Krav på flygbiljett vid visumansökan till Sverige/Schengen???

Jag har läst på många ställen att kravet på flygbiljett vid ansökningstillfället för besöksvisum till Sverige är borttaget.
Idag avkrävdes ett sådant biljettbevis på VFS Global i Bangkok.

(Visserligen hade hon glömt personbeviset från mig hemma vilket var skäl att nekas ansöka i sig. Bara att vända hem 8 tim för stackarn. Hade jag vetat så är det ju en smal sak att maila en pdf på några sekunder. Trist att de inte bistår med att hjälpa folk bättre.)

Inför nästa försök är det ju viktigt att veta om det finns ett krav på flygbiljett eller ej?
Är det nån som vet?

Finns inget sådant krav. Vi var där för 1,5v sedan och lämnade in om 90 dgr Visa. VFS svarar inte upp till någon som helst service. Dom svarar inte på e-mail och knappt på telefon. Mkt dålig service!

Flygbolaget kan kräva att returbiljett finns. Det fick vi erfara då frugans föräldrar skulle resa till oss i Sverige med Thai Airways.

Som sagt, ambassaden kräver inte att man köpt biljett när man lämnar in sin besöksvisum-ansökan. MEN, flygbolaget kommer kräva en returbiljett, det är även något Scengenländerna kommit överrens om att man behöver kunna visa upp.SÅ:
Uppehållstillstånd: Köp enkelbiljett.
Visum: Köp alltid ToR biljett

Som en parentes: Är det inte fortfarande så att t o r biljetter oftast är obetydligt dyrare och ibland rentav billigare än en enkelbiljett? Jag har råkat ut för detta fenomen en gång även om det var några år sedan. Men man bör se till att biljetten är ombokningsbar även om det är lite dyrare.

Som en parentes: Är det inte fortfarande så att t o r biljetter oftast är obetydligt dyrare och ibland rentav billigare än en enkelbiljett? Jag har råkat ut för detta fenomen en gång även om det var några år sedan. Men man bör se till att biljetten är ombokningsbar även om det är lite dyrare.
Jo, det skiljer obetydligt. Och jag håller med dig om att vet man inte riktigt när hemresan ska ske, så köper man en ombokningsbar biljett, man åker inte till Suvarnabhumi med ett visum och en enkelbiljett, för där tar resan slut isåfall:)

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
3 K
E
A
Svar
5
Visningar
3 K