LCHF är inte lösningen

• Trådstartare Trådstartare Per Olav
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Gazton " sa:
Ät mindre och motionera mer.. Drick mycket sprit utan "Slödrick" till det funkar jag lovar...

Nu var det väl tvärt om det var frågan om... ::)

"kjell.t " sa:
HA HA HA
Vad ska jag då göra som inte kan gå upp i vikt på något sätt men skulle vilja ha 7-8 kg till ::) ::) ::)

Alltså ett sätt att öka vikten.

//Peo

Man går inte upp i vikt med LCHF under förutsättning att man håller sig till dieten och inte äter mer än 5% kolhydrat i maten man äter vid enstaka tillfälle och inte äter mer än 5 gr kolhydrater per dag. Då reagerar inte kroppen med insulinpåslag efter måltid och fettinlagring sker inte. För att gå ner i vikt krävs att man äter mindre energi än vad man gör av med. Man behöver inte alls motionera även om det naturligtvis både underlättar och är allmänt nyttigt. Fördelen med att äta strikt LCHF är att det man äter mättar betydligt längre än kolhydratbaserad kost gör. De flesta äter därför automatiskt mindre och går därför ned i vikt. Varför äta mer om man känner sig mätt och belåten? Man ska naturligtvis inte överdriva sitt ätande i någon diet. Det är också viktigt att man äter ordentligt och regelbundet, ungefär 5 måltider om dagen som motsvarar var 3,5:e timma. Börjar man att fuska när man äter LCHF resulterar det i kraftig fettinlagring då det är kombinationen av både fett och kolhydrater som möjliggör det. Ett äpple är otänkbart. Vill man som mig äta bacon och ägg varje morgon så är det inga problem men jag får hoppa över kolhydraterna som sagt. Det kan ta upp till 3 dagar för kroppen att ställa om sig till fettförbränning (Ketos).

"Furir Revär " sa:
Man går inte upp i vikt med LCHF under förutsättning att man håller sig till dieten och inte äter mer än 5% kolhydrat i maten man äter vid enstaka tillfälle och inte äter mer än 5 gr kolhydrater per dag. Då reagerar inte kroppen med insulinpåslag efter måltid och fettinlagring sker inte. För att gå ner i vikt krävs att man äter mindre energi än vad man gör av med. Man behöver inte alls motionera även om det naturligtvis både underlättar och är allmänt nyttigt. Fördelen med att äta strikt LCHF är att det man äter mättar betydligt längre än kolhydratbaserad kost gör. De flesta äter därför automatiskt mindre och går därför ned i vikt. Varför äta mer om man känner sig mätt och belåten? Man ska naturligtvis inte överdriva sitt ätande i någon diet. Det är också viktigt att man äter ordentligt och regelbundet, ungefär 5 måltider om dagen som motsvarar var 3,5:e timma. Börjar man att fuska när man äter LCHF resulterar det i kraftig fettinlagring då det är kombinationen av både fett och kolhydrater som möjliggör det. Ett äpple är otänkbart. Vill man som mig äta bacon och ägg varje morgon så är det inga problem men jag får hoppa över kolhydraterna som sagt. Det kan ta upp till 3 dagar för kroppen att ställa om sig till fettförbränning (Ketos).

Det första markerade står i motsats till det andra markerade och det jag varnar för är att en strikt LCHF diet utan att minska energi intaget så går man inte ner i vikt.

Äter man LCHF och ökar energi intaget så går man upp i vikt.

Kolla gärna http://www.halso.info/39.html

//Peo

Antalet feta människor ökar hela tiden trots alla möjliga olika dieter.Var och en blir saliga på sin tro. ;D

"Per Olav " sa:
Det första markerade står i motsats till det andra markerade och det jag varnar för är att en strikt LCHF diet utan att minska energi intaget så går man inte ner i vikt.

Äter man LCHF och ökar energi intaget så går man upp i vikt.

Kolla gärna http://www.halso.info/39.html

//Peo

God morgon Peo!
Nej du får nog läsa igen :) Jag menar exakt det jag skriver.
Man går inte UPP i vikt om man följer LCHF strikt men man går inte ner i vikt heller. Se det som ett sätt att behålla sin vikt istället. Minska energiintaget som du säger (eller öka förbränningen) och då går man på lite sikt NER i vikt.

Fördelen med LCHF är tycker jag att man inte behöver gå hungrig.

Jag har ätit LCHF tidigare perioder för att hålla vikten det har fungerat bra. Sedan nyår äter jag LCHF igen och jag tappar stadigt 1 kg i veckan i vikt. Att jag går ner i vikt beror på att jag äter mindre energi än jag gör av med. Det beror inte på LCHF. Trots att jag har ett sexpack på magen inom 4-5 veckors tid behöver jag inte vara hungrig. Med en annan kost hade jag förmodligen haft helt andra hungerskänslor och jag hatar verkligen att vara hungrig.

Det tråkiga med LCHF är att om man fuskar med lite kolhydrater emellanåt så straffar det sig direkt med fettinlagring.

Inga kolhydrater = Inget insulinpåslag = Kroppan lagrar inte nytt fett även om du skulle äta lite för mycket.

E du med?

"Furir Revär " sa:
God morgon Peo!
Nej du får nog läsa igen :) Jag menar exakt det jag skriver.
Man går inte UPP i vikt om man följer LCHF strikt men man går inte ner i vikt heller. Se det som ett sätt att behålla sin vikt istället. Minska energiintaget som du säger (eller öka förbränningen) och då går man på lite sikt NER i vikt.

Fördelen med LCHF är tycker jag att man inte behöver gå hungrig.

Jag har ätit LCHF tidigare perioder för att hålla vikten det har fungerat bra. Sedan nyår äter jag LCHF igen och jag tappar stadigt 1 kg i veckan i vikt. Att jag går ner i vikt beror på att jag äter mindre energi än jag gör av med. Det beror inte på LCHF. Trots att jag har ett sexpack på magen inom 4-5 veckors tid behöver jag inte vara hungrig. Med en annan kost hade jag förmodligen haft helt andra hungerskänslor och jag hatar verkligen att vara hungrig.

Det tråkiga med LCHF är att om man fuskar med lite kolhydrater emellanåt så straffar det sig direkt med fettinlagring.

Inga kolhydrater = Inget insulinpåslag = Kroppan lagrar inte nytt fett även om du skulle äta lite för mycket.

E du med?

Nej, jag är inte med av den enkla anledningen att jag (och ett antal vetenskapsmän) inte tror att det går att överkonsumera kalorier och samtidigt gå ner i vikt.

"Karin Jonsson sa:
Det finns inga vetenskapliga studier som visar att man kan äta mer energi än vad kroppen gör av med och ändå gå ner i vikt, bara för att man undviker kolhydrater. En LCHF-kost kan dock vara ett bra verktyg för många människor för att tappa överflödiga kilon, kanske främst tack vare att kosten underlättar för många att hålla nere kalorimängden (bl.a. genom hög mättnad).

"Livsmedelsverket " sa:
Vad anser Livsmedelsverket om LCHF-dieten?

LCHF-dieten innebär att man helt ska undvika godis, läsk, glass, bakverk och chips. Det är livsmedel som alla skulle må bra av att äta mindre av.

Men med LCHF ska man också helt undvika fullkornsprodukter och det är livsmedel som minskar risken för både hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och eventuellt också cancer.

Att gå ner i vikt om man är överviktig eller fet är en stor hälsovinst, det gäller oavsett vilken bantningsmetod man använder. Kan LCHF hjälpa människor att gå ner i vikt är det bra. Samtidigt är LCHF ingen mirakelkur – anledningen att man går ner i vikt är att man får i sig färre kalorier. En del tycker det är lättare att följa LCHF eftersom de känner sig mätta. Det kan också vara lättare att hålla sig till en diet där man helt utesluter en livsmedelsgrupp, i det här fallet det mesta med kolhydrater.

