När köper Du elbil?

Framförallt modellutbudet, innovationsförmågan och fokuset.

Att man hattat fram och tillbaka i åratal med en efterträdare till Cayman på el och fortfarande inte fått fram något säger det mesta. Porsches målgrupp idag är ändå primärt statussökande äldre som drömde om en 911 som barn men som nu bara har rörlighet för en Cayenne, så varför stressa?

Kul ändå att dessa nostalgiker har möjlighet att extrautrusta med en nyckel lackad i samma färg som bilen så marknadsavdelningen kan skåla.

Bentley, Rolls Royce, Ferrari, Lamborghini, koenigsegg, lotus, Pagani och andra tillverkare saknar väl kanske de även ett utbud.

Nu är ju inte målet att sälja snabbmakaroner i kvantitet. Oavsett vilket så vet du nog bättre.
Att du inte är CEO för någon av ovanstående…eller även trabant är ju ett under.

Bentley, Rolls Royce, Ferrari, Lamborghini, koenigsegg, lotus, Pagani och andra tillverkare saknar väl kanske de även ett utbud.

Nu är ju inte målet att sälja snabbmakaroner i kvantitet. Oavsett vilket så vet du nog bättre.
Att du inte är CEO för någon av ovanstående…eller även trabant är ju ett under.

Oj, var det så känsligt med Porsches nuvarande målgrupp? :)

”Porsche AG's customer base has evolved from a core group of sports car enthusiasts to a broader demographic. The introduction of models like the Cayenne and Panamera expanded its appeal, and the company now balances its sports car heritage with SUVs and electric vehicles. This evolution necessitates a deep understanding of current customer demographics and preferences. Historically, Porsche AG catered to affluent individuals with a passion for high-performance driving. However, recent trends indicate a growing interest in SUVs and electric mobility among its clientele. This strategic pivot is reflected in their product development and marketing efforts, aiming to capture a wider segment of the luxury automotive market.

Evolving Demographics
Porsche is actively working to attract a younger demographic and increase the number of female buyers. This strategic shift aims to broaden its appeal beyond its established customer base.

SUV Market Dominance
The introduction of models like the Cayenne and Macan significantly expanded Porsche's market reach. These SUVs appeal to customers seeking a blend of luxury, performance, and practicality.”

Oj, var det så känsligt med Porsches nuvarande målgrupp? :)

”Porsche AG's customer base has evolved from a core group of sports car enthusiasts to a broader demographic. The introduction of models like the Cayenne and Panamera expanded its appeal, and the company now balances its sports car heritage with SUVs and electric vehicles. This evolution necessitates a deep understanding of current customer demographics and preferences. Historically, Porsche AG catered to affluent individuals with a passion for high-performance driving. However, recent trends indicate a growing interest in SUVs and electric mobility among its clientele. This strategic pivot is reflected in their product development and marketing efforts, aiming to capture a wider segment of the luxury automotive market.

Evolving Demographics
Porsche is actively working to attract a younger demographic and increase the number of female buyers. This strategic shift aims to broaden its appeal beyond its established customer base.

SUV Market Dominance
The introduction of models like the Cayenne and Macan significantly expanded Porsche's market reach. These SUVs appeal to customers seeking a blend of luxury, performance, and practicality.”

Inte alls känsligt.
Däremot så har Porsche sitt varumärke och dom sysslar inte med kvantitet.
Skulle man börja släppa mängder av någon Toyota Corolla-aktig bil.
Fanatikerna blev tillräckligt sura över automatlådans intåg och SUV’ens intåg.

Vattnar man ut varumärket så har man inte så mycket kvar, även om bilarna skulle vara världens bästa bilar.

Inte alls känsligt.
Däremot så har Porsche sitt varumärke och dom sysslar inte med kvantitet.
Skulle man börja släppa mängder av någon Toyota Corolla-aktig bil.
Fanatikerna blev tillräckligt sura över automatlådans intåg och SUV’ens intåg.

Vattnar man ut varumärket så har man inte så mycket kvar, även om bilarna skulle vara världens bästa bilar.

Hela anledningen till att man överhuvudtaget satsar på SUV:ar och elbilar är kvantitet.

Porsche producerar väsentligt fler bilar och modeller idag än när man var ett renodlat sportbilsmärke.

Hela anledningen till att man överhuvudtaget satsar på SUV:ar och elbilar är kvantitet.

Porsche producerar väsentligt fler bilar och modeller idag än när man var ett renodlat sportbilsmärke.

Ja, så är det. Men det finns begränsningar. Varumärkets värde är oerhört högt och det vill man behålla så långt som möjligt.
Samtidigt så har du svårt att hitta en SUV i mellansegmentet som är bättre än Macan.
I lyxsegmentet så finns alltid Bentley och rolls Royce.
När man sedan jämför hur dessa är att köra, så är nog Porsche bättre.
Det samma gäller 911:an. Det finns bilar i segmentet som är riktigt bra. Men det är stor skillnad på en 911 och en Ferrari.

Man kan självklart gå över till snabbmakaroner om man vill.

Samtidigt så har du svårt att hitta en SUV i mellansegmentet som är bättre än Macan.
I lyxsegmentet så finns alltid Bentley och rolls Royce.
När man sedan jämför hur dessa är att köra, så är nog Porsche bättre.

Precis vad jag tror risken att Porsche funderar på i fler segment. Vad som tidigare var otänkbart så som lyxsedaner och SUV:ar realiserades, så varför inte minibussar och småbilar?

På med emblemet så gör marknadsavdelningen resten.

