Mickes bilder och framtida husbygge.

 
Micke!
Ett tips jag fick från min Italienska granne var när man gjuter grunden till huset, så lägg lite pengar på det.
Att få ett bra skikt mot den Thailändska skitjorden. Den är fruktansvärt salt. Han lade ett tätskikt och typ vattentät betong. När vi gjöt uteplats förra året såg allt fint ut.. Efter ca ett halvt år fräter saltet upp betongen.
Bara att lägga på bättre betong enligt råd jag fått. Annars löses betongen upp efterhand.
Har märkt det.. Varje gång man sopar så tar man en bit av ytan.. En annan större del av tomten hade vi en annan leverantör av betong och gjöt för att bilar skulle kunna köra där. Och den är hyfsad.
Eftersom hans hus gick loss på 3-4 milj bath så sparade han inte på grundläggande kvalitet.
Så var noga med grundens kvalitet.


Varför gjuta, på denna skitjord, som innehåller massor av lera, som binder vattnet.
Lägg ett lager med sten och ovanpå ett lager på minst 15 cm, grov grus.
Då eliminerar ni direktkontakten, mellan den fuktiga jorden och betongen.
När man återfyller hålen, runt pelarna, så gör man samma sak. Dock så fyller man hela hålet runt pelaren med denna metod.
 
Thai lägger väl inte grundplattor?

De flesta hus jag sett byggs på stolpar med luft under golvet.

Lägger man platta får man nog vara väldigt noggrann.
Har svårt att se att dom gjuter en platta massivt på 1.20m är på din linje när det gäller vårt hus, har inte ställt frågan till bygg gubben, kanske är på sin plats att fråga honom.
 
Vist bygger man på platta direkt på mark, de flesta hus i byn ligger direkt på mark, hus äldre än 25 år har man till stor del byggt som du säger.
Problemet som jag ser det är, att de ingen makadam har under plattan, och där igenom får en dränering.

Det var det jag tänkte på, när monsunregnen kommer i augusti-september stiger grundvattennivån ordentligt.
 
Även om man bygger på betongplatta så har man pelar under mark som den är fäst i här nere.
Antar att det är pga. regnperioden, exet beställde ett uthus med riktig dusch och toalett som överaskning till mig när jag var på jobb, (då hon visste vilka problem jag kände med hål i golvet)
Det byggdes på bara betongrundsplatta, efter regnsäsongen hade det toaletthuset flyttat sig och stod skevt samt plattan knäckt sig på par ställen.
Farsan som är byggnadsarbetare sa att normal bra betongplatta skall vara 50% 1.5m och 50% 0.5m tror jag det va (kan vart andra mått jag höftar), som ett trappsteg.
Men han tyckte det verkade mycket vettigare att bygga med pelare i ett land med grund som blir så lös under regnperioden för att fästa grunden.
Oftast har husen även om dom är byggda på betongplattegrund pelare här nere under plattan.
 
Nu bygger ju man även upp husen med antingen mura eller gjuta runt om, även där mellan väggar skall muras upp. Dessa murar kan vara mellan 50 o 80 cm höga, och det låter ju bra.

Men vad man inte gör är att ta upp ventilation i ytter murningen samt i grunden mellan de gjutna murarna.
Finns säkert undan tag.
.
Vad händer om du inte har vent i en sådan grund. Jo du får mögel i grunden inte roligt.

Bodde hos en bekant en gång luktade mögel framförallt på toa.
Gick runt och inspekterade huset utifrån, såg då en fukt rand en 50 cm upp på muren, såg ingen ventilation, men jag upptäckte en lucka som man kunde öppna.

Så hämtade en ficklampa vad såg jag då jo fult synligt mögel.
Så åtgärd var att ta upp ventilation runt ytter mur samt inne murar samt avfukta
 
Nu bygger ju man även upp husen med antingen mura eller gjuta runt om, även där mellan väggar skall muras upp. Dessa murar kan vara mellan 50 o 80 cm höga, och det låter ju bra.

Men vad man inte gör är att ta upp ventilation i ytter murningen samt i grunden mellan de gjutna murarna.
Finns säkert undan tag.
.
Vad händer om du inte har vent i en sådan grund. Jo du får mögel i grunden inte roligt.

Bodde hos en bekant en gång luktade mögel framförallt på toa.
Gick runt och inspekterade huset utifrån, såg då en fukt rand en 50 cm upp på muren, såg ingen ventilation, men jag upptäckte en lucka som man kunde öppna.

Så hämtade en ficklampa vad såg jag då jo fult synligt mögel.
Så åtgärd var att ta upp ventilation runt ytter mur samt inne murar samt avfukta

Detta problem kom säkert från badrummet/ toan. Det finns inga som Thai, som är så förbaskat dåliga på att bygga våtutrymmen. Rena katastrofen, tätar med billig silicon i alla skarvar och hörn.
Finns inga som helst fuktspärrar eller annat tätmedel, all klinker läggs med cement, ofta med tomrum på en del ställen, sedan rinner vattnet ner i fogar och ger vattenskador.
 
Varför gjuta, på denna skitjord, som innehåller massor av lera, som binder vattnet.
Lägg ett lager med sten och ovanpå ett lager på minst 15 cm, grov grus.
Då eliminerar ni direktkontakten, mellan den fuktiga jorden och betongen.
När man återfyller hålen, runt pelarna, så gör man samma sak. Dock så fyller man hela hålet runt pelaren med denna metod.
Håller med Långeman! Gör som i Sverige.. Gräv ut ordentligt. Lägg ett rejält lager mackadam. Och markduk.
Så de blir dränering. Med dräneringsrör leda bort vattnet från huset.
Att den thailändska jorden ofta är skit vid nybyggen, beror många gånger på att de tar den från mark där oxar ( Kwai) har pissat och skitit i årtionden. Marken är full av ammoniak som fräter upp det mesta... När din fina tomt behöver fyllas upp, så inte fan får du fin svensk matjord.. Det är gammal kodynga som de säljer till dig.. Fin jord i Thailand är dyrt.. En del av vår betongplatta fräser och bubblar när det regnat... Fått tips att lägga på mer betong.. Näää!!
Den skall bilas bort och allt göras om.. :) Och han som levererade skall betala det.. Och det vet han om.. ;)
55555
 
Så här byggde jag min grund. Armeringsjärn över allt.

