"Lagarna tillämpas inte av polisen" brukar det heta

E ju så man kör inget fordon när man har sprit i kroppen , Även på en semester i annat land där man tror det finns andra lagar hur svårt skall de va ..

E ju så man kör inget fordon när man har sprit i kroppen , Även på en semester i annat land där man tror det finns andra lagar hur svårt skall de va ..
Tyvvär verkar inte majoriteten tänka så dom är bättre på att gnälla på dom inhemska än att ransaka sig själva!

Tja .. Nog vilken ålder man e i same same Sverige thai.. man har själv kommit upp i över 50 plus, Då tar man det lugnare..men som när man var yngre så växte hornen ut..

Det kan ju vara så att utlänningar kör mera på fyllan i % . Vilket inte är konstigt med tanke på vilka utlänningar åker bor i Thailand. Men tycker det är relativt lite olyckor med fullegubbar det är väl mera ungdomar eller yngre och framförallt turister som har svårt. De har ofta svårt med många saker i Thailand och omdömet är ju en sak som sviker dem.

Hej

Håller med helt, uppe hos oss är det 12-18 åringar och kända alkoholister som står för den absoluta majoriteten av olyckorna med mc, medelålders män och kvinnor är nog den grupp som drabbas minst även om dom tar ett glas Lao kao eller öl efter jobbet.

Mvh isan lover

Fattar fortfarande inte hur man som vuxen människa kan försvara alkohol intag tillsammans med MC körning, och kalla det "frihet"? Det absolut mest idiotiska man har hört i dessa upplysta tider. Köra utan hjälm, det drabbar bara föraren själv. Men fyllkörning kan drabba inte bara medtraffikanter, men också nära och kära. Detta kan man väl för tusan inte sitta och kalla "att införa sverige lagar" i Thailand. Det är förbjudet i lagen här. Synd bara att straffet inte är mycket hårdare än lite böter.

Håller med inget körande och drickande, är ju väldigt dumt när (iaf i stan) man kan ta taxi/tuktuk för vad 2 öl kostar.

Fattar fortfarande inte hur man som vuxen människa kan försvara alkohol intag tillsammans med MC körning, och kalla det "frihet"? Det absolut mest idiotiska man har hört i dessa upplysta tider. Köra utan hjälm, det drabbar bara föraren själv. Men fyllkörning kan drabba inte bara medtraffikanter, men också nära och kära. Detta kan man väl för tusan inte sitta och kalla "att införa sverige lagar" i Thailand. Det är förbjudet i lagen här. Synd bara att straffet inte är mycket hårdare än lite böter.

Kan bara applådera det inlägget! :clap_tranparent: :clap_tranparent: :clap_tranparent:

Hej

Du verkar glömma att det anses helt ok att ta några öl efter jobbet eller på lunchen och ändå köra hem o.s.v och det i stora delar av landet, det gäller för övrigt både anställda på landets lokala myndigheter, banker, poliser, skollärare, bönder och daglönare.

Om detta kan man ju som Svensk tycka vad man vill, men det ändrar ingenting i sak, denna tradition lever uppenbarligen vidare, ta bara songkran med alla förvarnade poliskontroller, beslagtagna fordon och alla gripna som exempel, då förstår man att det lär ta åtskilliga år innan någon verklig förändring lär äga rum.

Mvh isan lover

Hej

Du verkar glömma att det anses helt ok att ta några öl efter jobbet eller på lunchen och ändå köra hem o.s.v och det i stora delar av landet, det gäller för övrigt både anställda på landets lokala myndigheter, banker, poliser, skollärare, bönder och daglönare.

Om detta kan man ju som Svensk tycka vad man vill, men det ändrar ingenting i sak, denna tradition lever uppenbarligen vidare, ta bara songkran med alla förvarnade poliskontroller, beslagtagna fordon och alla gripna som exempel, då förstår man att det lär ta åtskilliga år innan någon verklig förändring lär äga rum.

Mvh isan lover
IL, inget ont men varför envisas du med att tjata så mycket om att det är ok att dricka och köra?
Jag kan köpa att du tar en öl eller två och sen åker hem i obygden, det har nog jag också gjort. Men det här beteendet är ju något som det arbetas ganska friskt med att få bort. Runtomkring mina trakter är det väldigt delat, många åker på fyllan, men ingen (eller få) skulle argumentera för att det var rätt. Tex min fru snodde svärfars mc när han drack ock körde, det var lite kul.

Nä IL, ligg lite lågt i detta. Det är ju en fånig diskussion från början.

Hej

Mvh isan lover

Du får gärna kalla det tradition. Jag kallar det idioti. Du dricker alkohol och kör efteråt och försvarar det med att det är "tradition". Ser du inte hur urbota dumt det både låter och ser ut? Hoppas för din och de dinas skull att det går bra för dej i dina fyllekörningar, för och inte tala om dina medtraffikanter. Du har barn. Lär du dem dessa "traditioner" också?

