När köper Du elbil?

EUs klimatmål kommer aldrig att uppnås. Det kommer verkligheten att sätta P för. ;)
Tyskland är det land i Europa som drabbats värst av EU´s klimatpolitik.
Man har demonterat de reglerbara energikällorna och byggt ut slumpenergin.
Det visar sig nu att den ”gröna energin” är mycket dyrare än den traditionella. Dyr el gör att företag vill flytta ut.
Samtidigt förföljer. Tysklands statliga media Tysklands näst största parti AfD vars ledare har en av de skarpaste hjärnorna i Europa. Alice Weidel.
Om Alice Weidel blev ordförande för EU-Kommissionen skulle Europa kunna blomstra igen.
Med Ursula Von der Leyen har vi redan en fot i graven.

Alice.webp

En sak är jag 100 % säker på, en hybrid kommer det aldrig att bli. Antingen en elbil eller bensinare blir det om det nu inte händer något revolutionerande med vätgasdrift?
Ändra: Oj, citerade ett 2 år gammalt inlägg :D
Är nog av motsatt åsikt. Köra eldrivet i stan och de få gånger man åker rejält så har man bensin. Till lillsyrran har jag 186mil men brukar köra i ett sträck på 23 timmar.

Är nog av motsatt åsikt. Köra eldrivet i stan och de få gånger man åker rejält så har man bensin. Till lillsyrran har jag 186mil men brukar köra i ett sträck på 23 timmar.
Eldrivet på kortare körningar håller jag med om. Fast en hybrid för långkörningar tycker jag inte är någon höjdare. Har kört hybrid i jobbet. Kommer inte långt på batteriet så största delen av resan blir det förbränningsmotor. När man kommer fram är det svårt att få laddning, vilket börjar bli bättre nu. Många hotell har inte ens garage och att stå ute på gatan ger ingen ström.

Nu blir elbilarna bättre och bättre. Kanske de klarar en norrländsk vinter snart och en dagsutflykt på 50 mil vid -20 grader. Vid sådana utflykter föredrar jag en förbränningsmotor. Annars kör jag gärna elbil kortare körningar.
En elbil och en brännare vore att föredra före en hybrid. Har idag två brännare. Vintern här i norr gör mig tveksam om vi ska ha en elbil. Kör mycket mindre nu när jag är pensionär och bor halva året i Thailand. Elbilar tycker jag hör ihop med solceller. Fast solceller ger inte något när de behövs som mest på vintern.

Finns många tester och bevis på att batteriet håller hela bilens livslängd.

Visst gör de det, när batterierna är slut då är bilen slut.

Det enda elektriska fordon jag kommer köpa är en sån där pensionärsmoppe med 3 el 4 hjul.
Min bensinbil har nu gått 4000mil så jag har mkt kvar att nöta på.
Det ökar med max 1000mil/år.
Så jag kör så länge jag får eller kan köra.

Det enda elektriska fordon jag kommer köpa är en sån där pensionärsmoppe med 3 el 4 hjul.
Min bensinbil har nu gått 4000mil så jag har mkt kvar att nöta på.
Det ökar med max 1000mil/år.
Så jag kör så länge jag får eller kan köra.

Jag har köpt ett självkörande elfordon och är mycket nöjd med det, en Robomow.

Tesla lär gå med förlust inom ett år då försäljningen rasar och subventioner försvinner, och en konkurs är inte utesluten. Den skarpa varningen levererar Per Lekander, hedgefondförvaltare på egna firman Clean Energy Transition, och spår att aktien ska rasa mer än 90 procent.

”Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla”, säger Per Lekander till Di.

Tesla lär gå med förlust inom ett år då försäljningen rasar och subventioner försvinner, och en konkurs är inte utesluten. Den skarpa varningen levererar Per Lekander, hedgefondförvaltare på egna firman Clean Energy Transition, och spår att aktien ska rasa mer än 90 procent.

”Tesla är antagligen världshistoriens största aktiebubbla”, säger Per Lekander till Di.

Menar han att Tesla kommer att slå Northvolt?

Menar han att Tesla kommer att slå Northvolt?
Northvolt var ett mycket litet företag i jämförelse med Tesla.
Tesla är värt cirka 1000 miljarder $.
.mer från artikeln

Per Lekander kastar sig snabbt in i ett resonemang där han går igenom de tre huvudsakliga delarna av Tesla.

”Bilverksamheten är en total ’shit show’. Lönsamheten har gått ned kraftigt och merparten av rörelseresultatet kommer från subventioner”, säger Per Lekander.
StartStartsida
Börs
Marknadsnytt
Bevakningar
Förvaltaren sågar Tesla: ”Världshistoriens största aktiebubbla”

Publicerad: 13 juli 2025, 09:00

Spara

Johan Wendel

Text

Tesla TSLA +1,17%s aktiekurs har fallit över 20 procent sedan årsskiftet men hedgefondförvaltaren Per Lekander spår att det kommer att bli betydligt värre framöver.

”Den kommer att gå ned 90 procent, och det är en period när man kan tjäna mycket pengar”, säger han i en intervju med Di, och tillägger:

”Om aktien gick ned 90 procent skulle den fortfarande vara övervärderad.”

Di når Per Lekander när han är hemma på en kort sommarsemester i Sverige. Vanligtvis bor han i London där han är förvaltare på egna firman Clean Energy Transition. Firman har två fonder med 2,7 miljarder dollar i förvaltat kapital, motsvarande 26 miljarder kronor, och målet är att hitta aktier som är vinnare på energiomställningen.

Per Lekander kastar sig snabbt in i ett resonemang där han går igenom de tre huvudsakliga delarna av Tesla.

”Bilverksamheten är en total ’shit show’. Lönsamheten har gått ned kraftigt och merparten av rörelseresultatet kommer från subventioner”, säger Per Lekander.

Subventionerna han syftar på är två. Den första är utsläppsrätter, som Tesla har tjänat betydande belopp på.

”De försäljningarna går rakt ned i fickan och blir ren vinst. Men de kommer att krympa med start i det andra och tredje kvartalet”, förklarar Per Lekander.

Orsaken är amerikanska presidenten Donald Trumps budget – ”One Big Beautiful Bill” – som nyligen klubbades igenom och som tar sikte på en del av systemet med utsläppsrätter. I fjol genererade utsläppsrätterna nästan 2,8 miljarder dollar i intäkter för Tesla, vilket motsvarade drygt 39 procent av vinsten på nedersta raden.

Den andra subventionen som fasas ut tack vare Donald Trumps budget är skatteavdraget på 7.500 dollar för elbilar som försvinner den sista september. Per Lekander spår att detta kommer att dämpa efterfrågan på elbilar i USA, och pekar på lärdomar från Tyskland där ett avskaffat skatteavdrag för elbilar fick marknaden att krympa kraftigt.

Att Elon Musk har engagerat sig politiskt har skadat Tesla i Europa. Men Per Lekander tror inte att det kommer att vara orsaken till ett kommande tapp i USA, Teslas viktigaste marknad. Utöver den skrotade skattereduktionen anser han i stället att Teslas modeller inte längre håller måttet.

Northvolt var ett mycket litet företag i jämförelse med Tesla.
Tesla är värt cirka 1000 miljarder $.
.mer från artikeln

StartStartsida
Börs
Marknadsnytt
Bevakningar
Förvaltaren sågar Tesla: ”Världshistoriens största aktiebubbla”

Publicerad: 13 juli 2025, 09:00

Spara

Johan Wendel

Text

Tesla TSLA +1,17%s aktiekurs har fallit över 20 procent sedan årsskiftet men hedgefondförvaltaren Per Lekander spår att det kommer att bli betydligt värre framöver.

”Den kommer att gå ned 90 procent, och det är en period när man kan tjäna mycket pengar”, säger han i en intervju med Di, och tillägger:

”Om aktien gick ned 90 procent skulle den fortfarande vara övervärderad.”

Di når Per Lekander när han är hemma på en kort sommarsemester i Sverige. Vanligtvis bor han i London där han är förvaltare på egna firman Clean Energy Transition. Firman har två fonder med 2,7 miljarder dollar i förvaltat kapital, motsvarande 26 miljarder kronor, och målet är att hitta aktier som är vinnare på energiomställningen.

Subventionerna han syftar på är två. Den första är utsläppsrätter, som Tesla har tjänat betydande belopp på.

”De försäljningarna går rakt ned i fickan och blir ren vinst. Men de kommer att krympa med start i det andra och tredje kvartalet”, förklarar Per Lekander.

Orsaken är amerikanska presidenten Donald Trumps budget – ”One Big Beautiful Bill” – som nyligen klubbades igenom och som tar sikte på en del av systemet med utsläppsrätter. I fjol genererade utsläppsrätterna nästan 2,8 miljarder dollar i intäkter för Tesla, vilket motsvarade drygt 39 procent av vinsten på nedersta raden.

Den andra subventionen som fasas ut tack vare Donald Trumps budget är skatteavdraget på 7.500 dollar för elbilar som försvinner den sista september. Per Lekander spår att detta kommer att dämpa efterfrågan på elbilar i USA, och pekar på lärdomar från Tyskland där ett avskaffat skatteavdrag för elbilar fick marknaden att krympa kraftigt.

Att Elon Musk har engagerat sig politiskt har skadat Tesla i Europa. Men Per Lekander tror inte att det kommer att vara orsaken till ett kommande tapp i USA, Teslas viktigaste marknad. Utöver den skrotade skattereduktionen anser han i stället att Teslas modeller inte längre håller måttet.

Tesla är inte värt 1000 miljarder$, detta baserar sej endast på spekulationer i en aktie, det reella värdet kommer så småningom fram och agerandet av Musk den senaste tiden kommer att skynda på den processen.
Northvolt hade egentligen aldrig något värde alls, detta var också rena spekulationer.

Tesla är inte värt 1000 miljarder$, detta baserar sej endast på spekulationer i en aktie, det reella värdet kommer så småningom fram och agerandet av Musk den senaste tiden kommer att skynda på den processen.
Northvolt hade egentligen aldrig något värde alls, detta var också rena spekulationer.
Det går ju att argumentera att aktiemarknaden är ren spekulation...
Northvolt var aldrig noterat.
.
Enligt artikeln i DI kommer Tesla att tappa 90 procent.

Tillbaka
Topp