20150117_153856.jpg


20150203_082436.jpg


20150205_110206.jpg


20150303_135212.jpg


20150312_093048.jpg
 
Så här byggde jag min grund. Armeringsjärn över allt.

20150117_153856.jpg


20150203_082436.jpg


20150205_110206.jpg


20150303_135212.jpg


20150312_093048.jpg
Det ser rejält ut. Ska man bygga direkt på lera måste man ju plinta, vilket du gjort. Sen är det ju bra med rejält lager makadam som är inpackad i markduk.

Sen som någon skrev ska man aldrig stänga in fukt om allt står lite högre upp.

Det är väl som att bygga i Sverige men man behöver inte gräva frostfritt ...
 
@magunnar s hus är väldigt fint, det kan jag intyga. Helt perfekt och lugnt läge fast ändå ganska centralt. Där har vi en som har lyckats fint, grattis till det!
 
Detta problem kom säkert från badrummet/ toan. Det finns inga som Thai, som är så förbaskat dåliga på att bygga våtutrymmen. Rena katastrofen, tätar med billig silicon i alla skarvar och hörn.
Finns inga som helst fuktspärrar eller annat tätmedel, all klinker läggs med cement, ofta med tomrum på en del ställen, sedan rinner vattnet ner i fogar och ger vattenskador.
Nä kom inte från badrummet, användes sällan efter som det var för gäster.

Nä det kom från att det inte var någon ventilation i krypgrunden. Så det kunde ej torka upp efter de kraftiga regnen.
Sedan var ju det inga spärrar mot jorden, så där komm det ju fukt mest hela tiden.
Beskrev ju att det var fukt upp till en 50 cm upp på muren.
 
Har ju haft funderingar att skicka ner material från Sverige när det är dags att bygga nya huset..
Vi jobbar ju på www.jackon.se jag och gumman..
Så det är ju frakten som kommer att kosta en slant..
Men då får man en fuktfri grund i alla fall... :nod::nod:
 
Har ju haft funderingar att skicka ner material från Sverige när det är dags att bygga nya huset..
Vi jobbar ju på www.jackon.se jag och gumman..
Så det är ju frakten som kommer att kosta en slant..
Men då får man en fuktfri grund i alla fall... :nod::nod:
Snyggt du smög in lite reklam för din arbetsgivare:p:D:D;)
Men låter ju smidigt, tror dock att det kostar en rejäl slant att skicka till Thailand;)
 
Snyggt du smög in lite reklam för din arbetsgivare:p:D:D;)
Men låter ju smidigt, tror dock att det kostar en rejäl slant att skicka till Thailand;)
Jag har kontakter på frakter... (Hästtransport) Ha, ha, ha....

Näää.. Du har rätt att det blir lite för dyrt tyvärr...
Även fast jag säkert skulle få kantelementen gratis..
 
Men går du direkt på speditörerna, så blir det billigare, inga mellan hovar som skall ha sin havre del.
Ha, ha, ha....
Man vill ju hjälpa sina vänner att få in lite sidopengar...

Jobbar ju själv med Logistik.. Så få fram fina priser är inga problem...
Men frågan är om det är värt det..??
 
Är ni oroliga för problem med fukt å annat i huset och dyr frakt så varför i helsike ska ni bygga överhuvudtaget? Du vet ju Ledarn att det är Hua Hin som drar till slut iaf, här finns gott om hus att hyra så slipper man problem [emoji6]
 
Är ni oroliga för problem med fukt å annat i huset och dyr frakt så varför i helsike ska ni bygga överhuvudtaget? Du vet ju Ledarn att det är Hua Hin som drar till slut iaf, här finns gott om hus att hyra så slipper man problem [emoji6]
I know... Men vi ska bygga oss ett nytt litet hus i hembyn i alla fall..
Det vi har nu är ju ett traditionellt med två våningar och så vill vi inte bo..
Dessutom ligger det mitt i byn och det är inte heller drömmen..
Jag kommer med säkerhet lämna jordelivet före frugan och då vill hon bo i byn..
Det huset har vi som utgångspunkt och sen ska vi se var vi hamnar..
Det som lockar just nu är Condo i Pappaya eller Hua Hin...
Om vi köper eller hyr..??
Men det ändras från vecka till vecka så inget att hänga upp sig på..
Vi kommer med säkerhet inte bo i byn någon längre tid.. Det är helt klart..
 
Just därför som man inte ska köpa..
Ok i byn en sak men inte här nere där det e så lätt å hyra.
Näää.... Man vet ju aldrig vem man får till granne helt plötsligt..
Då är det lätt att flytta sakerna om man hyr...
Fram för allt att testa sig fram till var man vill bo..
Och även omgivningen skiftar snabbt.. Helt plötsligt så bygger dom något stort i närheten och det förvandlas till en byggarbetsplats.. Ett jävla liv under lång tid framöver...
Hyr man är det bara att dra ju.. Vi har ju exempel när vi hyrde nere på Kao Takiab så började dom ett bygge nedanför balkongen.. Hade man köpt där och vill bo heltid hade jag blivit galen...
 
 

Liknande trådar

C
Svar
24
Visningar
2 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp