När köper Du elbil?

Då får vi hoppas att batterierna blir betydligt bättre än de som finns idag.Hur mycket av den ursprungliga kapaciteten finns kvar efter t ex 5 år?

Sedan gäller, för den som har råd, att det är praktiskt möjligt att byta batteri. I en del bilar verkar batteriet vara en del av själva stommen.
Finns många tester och bevis på att batteriet håller hela bilens livslängd.

Man köper bil efter behov och bekvämlighet.
Att köra på laddstation är väl egentligen endast till för folk som är på långresa.
Hemmaladdning är det som gör elbil intressant och bekvämt.
För folk i lägenhet i storstadsområden så blir det lite knepigare då man knappt ens har en egen parkeringsplats och således blir hänvisade till just laddstationer.

Sedan tycker jag att elbilar är lite plastigare än de gamla ”riktiga” bilarna. Det blir väl så när man måste kapa vikt på alla prylar.
T.ex. VAG, Volvo, Polestar och/eller BMW tycker inte jag är "plastigare" än deras senaste fosilbilar.

T.ex. VAG, Volvo, Polestar och/eller BMW tycker inte jag är "plastigare" än deras senaste fosilbilar.

BMW och MB tycker jag är ok.
Däremot så var jag lite besviken över Audi och faktiskt även Porsche.
Min gamla Macan var långt trevligare invändigt än nya Macan.

Volvo har jag inte kört och från VW tycker jag att ID7 är ok. Kanske det berodde på utrymmet?

Man köper bil efter behov och bekvämlighet.
Att köra på laddstation är väl egentligen endast till för folk som är på långresa.
Hemmaladdning är det som gör elbil intressant och bekvämt.
För folk i lägenhet i storstadsområden så blir det lite knepigare då man knappt ens har en egen parkeringsplats och således blir hänvisade till just laddstationer.

Sedan tycker jag att elbilar är lite plastigare än de gamla ”riktiga” bilarna. Det blir väl så när man måste kapa vikt på alla prylar.

Fast tekniken för att ladda minst lika snabbt på en laddstation som det tar att tanka en fossilbil finns redan och är på väg att rullas ut, så hemmaladdning lär knappast vara viktigt särskilt länge framöver i förhållande till fossilt bilägande.

”The Chinese automaker BYD’s introduction of ultra-fast charging infrastructure would permanently change the methods by which electric vehicles are recharged. It would bring down the charging time for EVs to only 5 minutes, the time in which petrol cars refuel. The Super e-Platform was unveiled on March 18th, 2025, pointing to a solution to one of the biggest gripes of EV drivers: long charging times.”

Fast tekniken för att ladda minst lika snabbt på en laddstation som det tar att tanka en fossilbil finns redan och är på väg att rullas ut, så hemmaladdning lär knappast vara viktigt särskilt länge framöver i förhållande till fossilt bilägande.

”The Chinese automaker BYD’s introduction of ultra-fast charging infrastructure would permanently change the methods by which electric vehicles are recharged. It would bring down the charging time for EVs to only 5 minutes, the time in which petrol cars refuel. The Super e-Platform was unveiled on March 18th, 2025, pointing to a solution to one of the biggest gripes of EV drivers: long charging times.”

Snabbladdning sliter mer på batterierna och laddar man på laddstationer så blir det ungefär lika dyrt som att köra någon billig dieselbil.

Ladda hemma, speciellt om du har solceller etc är extremt billigt medans snabbladda "ute på stan" är nästan lika dyrt som att tanka en bensin/dieselbil

Snabbladdning har du egentligen bara nytta av under längre resor när du måste "stanna och ladda" för att kunna fortsätta resan

Laddar du hemma tar det mycket längre tid, många timmar men parkerar man sin bil på kvällen är den automatiskt och till väldigt låg kostnad "fulltankad" varje morgon du åker hemifrån och kör till jobbet

Bor man i lägenhet är det komplicerat om man inte har en garage/parkeringsplats med laddning eller har möjlighet att ladda på jobbet. Är man hänvisad till olika former av snabbladdning "på stan" p.g.a att man inte kan ladda hemma blir elbil knappast lönsamt eftersom inköpspriset är så mycket högre ofta än motsvarande fossilbränslebil och med höga laddpriser kan du aldrig tjäna in den mellanskillnaden.

Snabbladdning sliter mer på batterierna och laddar man på laddstationer så blir det ungefär lika dyrt som att köra någon billig dieselbil.

Ändrar knappast på faktumet att tekniken för elbilar och batterier utvecklas enormt mycket snabbare än motsvarande för fossilt och fossilbilar knappast lär existera inom ett par år.

Ändrar knappast på faktumet att tekniken för elbilar och batterier utvecklas enormt mycket snabbare än motsvarande för fossilt och fossilbilar knappast lär existera inom ett par år.

