Lag och ordning börjar nu införas i Isaan

Isan Lover. Kan du inte hålla med om att det viktigaste är att din bekant åkte dit för sin rattfylla?

Sedan om de pengar han fick betala för sitt brott hamnade i juntans budget som böter med kvitto, eller i några enskilda polisers fickor är enligt min mening mindre viktigt än att bilkörning med alkohol i kroppen bekämpas av polisen.
Det går väl att hålla 2 tankar i huvudet samtidigt. Det är väl inte helt omöjligt att tycka illa kom korruption, samtidigt som man tycker att rattfylla är dåligt?

Varför skulle IL tycka att det är bra med korruption? Det är för mig helt oförståeligt.

Svar till Frogfish

Ingen tycker det är bra med korruption, men det förekommer ofta i Thailand.

Vi diskuterar nu lag och ordning i trafiken i Thailand.
Polisen i Thailand har nu från regeringen fått i uppgift att fokusera på bland annat a minska trafikolyckor som beror på att många kör efter att ha druckit alkohol.
Kontroller med att blåsa alkotest ingår i detta.

Tycker det är bra att många åker fast i dessa kontroller, bla Isan Lovers bekant.
Naturligvis är det inte bra att han kommer undan med ett lägre straff, genom att betala mutor utan kvitto till polisen.
De som åker fast skall enligt lagen överlämnas till åklagare och dömas i domstol för sitt brott.
Jag menar att det viktigaste för trafiksäkerheten är att de straffas för sin vårdslöshet.

Senast redigerad av en moderator:
Svar till Frogfish

Ingen tycker det är bra med korruption, men det förekommer ofta i Thailand.

Vi diskuterar nu lag och ordning i trafiken i Thailand.
Polisen i Thailand har nu från regeringen fått i uppgift att fokusera på bland annat a minska trafikolyckor som beror på att många kör efter att ha druckit alkohol.
Kontroller med att blåsa alkotest ingår i detta.

Tycker det är bra att många åker fast i dessa kontroller, bla Isan Lovers bekant.
Naturligvis är det inte bra att han kommer undan med ett lägre straff, genom att betala mutor utan kvitto till polisen.
De som åker fast skall enligt lagen överlämnas till åklagare och dömas i domstol för sitt brott.
Jag menar att det viktigaste för trafiksäkerheten är att de straffas för sin vårdslöshet.
Han betalade väl aldrig mutor?
Och det är väl just det fetmarkerade som vi diskuterar i IL's bekantes fall. Som sagt, 2 tankar samtidigt. Ändamålen helgar inte medlen, det är aldrig en bra väg att gå.
Hade den bekante blivit dömd så hade vi inte haft den här diskussionen, för då hade det inte handlat om korruption utan bra polisarbete.

Han betalade väl aldrig mutor?
Och det är väl just det fetmarkerade som vi diskuterar i IL's bekantes fall. Som sagt, 2 tankar samtidigt. Ändamålen helgar inte medlen, det är aldrig en bra väg att gå.
Hade den bekante blivit dömd så hade vi inte haft den här diskussionen, för då hade det inte handlat om korruption utan bra polisarbete.

Naturligtvis hade det varit bättra om han inte betalt det mindre beloppet utan att få kvitto. Han borde avvaktat och krävt advokathjälp. Sedan hade han dömts till böter och ev fängelse i domstol.
Han valde istället att komma undan med att betala till polisen utan kvitto. Dvs korruption.

Naturligtvis hade det varit bättra om han inte betalt det mindre beloppet utan att få kvitto. Han borde avvaktat och krävt advokathjälp. Sedan hade han dömts till böter och ev fängelse i domstol.
Han valde istället att komma undan med att betala till polisen utan kvitto. Dvs korruption.

Hmm. Undrar vad jag hade valt, stanna i skitig thailändsk arrest under obestämd tid, eller betala några kronor för att komma hem?
Jag vet vad jag hade gjort. Men du skulle väl bett om att få sitta så länge som möjligt och sen önska livstid eller dödsstraff.

Min poäng är att korruptionen är fel här. POLISEN skulle inte gett erbjudandet. Att han antog erbjudandet är väl bara mänskligt. ALLA (utom du) skulle nog gjort likadant. Det är polisen som är korrumperad i detta fallet, inte fyllskallen.

Sen tycker jag också att fyllskallen skulle åkt dit på riktigt. Men om vi tycker att korruption är ok i detta fallet, då är vi på ett sluttande plan.

Korruption är alltid fel, men för att bekämpa fyllekörningar i Thailand är det viktigaste att så många som möjligt åker dit i polisens kontroller.
Isaan Lovers bekant åkte dit i en kontroll. Bra!

Korruption är alltid fel, men för att bekämpa fyllekörningar i Thailand är det viktigaste att så många som möjligt åker dit i polisens kontroller.
Isaan Lovers bekant åkte dit i en kontroll. Bra!
Vi kommer nog inte längre här. Det verkar inte som du förstår vad jag menar.