Man kan självklart gå över till snabbmakaroner om man vill.

Fortfarande bättre än att betala dubbelt för färsk pasta men ändå bara käka snabbmakaroner.

Precis vad jag tror risken att Porsche funderar på i fler segment. Vad som tidigare var otänkbart så som lyxsedaner och SUV:ar realiserades, så varför inte minibussar och småbilar?

På med emblemet så gör marknadsavdelningen resten.

Fortfarande bättre än att betala dubbelt för färsk pasta men ändå bara käka snabbmakaroner.

Självklart funderar dom. Man sysslar inte helt med hobbyverksamhet.
Skillnaden är att man väldigt sällan släpper något värdelöst från fabriken.

För att inte allt ska vara imaginärt.
Har du kört Porsche eller något av deras motsvarigheter?
Sedan så är det dessutom skillnad på att ha kört och ägt.

Av dina inlägg att döma, så är det inte dig som riktar in sig på.
Man försöker inte att bli någon Toyota Corolla och sälja miljarder av bilar med liten vinst per bil.

Självklart funderar dom. Man sysslar inte helt med hobbyverksamhet.
Skillnaden är att man väldigt sällan släpper något värdelöst från fabriken.

För att inte allt ska vara imaginärt.
Har du kört Porsche eller något av deras motsvarigheter?
Sedan så är det dessutom skillnad på att ha kört och ägt.

Av dina inlägg att döma, så är det inte dig som riktar in sig på.
Man försöker inte att bli någon Toyota Corolla och sälja miljarder av bilar med liten vinst per bil.

Jag har uppenbart bättre koll på såväl bilarna, målgruppen och företaget än du har så du får dra dina egna slutsatser.

Men just nu äger jag ingen Porsche och har inga planer på att skaffa någon heller. ;)

Jasså?
Har kineserna skickat dig för att spionera

Spionera på vad exakt? Gammal utgången teknologi?

När Porsches två nya el-SUV:ar släpps, en 7-sitsig modell större än Cayenne och en som kommer vara mindre än Macan, får vi nog förnyad anledning att utvärdera vilken riktning ditt favoritmärke tar. Sedan om de snabbar på har vi nog både en el-MPV och den el-Caymanen på plats med innan 2030.

Mycket godis väntar alltså för den äldre målgruppen som gillar bekväm och praktisk motorsport i form av körning rakt fram med farthållare och hög markfrigång på svenska riksvägar. :)

Spionera på vad exakt? Gammal utgången teknologi?

När Porsches två nya el-SUV:ar släpps, en 7-sitsig modell större än Cayenne och en som kommer vara mindre än Macan, får vi nog förnyad anledning att utvärdera vilken riktning ditt favoritmärke tar. Sedan om de snabbar på har vi nog både en el-MPV och den el-Caymanen på plats med innan 2030.

Mycket godis väntar alltså för den äldre målgruppen som gillar bekväm och praktisk motorsport i form av körning rakt fram med farthållare och hög markfrigång på svenska riksvägar. :)

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, mer än att du är enormt pro-kinesisk i var och varannat inlägg och allt som inte är kinesiskt suger.
Vad kör herrn själv för bilar?

Nu har jag ingen Porsche, men i de segment man har bilar i, så är man absolut på topp.
Nu pratar vi inte blinkande led-dioder. Ren bilkörning, helt enkelt.
1300kg bil är helt enkelt trevligare än 2300kg när man svänger.
Visst har Porsche en hel del landsvägslok, trevliga sådana dessutom.
Men att göra en 718 till en blyklump är fel då man redan har Taycan.

Att sedan politiker tvingar biltillverkare till en massa dumheter är en annan sak.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, mer än att du är enormt pro-kinesisk i var och varannat inlägg och allt som inte är kinesiskt suger.

Nu har jag ingen Porsche, men i de segment man har bilar i, så är man absolut på topp.

Att sedan politiker tvingar biltillverkare till en massa dumheter är en annan sak.
Var ju en ganska bra sammanfattning :)

Vi diskuterar elbilar i den här tråden och om du helt missat att just kinesiska elbilstillverkare fullständigt krossat traditionella fossilbilstillverkare inom det området det senaste decenniet så kan jag bara beklaga.

Vi diskuterar elbilar i den här tråden och om du helt missat att just kinesiska elbilstillverkare fullständigt krossat traditionella fossilbilstillverkare inom det området det senaste decenniet så kan jag bara beklaga.
Att svara på trådens rubrik går både fort och enkelt.
Ett stort rungande ALDRIG! Förens jag blir tvingad men hoppas jag slipper det.

Mmmm
Snabbmakaroner och wagyu är olika saker.
Att man prånglar ut bilar utan att göra någon större vinst är väl inte vettigt.

Att svara på trådens rubrik går både fort och enkelt.
Ett stort rungande ALDRIG! Förens jag blir tvingad men hoppas jag slipper det.

Precis!
Passar det inte ens körmönster så är det ytterst korkat.
En del köper säkert elbil bara för att den är kinesisk.
Att man sedan tvingar tillverkare att producera elbilar, om man nu inte hellre tar böter, är helt klart politiskt styrt.

Precis!
Passar det inte ens körmönster så är det ytterst korkat.
En del köper säkert elbil bara för att den är kinesisk.
Att man sedan tvingar tillverkare att producera elbilar, om man nu inte hellre tar böter, är helt klart politiskt styrt.
Dessutom ”tvinga” ut elbilar via skattemedel till folk som egentligen behöver något annat är sjukt och endast politiskt.

Tillbaka
Topp