Medborgarskap

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det gäller att söka via webben och följa anvisningarna. Något annat har vi inte gjort. Så varför skulle det ta längre tid om man gör likadant?

Tack alla, visst är det härligt. :wai:

Grattis familjen Berralund!!!! :) :)!!!!

Ja snart är det vår tur...i november är det frugans tur..hon har då varit här i 3 år!!

Återigen ett stort GRATTIS och trevlig valborg!! :thumbsup:

Frank

"Mackfaktorn " sa:
Tog rygg på Berra satt mig vid datorn och lämnade in ansökan så får se om vi har lika tur.

Det funkar säkert bra, inga problem. Nu återstår det att se om ledarn tar mod till sig och hanterar sin misstänksamhet. ;)

Tack Frank, trevlig valborg själv. Man får väl hoppa över bålet, det skall ju blåsa ordentligt idag.

"ledarn " sa:
Modet finns !!!!

Men däremot är jag väldigt skeptisk emot MIG som skriver på sin sida att det kan ta upp till 9 månader på en Webansökan....
Skulle det ta det så är våran sommar semester grusad...

Sätter inte den på spel för ett medborgarskap som vi kommer att ansöka om ändå efter sommaren...

Men vad jag förstår kan du "låna" kortet från mig vid tidsbestämd semesterresa. ???

Areeya

"Berralund " sa:
Nu måste jag ge en stor blomma till Migrationsverkets Medborgarskapsenhet i Norrköping.

Vi fick en avi om ett REK som fanns att hämta på postutlämningen. Och döm om min stora förvåning - En och en halv (1,5) vecka efter att man hade mottagit ansökan om medborgarskap för frugan och barnen så är det hela klart. Den rekommenderade försändelsen innehöll frugans thaipass samt BEVIS om svenskt medborgarskap för henne och de två barnen. :)

En god anledning för ett valborgsfirande i morgon, eller hur? ;)

Så ledarn - kör igång via webben, så snabbt gick det för vår del. :thumbsup:
Bättre sent än aldrig. GRATTIS.
Det var ju en fjåne som inte tyckte att jag inte skulle få skriva här på CM.
Du vet att jag gläds med er och.... är avundsjuk. (Hade varit om jag fortfarande haft en tant som skulle hit :) )

"Sir One " sa:
Bättre sent än aldrig. GRATTIS.
Det var ju en fjåne som inte tyckte att jag inte skulle få skriva här på CM.
Du vet att jag gläds med er och.... är avundsjuk. (Hade varit om jag fortfarande haft en tant som skulle hit :) )

E du stockholmare egentligen? Fjåne är banne mig ett så tvättäkta skånskt uttruck så att jag trodde att enbart vi infödda kände till det.

Och du vet ju vad som gäller tant som vill hit - förlorar du en så finns det tusen jättefina kvar. :)

Tack!!

"Berralund " sa:
E du stockholmare egentligen? Fjåne är banne mig ett så tvättäkta skånskt uttruck så att jag trodde att enbart vi infödda kände till det.

Och du vet ju vad som gäller tant som vill hit - förlorar du en så finns det tusen jättefina kvar. :)

Tack!!
Ja men "fjåne" var ju riktat till en moderator som förstår skånska :)
Om jag förlorar en tant... Visst kan jag hitta en ny tant att sova sked med men det är inte riktigt det som det gäller i mitt fall. Jag önskar att samma skulle hända mig som hände dig, blixten slog ner som från en klar himmel och du bara visste att det var rätt.
Att fixa en brud är inga problem men att hitta en KVINNA och MÄNNISKA är lite mer grannlaga.

Den sista meningen kan jag bara hålla med dig om, absolut.