Brottslingar ska dömas av rättsväsendet, inte av (korrumperade) personer.

Jag förstår vad du menar, men Isaan Lover tog upp detta exempel som om det var synd om honom pga att han betalade utan kvitto till polisen, dvs korruption.

Det jag menar är att det viktigaste är att han åkte dit för fyllekörning i polisens kontroll. Det är inte synd om honom.

Hade han avvaktat rättegången för sin fyllekörning hade det sannolikt blivit mycket dyrare för honom. Högre böter, kanske fängelse, kanske indraget körkort.

Förstår precis hur du tänker. Nu gjorde ju även poliserna sig skyldiga till brott. Kunde låst in dom tillsammans med fylleköraren.[/QUOTE

Självklart borde även poliserna som tog emot rattfylleristens pengar utan att lämna kvitto straffas för detta mutbrott.

Jag förstår vad du menar, men Isaan Lover tog upp detta exempel som om det var synd om honom pga att han betalade utan kvitto till polisen, dvs korruption.

Det jag menar är att det viktigaste är att han åkte dit för fyllekörning i polisens kontroll. Det är inte synd om honom.

Hade han avvaktat rättegången för sin fyllekörning hade det sannolikt blivit mycket dyrare för honom. Högre böter, kanske fängelse, kanske indraget körkort.

Ett par dagars samhällstjänst med att ta hand om trafikoffer som en del döms till numera hade inte varit helt fel för honom enligt min mening.
Enligt bifogade artikel i Bangkok Post idag

Drink drivers to provide community service for disabled | Bangkok Post: news

Man undrar ju vad en 13 årig flicka gjorde på där om han var på semester och full ...
Den thailändska flickan bodde förstås i Thailand och naturligtvis är dom ute i trafiken som passagerare på moppar som framförs av thailändare.

Hej

Fungerar precis som du beskriver det, även här använder man den långa väntetiden till en rättegång som ett sätt att pressa en falang på pengar, känner några som har råkat ut för detta, men kan tillägga att polisen som rekommenderar falangen att betala ofta är med och delar på dom pengar som falangen pressas att betala.

Själv tycker jag även att detta är ett problem som är en brist i rättssystemet som direkt uppmuntrar till korruption, man behöver ju inte ens vara skyldig på något vis för att kunna drabbas, bara hotet om att tvingas genomgå en häktning, betala en borgen och invänta en rättegång om 6-12 månader kan ju få även oskyldiga att överväga att ”köpa” sig fria.

Mvh isan lover
Känner du till detta så är det ännu mer korkat att köra i fyllan som farang som du gör.

Det tar inte flera manader innan en rattegang halls ,det ar enligt mig rent BULL ,i Pattaya haktas fyllerister over natten ,kors sedan nastfoljande dag till rattegang ,, sa det finns otaliga bevis pa att sa sker . Och varfor skull det vara annorlunda i Isaan

Thailand får ta lärdom av Duterte i Filippinerna, han höjer nu lönerna för poliser med 75-100% så dom ska få en anständig lön att leva på och inte hålla på med korruption.
Som motprestation blir den polis som ertappas med att kräva mutor avskedad på direkten och kommer även att förlora sin framtida pension och sina sjukförsäkringar.
Liknande lönehöjningar för andra uniformerade statsanställda som personal på IM, Land Office och vissa militära officerare och samma motkrav.
Nu avskedas höga polisbefäl på löpande band varje vecka för samröre med drogmaffior och tagande av mutor.

Vanliga vardagsmutor på kommunkontor och IM vågar ingen hålla på med längre.

http://beta.philstar.com/headlines/2018/01/12/1776972/pnp-chief-bato-dela-rosa-gets-79-pay-increase

Thailand får ta lärdom av Duterte i Filippinerna, han höjer nu lönerna för poliser med 75-100% så dom ska få en anständig lön att leva på och inte hålla på med korruption.
Som motprestation blir den polis som ertappas med att kräva mutor avskedad på direkten och kommer även att förlora sin framtida pension och sina sjukförsäkringar.
Liknande lönehöjningar för andra uniformerade statsanställda som personal på IM, Land Office och vissa militära officerare och samma motkrav.
Nu avskedas höga polisbefäl på löpande band varje vecka för samröre med drogmaffior och tagande av mutor.

Vanliga vardagsmutor på kommunkontor och IM vågar ingen hålla på med längre.

http://beta.philstar.com/headlines/2018/01/12/1776972/pnp-chief-bato-dela-rosa-gets-79-pay-increase
Jag tycker Thailand med har tagit ett stort steg de sista åren men det går inte över en natt som isl tycks tro.

Problemet med Fillipinerna är att utomrättsligt mördande av misstänkta tycker jag är fel.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp