Ritningar för husbygge i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Rong " sa:
Det finns duktiga hantverkare i Thailand, men de är oftast anställda i respektabla byggföretag och kostar pengar.
Det finns hur mycket jobb som helst för duktiga hantverkare i ex. Bangkok.
Ser man på fastigheter och annat som är byggt ex i Bangkok av thailändare, naturligtvis kan de också bygga.
Nu finns det falanger som vill få jobben utfört till mycket lågt pris nästan gratis, men ändå högsta kvalitet.
Anlitar man en klåpare som börjar måla nerifrån och uppåt och inte får till en rätvinkel, då anser jag den personen får skylla sig själv, som anlitat en sådan stjärna.
Kvalitet kostar är inte gratis.
Ja det är en gammal sanning att man får det man betalat för. 8)

"gunnarg " sa:
Kan det vara så att det saknas tröskel därför att man inte får trampa på den för då smiter dom onda andarna in i huset? 8)
Tröskel saknas därför det är lätt att sopa ett rum utan tröskel. De har sin speciella sopkvast som de kör igenom ett rum på nolltid och skräpet ut genom dörröppningen.

"legolas " sa:
Mats49, jag tycker det känns som om du nu har förvandlat detta till "kritisera Glimten66 hus"!!! Det handlar inte alls om Glimtmannens hus egentligen. Vi pratar om thaihus generellt härnere...

Du tycker att det regnar in = skitsamma, du bor ju hemma i Sverige.... Jag tycker regnar in = rövaa = jobbigt att gå upp flera gånger på natten och vrida ur handdukar och byta kärl.....

Allting är relativt, och för min egna del så är dessa problem relativt jobbiga, men man lever med dom utan att lipa för mycket... Jag tror dock att det är bra att man öppnar käften och erkänner dess existens, annars blir det ju aldrig bättre...
Men för i helvete gubbe gnäll inte gör nåt åt saken i stället. Byt fönster är väl inte så jävla svårt. :)
Ska det bli bra så får man göra det själv. :D

Matte djäkligt fina hus där

Legolas det finns massor av träsorter som termiterna inte äter bara att ta en runda så ser du ju att det finns masser av gamla trähus i thailand

"matteisurin " sa:
Ännu en trevlig länk att studera närmare..

http://www.smilehomes.com/
Här fanns en hel del trevliga hus.
Mitt problem är att tanten vill bräcka var enda jäkel i Isaan och ser fram mot flera badrum per man.... Jag gillar inte att man i så många ritningar öser på med lika många bad som sovrum när det räcker med ett och ett gäst-WC. Alternativt två badrum, max.
Jag eftersträvar tre sovrum, ett för tanten och mig, ett för dottern och ett extra för gäster.

Hur bor ni?
Vad har ni satsat på era kåkar?
Skulle vara kul att veta...

"Sir One " sa:
Här fanns en hel del trevliga hus.
Mitt problem är att tanten vill bräcka var enda jäkel i Isaan och ser fram mot flera badrum per man.... Jag gillar inte att man i så många ritningar öser på med lika många bad som sovrum när det räcker med ett och ett gäst-WC. Alternativt två badrum, max.
Jag eftersträvar tre sovrum, ett för tanten och mig, ett för dottern och ett extra för gäster.

Hur bor ni?
Vad har ni satsat på era kåkar?
Skulle vara kul att veta...

4 sovrum.
2 av sovrummen har AC.
1 av sovrummen har dusch och toalett (ganska stor)

LCD tv i tre av sovrummen.

1 vardagsrum som är sparsamt inrett. Vilket innebär:
-Soffa
-Soffbord
-Tv-bänk / bokhylla
-46" TV och hemmabio system

1 gemensam toalett och dusch.

Sedan har vi matrum i anslutning till ett utekök.

Det var allt i stora drag.
Huset är inte så stort. Kanske 110-120 m2 på en plan, men det räcker.

Tre rum o kök o ett badrum men kommer att bli ett rum till när det e helt klart o ett badrum

"matteisurin " sa:
Att kunna bygga ett helt underbart hus som erat,efter några enkla skisser tyder ju på att dom thailändska hantverkarna inte är så pjåkiga ändå :) och när det gäller kvalitet på husbyggande tycker jag att det räcker att kolla lite på svenskt husbyggande och inse att det finns stora brister även här.

Såg häromdagen en gubbe som byggt ett hus i Sverige och utnyttjat jordvärme men framförallt solenergi och kommit ner 70% i kostnad per år för uppvärmning m.m. :) :) :)
Tror aldrig jag sett ett hus i Thailand med solpaneler trots att det är något som kommer att bli stort eller större i framtiden.

