sen Google Maps och du har svaret.

Om forumets största "klimatexpert" inte ens vet vad solpaneler heter på engelska är det riktigt illa.......

Jag frågade om just den typen av "balkongsystem" som OsoPolar prsenterade helt sanslösa kalkyler om för att själv kunna läsa på mer om detaljerna och om sådana system finns i Thailand eftersom han just rekommenderade att vi i Thailand skulle köpa sådana (så jag förutsatte att han därmed vet att det finns i Thailand för annars blir det ju rätt meningslöst att rekommendera det)

Ring (+66) 083-1110010, Jongrak.
Prata med frun min, vår firma installerar solceller.
Det blir rätt utfört med vår elingenjör som övervakar jobbet.

@JBK.Ltd.

En kundinstallation vi gjorde i november förra året.
18st paneler x 550w st = 9900w(Nästan 1Kw)
IMG-20231102-WA0005.jpg

Parkeringsplatsen/Solskydd

Alla behövliga elinstallationer.
IMG-20231102-WA0006.jpg

Tre olika huskroppar är kopplade till solcellerna

Ska göra samma sak på vårt nybyggda hus, solpaneler på taket.
IMG-20231115-WA0001.jpg

Och vi kommer ha möjlighet att sälja vår el från taket ut mot nätet vi är uppkopplade mot.

@JBK.Ltd.

Senast ändrad:
Om forumets största "klimatexpert" inte ens vet vad solpaneler heter på engelska är det riktigt illa.......

Jag frågade om just den typen av "balkongsystem" som OsoPolar prsenterade helt sanslösa kalkyler om för att själv kunna läsa på mer om detaljerna och om sådana system finns i Thailand eftersom han just rekommenderade att vi i Thailand skulle köpa sådana (så jag förutsatte att han därmed vet att det finns i Thailand för annars blir det ju rätt meningslöst att rekommendera det)
Mina "sanslösa kalkyler" stämmer stämmer till punkt och pricka!
Det första man gör är att titta på sin aktuella elförbrukning.
Vår elleverantör erbjuder gratis data om elförbrukning timme för timme.
Jag har tack vare en databas (hos Gosund) verifierat att jag sparat 22% av elkostnaden. Vårt balkongkraftverk är tänkt för att bruka energin när den finns tillgänglig. Har man t.ex ett kontor hemma kan man minska kostnaden för belysning, dator, kylskåp mm.
Tekniken utvecklas ständigt och nu går det går att till en rimlig kostnad ansluta ett batteri till ett balkongkraftverket.

Gosund_1.jpg

Mina "sanslösa kalkyler" stämmer stämmer till punkt och pricka!
Det första man gör är att titta på sin aktuella elförbrukning.
Vår elleverantör erbjuder gratis data om elförbrukning timme för timme.
Jag har tack vare en databas (hos Gosund) verifierat att jag sparat 22% av elkostnaden. Vårt balkongkraftverk är tänkt för att bruka energin när den finns tillgänglig. Har man t.ex ett kontor hemma kan man minska kostnaden för belysning, dator, kylskåp mm.
Tekniken utvecklas ständigt och nu går det går att till en rimlig kostnad ansluta ett batteri till ett balkongkraftverket.

Gosund_1.jpg
En riktigt molnfri dag i december kan jag spara mer än 22%.

Blå.jpg

En kundinstallation vi gjorde i november förra året.
18st paneler x 550w st = 9900w(Nästan 1Kw)
IMG-20231102-WA0005.jpg

Parkeringsplatsen/Solskydd

Alla behövliga elinstallationer.
IMG-20231102-WA0006.jpg

Tre olika huskroppar är kopplade till solcellerna

Ska göra samma sak på vårt nybyggda hus, solpaneler på taket.
IMG-20231115-WA0001.jpg

Och vi kommer ha möjlighet att sälja vår el från taket ut mot nätet vi är uppkopplade mot.

@JBK.Ltd.
Har taget några offerter på solpaneler på mitt hus i Sverige som har stor takyta i fritt söderläge men då jag inte kan göra ROT-avdrag så är kostnaden för hög jämfört med besparingen jag kan få. Men detta kan ändras men när alla skulle ha solpaneler och samtidigt så drevs priserna upp väldigt trots att priserna på själva panelerna gick ned. Men får se vad som händer framåt?

I Thailand blir heller inte aktuellt att installera några solpaneler på våra hus i Udon Thani och Si Racha tror jag..Däremot så kan det behövas att se över elsystemen i båda husen och förbättra samt göra elinstallationerna säkrare. Är nog sisådär med jordningen och det saknas jordfelsbrytare på huset i Udon Thani som har väldigt dåligt segregerat elsystem. Huset i Si Racha är ca 5 år gammalt så lite bättre elinstallationer men vad jag kan luska ut av bilder så är enbart delvis av elinstallationerna skyddade med jordfelsbrytare. Får se om och när jag kan resa till Thailand personligen så att titta på detta själv innan det troligen kan bli aktuellt att kanske kontakta JBK. LTD kanske ;)

Tillbaka
Topp