Kineserna är nu uppe i 1000W-laddare så snabbladda går där lika snabbt som att tanka en bensinbil. Det kommer dock ta lång tid innan all laddinfrastruktur är utbyggd "överallt" och nu börjar snarare problemen uppstå hur man ska kunna kyla så kraftiga laddare.

Men jag tror den avgörande faktor är priset man får betala för att ladda sin bil. Blir rätt ointressant om det går lika fort att ladda som att tanka en fossilbil om kostnaden för att tanka de två är tämligen lika. Vad är då meningen med att köpa en elbil

Och för hemmaladdning är och förblir fortfarande 11/22 kw vad en hemmaladdare kan ladda med i vanliga villaområden om inte man ska åka på extremt dyra avgifter för elnät med väldigt höga säkringsnivåer i ett vanligt hem.

Vad motsvarar 3kr per kWh på en laddstation mot tex 1 liter bensin per mil?

Beror på hur mycket din bil förbrukar

Men det är vanligt idag att snabbladdningskostnaden ligger på runt 5 kr/mil och det är inte långt ifrån vad en fossilbil kostar per mil i bränsle

Fanns ju en uppfattning att elbilar var väldigt mycket billigare i service och reservdelar eftersom dom sällan behöver servas och har mycket färre rörliga delar som slits men där har tyvärr flera undersökningar visat att många servicekostnader på elbilar är extremt dyra

Men det är vanligt idag att snabbladdningskostnaden ligger på runt 5 kr/mil och det är inte långt ifrån vad en fossilbil kostar per mil i bränsle

Fanns ju en uppfattning att elbilar var väldigt mycket billigare i service och reservdelar eftersom dom sällan behöver servas och har mycket färre rörliga delar som slits men där har tyvärr flera undersökningar visat att många servicekostnader på elbilar är extremt dyra
Misstänker att däcken och bromsar slits mer pga den höga vikten.

Misstänker att däcken och bromsar slits mer pga den höga vikten.

Stämmer vad avser däck. Och även vägarna i sig har visat sig slitas väldigt hårt på grund av detta så dom har fått ändra underhållsbudgeten för vägarna ganska rejält.

Däremot är problemet med bromsarna omvänt att dom används för lite och därigenom får underkänt på besiktningen för att dom ofta "kärvar" eller beckar ihop. De flesta elbilsförare bromsar med elmotorn. Körde själv en ID-Buzz i alperna och södra europa förra sommaren 600 mil på semester och i värsta alperna med hårnålskurvorna i nerförsbacke använde jag nästan aldrig de vanliga bromsarna utan körda bilen i läge B istället för D och köra men en fot på gasen bara för när man släpper på gasen i läge B bromsar den väldigt kraftigt med el-bromsfunktionen som genererar el tillbaka in i batteriet.

Ja, det är ju på service bilhandlarna tjänar sina pengar. Så även om det är betydligt mindre som ska underhållas oå en elbil, kommer det nog ändå inte bli mycket billigare?

Precis. Köp en elbil idag så är den gammal imorgon.

Det var därför jag föreslog att leasa på just den frågan.

Den som köper en bil idag och tar på sig den inflexibilitet det innebär, fossilbil eller elbil, är inte särskilt smart enligt min mening. Gäller ändå fossilbil i ännu högre grad då elbilstullarna från EU aldrig kommer hålla över tid (priserna på elbilar kommer gå ner väsentligt, särskilt i takt med ökade volymer och motsatt gäller fossilt) samt att rejäla kommande drivmedelsprisökningar redan är kända.

EUs linje blev förövrigt ännu mer befäst så sent som idag.

• ”Storsatsningar på kollektivtrafik, elbilar och järnvägar ska minska utsläppen från transportsektorn. Nya utsläppsnormer ska införas.”

Det var därför jag föreslog att leasa på just den frågan.

Den som köper en bil idag och tar på sig den inflexibilitet det innebär, fossilbil eller elbil, är inte särskilt smart enligt min mening. Gäller ändå fossilbil i ännu högre grad då elbilstullarna från EU aldrig kommer hålla över tid (priserna på elbilar kommer gå ner väsentligt, särskilt i takt med ökade volymer och motsatt gäller fossilt) samt att rejäla kommande drivmedelsprisökningar redan är kända.

Leasing är ju känt för att vara ett jättebra alternativ.
Får vänta på vad BMW Neue Klasse har att erbjuda.

EUs linje blev förövrigt ännu mer befäst så sent som idag.

• ”Storsatsningar på kollektivtrafik, elbilar och järnvägar ska minska utsläppen från transportsektorn. Nya utsläppsnormer ska införas.”

Tillbaka
Topp