Men det där med fjånen kan vi ju diskutera PM-vägen om du känner för det. Hur som helst - Välkommen tillbaka!! :nod:

"legolas " sa:
tror inte mycket på det i många fall faktiskt. Har märkt på extremt många killar, och detta vet inte bara thaidamer utan världens alla kvinnor om alltsedan "Jesus gick i shorts", att om dessa killar får "komma till" så VIPS blir dom kära som klockar-katter. Många av dessa killar tror att ut lösning är detsamma som kärlek... jag kallar det o rutin i livets e rotiska skola.... i alla fall i många fall....

legolas

Så kan det kanske vara din gamle skeptiker, men i mitt fall har Sir One alldeles rätt. Blixten slog ner här långt innan jag fick göra det andra, så kan det bli när gamla ungkarlar plötsligt träffar "den rätta". Och efter drygt fyra år känns allt precis likadant. :)

"Berralund " sa:
Så kan det kanske vara din gamle skeptiker, men i mitt fall har Sir One alldeles rätt. Blixten slog ner här långt innan jag fick göra det andra, så kan det bli när gamla ungkarlar plötsligt träffar "den rätta". Och efter drygt fyra år känns allt precis likadant. :)
Men nu har du väl fått göra det andra, för det var väl din son? :D

"legolas " sa:
Berra jag har inga egna erfarenheter mer då än att jag läst ett stort antal trådar som handlat om detta "dilemma". Det verkar dock som om att hon skall nyttja bägge sina pass.

- Hon åker ur Sverige med sitt svenska pass
- Hon åker in i Thailand med sitt thaipass
- Hon lämnar Thailand med sitt thaipass
- Hon reser in i Sverige med sitt svenska pass.

Så uppfattar jag det i alla fall,,,, rätt eller fel....

legolas
vad jag har hört så fick en kommpis till frugan (thai) visa bägge passen både i sverige å thailand, annars har jag hört att man åker med thaipasset till thailand och åker hem, och vill man åka med svenskat pass till thailand så har dom alla försäkringar om det händer nott som svenska ambasaden kan hjälpa till med , men det verkar som dom ändrat på så båda passen ska med

"uffe22 " sa:
vad jag har hört så fick en kommpis till frugan (thai) visa bägge passen både i sverige å thailand, annars har jag hört att man åker med thaipasset till thailand och åker hem, och vill man åka med svenskat pass till thailand så har dom alla försäkringar om det händer nott som svenska ambasaden kan hjälpa till med , men det verkar som dom ändrat på så båda passen ska med
Nja speciellt vid inresa så gör man det med thaipass enklast, visar man båda blir de nog lite irriterade då man kan inte fylla i dubbla papper och då måste man ju ha visum i det svenska passet om man stannar mer än 30 dagar ... vid utresa vill flygbolaget se båda passen så man kommer in i Sverige igen ...

I Sverige inresa ser jag ingen anledning till att visa Thaipass om man har svenskt, utresa samma sak båda passen kan flygbolaget vilja se om man ska stanna er än 30 dagar eller har öppen/enkel biljett!

"Janne " sa:
Nja speciellt vid inresa så gör man det med thaipass enklast, visar man båda blir de nog lite irriterade då man kan inte fylla i dubbla papper och då måste man ju ha visum i det svenska passet om man stannar mer än 30 dagar ... vid utresa vill flygbolaget se båda passen så man kommer in i Sverige igen ...

I Sverige inresa ser jag ingen anledning till att visa Thaipass om man har svenskt, utresa samma sak båda passen kan flygbolaget vilja se om man ska stanna er än 30 dagar eller har öppen/enkel biljett!
vad är det då för mening och har dubblet medborgarskap ?? visst för att kunna äga land , men är man svensk medbogare och stannar 30 dagar eller mindre så måste man kunna åka på svenskt pass bara och vill man vara längre än 30 dagar tar man thaipasset ,låter krångligt de här :)

Det är väl både för och nackdelar med dubbla medborgarskap. Men vistas man alltid mindre än 30 dagar i Thailand åt gången finns det ju ingen anledning att förnya sitt Thaipass om man nu bara åker mellan Thailand och Sverige. Däremot kan man ju fortfarande ha kvar sitt thaimedborgarskap, bland annat för att man vill äga mark, flytta tillbaks, sjukvård etc.