//Peo

Att kroppen jobbar mer när den bryter ner proteiner till aminosyror för att sedan bygga upp det till "kroppsvänliga" proteiner gör att kroppen förbränner mer energi vid en LCHF diet.

Hur mkt extra energi det förbrukar har jag ingen aning om.
Själv sväljer jag luft och går på laxermedel blandat med tarmsköljning och fingrar i halsen.

"Per Olav " sa:
Nej, jag är inte med av den enkla anledningen att jag (och ett antal vetenskapsmän) inte tror att det går att överkonsumera kalorier och samtidigt gå ner i vikt.

//Peo

Men vem säger/menar det? Läser du inte det jag skriver? :wai: :)

"Furir Revär " sa:

Det blir tråkigare om man läser vad andra skriver. Då har man helt plötsligt ingenting att gnälla på.
Det som är ett känt faktum är att om man väger mindre från den ena veckan till den andra så har man gått ner i vikt. Och speciellt då det är LCHF och katabolismen har sattit fart på sköldkjörteln.

"Furir Revär " sa:

Det står klart och tydligt i mitt inlägg...

Kankse sahlgrenska är tillräckligt vetenskapligt för dig?
http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Aktuellt/Battre-vetande/Ga-ner-i-vikt-ar-ett-livsprojekt/

Att äta magert är ett annat råd. Fett är vårt mest kaloritäta näringsämne.
– Du har mellan tre och fem kilo att vinna på att byta ut till lättprodukter. Men öka inte på portionsstorlekarna. Man kan gå upp i vikt på keso om man äter tillräckligt mycket. Mer magi än så är det inte.

//peo

"legolas " sa:
hejsan Furir Revär och Peo!!
Skulle vilja fråga Er, eftersom ni i alla fall verkar vara överens om det som den mening säger som jag tjockmarkerat ovan.

Jo vad händer med min förbränning då när jag kör LCHF, och jag slarvar med att käka socker??? För stör det på något sätt förbränningen?? Eller vad händer??
Tacksam för Era visa svar..

MVh - legolas

Nej legolas, vi är inte överens om detta men om du kör med LCHF och syndar med sockerhaltig föda så straffas du dubbelt.

Först så tar kroppen all energi från sockret och lagrar allt fett som bara går.

När sockret tar slut så går kroppen in i "panikläget" och den energi du då får i dig lagras med som fett, oavsett om det finns reserver att tillgå.

Först när kroppen blir absolut tvungen går den över till att bränna fett igen.

Anledningen till att man faktisk går ner i vikt med LCHF är att man känner sig fortare mätt än om man äter mera kolhydrater vilket leder till att de allra flesta minskar sitt kaloriintag omedvetet.

//Peo

Det känns lite som om Peo och jag inte talar riktigt samma språk. Peo du missuppfattar varenda inlägg jag skriver och svarar på något helt annat.

Jag ska vara extra tydlig :)

I stort sett håller jag med om det mesta du skriver. Dock håller jag inte med om att man går upp i vikt med LCHF vid ökat energiintag.

När jag skriver ""Man går inte upp i vikt med LCHF" innebär inte det att jag menar att man skulle kunna gå NER i vikt utan att minska energiintaget.(Läs mina inlägg en gång till) Jag skrev "För att gå ner i vikt krävs att man äter mindre energi än vad man gör av med".

"Furir Revär " sa:
Det känns lite som om Peo och jag inte talar riktigt samma språk. Peo du missuppfattar varenda inlägg jag skriver och svarar på något helt annat.

Jag ska vara extra tydlig :)

I stort sett håller jag med om det mesta du skriver. Dock håller jag inte med om att man går upp i vikt med LCHF vid ökat energiintag.

