När köper Du elbil?

Smart att köpa en bil som inte klarar det man vill använda den till.
Jag är inte förvånad när det är du som skriver detta.

Ett behov kan definieras på olika sätt. Smartast är att köpa en bil som fyller ens behov i normalfallet. Köpa bil efter ett behov som uppstår någon enstaka gång per år (när man kanske borde hyra bil för undantagsbehovet betydligt billigare) blir ju lätt väldigt onödigt dyrt

Smart att köpa en bil som inte klarar det man vill använda den till.
Jag är inte förvånad när det är du som skriver detta.
Har jag skrivit att jag köpt en elbil eller annan bil som inte klarar det jag skall använda den till?

Elbil går i dagsläget bort för mig. Främst pga priset på fordonet och brist på laddning i hemmet.

Sen kör jag för lite också.

Tror dom räknar på genomsnittspriser över året på elen för gör man inte det blir det ju väldigt mycket billigare vissa dagar och vissa tider på dygnet att ladda vid laddstolpar
Finns alternativ vid laddstolpar.
Snabbladdning medan man äter kostar mot att ladda med lägre effekt.

Screenshot_20260225_230557_Chrome.webp

Är inte det väldigt intressant hur du kör om en elbil skulle funka perfekt ur laddsynpunkt för typ 99% av DINA körningar ?

Min lilla golf kommer drygt 130 mil på en tankning men det är något jag aldrig behövt utnyttja under de tre år jag haft den. Oftast är körningarna 2-3 mil max trots att jag bor i en by på landet. Ser absolut inte hur långt det maximalt går att köra vid enstaka tillfällen som ett kriterie för vilken typ av bil jag väljer. Jag baserar mina val på LCC-kostnad där bränsledelen är en väldigt liten del av kostnaden
Jag kör så lite i normala fall att en elbil skulle bli mkt olönsam pga värdeminskningen mm mm.
Jag får inte ha en sån i mitt varmgarage pga brandrisken och bostad över garaget.
När jag köpte min senaste och troligen sista bil ville jag ha en med låga mil så den håller den tid jag har kvar att köra.
Fick tag i en som var några år och bara hade gått 677mil så det passade mig bra.
Snittförbrukningen ligger på 0,5l/mil och det är jag nöjd med. 602kr i skatt.

Jag kör så lite i normala fall att en elbil skulle bli mkt olönsam pga värdeminskningen mm mm.
Jag får inte ha en sån i mitt varmgarage pga brandrisken och bostad över garaget.
När jag köpte min senaste och troligen sista bil ville jag ha en med låga mil så den håller den tid jag har kvar att köra.
Fick tag i en som var några år och bara hade gått 677mil så det passade mig bra.
Precis, att det inte skulle gå att köra 90 mil är inte anledningen att inte köpa elbil.

Det är inte min anledning att låta bli heller.

Låter som du tänkt igenom bra

Dina "90 mil" var tydligen inte viktigt i alla fall då när du valde bil

Jag skulle som det ser ut i nuläget inte kunna välja elbil eftersom jag kör väldigt lite per år (bor utomlands 5-6 månader om året) samt är pensionär och har inget jobb att ta mig till. Håller mig till bilar runt 100.000 kr i värde så jag får en låg LCC-kostnad utan att behöva ta onödigt stora risker med dyra reparationer på grund av hög ålder eller högt miltal.

Nja, först ska dessa bestraffas på diverse olika sätt och politiskt korrekta människor ska fördöma dessa.
Sedan kan vi fortsätta

Ta av offerkoftan, tanka och ryck i spaken så ska du se att det känns bättre.

Framförallt, stötta fossilbilstillverkarna och köp något riktigt bränsletörstigt och dyrt med manuell låda så de känner stödet och vet att efterfrågan finns där ute trots allt. :)

Beror nog på vad man jämför med.

Interagerat med fler riktigt religiösa fundamentalister runt motorbanor med luftkylda boxersexor bakom ryggen som vägrat tro att någon ny bilteknologi är något att ha. Det gäller att rycka spak och ha koll på alla gamla modeller snarare än att titta framåt och omfamna ny teknologi. ;)
Tror du att det handlar om det är du bra bakom flötet ;)

Låter som du tänkt igenom bra

Dina "90 mil" var tydligen inte viktigt i alla fall då när du valde bil

Jag skulle som det ser ut i nuläget inte kunna välja elbil eftersom jag kör väldigt lite per år (bor utomlands 5-6 månader om året) samt är pensionär och har inget jobb att ta mig till. Håller mig till bilar runt 100.000 kr i värde så jag får en låg LCC-kostnad utan att behöva ta onödigt stora risker med dyra reparationer på grund av hög ålder eller högt miltal.
Jag skrev ju bara vad bilen klarar utan att tanka.
Jag betalade knappt 90 tusen och fick en så gott som ny bil.

Och jag kollade bara vad den drog per mil när jag köpte den,,inte hur långt jag kunde köra.
Kör ca 1000mil/år och bara enstaka längre resor.

Ta av offerkoftan, tanka och ryck i spaken så ska du se att det känns bättre.

Framförallt, stötta fossilbilstillverkarna och köp något riktigt bränsletörstigt och dyrt med manuell låda så de känner stödet och vet att efterfrågan finns där ute trots allt. :)

Jag är bara åskådare.
Jag är varken Pro-elbil eller Pro-dieselkryssare.

Du, däremot har ju absolut tagit ställning. Fast det är klart, Kina är ju stora tillverkare och då är du en liten fanatiker.

Som sagt, nästa bil kan mycket väl bli en elbil och idag kör jag en liten hybrid, då det passar mina behov.
Hade jag bott i Kvikkjokk så hade jag med stor säkerhet kört diesel med 4x4.

Oavsett hur många elbilar jag skulle ha ståendes på gården så känner jag inte mig duktig för ”insatsen” jag gör för miljön och kommer absolut inte att fördöma Eskil i Kvikkjokk heller. Samtidigt så hoppas jag att Eskil kommer att ha råd att äga och tanka sin diesel.

Det samma gäller kärnkraften. Vi kan göra den olönsam med politik, känna oss som ”det goda folket”. Det hjälper knappast Eskil i Kvikkjokk när han får stå för notan.
Det hjälper ej heller elbilsägare när effektskatter och andra påhitt kommer då nyförälskelsen med staten och romantiken är borta. För då kommer notan även till elbilisterna.

Jag skrev ju bara vad bilen klarar utan att tanka.
Jag betalade knappt 90 tusen och fick en så gott som ny bil.

Och jag kollade bara vad den drog per mil när jag köpte den,,inte hur långt jag kunde köra.
Kör ca 1000mil/år och bara enstaka längre resor.

Precis.
Räckvidden är inte heller något man ska stirra sig blind på med en elbil.
En EQE SUV drar strax över 30 kWh/100km om det är lite slaskigt och temperaturen är runt 0°C. Är det kallare så drar den mer.
Hade det bara varit täta stopp så är det en sak, men ska man in på stationerna och ladda så blir det fan inte ens billigt.

Hoppas BMW iX3:an som kommer till butikerna om någon vecka fixar bättre siffror.
Ska provköra den 7:e eller 8:e mars.
Jag tror den kan vara riktigt bra.

Oavsett vilket. Bäst nytta av elbil har man när man kan ladda hemma och dessutom bor någon tätort.
I Bjursele utan hemmaladdning är man ganska körd.

Tillbaka
Topp