Tycker att utlänningar som straffas i Thailand skall rapporteras till sina hem länder om vilka brott de gjort. Deras lämplighet kan behövas ses över vilket är upptill respektive land.

Det blir väl tal om dubbel bestraffning i så fall? Inte för att jag försvarar brottslingar men det är lite som förslaget som lades ner där våra kära politiker ville sätta åt främst män i Thailand och liknande som köper sex. Nu finns det gott om kvinnor som köper småpojkar också men skit samma. Pedofiler kan gärna avrättas, vuxna med samtycke skiter jag i vad de gör...

Poängen är att om du bryter mot en lag, säg fyllekörning i Thailand vilket ändå är relativt billigt och du blir dömd samt betalar bötesbeloppet. Ska du då åka på körkortet i Sverige när du kommer hem? Helt ok för min del. Kan bli lite problem då detta givetvis överklagas i Sverige och kostar skattepengar, använder Thai polisen lika nogrann och kontrollerad utrustning för alkoholtest? Blodprov eller "bara" blåsa på plats? Omvänt, ska Sverige skicka information till Thailand om en Thailändare t. ex. sagt något illa om kungafamiljen? Om en Thailändare gjort något annat som knappt är straffbart i Sverige men som hade satt den personen i riktig knipa i Thailand?

Vilka andra länder ska vi skicka information till? Turkiet? Somalien? Ghambia? Varför inte kontakta Saudi när deras invånare dricker sprit eller om en Saudi blir påkommen med en man? Kan bli ganska otrevliga konsekvenser för människor i det långa loppet.

Det blir väl tal om dubbel bestraffning i så fall? Inte för att jag försvarar brottslingar men det är lite som förslaget som lades ner där våra kära politiker ville sätta åt främst män i Thailand och liknande som köper sex. Nu finns det gott om kvinnor som köper småpojkar också men skit samma. Pedofiler kan gärna avrättas, vuxna med samtycke skiter jag i vad de gör...

Poängen är att om du bryter mot en lag, säg fyllekörning i Thailand vilket ändå är relativt billigt och du blir dömd samt betalar bötesbeloppet. Ska du då åka på körkortet i Sverige när du kommer hem? Helt ok för min del. Kan bli lite problem då detta givetvis överklagas i Sverige och kostar skattepengar, använder Thai polisen lika nogrann och kontrollerad utrustning för alkoholtest? Blodprov eller "bara" blåsa på plats? Omvänt, ska Sverige skicka information till Thailand om en Thailändare t. ex. sagt något illa om kungafamiljen? Om en Thailändare gjort något annat som knappt är straffbart i Sverige men som hade satt den personen i riktig knipa i Thailand?

Vilka andra länder ska vi skicka information till? Turkiet? Somalien? Ghambia? Varför inte kontakta Saudi när deras invånare dricker sprit eller om en Saudi blir påkommen med en man? Kan bli ganska otrevliga konsekvenser för människor i det långa loppet.

Så är det väl redan idag många länder jagar sinna medborgare runt världen. Thailand få kritiker utlämnade.

Så är det väl redan idag många länder jagar sinna medborgare runt världen. Thailand få kritiker utlämnade.

Ja visst är det så. Många länder som jagar sina medborgare utomlands. Det brukar dock vara lite grövre anklagelser än rattfylleri, sexköp och sådant. Begår du ett tillräckligt grovt brott som Thailand hade jagat sina egna medborgare utomlands för behöver du nog inte oroa dig att Sverige inte blir informerat, det gör du nog själv via ambassaden så fort du kan när du sitter på Bangkok Hilton...

Du får gärna kalla det tradition. Jag kallar det idioti. Du dricker alkohol och kör efteråt och försvarar det med att det är "tradition". Ser du inte hur urbota dumt det både låter och ser ut? Hoppas för din och de dinas skull att det går bra för dej i dina fyllekörningar, för och inte tala om dina medtraffikanter. Du har barn. Lär du dem dessa "traditioner" också?

Hej

Ser ingen likhet alls i det du kallar fyllekörningar och det som jag ägnar mig åt, jag blir inte så berusad av några öl att jag inte kan köra en moppe utan problem på en grusväg på landet i princip helt utan annan trafik, en förutsättning för fyllekörning är väl förresten att man är full?

Började köra i 12 års åldern, började dricka mellanöl som 15 åring och hsr ännu vid snart 60 års ålder ännu inte varit inblandad i någon olycka på mc eller moppe, har inga planer på att bli det heller, tar det lugnt, kör sakta och undviker stora trafikerade vägar.

Planerar jag att bli full kör jag naturligtvis inte alls, då får frugan eller någon annan köra.