När jag skriver ""Man går inte upp i vikt med LCHF" innebär inte att jag påstår att man går NER i vikt utan att minska energiintaget.(Läs mina inlägg en gång till) Jag skrev "För att gå ner i vikt krävs att man äter mindre energi än vad man gör av med".

Då får väl jag vara extra tydlig med ;D

Om man tillför kroppen mer energi än den gör åt,går man upp i vikt..
Något annat är omöjligt enligt vetenskapen då energi inta kan skapas eller förstöras, bara omvandlas.

//Peo

Ett litet PS kanske är på sin plats..

Jag tycker inte att LCHF är dåligt!
Bara att man bör (enligt mina kunnskaper) tänka på kaloriintaget samtidigt om målet är att gå ner i vikt..

//Peo

"Per Olav " sa:
Då får väl jag vara extra tydlig med ;D

Om man tillför kroppen mer energi än den gör åt,går man upp i vikt..
Något annat är omöjligt enligt vetenskapen då energi inta kan skapas eller förstöras, bara omvandlas.

//Peo

Njaee... inte riktigt så. Det stämmer under förutsättning att kroppen har förmåga att lagra/förbränna allt energiinnehåll i maten. Det har den inte. Även avfallet (bajset) innehåller energi.

När man äter socker utsöndras hormonet insulin. insulinet öppnar möjligheten för kroppen att lagra fett. Utan insulinpåslag klarar inte kroppen av att lagra fett. Det innebär att det fett du äter och kroppen inte kan använda går ut den naturliga vägen.

Jag är inget vidare kanske på att förklara men här är en artikel på svenska som beskriver vad jag menar. :)

"Per Olav " sa:
Ett litet PS kanske är på sin plats..

Jag tycker inte att LCHF är dåligt!
Bara att man bör (enligt mina kunnskaper) tänka på kaloriintaget samtidigt om målet är att gå ner i vikt..

//Peo

100% korrekt! Om man vill gå ner i vikt.
Vill man däremot behålla sin vikt behöver man inte tänka på kaloriintaget.

Vill man gå upp rejält i vikt så ät LCHF-kost med tillägg av kolhydrater! (Det är en vanlig diet för många)

"Furir Revär " sa:
Njaee... inte riktigt så. Det stämmer under förutsättning att kroppen har förmåga att lagra/förbränna allt energiinnehåll i maten. Det har den inte. Även avfallet (bajset) innehåller energi.

När man äter socker utsöndras hormonet insulin. insulinet öppnar möjligheten för kroppen att lagra fett. Utan insulinpåslag klarar inte kroppen av att lagra fett. Det innebär att det fett du äter och kroppen inte kan använda går ut den naturliga vägen.

Jag är inget vidare kanske på att förklara men här är en artikel på svenska som beskriver vad jag menar. :)

Om fettet du får i dig inte skulle förbrännas så skulle det komma ut oförändrat, men så är väl inte fallet? (Vet ju inte för att jag har aldrig lyckas med att köra kolhydratfritt).

intressant med din länk:
Perfekthälsa.se är en blogg om hälsa och välbefinnande
http://www.perfekthalsa.se/om-perfekthalsa/

Hittade dock en annan intressant artikel från socialstyrelsen som gäller de som har diabetes: http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/storrevariationikostradenisjukvarden

Socialstyrelsens nya vägledning inkluderar måttlig lågkolhydratkost, Medelhavskost eller traditionell diabeteskost med eller utan lågt GI (glykemiskt index). Tidigare rekommenderade sjukvården endast traditionell diabeteskost med ett begränsat fettinnehåll, och skillnaderna mellan alternativen rör just fördelningen mellan fetter, proteiner och kolhydrater i kosten. Extrema lågkolhydratkoster som Atkinsdieten och LCHF (Low Carb High Fat) rekommenderas inte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp