När köper Du elbil?

Däckslitaget ska väl ha en ganska stor roll i EURO7 klassningen.

Visst, och elbilar är i snitt ca 20% tyngre med hårdare däckslitage.

Men, i Euro 7 kommer även krav på slitagepartiklar från bromsskivor och belägg och det är första gången den typen av emissioner regleras. Elbilar står sig ofta väl i den totala bilden trots högre vikt, tack vare just lägre bromsrelaterade partiklar.

”I euro 7 finns krav på slitagepartiklar från bromsskivor och belägg. Det är första gången den typen av emissioner regleras. Mängden bromspartiklar kan minskas genom olika materialval hos enskilda komponenter, att optimera kombinationen av belägg och skivor samt att sätta in anordningar som suger upp bromsdamm istället för att de släpps ut i omgivningen.

Jämfört med konventionella fordon kan utsläpp av bromspartiklar vara betydligt lägre från elfordon och laddhybrider eftersom de har regenerativ bromsning. När elmotorn används i generatorläget bromsas fordonet med en ”elektrisk broms” som helt eller delvis ersätter mekaniska bromsar och då minskar partikelproduktionen.”

Har inget emot elbilar men än så länge passar det inte för mig. Däremot så tror jag att förträffligheten rent miljömässigt är smått överdriven och sitter lugnt i båten.

Precis
Man kan gärna elbil om det passar behoven och nuvarande bil är påväg att bytas ut.
Man bör dock ha laddmöjligheter hemma.

Vill man vara miljömedveten så bör man köpa en Renault Zoe eller annan bil med så litet batteri som möjligt.

Sedan skulle jag nog säga att man kanske borde spara på elbilsresurserna till storstäder som är drabbade av smog istället för att köra elbil på kalfjället.

Visst, och elbilar är i snitt ca 20% tyngre med hårdare däckslitage.

Men, i Euro 7 kommer även krav på slitagepartiklar från bromsskivor och belägg och det är första gången den typen av emissioner regleras. Elbilar står sig ofta väl i den totala bilden trots högre vikt, tack vare just lägre bromsrelaterade partiklar.

”I euro 7 finns krav på slitagepartiklar från bromsskivor och belägg. Det är första gången den typen av emissioner regleras. Mängden bromspartiklar kan minskas genom olika materialval hos enskilda komponenter, att optimera kombinationen av belägg och skivor samt att sätta in anordningar som suger upp bromsdamm istället för att de släpps ut i omgivningen.

Jämfört med konventionella fordon kan utsläpp av bromspartiklar vara betydligt lägre från elfordon och laddhybrider eftersom de har regenerativ bromsning. När elmotorn används i generatorläget bromsas fordonet med en ”elektrisk broms” som helt eller delvis ersätter mekaniska bromsar och då minskar partikelproduktionen.”

Från din länk:
Det införs krav på slitagepartiklar från däck från personbilsdäck (C1), däck för lätta kommersiella fordon (C2) och däck för tunga fordon (C3-däck) [10].

Jag är mest nyfiken på var man ska få el till alla elbilar.
85 tusen tunga lastbilar och ca 5 miljoner personbilar som ska bytas ut.
Bygga ut älvarna och lägga stora delar mark under vatten är knappast troligt.
X antal rejäla kärnkraftverk låter inte heller troligt i dagens läge.

EU verkar börja tänka om.

Screenshot 2026-02-25 at 10-27-37 EU backar på förbud mot bensinbilar ”Hål i huvudet” Dagens ...webp

En morot av el istället för piska?

”Istället för ett transportmål vill Liberalerna få på plats ett så kallat ”elektrifieringsmål” så snart som möjligt, och kommer nu försöka få med sig övriga Tidöpartier.

Alla riksdagspartier har sagt sig vara öppna att utreda ett sådant mål, men då som ett komplement till transportmålet.

– Ett bra mål vore att till slut komma till en helt elektrifierad transportflotta. Men man måste hitta en bra balans mellan målår och vilka indikatorer vi ska ha, säger hon.”

”Istället för ett transportmål vill Liberalerna få på plats ett så kallat ”elektrifieringsmål” så snart som möjligt, och kommer nu försöka få med sig övriga Tidöpartier.

Alla riksdagspartier har sagt sig vara öppna att utreda ett sådant mål, men då som ett komplement till transportmålet.

– Ett bra mål vore att till slut komma till en helt elektrifierad transportflotta. Men man måste hitta en bra balans mellan målår och vilka indikatorer vi ska ha, säger hon.”
Liberalerna är snart ett minne blott och lika bra det :)

Fixa infrastrukturen först som den röd/gröna röran förstört sedan kan dom börja snacka om andra mål. Återuppbygg det dom har förstört

Det viktiga är inte att skaffa en elbil, det viktiga är att skambelägga de som inte gör det (utom jag själv).
Gammalt västkustskt ordspråk

Ja, egentligen borde jag göra det.
Jag klarar mig egentligen utan bil då jag till stor majoritet avverkar mina transporter med flyg.

Grannen är däremot helt dum i huvudet. Han kör bensinbil.

Edit:
Att flyga är ju att nyttja kollektivtrafiken så länge man inte flyger privatjet som miljöpartisterna gör mellan Bromma och Arlanda.

Elbil är till stor del politik…och religion.

Beror nog på vad man jämför med.

Interagerat med fler riktigt religiösa fundamentalister runt motorbanor med luftkylda boxersexor bakom ryggen som vägrat tro att någon ny bilteknologi är något att ha. Det gäller att rycka spak och ha koll på alla gamla modeller snarare än att titta framåt och omfamna ny teknologi. ;)

Interagerat med fler riktigt religiösa fundamentalister runt motorbanor med luftkylda boxersexor bakom ryggen som vägrat tro att någon ny bilteknologi är något att ha. Det gäller att rycka spak och ha koll på alla gamla modeller snarare än att titta framåt och omfamna ny teknologi. ;)

Det finns även sådant folk.
Jag tror att just denna grupp har blivit sådana då samvetsknarkarna ska påtvinga dom något dom inte vill ha eller som inte passar deras behov.
Man blir fort lite anti när det kommer ett gäng nyfrälsta som ska påtvinga dig en massa skit och tror att dom är en bättre människa.

Lite som veganer är moralpanikens elbilister

Sen finns ju dom som är hysteriska åt andra hållet men inte har en aning om hur allt ska gå att genomföra.

När såg du en luftkyld boxersexa på en motorbana senast???
Jag har aldrig gjort det vad jag minns ,,,och har sett ganska många race genom livet på olika banor.

Du behöver inte överdriva för vi vet att elbil är din heliga gral och allt annat oseriöst.

Det finns även sådant folk.
Jag tror att just denna grupp har blivit sådana då samvetsknarkarna ska påtvinga dom något dom inte vill ha eller som inte passar deras behov.
Man blir fort lite anti när det kommer ett gäng nyfrälsta som ska påtvinga dig en massa skit och tror att dom är en bättre människa.

Lite som veganer är moralpanikens elbilister

Fanns inget samvetsknarkande bakom vare sig vattenkylning eller dual-clutch/sekventiella/automatlådor utan rena känslomässiga argument.

Tillbaka
Topp