"Hans Svensson " sa:
Såg häromdagen en gubbe som byggt ett hus i Sverige och utnyttjat jordvärme men framförallt solenergi och kommit ner 70% i kostnad per år för uppvärmning m.m. :) :) :)
Tror aldrig jag sett ett hus i Thailand med solpaneler trots att det är något som kommer att bli stort eller större i framtiden.

Det är nog tyvärr tveksamt om solpaneler har någon framtid i Thailand, trots goda förutsättningar. Och jordvärme lär inte behövas, man kan duscha i kallvatten om man vill. Det går ju ganska snabbt då så det blir en vattenbesparing samtidigt.

Solenergi är formodligen en kommande jättegrej i Tjailand. Elen blir inte billigare.

Thailand satsar stort på solenergi i dag, men solenergin måste subventioneras av staten därför den blir så pass dyr att den kan inte konkurrera med annan energi.
Thailands största energikälla är gasverk som står för 70% av elen, de har haft mycket egen gas men den minskar, därför nya större upptäckter har inte gjorts.
Jag anser Thailand kan spara mycket energi med att höja graden på alla varuhus och kontor, det är för kallt att gå in i varuhusen idag och varje grads höjning skulle göra mycket stort energisparande, de skulle sätta ett visst gradantal och lägre får det inte vara. Energin går till stor del till aircon, TV apparater och fläktar drar inte mycket el samma sak med lysrör och sparljuslampor.
Hotellen borde ha på taket vattenuppvärmning för varmvatten som används, uppvärmning av vatten är mycket små investeringar. Många hotell använder sådana här behållare på varje rum som värmer direkt upp vattnet när det spolas, men de är på 4-5 Kw och många kvinnor duschar ofta och länge, naturligtvis går det åt energi.
Att duscha kallt är inte alls roligt, den som exempelvis finns i Norra Thailand den kalla årstiden, det kan jag utan överdrift påstå.
Det finns folk som stryker med av kylan och kommunen delar ut filtar till fattiga människor den kalla perioden, som inte är lång men den finns där.
Varmvatten behövs inte för att diska, jag själv installerade varmvatten för att diska men det var onödigt, jag kopplade bort det efter ett tag.
De flesta tvättmaskiner har inte vattenuppvärmning och det behövs inte, därför sparar de mycket energi med tvättning, därför med thaikvinnor går maskinerna ofta. De borde lära sig att ha en större maskin och samla tvätt att maskinen är full och sedan köra igång, men de köper en liten maskin och tvättar lite och ofta.

"Berralund " sa:
Det är nog tyvärr tveksamt om solpaneler har någon framtid i Thailand, trots goda förutsättningar. Och jordvärme lär inte behövas, man kan duscha i kallvatten om man vill. Det går ju ganska snabbt då så det blir en vattenbesparing samtidigt.
Solpaneler har definitvt en framtid i Thailand, det finns solpaneler men de är relativt dyra, men vid större användning kommer priset ned som med allt annat.
Med en mindre solpanel går det lätt att driva en TV, fläkt och det här sparljuset som nästan drar ingen ström. Att driva kylskåp måste det till större grej. Alla solpaneler har en viss kapacitet beroende på storleken, därför är det lätt att räkna ut vad man kan driva med en viss solpanel.
De använder ett speciellt batteri som laddas upp från solcellerna och sol finns det gott om i Thailand. Elen tas från batteriet, jag vet en som använder solpanel och det är inga problem, han har ett litet hus på landet, för jobbarna som sköter hans gummifält.
Nu bygger de stora solpanelfarmer exempelvis nära Buriram har de nyligen byggt en sådan som är på flera ha.

"Rong " sa:
Solpaneler har definitvt en framtid i Thailand, det finns solpaneler men de är relativt dyra, men vid större användning kommer priset ned som med allt annat.
Med en mindre solpanel går det lätt att driva en TV, fläkt och det här sparljuset som nästan drar ingen ström. Att driva kylskåp måste det till större grej. Alla solpaneler har en viss kapacitet beroende på storleken, därför är det lätt att räkna ut vad man kan driva med en viss solpanel.
De använder ett speciellt batteri som laddas upp från solcellerna och sol finns det gott om i Thailand. Elen tas från batteriet, jag vet en som använder solpanel och det är inga problem, han har ett litet hus på landet, för jobbarna som sköter hans gummifält.
Nu bygger de stora solpanelfarmer exempelvis nära Buriram har de nyligen byggt en sådan som är på flera ha.

Detta var en nyhet för mig men mycket glädjande att höra. Man kan bara hoppas att man fortsätter på den inslagna vägen. :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
494
Anonyma
A
Svar
74