När köper Du elbil?

Jag vet. Jag ville bara uppmärksamma folk på att det skiljer för @PanPan tittar nog på en diesel bil.
Japp, tittar på en Ford Ranger Wildtrack.
Nu 30.000thb i rabatt, tonade rutor, 30% handpenning, 0% ränta på 5 års avbetalning i mitt namn.
Tänkte först ville betala allt direkt men med 0% ränta så har jag hellre dom pengarna investerade.

Screenshot_20230721_120450_Samsung Notes.jpg

Om man bara förstår orsaken till att det blir varmare inne i ett växthus än utanför när solen skiner så borde man även klara av att förstå orsaken till att det blir varmare och varmare på vår planet ju mer koldioxid vi släpper ut i luften.
I min ungdom förklarade man att det var glaset som omvandlade solen strålar. Hemligheten med växthusen är emellertid att man låser in värmen. Utan växthusets väggar och tak blåser värmen iväg.
Sitter man i sin bil mitt i solen märker man om rutorna är öppna eller stängda.
De flesta tror att ju mer CO2 desto mer värme stannar kvar. Emellertid avtar värmetillskottet logaritmiskt.
Det skulle ta 480 år att fördubbla CO2 halten två gånger om CO2 halten fortsatte att öka som idag.

400 -> 800 ppm = 160 år
800 -> 1600 ppm = 320 år

log.png

Om vi ägde en elbil vore det bra om den kunde laddas på vår tomt. Är det bara att sätta upp en laddare på väggen? Nix, vi har bara enfas 230 V och 5,7 A. Att laga mat samtidigt som bilen laddas är inte att tänka på. Husen delar på tre faser. Det hade varit nödvändigt att lägga en ny kabel i gatan så att alla hushåll fick tillgång till trefas el. Vem skulle betala den? Installation av ny elcentral? Jag blir trött bara av tanken.

ladda.png

Om vi ägde en elbil vore det bra om den kunde laddas på vår tomt. Är det bara att sätta upp en laddare på väggen? Nix, vi har bara enfas 230 V och 5,7 A. Att laga mat samtidigt som bilen laddas är inte att tänka på. Husen delar på tre faser. Det hade varit nödvändigt att lägga en ny kabel i gatan så att alla hushåll fick tillgång till trefas el. Vem skulle betala den? Installation av ny elcentral? Jag blir trött bara av tanken.

ladda.png
Är det inte en enfas laddare på bilden?

Verkar som att en del får vänta ett tag till, om de har tänkt sig en elbil? o_O

Enligt en talesperson för kustbevakningen i Nederländerna så är det elbil som är den misstänkta källan till branden, skriver Reuters vidare.

Undrar snart om det går att försäkra ett fartyg som skall frakta dessa bilar? :unsure:

Enligt en talesperson för kustbevakningen i Nederländerna så är det elbil som är den misstänkta källan till branden, skriver Reuters vidare.

Undrar snart om det går att försäkra ett fartyg som skall frakta dessa bilar? :unsure:

Den var tydligen på väg från Rotterdam till Egypten

Efter detektivarbete har jag kommit fram till att hon heter Fremantle Highway och var på väg från Bremerhaven till Port Said.

Efter detektivarbete har jag kommit fram till att hon heter Fremantle Highway och var på väg från Bremerhaven till Port Said.
Tack

Hörde det på radion med ett öra och det var bara destinationen jag reagerade på. Egypten kanske inte är sluthamn utan mer en plats för omlastning för elbilar där kanske inte känns helt rätt just nu nu ?

Har ju hänt en del bränder i Sverige också. Jag tänker inte köpa elbil innan jag är säker på att alla problem med bränder är lösta. Ett annat problem kanske uppstår om Sverige får elbrist i vintertid. Saknar E85 som min gamla bil gick på.

Har ju hänt en del bränder i Sverige också. Jag tänker inte köpa elbil innan jag är säker på att alla problem med bränder är lösta. Ett annat problem kanske uppstår om Sverige får elbrist i vintertid. Saknar E85 som min gamla bil gick på.

Rent statistiskt är det mycket vanligare att bensin och dieselbilar brinner är att elbilar brinner....

Rent statistiskt är det mycket vanligare att bensin och dieselbilar brinner är att elbilar brinner....
Ja, de är speciellt eldfängda ute i förorterna. ;)

Läser på nätet, - många tekniker med lite insikt i det elektriska diskuterar - att det antagligen blir betydligt vanligare i framtiden att garagen och laddplatserna blir föremål för bränder; det skulle inte vara bilarna direkt som börjar brinna. Många laddningsstationer i hemmen är tydligen helt undermånliga konstruktioner och kan slitas fort genom de stora temperaturvariationerna vid laddning.

Sedan, som lök på laxen, lär vi få se en del bränder kring klantigt installerade solpaneler. Undrar hur det blir med försäkringspremierna i framtiden. :eek:

Tillbaka
Topp