Thailand satsar stort på solenergi i dag, men solenergin måste subventioneras av staten därför den blir så pass dyr att den kan inte konkurrera med annan energi.
Thailands största energikälla är gasverk som står för 70% av elen, de har haft mycket egen gas men den minskar, därför nya större upptäckter har inte gjorts.
Jag anser Thailand kan spara mycket energi med att höja graden på alla varuhus och kontor, det är för kallt att gå in i varuhusen idag och varje grads höjning skulle göra mycket stort energisparande, de skulle sätta ett visst gradantal och lägre får det inte vara. Energin går till stor del till aircon, TV apparater och fläktar drar inte mycket el samma sak med lysrör och sparljuslampor.
Hotellen borde ha på taket vattenuppvärmning för varmvatten som används, uppvärmning av vatten är mycket små investeringar. Många hotell använder sådana här behållare på varje rum som värmer direkt upp vattnet när det spolas, men de är på 4-5 Kw och många kvinnor duschar ofta och länge, naturligtvis går det åt energi.
Att duscha kallt är inte alls roligt, den som exempelvis finns i Norra Thailand den kalla årstiden, det kan jag utan överdrift påstå.
Det finns folk som stryker med av kylan och kommunen delar ut filtar till fattiga människor den kalla perioden, som inte är lång men den finns där.
Varmvatten behövs inte för att diska, jag själv installerade varmvatten för att diska men det var onödigt, jag kopplade bort det efter ett tag.
De flesta tvättmaskiner har inte vattenuppvärmning och det behövs inte, därför sparar de mycket energi med tvättning, därför med thaikvinnor går maskinerna ofta. De borde lära sig att ha en större maskin och samla tvätt att maskinen är full och sedan köra igång, men de köper en liten maskin och tvättar lite och ofta.