Att skaffa svenskt medborarskap ger större rörelsefrihet utan att ansöka om visum vart man än ska sen tror jag de ger mer rättigheter och att svenska ambassader utomlands är till för din skull. När man reser in i Sverige är det ju 100 gånger enklare med svenskt pass, behöver ju nästan bara vifta med framsidan och får stå i EU kön ... sen måste man ju varje gång man förnyat sitt pass till MIG för att få PUT inklistrat i nya passet ... (PUT upphör så snart man fått svenskt medborgarskap, så då måste man resa in till Sverige med sitt svenska pass)

Men visst är det jobbigt som i min familj ha tre med dubbla medborgarskap oc jag med bara svenskt, sen inför varje resa är det minst ett pass som ska uppdateras.

Hängde du med i alla svängar? Jag gjorde det knappast själv ... men säg aldrig upp ditt thaimedborgarskap om du inte blir helt lack på Thailand och absolut aldrig vill återvända, eller om du är man och bi kallad till millitärtjänstgöring och du absolut inte vill!

"Janne " sa:
Det är väl både för och nackdelar med dubbla medborgarskap. Men vistas man alltid mindre än 30 dagar i Thailand åt gången finns det ju ingen anledning att förnya sitt Thaipass om man nu bara åker mellan Thailand och Sverige. Däremot kan man ju fortfarande ha kvar sitt thaimedborgarskap, bland annat för att man vill äga mark, flytta tillbaks, sjukvård etc.

Att skaffa svenskt medborarskap ger större rörelsefrihet utan att ansöka om visum vart man än ska sen tror jag de ger mer rättigheter och att svenska ambassader utomlands är till för din skull. När man reser in i Sverige är det ju 100 gånger enklare med svenskt pass, behöver ju nästan bara vifta med framsidan och får stå i EU kön ... sen måste man ju varje gång man förnyat sitt pass till MIG för att få PUT inklistrat i nya passet ... (PUT upphör så snart man fått svenskt medborgarskap, så då måste man resa in till Sverige med sitt svenska pass)

Men visst är det jobbigt som i min familj ha tre med dubbla medborgarskap oc jag med bara svenskt, sen inför varje resa är det minst ett pass som ska uppdateras.

Hängde du med i alla svängar? Jag gjorde det knappast själv ... men säg aldrig upp ditt thaimedborgarskap om du inte blir helt lack på Thailand och absolut aldrig vill återvända, eller om du är man och bi kallad till millitärtjänstgöring och du absolut inte vill!
förstår dig till punkt pricka då var det som jag trodde tack för information för det
sedan kan ajg förstå om man äger land å bygger hus där och stannar till exempel över vintern där att man åker med thaipasset och visar svenska i sverige eftersom put försvinner

"ledarn " sa:
Har ni fått något svar ännu ??

Jag skickade in ansökan i Måndags och ska skicka in papper, pass och PUT korten på Måndag.
(Har ingen skrivare hemma) ;D ;D
Icke så vi hade inte lika tur i detta lotteri men är ju ingen panik än behöver inte passen förrän dec

Behöver ni passen är det ju bara kontakta MIG (hur lätt det nu är) ...

Lite märkligt att det tar så olika tid när alla ansökningar sköts från Norrköping ???

Lycka till med tiden för medborgarskapet lär de ju få!

går bra å få dubbelt medborgarskap om thaipersonen har permanent visum och efter 3 år sammanlagt kan man söka svenskt medborgarskap om hon inte har varit ut å rest förmycket till thailand för 3 å gäller 365 gånger 3 år från att ansökan till beslut tar typ 8 månader vi sökte i juni 2013 och nu i oktober har vi inte hört nott så feb 2014 väntar vi på besked men hoppas naturligt vis att få beskedet före

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp