När köper Du elbil?

Fixar de batterier som är på väg mot massproduktion inom bara ett par år med.

Vem vill då skvätta med vad som kommer vara snordyrt bränsle tillverkat i försumliga kvantiter?

Att fixa batterier och laddare som klarar det inom ett par år hjälper inte när elinfrastrukturen inte kommer att finnas på plats de kanske närmaste 10 åren, man måste dessutom dra ner överföringsförlusterna vid laddning och urladdning till liknade laddning och urladdning av kondensatorer och el kommer dessutom att stiga kraftigt i pris i Sverige de kommande åren bara titta på de planerade kablarna mellan Sverige och övriga Europa.
Tekniken för lite olika framställningar av bränsle för förbränningsmotorer finns och när intresset finns så är uppskalnigen inte så svår och då faller priset till kanske lite över dagens priser.

Att fixa batterier och laddare som klarar det inom ett par år hjälper inte när elinfrastrukturen inte kommer att finnas på plats de kanske närmaste 10 åren

Elinfrastrukturen byggs ut och det motsatta kommer ske med fossilt. Dessutom kommer fler och fler att kunna ladda enkelt hemma vilket är en helt unik fördel liksom möjligheten att tidsstyra och spara laddning via hembatterier och laddning när elen är billigast.

Det är trots allt inte så många som har en dieselpump i garaget eller på fasaden till radhuslängan. Ännu färre som får den dieselpumpen att tanka kärran med automatik när dieseln är som billigast. :)

Mobility Swedens rapport poängterar just detta.

Än så länge ... ?!

"Enligt Financial Times kommer omsvängningen efter att USA ändrat klimatpolitiken och minskat stödet till elektrifiering. Företag som snabbast övergav bensinmotorer har drabbats hårdast när efterfrågan inte utvecklats som väntat.

När amerikanska elbilsstöd försvinner och utsläppsregler lättas räknar branschen nu med att elbilar bara kommer stå för omkring 5 procent av nybilsmarknaden i USA de kommande åren – ungefär hälften av dagens nivå."

Globalt är trenden intakt. Att sedan USA och EU i sin desperation att skydda egen omodern bilindustri kommer kämpa emot så länge de kan hjälper bara kortsiktigt.

Teknikutvecklingen vinner alltid till slut.

Stellantis går nu tillbaka till förbränningsmotorer t.ex.
Om det ska bli som du tror så får dom starta i rätt ände.
Se till att det går att ladda elfordon enkelt på många ställen.
Krävs säkert flera kärnkraftverk bara för att ladda den svenska lastbilsflottan om den blir elektrisk.
Jag gissar att du får flytta fram årtalet en bra bit innan alla åker elfordon i Europa.

När elpriset går upp går efterfrågan ner.
Hyrde en Yaris idag. 0,35l/mil.
Blir knepigt att slå det med någon snabbladdingsststion

Elinfrastrukturen byggs ut och det motsatta kommer ske med fossilt. Dessutom kommer fler och fler att kunna ladda enkelt hemma vilket är en helt unik fördel liksom möjligheten att tidsstyra och spara laddning via hembatterier och laddning när elen är billigast.

Det är trots allt inte så många som har en dieselpump i garaget eller på fasaden till radhuslängan. Ännu färre som får den dieselpumpen att tanka kärran med automatik när dieseln är som billigast. :)

Mobility Swedens rapport poängterar just detta.

Inom hur många år är den svenska elinfrastrukturen utbyggd för att klara elektrifieringen av fordonsflottan?
Svenska kraftnät verkar vänta på att pengarna ökar i värde innan de börjar bygga ut det inhemska stamnätet och innan det är gjort så räcker inte nätet till för att ladda bilarna och om du tänker på att man ska ladda per automatik när elpriset är som lägst så kommer effektavgiften och klappar till dej i bakhuvudet....

Lycka till!

Inom hur många år är den svenska elinfrastrukturen utbyggd för att klara elektrifieringen av fordonsflottan?
Svenska kraftnät verkar vänta på att pengarna ökar i värde innan de börjar bygga ut det inhemska stamnätet och innan det är gjort så räcker inte nätet till för att ladda bilarna och om du tänker på att man ska ladda per automatik när elpriset är som lägst så kommer effektavgiften och klappar till dej i bakhuvudet....

Lycka till!

Hahaha du vet väl om att ETS2 är klappat och klart och bara 10,5 månader bort? :)

Får vi dessutom en ny rödgrön regering lär de låga bränslepriserna vi har idag snabbt bli historia.

Hahaha du vet väl om att ETS2 är klappat och klart och bara 10,5 månader bort? :)

Får vi dessutom en ny rödgrön regering lär de låga bränslepriserna vi har idag snabbt bli historia.

Desto mer vi går över till eldrift ju mindre råolja behöver köpas. Vilket vi gör idag för över 50 miljarder varje år.

Även boende i södra Sverige lär märka vad det är vid första tankningen efter nyår. :)

Ok, nu vet jag vad du menar, när jag sökte på ETS2 så fick jag fram detta.

Men nu när jag vet vad du svamlar om så drabbar det varken mej eller min sambo, jag har cykelavstånd till firman och sambon har tjänstebil med full täckning från arbetsgivaren, hälsa dina kompisar som röstade in oss i detta och önska dem ett stort lycka till!!!

Mer hk ja om motorn är helt anpassad för alkohol. En motor som är anpassad att gå på både bensin och alkohol så är det inte stor skillnad på effekt. Det går dessutom åt mer bränsle när man kör på alkohol.
Jepp det har jag koll på, mina ena är konverterad och har 50hk mer nu med etanol men gäller att priset skiljer en hel del om det ska löna sig.

Tillbaka
Topp