När köper Du elbil?

 
Jag har inte läst igenom hela tråden, svaret på mina funderingar står kanske här redan. Ursäktar i så fall.
Jag började läsa i tråden men det såg inte så lovande ut. Nu har det gått 2 år så det kanske har ändrats en del. Speciellt på batteri sidan har livslängden ökat de senaste åren.

Här i Sverige har jag inte intresserat mig för elbil eftersom jag kör så pass långa sträckor och bor så lång norrut i landet.
I Thailand börjar jag däremot fundera på att köpa en EV, jag har väldigt dålig koll på vad man ska tänka på för en EV i Thailand.
Eftersom jag inte tycker om att köra bil i Thailand kommer jag att bara ha bilen som shopping bil och för kortare resor. Det blir alltså en liten EV som jag funderar på. Någon hybrid är jag definitivt inte ute efter.

Oavsett om det kommer att bli en elbil eller inte så kommer jag att satsa på solceller. Jag är ganska insatt i solcellsanläggningar så jag vet hur jag kommer att dimensionera den. Har jag inte bestämt mig för elbil kommer jag att börja med en mindre anläggning som är förberedd att bygga ut för en elbil. Däremot är jag inte så insatt i den thailändska sollcellsmarknaden, den komer jag att kolla upp lite närmare hösten så att jag vet var jag ska börja kolla upp inköpen till hösten när vi åker ner.

Vore intressant att få synpunkter på om det har hänt något på elbilsidan i Thailand.
Det är 700 meter till vår närmaste matvaruaffär. Fungerar med en ”dramaten”, men nu råkar vi ju ha en bil.
Där finns tre laddningsplatser i butiken. Hela butikens tak är täkt av solpaneler. Så i princip skulle man kunna ha en minimal elektrisk bil/motorcykelbil som inte behöver laddas hemma. Vårt hus är säkrat med 5,5 kW, en fas. Uselt om man har en elbil.
Emellertid har vi en ECOFLOW DELTA 2 och en 450 W solpanel. De ger oss varje dag 1 kWh som vi använder i huset då solen gått ner.
En elbil förbrukar ca 0,2 kWh per km så en 1 kWh skulle räcka väl
Det är 700 meter till vår närmaste matvaruaffären. Fungerar med en ”dramaten”, men nu har vi ju en bil.
Där finns tre laddningsplatser. Så i princip skulle man kunna ha en minimal elektrisk bil/motorcykelbil som inte behöver laddas hemma. Vårt hus är säkrat med 5,5 kW, en fas. Uselt om man har en elbil.
Emellertid har jag en ECOFLOW DELTA och en 450 W solpanel. De ger oss varje dag 1 kWh som vi använder i huset då solen gått ner. En elbil förbrukar ca 0,2 kWh per km så en 450 W solpanelen skulle räcka.Citroën Ami heter en tvåsitsiga elbil som kan köras av personer som är så unga som 14 år i Frankrike och 16 år i andra europeiska länder. Säljs i Thailand.

 
Det är 700 meter till vår närmaste matvaruaffär. Fungerar med en ”dramaten”, men nu råkar vi ju ha en bil.
Där finns tre laddningsplatser i butiken. Hela butikens tak är täkt av solpaneler. Så i princip skulle man kunna ha en minimal elektrisk bil/motorcykelbil som inte behöver laddas hemma. Vårt hus är säkrat med 5,5 kW, en fas. Uselt om man har en elbil.
Emellertid har vi en ECOFLOW DELTA 2 och en 450 W solpanel. De ger oss varje dag 1 kWh som vi använder i huset då solen gått ner.
En elbil förbrukar ca 0,2 kWh per km så en 1 kWh skulle räcka väl
Det är 700 meter till vår närmaste matvaruaffären. Fungerar med en ”dramaten”, men nu har vi ju en bil.
Där finns tre laddningsplatser. Så i princip skulle man kunna ha en minimal elektrisk bil/motorcykelbil som inte behöver laddas hemma. Vårt hus är säkrat med 5,5 kW, en fas. Uselt om man har en elbil.
Emellertid har jag en ECOFLOW DELTA och en 450 W solpanel. De ger oss varje dag 1 kWh som vi använder i huset då solen gått ner. En elbil förbrukar ca 0,2 kWh per km så en 450 W solpanelen skulle räcka.Citroën Ami heter en tvåsitsiga elbil som kan köras av personer som är så unga som 14 år i Frankrike och 16 år i andra europeiska länder. Säljs i Thailand.

Jag har inte kollat så mycket vilka ställen som har laddplatser runt ikring där vi bor. Tycker inte att jag sett några. Vi håller till i Pitsanulok. Har funderat varför så få har solceller.

Har inte tänkt ha solceller i huset. Vi byggde ett gästhus en bit från huset, där tänker jag inte dra in någon el. Vi har en slarvinkoppling nu, där vi tar ström till belysning från en sladd framdragen till en pump för bevattning. Eftersom det är sporadiskt någon vistas där tror jag att det fungerar med solceller där. En liten kyl kommer att behöva ström kontinuerligt, en AC och en liten vattenkokare kommer också att behöva ström sporadiskt.

Skaffar vi en EV kommer den att få ladda från solcellerna vid det lilla huset. Taket är nog stort att sätta upp paneler för en 2-3 kW, förmodligen mer. Har tänkt börja med runt 1kW och dimensionera för att kunna bygga ut. Har man kört en stund ser man ju hur förbrukningen och laddning ser ut. Hur mycket disigt väder och regn påverkar. Det kan ju bli en del dagar med dålig laddning.

När vi får lite mera kött på benen om hur bra det laddar kommer det nog att bli en EV. Har nog tänkt ha något större än en tvåsitsig. Ska forska lite vad kineserna har för något i den lägre prisklassen. Annars blir det nog en liten Toyota.
 
Jag har inte kollat så mycket vilka ställen som har laddplatser runt ikring där vi bor. Tycker inte att jag sett några. Vi håller till i Pitsanulok. Har funderat varför så få har solceller.

Har inte tänkt ha solceller i huset. Vi byggde ett gästhus en bit från huset, där tänker jag inte dra in någon el. Vi har en slarvinkoppling nu, där vi tar ström till belysning från en sladd framdragen till en pump för bevattning. Eftersom det är sporadiskt någon vistas där tror jag att det fungerar med solceller där. En liten kyl kommer att behöva ström kontinuerligt, en AC och en liten vattenkokare kommer också att behöva ström sporadiskt.

Skaffar vi en EV kommer den att få ladda från solcellerna vid det lilla huset. Taket är nog stort att sätta upp paneler för en 2-3 kW, förmodligen mer. Har tänkt börja med runt 1kW och dimensionera för att kunna bygga ut. Har man kört en stund ser man ju hur förbrukningen och laddning ser ut. Hur mycket disigt väder och regn påverkar. Det kan ju bli en del dagar med dålig laddning.

När vi får lite mera kött på benen om hur bra det laddar kommer det nog att bli en EV. Har nog tänkt ha något större än en tvåsitsig. Ska forska lite vad kineserna har för något i den lägre prisklassen. Annars blir det nog en liten Toyota.
Just det, tänka först är bäst.

 
Kinesiska märket NETA som finns ganska många av i Thailand har gått i konkurs

 
Elbil? Nej tack! Men ”The Squad Solar” fångar mitt intresse. Bor man i Spanien eller i Thailand slipper man köra till en laddstation.
Med solpanelen på taket kommer man efter en molnig dag 13 km och en solig dag 30 km.
Den Holländska ”golfbilen” kommer att börja säljas i år för ca 6.000 Euro.

 
1751053011878.webp
 
 
 
Tillbaka
Topp