Mvh isan lover

Hej

Ser ingen likhet alls i det du kallar fyllekörningar och det som jag ägnar mig åt, jag blir inte så berusad av några öl att jag inte kan köra en moppe utan problem på en grusväg på landet i princip helt utan annan trafik, en förutsättning för fyllekörning är väl förresten att man är full?

Började köra i 12 års åldern, började dricka mellanöl som 15 åring och hsr ännu vid snart 60 års ålder ännu inte varit inblandad i någon olycka på mc eller moppe, har inga planer på att bli det heller, tar det lugnt, kör sakta och undviker stora trafikerade vägar.

Planerar jag att bli full kör jag naturligtvis inte alls, då får frugan eller någon annan köra.

Mvh isan lover
Nu är det ju bevisligen så att även en mindre mängd alkohol försämrar omdömet även om man inte märker det själv. Att du kan försvara det har jag oerhört svårt att förstå. Även i mitt vokabulär är all körning när man har druckit någon form av alkohol liktydig med fyllekörning.

Kan bara hoppas att det går väl för dig och att du inte skadar dig själv eller någon annan.

IL, inget ont men varför envisas du med att tjata så mycket om att det är ok att dricka och köra?
Jag kan köpa att du tar en öl eller två och sen åker hem i obygden, det har nog jag också gjort. Men det här beteendet är ju något som det arbetas ganska friskt med att få bort. Runtomkring mina trakter är det väldigt delat, många åker på fyllan, men ingen (eller få) skulle argumentera för att det var rätt. Tex min fru snodde svärfars mc när han drack ock körde, det var lite kul.

Nä IL, ligg lite lågt i detta. Det är ju en fånig diskussion från början.

Hej

Det är väl i.o.f.s oftast inte jag som tar upp detta, men jag har varit ärlig om detta ifrån början och det är uppenbarligen en het potatis för många som uppenbarligen har dåliga erfarenheter av detta.

Men jag undrar om deras åsikter verkligen är så representativa bland falanger som det ger sken av här på forumet, besöker man ex.vis Udon Thani eller Nong Khai så kommer väl närmare 50-60% av falang gästerna på stadens barer på egen moppe dit, själv känner jag nog inte en enda utlänning ifrån något västerländskt land som bor i Nong Khai, Ban Dung, Fao Rai eller Phonphisai distrikt som inte tar en öl eller två och kör hem.

Men alla kanske inte är så ärliga på ett öppet forum, med handen på hjärtat så är jag nog långt ifrån ensam Svensk om att göra så här.

Men du har säkert helt rätt i att det inte är någon idé att försöka förklara eller försvara det, man får nöja sig med att framföra att det är vanligt förekommande och näst intill praxis i Thailand, förmodligen tillhör man t.o.m majoriteten i Thailand om man gör så även om det är emot lagen, men nog om det.

Mvh isan lover

Nu är det ju bevisligen så att även en mindre mängd alkohol försämrar omdömet även om man inte märker det själv. Att du kan försvara det har jag oerhört svårt att förstå. Även i mitt vokabulär är all körning när man har druckit någon form av alkohol liktydig med fyllekörning.

Kan bara hoppas att det går väl för dig och att du inte skadar dig själv eller någon annan.

Jag tycker även ni som kommer ner någon månad vertannat år bör tänka er för att ge er ut i trafiken. Många kör som i Sverige och förväntar sig att grönt är grönt och röttr rött. Det är inte så i Thailand folk tänjer på lagarna speciellt trafiklagarna och för h*****e se er för när ni är ute. Kolla backspeglarna var 5e sekund och sväng inte en cm utan att veta att det är fritt!
Det finns en anledning att alla trafikolyckor jag hittills sett i Pattayaområdet finns faranger inblandade i och det är att de slappar på uppmärksamheten.
Isaan lover var försiktig när du är ute o kör i bushen efter solnedgång, inte för om du skulle köra av vägen efter ett par öl utan jag har hört mycket om dessa unga småkriminella som kanske ser dig som ett lätt byte långt ifrån vittnen...

Hej

Du kan vara lugn, vare sig jag själv eller någon annan kommer att skadas, efter 45 års körning utan olyckor ser jag fram emot ytterligare några eller något tiotal år till i trafiken utan olyckor.

Skulle aldrig utsätta mig själv eller andra för fara.

Mvh isan lover

Kan bara berätta hur rån går till ute i byarna. Du passerar ett par ungdomar som sitter o verkar ha haft sönder sin moppe eller något annat... kanske sitter o dricker lao khao o spelar gitarr..
Sedan helt plötsligt rurar någon upp med en stor käpp och slår dig rätt i ansiktet. Sen vet du inget mer... du kanske blir ihjälslagen eller om du har tur blir det några månader på sjukan. Jag har själv vart och besökt en thaikille som blev överfallen på detta säty. Mirakel att han övetlevde. Och polisen skrattade o sa att det var en singelolycka..

Liknande trådar

Tillbaka
Topp